Jump to content

Boblehavn kontra opplag på land


Pequod

Recommended Posts

Båten min skal jo ligge i boblehavn denne vinteren, og jeg bruker den fortsatt, senest i går!

 

Men jeg lurer på når jeg bør begynne å gjøre motor og båt klar til vinteren, og hva er forskjellene på når den ligger på land kontra i sjøen?

 

Skal jeg vinterkonservere motoren på samme måte som når den ligger på land, og kan jeg da bruke den hvis jeg for eksempel skulle få lyst på en fisketur i romjula og det er fint vær og null is? :-)

 

Leser i manualen til motoren (Yanmar 3GMD) at den bør startes rundt hver 14. dag hvis den ligger i sjøen.

 

Har forstått at jeg bør tømme vanntanken og bruke frostvæske i toalettet! Har vel ikke så mange bunnventiler i denne Nidelven, men det er vel riktig at jeg skal stenge krana til sjøvannsinntaket siden båten skal ligge i sjøen?

 

Foreløpig har jeg bare kjøpt inn et par varmerør og en "tørrbolle".

Er det nok å åpne dørkplata ned til motorrommet og ha et slikt varmerør stående ute i kabinen, eller skal det plasseres ned i selve motorrommet?

 

Mange spørsmål her, men må nesten stille dem som nybegynner! Jeg har lest mye om vinteropplag på land, men finner mindre relevant. Info om det å ligge i boblehavn og forskjellene på dette kontra landopplag, så derfor disse spørsmålene!

Link to post
Share on other sites

Har ligget i sjøen gjennom flere vintre og ikke hatt noen problemer så langt. Selvfølgelig må jeg ta mine forholdsregler. Med fulle drivstofftanker og fulle vanntanker før vannet stenges har jeg isolert vanntankene og lagt et varmerør mellom tankene. Jeg tetter luftventilasjonen inn til motorrommet. En liten varme i motorrommet og en trådløst temeraturføler i motorommet gjør at jeg har kontroll der nede. Med ip kamera sitter jeg hjemme og kontrollerer om strømmen er inntakt ombord og kontroll på ute og innetempertur.

Denne vinteren vil Astor ligge til kai. Tidligere er den vært i bruk gjennom vinteren.

Jeg konserverer ikke motorene men starter de og lar de gå med belastning fra tid til annen. Har mange gode kvalitetstimer ombord gjennom vinteren.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Normalt vil det neppe fryse, om du har en frostvakt eller varmekolbe i tillegg så er det vel egentlig umulig. Om motoren din er sjøvannskjølt så tipper jeg Yanmar har ordnet en liten tappekran slik at du enkelt kan tappe vannet av toppen og sylinderen. Hvis du i tillegg tapper av ved å løsne slangen på impellerpumpen så er motoren tom for vann og ingenting kan fryse i stykker.

 

Da er du 100% sikker og det er en prosedyre du kun bruker et par minutter på å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest mye om vinteropplag på land, men finner mindre relevant.

Det må det gjøres noe med :-) Jeg har begynt å taste på en båtwiki-artikkel om vinter.

 

Jeg har tidligere hatt seilbåt for bøye gjennom flere vintre i Tromsø, uten noen konservering eller oppvarming - men der er det jo relativt mye golfstrømoppvarming. Naboen min mente jeg var tullerusk - han var helt sikker på at båten ville gå ned som følge av ising (men det var til syvende og sist storm og ett svakt ledd på en kjetting som tok båten. Ising var aldri i nærheten av å bli et problem). Ett av årene var det skikkelig kaldt gjennom vinteren, da driftet det mange isflak forbi i sundet - har aldri sett det før eller siden. Men, det skal jo sies at den båten ikke hadde ferskvannstank ombord. Vannrør og kraner er vel evt det som først ryker!

 

Jeg undres også ...

