Ole_B Startet 12.Juli.2014 Del på Facebook Startet 12.Juli.2014 (redigert) Hvor går grensen mellom god radioprosedyre og radioti ? Sitter og leser i boken Mayday, og ser på eksempelet for videresending av Mayday og er skeptisk: Utdrag fra midt i hele monologen: "...Dette er Pontos Pontos Pontos Lima India-3-2-6-3 MMSI 2-5-8-0-8-8-0-2-0 "Følgende mottat fra Bergmar Lima Foxtrot-5-1-9-5 på kanal 16 kl 1230... "Mayday Bergmar Lima Foxtrot-5-1-9-5 MMSI 2-5-7-0-1-9-7-0-0..." Det ville jo være til å brekke tungen av. I tillegg til å huske et nisiffret nummer som man har hørt én eller to ganger; så blir det så mye tall og siffer, at det til slutt må gå rundt for en tredjepart om hvem som er mellomledd, og hvem som måtte være nødstedt. Én ting er å snakke roligere og roligere dess mer alvorlig situasjonene er. (Men ikke å slutte å kommunisere, som er det mest vanlige jeg har sett.) -- Men hvor går grensa for radioti? Kan noen som jobber på en kystradiostasjon uttale seg litt subjektivt om dette? (Forresten så synes jeg ikke boken "Mayday" er så imponerende som man vil ha det til. Dekker nok pensum, men kunne kommet med innspill her og der om hvordan verden virkelig virker, hva som er mer viktig enn annet, og hva de profesjonelle brukerene tenker og diskuterer seg i mellom i dag. -- Las en engelsk VHF-bok som turte å stikke litt innom mange slike temaer, men jeg kunne jo ikke vite om den dekket det norske pensum. -- Og jeg tror ikke en eneste av QR-kodelinkene i boken leder til virkelige, ekte radiosamtaler.) Redigert 12.Juli.2014 av Ole_B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 12.Juli.2014 Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 hvis man kunne oppdatere facebook via VHF så hadde det nok vært sikrere ;-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
MrMate Svart 12.Juli.2014 Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Unødvendig å bruke MMSI nr i meldingen. Holder lenge med navn / cs . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Svart 12.Juli.2014 Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 (redigert) ... I tillegg til å huske et nisiffret nummer som man har hørt én eller to ganger; så blir det så mye tall og siffer, at det til slutt må gå rundt for en tredjepart om hvem som er mellomledd, og hvem som måtte være nødstedt. ... Lag en plakat (DYMO-tape e.l.) med båtnavnet, kallesignalet og MMSI og lim opp der du har radiostasjonen. Akkurat nødprosedyren er det ganske lurt å ha "inne", så det er en god idé å ha et oppslag med den også. Det er i en situasjon der du trenger den at det er bra å ha den slått opp. (og jeg tenker at å glemme MMSI ikke er så dramatisk hvis du har oppgitt kallesignalet). Redigert 12.Juli.2014 av Salt - JanP (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 12.Juli.2014 Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Hvor går grensen mellom god radioprosedyre og radioti ? Sitter og leser i boken Mayday, og ser på eksempelet for videresending av Mayday og er skeptisk: Utdrag fra midt i hele monologen: "...Dette er Pontos Pontos Pontos Lima India-3-2-6-3 MMSI 2-5-8-0-8-8-0-2-0 "Følgende mottat fra Bergmar Lima Foxtrot-5-1-9-5 på kanal 16 kl 1230... "Mayday Bergmar Lima Foxtrot-5-1-9-5 MMSI 2-5-7-0-1-9-7-0-0..." Det ville jo være til å brekke tungen av. I tillegg til å huske et nisiffret nummer som man har hørt én eller to ganger; så blir det så mye tall og siffer, at det til slutt må gå rundt for en tredjepart om hvem som er mellomledd, og hvem som måtte være nødstedt. Én ting er å snakke roligere og roligere dess mer alvorlig situasjonene er. (Men ikke å slutte å kommunisere, som er det mest vanlige jeg har sett.) -- Men hvor går grensa for radioti? Kan noen som jobber på en kystradiostasjon uttale seg litt subjektivt om dette? (Forresten så synes jeg ikke boken "Mayday" er så imponerende som man vil ha det til. Dekker nok pensum, men kunne kommet med innspill her og der om hvordan verden virkelig virker, hva som er mer viktig enn annet, og hva de profesjonelle brukerene tenker og diskuterer seg i mellom i dag. -- Las en engelsk VHF-bok som turte å stikke litt innom mange slike temaer, men jeg kunne jo ikke vite om den dekket det norske pensum. -- Og jeg