Tom Rør Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 Spennede tider Vedvards Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 Bare et spørsmål. Bred last skiltet, er ikke det norsk? Brukes de der nede også? Ellers spennende å følge med:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
MaSa Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 Spennende :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post Share on other sites More sharing options...
Janniz Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 Skikkelig spennende dette her! :-) Ønsker deg alt godt på hjemturen og ikke minst Grattis med en flott båt! Mvh Janniz. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vedvards Svart 16.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2014 Bare et spørsmål. Bred last skiltet, er ikke det norsk? Brukes de der nede også? Ellers spennende å følge med:) Hei gladlaks. De bruker dette bak når de skal til Skandinavia og et fransk foran. Skiltet foran turte han ikke bruke i Hellas, fordi det kom så lavt på de humpete greske veier. Vidar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 Har du peiling på hvor fort de kan kjøre med et slikt slep? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Vedvards Svart 16.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2014 Godt å se at dere liker tråden. Liker den faktisk godt selv ) Men, jeg må få meg nye briller!! Ser endel irriterende stavefeil som jeg ikke ser lenger når jeg skriver på Iphone :) I kveld er det duket for en ekstra øl!! Tar en for dere også, og jeg legger ut sålenge :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vedvards Svart 16.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2014 (redigert) Har du peiling på hvor fort de kan kjøre med et slikt slep?Hei Lars Max på autobahn er 90. Sjåføren tror imidlertid på et snitt på 50.... Dette er pga alle omveier de tar. Til sammenligning brukte Sunseekeren vår 5 dager fra Slovenia. Her er det riktignok mere km, men dobbel så lang tid Redigert 16.September.2014 av Vedvards (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 (redigert) Spennende å følge med på hele prosessen. Var gjennom noe tilsvarende i fjor, men båten gikk på egen kjøl hjem. Litt mindre dieselforbruk med seilbåt. I 30 knop er det faktisk bare litt over 5 døgn til Norge. Ett spørsmål, hvor mye over bakken er kjølen? Så veldig lavt ut. Mistenker at hengeren er hydraulisk justerbar i front, dermed kjøres med litt høyere 4,47 utenom bruene. Var litt imponert over hengeren på en seilbåt vi fikk transportert. Høyden var justerbar både foran og bak, kjølen sto på 4 cm stålplate som kunne slepes langs bakken. De som transporterer båter kan sine saker. Ref spørsmål over om fart, rimelig sikker på at det går i 80 på gode veier. Men det stemmer dårlig med 1,5 uke til Hirtshals. (så at Vedvars svarte på fart mens jeg skrev) Og en liten digresjon, forstår ikke at du ikke tok noen uker fri og brukte båten i Hellas. Redigert 16.September.2014 av pacuare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 Nå er det bare å reise opp til Hirtshals og sitte å dingle med beina og vente. Mens vi venter på fortsettelsen her inne Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Vedvards Svart 16.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2014 (redigert) Spennende å følge med på hele prosessen. Var gjennom noe tilsvarende i fjor, men båten gikk på egen kjøl hjem. Litt mindre dieselforbruk med seilbåt. I 30 knop er det faktisk bare litt over 5 døgn til Norge. Ett spørsmål, hvor mye over bakken er kjølen? Så veldig lavt ut. Mistenker at hengeren er hydraulisk justerbar i front, dermed kjøres med litt høyere 4,47 utenom bruene. Var litt imponert over hengeren på en seilbåt vi fikk transportert. Høyden var justerbar både foran og bak, kjølen sto på 4 cm stålplate som kunne slepes langs bakken. De som transporterer båter kan sine saker. Ref spørsmål over om fart, rimelig sikker på at det går i 80 på gode veier. Men det stemmer dårlig med 1,5 uke til Hirtshals. (så at Vedvars svarte på fart mens jeg skrev) Og en liten digresjon, forstår ikke at du ikke tok noen uker fri og brukte båten i Hellas. Spennende å følge med på hele prosessen. Var gjennom noe tilsvarende i fjor, men båten gikk på egen kjøl hjem. Litt mindre dieselforbruk med seilbåt. I 30 knop er det faktisk bare litt over 5 døgn til Norge. Ett spørsmål, hvor mye over bakken er kjølen? Så veldig lavt ut. Mistenker at hengeren er hydraulisk justerbar i