 

jeg har lest mange steder at stoppekranene "bør være lukket ... men kanskje egentlig åpne, siden innestengt vann i kuleventilen kan føre til frostsprengning ... hør hva forsikringsselskapet ditt mener om saken". Hva mener forsikringsselskapene? Er det ikke sant at innestengt vann i en kuleventil kan føre til frostsprenging ... og dette kan vel få ganske katastrofale følger? Hvor mange båter går ned hver vinter som følge av åpen vs stengt stoppekran?

 

Er det ikke en risiko for skade på skroggjennomføringene dersom vannet båten ligger i fryser til?

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Samlet sett ligger det vel titusener med båter på sjøen hele vinteren hvor eiere har brukt ulike løsninger. Alt fra å gjøre ingenting til å gjøre mange ulike tiltak. Om det var et stort problem at en båt lå ute om vinteren så ville det vært alment kjent, og antagelig hvorfor det var et problem også. Selvsagt, steder med mye og veldig tykk is, som også gjerne er i bevegelse, ja der sier det seg selv at det ikke er optimalt. Men lokalt så vet jo folk dette.

 

Utover det er det mye teoretisering men praksis viser at det går fint. Noen båter går ned på vinteren, mange også om sommeren og jaggu er det en god del båter som velter, brenner osv når de står i opplag på land også.

----------

 

Blir jo bare teori men ang dette med åpen og lukket kuleventil så forestiller jeg meg at det skal mye til for at alt skal klaffe slik at den springer lekk og båten går ned. Og så kan en jo spørre seg selv hva som er svakeste ledd om en lar ventilen stå åpen? Skal en da stole på en rekke slanger og slangeklemmer som går innover i båten, eller en rekke punkt i motoren som kan tæres og som en ikke kjenner tilstanden til? En liten lekkasje/gjennomslag ette eller annet sted i kjølesløyfa eller i en slange eller en dårlig slangeklemme kan avgjøre om båten holder seg flytende.

 

I mine øyne så er det å feks åpne kjølevannsventilen det samme som å åpne for en rekke potensielt svake punkt.

 

En løsning enkelte bruker å helle glykol i slangen ned mot ventilen for å så åpne og lukke den slik at en fanger glykol i ventilen.

Link to post
Share on other sites

Dersom motoren skal stå hele vinteren anbefales det å kjøre gjennom med ferskvann ca 20 min - og så med 50 / 50 blanding frostvæske / vann - til det kommer ut bak. Koble fra inntak på vannpumpe / impeller og sug fra en bøtte som tilføres ferskvann fra en slange. Jeg bruker ca 20 liter ferdig blanding med 50 / 50 pr motor - men dette avh selvsagt av motortype.... :smiley:

Det er uproblematisk å ligge i vannet - det er jo en båt ! :thumbsup:

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Link to post
Share on other sites

 

 

 

En løsning enkelte bruker å helle glykol i slangen ned mot ventilen for å så åpne og lukke den slik at en fanger glykol i ventilen.

 

Et enkelt og effektivt tiltak. Samtlige forsikringsselskap forlanger at sjøvannsinntaket skal stenges hvis båten skal ligge i vannet om vinteren uten å brukes. Hvorvidt dette er den beste løsningen kan kanskje diskuteres, men for å være på den sikre siden mht. forsikring, er det best å følge denne rettledningen.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Dersom motoren skal stå hele vinteren anbefales det å kjøre gjennom med ferskvann ca 20 min - og så med 50 / 50 blanding frostvæske / vann - til det kommer ut bak. Koble fra inntak på vannpumpe / impeller og sug fra en bøtte som tilføres ferskvann fra en slange. Jeg bruker ca 20 liter ferdig blanding med 50 / 50 pr motor - men dette avh selvsagt av motortype.... :smiley:

Det er uproblematisk å ligge i vannet - det er jo en båt ! :thumbsup:

 