tror ikke en eneste av QR-kodelinkene i boken leder til virkelige, ekte radiosamtaler.) Hei Kan kanskje høres tungt ut, men tro meg det fungerer, og å kalle det "radioti" det er jeg ikke enig i. (men ja når man leser det de første gangene - og forhåpentligvis aldri kommer borti det, så...) Det fungerer godt, og selv om du synes det er tungt så gir det oss/de som lytter utrolig mye informasjon, om hvem/hva og hvor. Men her som hellers det er trening og atter trening som gjelder. Kanskje ikke for ingen ting at vi bruker opp mot 6 mnd for å utdanne en operatør i kystradioen til å kunne bli utsjekket til å gå egne vakter. Skulle du nå glemme MMSI nr under en slik situasjon, så er det ingen som tar deg for det (bare ikke gjør det på eksamen) - husk også at dette er ett internasjonalt regelverk, skal fungere like godt her opp i nord som i resten av verden - standard prosedyre hele veien, og språkkunnskapen den varierer veldig. Som D5L 08 skriver, ha gjerne/helst båtens navn og MMSI nr oppslått rett ved VHF radioen (kallesignalet er det beste vi kan identifisere deg på, og skal være med i kallet første gang) utrolig mange som "glemmer" dette. Nødprosedyren kan være en god ting å trene litt på, det finnes egne lapper (A5) å få som kan settes opp i båten nær radioen, veldig kjekk å ha. Men det aller viktigste ved en av nødsituasjon: Hvor er du, eller den som du melder nød for, og vær ROLIG i stemmen - det er lettere sagt en gjort. Men klarer man å snakke tydelig å prydelig så sparer man gjentatte spørsmål for at man ikke har fått med seg informasjon. Når du nå har fått deg sertifikat - regner jo med at det er det du leser til - så husk å bruk radioen, kall opp for test, snakk med andre i området. Da blir du vant til å bruke den, og det er mye enklere den gnagen du kanskje virkelig trenger den. Håper det ga noen svar. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 12.Juli.2014 Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Ta i tillegg med hvordan du staver båtnavnet ditt etter det foniske alfabet på plakaten. Bruk VHF ofte. Kall på kameratbåter, kall på skip som du kan komme i konflikt med, kall på kystradiostasjoner når du føler behov for det. På denne måten blir du en erfaren radiooperatør, og nødprossedyrer mm vil falle lett for deg å bruke når behovet oppstår. For mange syns det er for komplisert, slik at de tørr ikke bruke radioen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 12.Juli.2014 Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Dette med å gjenta og gi mye informasjon er ikke radioti etter min mening. I en reell situasjon vil kan det være dårlige linjer og veldig vanskelig og oppfatte budskapet. I tillegg kan både du og andre være relestasjon før meldingen når endelig mottaker. Nettopp ved å gjenta i første melding sikrer man at meldingen kommer frem med en gang og man slipper masse kommunikasjon frem og tilbake mellom flere båter. På den annen side, om man søker hjelp i nærmeste skjærgården holder det antagelig å bare rope hjelp så blir man fortalt hva de trenger av informasjon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olews Svart 12.Juli.2014 Del på Facebook Svart 12.Juli.2014 Å lære seg en korrekt Mayday melding er kanskje en dag livsviktig. Dessuten er prosedyren like anvennlig om du må ringe et av nødnummerne. Ringer du et nødnummer og får med all denne informasjonen i en kort melding (de tar den opp) så kan da ta aksjon direkte uten å spørre om igjen etter ting og du sparer unødvendig tid. Noen ting er det viktig er pinlig nøyaktig, husk at det er fare for liv og helse ! Ellers holder det vanligvis med med kallesignalet, det lange MMSI nummeret er fint, men de slår fort opp kallesignal som jo er entydlig i hele verden. Det er kun en båt i hele verden som har LD-3029 som er Sirius jeg er ombord på nå. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Fra Telenor får du et klistremerke som er veldig bra, og som du kan klistre opp ved siden av radioen. Der står det hva du skal si ved nødkalling/nødmelding. Eneste aberet med den er for oss som kjører RIB etc og ikke har allverdens plass rundt radioen. Men med ei saks går det ann å trimme det en god del. @Benji Har du mulighet til å tipse internt at Telenor også bør lage et mindre merke(halv størrelse) med litt mindre font, ta bort det fonetiske alfabetet og "reklamen" så sitter man igjen med et merke som flere får plass til... