Jump to content

Luftgevær med i båten...


Hydrox

Recommended Posts

Tenkte å starte en ny tråd med "måketråden" i bakhodet.....

 

Hvordan stiller båtfolket seg til at luftgeværskyting foregår i uthavn?

Dette er jo faktisk en koselig og spennende geskjæft for far og unger mens mor slikker sol. Og om man ikke er alene i uthavnen så kan man jo invitere andre med på leken.

 

Jeg er selv vokst opp med luftgevær mellom hendene og har hatt mye glede av det. Tanken om å ha med luftgeværet på holmetur har streifet meg mange ganger og ser ikke helt grunnen til å la være. Pr. dags dato kan jeg ikke unnskylde meg med "kjekkt for ungane", foreløpig er det bare kjekkt for meg.. :smiley:

 

Hva ville du si hvis Hydrox drog frem luftgeværet sitt og skjøt på blink i en uthavn? (mot sikker bakgrunn)

 

Ville du

A: Ringt onkel blå på flekken

B: Kommet bort å spurt om du fikk delta

C: Ristet oppgitt på hodet og ikke tenkt noe mer på det

D: Fulgt nøy med på om han skjøt etter måker

E: Irritert deg over all støyen som oppstod

F: Vært redd for egen sikkerhet

G: Lurt på om det ikke var på tide Hydrox ble voksen

H: Gått til annen uthavn

I: Bedt Hydrox forlate uthavnen

J: Satt pris på at Hydrox spurte om det var ok før han begynte

K: Satt pris på om du ble invitert til å delta

 

Det får holde, og det er bare å skrive hva dere mener uten å ta hensyn til mine alternativer. De er bare skrevet for å gi en pekepinn på hva jeg er ute etter.

Link to post
Share on other sites

Helt klart alternativ D! I tillegg ville jeg satt frem en duggfrisk belønning pr fulltreffer som vedkommende kunne kost seg med etter at luftgæværaktiviteten var avsluttet!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Vi hadde med luftgevær på båtturer i min barndom. Greit tidsfordriv.

Vi sørget for å finne steder for oss selv, noe som gikk greit i Indre Oslofjord for 35 år siden.

Viktig å tenke sikkerhet og at eventuelt andre ikke føler seg utrygge.

 

Greit om det ikke er nødvendig å utføre J og hyggelig med K. :flag:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

D: Fulgt nøy med på om han skjøt etter måker

 

nei. du spurte hvordan man forholder seg til måkeskyting i uthavn. eg forholde meg kokende sinna.

 

Bare vær så sinna så du bare orker, men her var det snakk om blinkskyting. Punkt det betyr i hvert fall slik jeg tolker det om du ville fulgt med på om jeg gjorde noe ulovlig, som f.eks skyte måker.

Link to post
Share on other sites

Skyter du på lovlig og forsvarlig blink er det OK for meg. Skyter du på levende vesen tar jeg meg nok en tur bortom og spør om du er totalt blokka i hue. Er du det og ikke slutter så ringer jeg politiet. Får være grenser til hva slags oppførsel vi kan akseptere.

Link to post
Share on other sites

Softgun er mer båtvennlig, og mer ufarlig. Softgun kan også være kjekt å ha når det kommer hekksjøgeneraler i full mundur, og det holder måker unna uten å kverke dem :yesnod:

 

Det finnes forøvrig noen ganske artige softgun på markedet :cheers

15567.jpg

Trykk her for mer info.

Redigert av Spinnaker (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Luftgeværskyting på morroskyld er bare nettop det: Morro :cool:

 

Så svaret er nok en B eller K, litt ettersom hvor sosial jeg føler meg den dagen.

