Jump to content

Hentetråd P460 Athen-Fredrikshavn-Tanumstrand


Vedvards

Recommended Posts

Her går tiden fort.... :nonod::sleep:

 

Tenkte derfor å starte hentetråden allerede nå..... :lol:

 

bilde

 

Nå er det 16 September som er planlagt som hentedato fra Marina Olympic, Athen. Da skal det være trekt om alle utvendige puter og lagt ny teak på båten.

 

Transportselskapet har satt en maks høyde på båten til 440cm.

 

Da blir det demontering av ror og propeller, samt alt som er på targabøylen på FB. Så er det bare å finne ut hvilken høyde dette gir.

Bjørn Løvjomås :thumbsup: skal prøve å få målt dette på sin P440 og da skal vi ha en meget god pekepinn på høydene.

 

Deretter forsvinner ev targabøyle og vindskjerm. (Håper at alt dette er greit å ta av for en hobbysnekkerkontorist med pipenøkkelsett.)

 

Jeg tar peiling på å reise ned den 12 september for å gå igjennom båten med tidligere eier og starte demonteringen.

 

Transport til Fredrikshavn er 7-10dg. Der blir det påmontering av utstyr og forhåpentligvis en sjarmøretappe fra Fredrikshavn til Tanumstrand, via noen havner, i strålende sol og havblikk. :yesnod::pray:

 

 

Link to post
Share on other sites

Denne tråden gleder jeg meg til å følge med på :-) husk bilder om du får mulighet :-)

 

Bare et lite tips. Har hørt om noen båter som har slitt litt med lekkasje etter at rorene har vært av. Kan det være en idé og skaffe nye tetninger på forhånd om mulig Evt sjekke tilstanden nøye når ting demonteres.

 

Er ikke sikker på type tetning på din båt, men det vet sikkert Norsk Båtsenter.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

bare et lite stalltips:sjekk om det er mye grums i dieseltankene.det er visstnok normalt at de vanner ut diesel nedover i middelhavstrøkene.mine tanker var full av dieseldyr,så mye at forfiltrene gikk tett etter 15 minutters kjøring…du har ikke lyst til og ligge i fredrikshavn og rense tanker uten noe som helst av utstyr til og hjelpe deg med.

 

ta med deg en liten sugepumpe og sug opp en liten skvett fra bunnen av tanken

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Hei SAP

 

Ja, skal ta bilder og legge ut av demonteringen og transporten.

 

Ja, det sto i surveyen at det burde skiftes O-ringer på rorene ved neste opptak, så det må jeg få tatt med det samme. Ser vel dette når jeg tar de av og tar de med hjem selv.

Lager meg en huskeliste på alt som skal skje i Athen + gode råd. Likeledes en liste for hva jeg må ha med til Danmark når vi henter båten der :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

angående tettinger av ror:orene ble demontert på min båt og.jeg fikk med nye o-ringer som jeg satt inn før jeg tredde de inn igjen.forøvrig ganske opplagt hvordan rorene skal monteres samt lett og se hvor o-ringene står…hvertfall på min

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

bare et lite stalltips:sjekk om det er mye grums i dieseltankene.det er visstnok normalt at de vanner ut diesel nedover i middelhavstrøkene.mine tanker var full av dieseldyr,så mye at forfiltrene gikk tett etter 15 minutters kjøring…du har ikke lyst til og ligge i fredrikshavn og rense tanker uten noe som helst av utstyr til og hjelpe deg med.

 

ta med deg en liten sugepumpe og sug opp en liten skvett fra bunnen av tanken

 

Takk - det var et godt råd.

 

Tankene skal imidlertid være rengjort i fjor, samtidig med at det ble laget inspeksjonsluker i tankene.

Link to post
Share on other sites

angående tettinger av ror:orene ble demontert på min båt og.jeg fikk med nye o-ringer som jeg satt inn før jeg tredde de inn igjen.forøvrig ganske opplagt hvordan rorene skal monteres samt lett og se hvor o-ringene står…hvertfall på min

 

Godt å høre. Håper jeg ikke får noen strabiøse demonteringer/monteringer her.

Link to post
Share on other sites

Om du ikke får tak i korrekte o-ringer eller sikre mål på forhånd, så har biltema og Jula rikholdige o-ring sett i tomme og mm med størelser opp til 51mm og 2" innv mål. Muligens noe som passer i de settene om du vil safe..

 

http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Sortimentboks/O-ringer/O-ringer-86702/

 

http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/rengjoring-og-vedlikehold-vvs/pakninger-og-o-ringer/o-ringsett-759002/

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Om du ikke får tak i korrekte o-ringer eller sikre mål på forhånd, så har biltema og Jula rikholdige o-ring sett i tomme og mm med størelser opp til 51mm og 2" innv mål. Muligens noe som passer i de settene om du vil safe..

 

http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Sortimentboks/O-ringer/O-ringer-86702/

 

http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/rengjoring-og-vedlikehold-vvs/pakninger-og-o-ringer/o-ringsett-759002/

 

He-He. Jeg har biltemasettet :thumbsup: Tenkte ikke et sekund på at det kunne passe. Jeg tar med de gamle O-ringene hjem, så jeg har noen dager på meg ,før båten ankommer Fredrikshavn, til å finne de riktige om ingen i dette settet passer.

 

Noen som har erfaring med å ta av targa bøyle og vindskjerm - om det skulle bli nødvendig mener jeg....??

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Targabøylen kan være noe omstendelig å ta av. Mulig du må kappe kablene til radar ol.

O-ringene fra B'tema og Jula tror jeg har for liten trådtykkelse?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...