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 @Benji Har du mulighet til å tipse internt at Telenor også bør lage et mindre merke(halv størrelse) med litt mindre font, ta bort det fonetiske alfabetet og "reklamen" så sitter man igjen med et merke som flere får plass til... Skal gjøre ett forsøk. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Bidevind Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 .... På den annen side, om man søker hjelp i nærmeste skjærgården holder det antagelig å bare rope hjelp så blir man fortalt hva de trenger av informasjon Noe av det jeg husker fra den gang jeg tok VHF-sertifikat var at ingen regler eller prosedyrer skal hindre meg i å be om hjelp når jeg er i nød. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
POL Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Riktig som Bidevind sier:Er du i en nødssituasjon, kan du bruke alle middel du har til rådighet for å påkalle oppmerksomhet. Ellers er selve nødmeldingen logisk oppbygd: Det viktigste kommer først nemlig posisjonen din.Deretter hvilken type nød du er i, så hvilken hjelp du trenger (som regel "need immidiate assistanse" - trenger øyeblikkelig hjelp). Til slutt kommer andre opplysninger som antall personer ombord, værforhold etc. Dette er viktig. En kan tenke seg at noen begynner med foreks. værforhold etc og VHF kapitulerer eller noen annet skjer plutselig slik at en ikke får sagt noe mer. Kan få alvorlige konsekvenser. En bør absolutt lære seg nødprosedyrene! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Jeg vil jeg påstå at den eneste riktige måten å bruke radioen er på, er den som Marve viser i undervisningsvideon nedenfor. Jeg har lært alt jeg kan om radiobruk av Marves fantastiske videoer http://www.youtube.com/watch?v=Hc7V-0QP-Sw Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Hørte en sending idag: "Hallo, dette er NAVNPåBÅTEN, LGXXXX, lurte på værmelding her jeg" Tjøme radio svarte og ba om kanal 21. Skrudde over for å lytte, men hørte ikke denne karen lengre. Dog hørte jeg Tjøme Radio at de svarte med været, og at de ønsket ham en fortsatt fin kveld. De fant vel ut hvor han var, selv om han ikke sa hvor han var med en gang. De er vel fleksible på Tjøme Radio vil jeg tro. Burde ikke være skummelt å forsøke seg litt.. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Skrudde over for å lytte, men hørte ikke denne karen lengre. Dog hørte jeg Tjøme Radio at de svarte med været, og at de ønsket ham en fortsatt fin kveld. det beror på att K21 er en duplexkanal 21 157.050 161.650 da du steller inn din båt radio på K21 så sender din radio på 157.050 MHz (da du håller inne sendknappen!) men din radio 'lytter på' 161.650 MHz Tjøme R snakker på 161.650 men lytter på 157.050 våre billige båt VHFer er semi-duplex radioer lytter til en frekvens og sender på en annen da du trykker in knappen.(dvs du må sleppe knappen for o lytte) hadde du hatt en full-duplex....da kunde du 'snakket i munn' på den andre radiostasjonen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Hørte på VHFen for et par år siden; en kar hadde ropt på en kompisbåt flere ganger på en av kystradioens arbeidskanaler. (66). Med et svarer Tjøme radio: her kan du rope til du blir blå. Dette er kystradoens arbeidskanal og det er bare jeg som kan høre deg. Kan jeg få ditt kallesignsl? Han gjentok dette flere ganger. Det ble stille i den andre enden. Tjøme fikk ingen svar. Derfor er det greit å kunne radioprodedyrer og vite hvilke kanaler som brukes til hva. Det siste tror jeg det syndes mye mot. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Jeg må innrømme at jeg har litt VHF prosedyreskrekk etter å ha vært gjennom kurs og tatt eksamen. Her går det mest i samtaler på L1/L2 med en kompis. Har aldri kalt opp ukjente båter hittil, selv om lyst og behov har vært der. Ellers synes jeg at det snakkes altfor fort i meldingene vi får fra kystradione. Det bør kanskje legges til at jeg er gammel og litt tunghørt, men det er vel ikke bare meg. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Hørte en sending idag: "Hallo, dette er NAVNPåBÅTEN, LGXXXX, lurte på værmelding her jeg" Tjøme radio svarte og ba om kanal 21. Skrudde over for å lytte, men hørte ikke denne karen lengre. Dog hørte jeg Tjøme Radio at de svarte med været, og at de ønsket ham en fortsatt fin kveld. De fant vel ut hvor han var, selv om han ikke sa hvor han var med en gang. De er vel fleksible på Tjøme Radio vil jeg tro. Burde ikke være skummelt å forsøke seg litt.. Er ikke noe gale i å spørre om været fra radiostasjonene. Har gjort det flere ganger vist vi tenker på å legge oss til i uthavn på utsatte steder for bestemt vindrettning. Er det sent på kvelden da er det ikke alltid den siste værmeldingen på arbeidskanalen kommer. Tror faktisk de liker å bli oppkalt der inne, sikkert lange dager, og de er ofte snakkesalig.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Hørte på VHFen for et par år siden; en kar hadde ropt på en kompisbåt flere ganger på en av kystradioens arbeidskanaler. (66). Med et svarer Tjøme radio: her kan du rope til du blir blå. Dette er kystradoens arbeidskanal og det er bare jeg som kan høre deg. . . . . . . Derfor er det greit å kunne radioprodedyrer og vite hvilke kanaler som brukes til hva. Det siste tror jeg det syndes mye mot. Helt enig, tilsvarende høres omtrent hver helg. Her er en oversikt jeg har laget over VHF-kanaler og hva de skal brukes til. http://trudelutt.com/linker/vhf_kanaler_nor.htm Utskriftvenlig versjon i PDF http://trudelutt.com/linker/vhf_kanaler_nor.pdf Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Helt enig, tilsvarende høres omtrent hver helg. Her er en oversikt jeg har laget over VHF-kanaler og hva de skal brukes til. http://trudelutt.com/linker/vhf_kanaler_nor.htm Jøss, jeg la ikke merke til det med det samme ... http://www.maritimradio.no/kystradio/kanalplaner/ linker til dine sider :-) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 (redigert) Jeg er litt stolt av det. Da jeg laget oversikten hadde jeg litt kontakt med hyggelige Jo Eirik Vee på Florø radio. Etter at han hadde studer sidene, fikk jeg forespørsel om de kunne få linke til oversikten min. Og det sa jeg selvfølgelig ja til! Selv har jeg ingen tilknytting til Telenor. Min far jobbet riktignok en periode før krigen som telegrafist på Tjøme radio, og da han på 60-tallet hadde bijobb som skipsradiokontrollør i Stavanger, vikarierte jeg et halvt år for ham da han var sengeliggende med vond rygg. Redigert 15.Juli.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole_B Svart 2.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2014 Mange gode svar her: Størst sjanse blir vel å måtte sende "securité" melding til sørgående hurtigbåt, i et sund nordpå en gang noen har strødd utstyr utover halve fjorden. -- Så yrkesfolket ikke "kvepper" og setter kaffen i halsen. og føler for mye ansvar. -- Da har man vel neppe MMSI og kallesignal; så det er best å snakke lavt så kystradioen ikke hører en... (I større båt, med plass til flere, så går det som regel greit.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 (redigert) Det som det syndes mest mot er alle som skal ha sjekket om VHF`n er ok, På kanal 16. Istedenfor på en Arbeidskanalene, men da må en vite hvor en er. Denne er en grei oversikt over alle stasjoner. http://www.stockholmradio.se/sites/www.stockholmradio.se/files/VHF-kartanNorden_2014.pdf Har laminert inn denne på den andre siden Redigert 2.August.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
SIR DAY Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 Det "Standard lærehefte" for VHF-prøven er ganske tynt, man rekker nesten å lese det på trikken ned for å ta prøven.... Fant noe mer grundig på >>Nasjonalbibliotekets nettsider - anbefaler folk å gå gjennom denne også, selv om du allerede har lappen i lomma. Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole_B Svart 2.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2014 Bra, skal lese den siden når jeg er tilbake i Europa. Ellers så virker det på et svar som om personellet på kystradiostasjonene klarer å huske de seks siste siffene i MMSI-nummeret, så fort de har hørt "MMSI257". Ikke dårlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.