Skal ikke banne på at jeg har rett men mener at Yanmar i brukerhåndboka sier at motoren skal tømmes for vann. Motoren er laget for dette og da er det jo ingenting som kan fryse. På 2gm står det en liten ventil med tapp for slange nede til venstre på blokka. Bare å vri med fingrene så er toppen og sylinder tom. Om en så løsner på slangen ved impellerpumpa så er motoren tom. Gjort på et blunk. Tror hensikten er at man enkelt kan tømme motoren for vann mellom bruk hvis en bruker den innimellom på vinteren og det er så kaldt at en kan risikere at det fryser. Lurer på om 3gm har to tappeplugger på blokka.

 

Men sikkert kjekt å kjøre i gjennom med ferskvann/glykol før en tømmer den hvis en ikke har tenkt å bruke den på lengre tid.

Link to post
Share on other sites

Skroggjennomføringer og kuleventiler i plast (f.eks. Tru Design, Marelon) er ellers litt mer motstandsdyktige mot frost.

 

Snø er tungt og kan skade kalesjer - men dette er forsåvidt et potensielt problem også når båten står på land.

 

Det har hendt at båter har sunket pga for mye vekt fra snøen. Dette er nok et størst problem i båter med store selvlensende volumer, lensingen vil ikke være særlig effektiv når det snør mye og temperaturen bikker mellom pluss og minus. (frostsprenging av de selvlensende kanalene er jo forsåvidt et potensielt problem).

Link to post
Share on other sites

Skal ikke banne på at jeg har rett men mener at Yanmar i brukerhåndboka sier at motoren skal tømmes for vann. Motoren er laget for dette og da er det jo ingenting som kan fryse.

Bukh DV10: Jeg brukte frostvæske i kjølevannet da jeg satte båten på land i fjor, men nå har jeg bladd litt i motorinstruksjonsmanualen, der står det faktisk at den skal tømmes. Men det er for meg litt uklart eksakt hvor den skal tømmes. Manualen prøver å dekke fire varianter; DV10 og DV20, ferskvannskjølt og saltvannskjølt ... litt forvirrende. Jeg fant heller ikke ut hvordan ferskvannet skulle tømmes.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Bukh DV10: Jeg brukte frostvæske i kjølevannet da jeg satte båten på land i fjor, men nå har jeg bladd litt i motorinstruksjonsmanualen, der står det faktisk at den skal tømmes. Men det er for meg litt uklart eksakt hvor den skal tømmes. Manualen prøver å dekke fire varianter; DV10 og DV20, ferskvannskjølt og saltvannskjølt ... litt forvirrende. Jeg fant heller ikke ut hvordan ferskvannet skulle tømmes.

 

Det har jo blitt problematisert at det er svært sannsynlig at det kan bli liggende igjen lommer med vann uten kjølevæske i systemet uansett hvor mye man lar motoren gå osv. Kanskje ikke like relevant på sjøvannskjølte motorer men med ferskvannsløyfe så har man jo et register osv hvor det vel mer sannsynlig at sånt kan skje.

 

Og det grunnleggende prinsippet er jo at vann/væske som ikke er tilstede ikke kan fryse ;-)

 

Mtp potensiell korrosjon i en tørrlagtmotor i løpet av vinteren så reguleres dette veldig av at vinteren er kald. Elektrolysen/korresjon er ikke mye aktiv i kulda. Og når det i tillegg stå tørt så er vel korrosjon en teoretisk øvelse og lite reelt problem.

-----------

 

Yanmar sine små sjøvannskjølte er tilrettelagt for tømming og det er er dermed så enkelt og kjapt at det er liten grunn til å la være. Og det er jo også på alle måter praktisk om man bruker båten sporadisk i løpet av vinteren.

 

Men ser for meg at tømming av både salt og ferskvannsløyfe kanskje kan være noe mer arbeid, men alt avhenger vel av type motor og hvor godt det er å komme til osv.