 

men klasker det blypotter inn i min gelcoat eller skytes på/etter vilt, bikkjer og gummibåter er nok Onkel Blå oppringt ganske snart.... Og når settningen "En fyr står å skyter rundt seg med ett luft-gevær" skal uttales, da er det nok en risiko for at ordet "luft" forglemmes.... sånn for å få fart på sakene :crazy:

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Softgun er mer båtvennlig, og mer ufarlig. Softgun kan også være kjekt å ha når det kommer hekksjøgeneraler i full mundur, og det holder måker unna uten å kverke dem :yesnod:

 

Det finnes forøvrig noen ganske artige softgun på markedet :cheers

15567.jpg

Trykk her for mer info.

 

Softgun er sikkert ok det, og som du skriver kan det oppfattes mer ufarlig. Men å skyte på blink med softgun er tilnærmet bortkastet siden det er så dårlig presisjon. Å bli skutt i låret med softgun er faktisk vondt og det vil også påføre en måke smerte. Muligheten for at den blir skadet av det er faktisk også tilstede, anbefales tross alt å bruke vernebriller når man skyter med slikt. Kulene spretter jo i alle retninger når de treffer noe hard. Måkene har jo øyne de og og svært få av dem flyr rundt med vernebriller..

 

Vil også bemerke at hvis noen hadde skutt etter meg eller båten min med samma hva det måtte være så hadde jeg faktisk ringt onkel. Uten å være all for sikker i min sak så er vel faktisk softgun dekket av våpenloven. Men dog helt sikkert artig til sitt bruk vil jeg tro, brukes vel en del i samme leken som paintball..

Link to post
Share on other sites

Softgun er sikkert ok det, og som du skriver kan det oppfattes mer ufarlig. Men å skyte på blink med softgun er tilnærmet bortkastet siden det er så dårlig presisjon.

 

Uten å være all for sikker i min sak så er vel faktisk softgun dekket av våpenloven. Men dog helt sikkert artig til sitt bruk vil jeg tro, brukes vel en del i samme leken som paintball..

Nå mener jeg å huske at en softgun av den kaliber jeg linker til, kan brukes til presisjonskyting på blink på inntil 70 fot, lenger enn dette blir ikke like nøyaktig. Det kommer også an på hvilke kuler som benyttes.

330 fps er mer enn nok til lek og morro på øya.

 

Softgun er klassifisert som leketøy mener jeg, og går derfor ikke inn under våpenloven.

Ellers i samme kategori som paintball, og det drives aktivitet på samme måte med softgun. Sikkert fin trim med "krig" i skogen.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Hadde selv med luftgevær i båten tidligere. Ungene og jeg drev å skjøt på blink. Var det andre båter fortøyd på samme øya, så ble geværet lagt vekk.

I mine øyne en arrtig fritidssyssel. Som også lærte ungene hvordan opfører seg og hva man IKKE gjør med våpen.

Desverre så syns ikke "ungene" det er så morro noe mer, og jeg gidder ikke stå der alene å skyte. Så geværet har ligget hjemme de siste årene.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Kankje denne er mer morsom :giggle:

Denne skyter omtrent som den AG3 litt ovenfor her, AG3 har litt lenger løp. Begge kan modifiseres til høyere utgangshastighet.

 

 

AG3 utgaven.

Redigert av Spinnaker (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Ser ut for at folk stort sett synes dette er ok så lenge man bedriver hyggeskyting på blink. Personlig ville jeg nok lagt vekk luftgeværet hvis det ankom andre båter og spurt om de syntes det var ok om jeg hadde veldig lyst å plukke det fram igjen. Et luftgevær bør jo behandles med respekt og man plukker f.eks ikke fram noe slikt etter at ankerdrammen er inntatt.

Link to post
Share on other sites

vil svare B: Kommet bort å spurt om jeg fikk delta

 

En gøyal aktivitet om det er blink eller Joika kake boksen fra middagen i går som blir gjennomhullet.

Far og barn skyter blink og mor slikker sol, og måkene flyr rundt som de pleier UTEN luftgevær kuler i fjærene.

 

ls

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...