 

Skal en være bombesikker så kan en vel kanskje kjøre gjennom med frostvæske og så tømme motoren, men det blir kanskje smør på flesk?

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid kjørt igjennom motoren, først med ferskvann for å få ut saltet, så med frostveske, Å tappe ned motoren når den er gjennomkjørt med frostveske har liten mening, da frostvesken virker korrosjonshindrende, Den ruster mest i luft, En ferskvannkjølt motor klargjøres på samme måten. En sjekker også at kjølevesken inneholder nok frostveske, Kjølevannspumpen for ferskvannet demonteres og impeller taes ut slik at den ikke blir deformert i løpet av vinteren. Den bør en for øvrig skifte hvert år.

 

Andre ting: Tapp evnt vann/skitt av br, tank. Skift dieselfilter, Skift sm,olje og filter. På land står alle kuleventiler åpene, putt plast i hullet så ikke mus, bier eller svensker går inn. På sjøen moves ventilene med frostveske,

 

Alternativet på sjøen kan en ligge med varme på motoren og kjøre den igang ukentlig, Kan være lurt å bruke varmekabel på sjøvanninntak.

Link to post
Share on other sites

Egentlig var jeg ikke bekymret før jeg begynte å lese om skrekkscenarier, og alt man måtte passe på om man lot båten ligge på vannet.

men etter å ha lest denne tråden er jeg tilbake til det "normale", følger med på været og avlegger damen et besøk med jevne mellomrom, og ser heller ikke bort fra at jeg ligger sammen med henne noen netter også ......

Link to post
Share on other sites

Jeg har båten på land om vinteren, men om båten ligger på sjøen og ikke brukes, burde vel min metode for konservering være OK? Jeg starter først opp motoren, en ferskvannskjølt Yanmar 4JHE fra 1986 slik at mest mulig av sjøvannet i sjøvannskretsen forlater motoren. Så løsner jeg slangen fra sjøvanninntaket og setter den ned i en bøtte med frostvæske. Deretter løsner jeg slangen ut fra varmeveksleren og setter den også ned i bøtten. Så starter jeg motoren slik at dette kjølevannet får sirkulert gjennom motoren. Dermed skulle sjøvannskretsen være beskyttet. Ferskvannskretsen har allerede frostvæske. Så lar jeg motoren gå noen minutter mens den suger diesel blandet med motorolje i 50/50 blanding for å smøre høytrykkspumpe og dyser.

 

Å bytte impeller hvert år, må være overkill. Første gang impelleren ble byttet var i forbindelse med en større motorreparasjon, og da var den 10 år. Tilstanden vet jeg ikke noe om, men reparatøren sa ingenting om det. Neste gang var 10 år senere etter tørrkjøring. Da var impelleren helt fin, men ble skiftet for sikkerhets skyld. Nå, 7 år efter vet jeg ikke tilstanden på impelleren, men mengden vann ut eksosen er helt normal. Den jeg skiftet for 7 år siden, har jeg som reserve.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Et par ting ang impeller. Jeg måtte bytte etter å ha gått opp en av de grumsete elvene i Østfold, dvs impelleren takket for seg rett etter at jeg var ferdig med grumseelva.

 

Når jeg hadde seilt meg til havn og fant en impeller i båten, som jeg ikke viste var der.... så la jeg merke til et par ting.

 

Impelleren som gikk gikk i vulkinga mot akslingen, selve flapsene viste ingen tegn på slitasje, dvs den så ikke tørr eller stiv ut og hadde ingen sprekker eller tilsvarende når jeg bøyde flapsene. Jeg er sterkt i tvil om jeg ville oppdaget at den var i ferd med å gå i vulkinga ved vanlig inspeksjon. Jeg oppdaget det ikke selv før jeg hadde skrudd den ut og virkelig sjekket den.

 

Det neste jeg la merke til var at den nye impelleren så mye simplere ut. Den var tynnere i gummien og flapsene osv, men den passet greit. Tipper dette er en Biltema variant.

 

Bestilte ny original impeller fra Yanmar og den er tjukkere i gummien og ser og føles mye mer solid.

-------

 

Ergo er det forskjell på impellere, den som røyk hos meg var antagelig Yanmar original. Forrige eier av båten har aldri byttet på de 8 år de hadde båten.

-------

 

Og det har også vært mange tråder om impellere tidligere. Det som vel er saken er at ulike impellerhus er ulikt utformet og gir ulik slitasje på impeller. Noen båter har sjøvannsfilter, andre har ikke osv. Det er mange faktorer som utgjør en forskjell og jeg mener det er umulig å si noe generelt om hvor ofte den bør byttes. I tillegg får man impellere med ulik kvalitet.

 

Om man ikke har byttet impeller noen gang så er det jo greit å gjøre det om bare for å få treninga slik at en vet hvilke verktøy en trenger osv når det skjer på et ubeleilig tidspunkt, for det vil det sikkert gjøre.

 

Selv tenker jeg at hvert femte år eller noe bør være greit på min motor, eller i det minste gi den en real inspeksjon.

 

Hvert år høres helt vilt ut, da må det være ekstrem (mye) bruk eller ekstreme krav eller noe nær en konstruksjonsfeil eller noe.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Godt poeng det med dritt i sjøen. Opplevde også at impeller gikk på en annen Yanmar i mye sjø da den tidvis trakk luft. Da røyk de fleste vingene på impelleren. De to vingene som var igjen var morkne. Heldigvis så enkelt å bytte på den motoren at det var gjort relativt kjapt og greit.

 

Den motoren var 15 år gammel og hadde urørte skruer på lokket til impeller. Tidligere eier hadde betalt for service hvert år når ha la båten i opplag et sted på Hvaler.... men impeller hadde de ikke byttet på 15 år.

 

Ingenting varer evig uansett merke.

Link to post
Share on other sites

10 til 15 år på en impeller, synes også jeg er i meste laget. Men med kvalitetsimpeller, burde 5 - 6 år være greit med 100 timer bruk hvert år. I manualen for min motor, står det at den skal skiftes hver 600 timer. At det anbefales så sjeldent, har nok litt med hvordan selve huset den sitter i er bygget. Der er det ingen fastskrudd kam med skarp kant. Selve huset er ovalt. Men hadde jeg visst at jeg hadde vært et sted der det kunne ha blitt sugd inn sand, ville jeg nok sjekket. Jeg har ikke sjøvannsfilter. Å skifte/konrollere impelleren min, står på listen for hva som skal gjøres i vinter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Skal ikke banne på at jeg har rett men mener at Yanmar i brukerhåndboka sier at motoren skal tømmes for vann. Motoren er laget for dette og da er det jo ingenting som kan fryse. På 2gm står det en liten ventil med tapp for slange nede til venstre på blokka. Bare å vri med fingrene så er toppen og sylinder tom. Om en så løsner på slangen ved impellerpumpa så er motoren tom. Gjort på et blunk. Tror hensikten er at man enkelt kan tømme motoren for vann mellom bruk hvis en bruker den innimellom på vinteren og det er så kaldt at en kan risikere at det fryser. Lurer på om 3gm har to tappeplugger på blokka.

 

Men sikkert kjekt å kjøre i gjennom med ferskvann/glykol før en tømmer den hvis en ikke har tenkt å bruke den på lengre tid.

Det er nok mange teorier om dette, har man boka for hånd så kan man selvsagt følge denne. Jeg har grønne VP'er og de har stått fint med 50/50 blanding hele vinteren....men skal man utpå i ny og ne er det sikkert fint med tømming. Jeg liker å kjøre gjennom (leeeeeenge...minst 20 min / motor) med ferskvann for å få ut alt salt fra systemet.

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...