front, dermed kjøres med litt høyere 4,47 utenom bruene. Var litt imponert over hengeren på en seilbåt vi fikk transportert. Høyden var justerbar både foran og bak, kjølen sto på 4 cm stålplate som kunne slepes langs bakken. De som transporterer båter kan sine saker. Ref spørsmål over om fart, rimelig sikker på at det går i 80 på gode veier. Men det stemmer dårlig med 1,5 uke til Hirtshals. (så at Vedvars svarte på fart mens jeg skrev) Og en liten digresjon, forstår ikke at du ikke tok noen uker fri og brukte båten i Hellas. Hei Pacuare Hele doningen kan senkes til 5 cm over bakken. Men, når farten økes (over 30 km/t) heises doningen automatisk. Vi tenkte tanken på å ha den ett år i Hellas, men pris på god båtplass og flybilletter ødela dette Vi vurderte både kanaler og å kjøre rundt, men tiden på året gjør at vi vil ha den hjem før kulda kommer (og når kommer den...??) Ellers så forbrenner vel denne 110 l/t på 24 knop, så det var et enkelt økonomisk regnestykke Når det gjelder fart, så var ikke akkurat sjåføren happy med 300km omvei. Her gjelder det å unngå lave bruer og enkelte veier er nok der etter. Sjåføren fortalte meg også at i en del rundkjøringer, må han benytte svingen på de bakerste hjulene for å komme igjennom i sneglefart Mvh Vidar Redigert 16.September.2014 av Vedvards (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vedvards Svart 16.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2014 Nå er det bare å reise opp til Hirtshals og sitte å dingle med beina og vente. Mens vi venter på fortsettelsen her inne Ja, Mariell. Som jeg fortalte mekanikerene her; Arbeid har jeg ikke noe imot. Det kan jeg sitte og se på i timesvis :).... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stella Ulefoss Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 Hei Tidligere var det max 70 km/t i Tyskland når det er spesialtransport . Det blir spenene å følge med , god tur Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vedvards Svart 16.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2014 Spennede tider Vedvards Ja, Tom og dette vet du alt om. Jeg må vente til neste sommer før jeg tar herligheten i bruk for alvor :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vedvards Svart 16.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2014 Hei Tidligere var det max 70 km/t i Tyskland når det er spesialtransport . Det blir spenene å følge med , god tur Jan Martin Takk for det Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 Ja, Tom og dette vet du alt om. Jeg må vente til neste sommer før jeg tar herligheten i bruk for alvor :) Den som venter på noe godt osv.osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 Her var det skjedd litt ja. Virker som du har med veldig proffe folk å gjøre og det må være godt for å holde hodepinen til et minimum :-) Er det noe alignment som må til når akselbrakettene skal på igjen? Eller sitter de helt tight i hullene og utsparingen slik at det ikke er noe justeringsmulighet? Skjønner godt du er spent helt frem til skuta står ferdig montert i DK og sjarmøretappen over kattegat kan begynne :-) Husker selv de siste ukene før vi dro og hentet båten. Tiden har aldri gått så sakte, hehe. Følger tråden hver dag og gleder meg til fortsettelsen :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Vedvards Svart 16.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2014 Her var det skjedd litt ja. Virker som du har med veldig proffe folk å gjøre og det må være godt for å holde hodepinen til et minimum :-) Er det noe alignment som må til når akselbrakettene skal på igjen? Eller sitter de helt tight i hullene og utsparingen slik at det ikke er noe justeringsmulighet? Skjønner godt du er spent helt frem til skuta står ferdig montert i DK og sjarmøretappen over kattegat kan begynne :-) Husker selv de siste ukene før vi dro og hentet båten. Tiden har aldri gått så sakte, hehe. Følger tråden hver dag og gleder meg til fortsettelsen :-) Jada Sap, her flyr tiden (not) Det var to hullskiver på hver av brakettene og disse er merket på både båt og brakettene. Hva som ev må gjøres, må jeg spørre de vise menn om. Jeg er ikke kompetent til den avgjørelsen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 (redigert) Ja, det med brakettene er sikkert plankekjøring for de med erfaring på slikt. Var tilstanden på pakkbokser og cutlesslagere ok? Får du noen rapporter underveis på transporten? Hadde vært spnt som fy hver eneste dag på hvor den var hen. Du får spørre sjaføren om han kan sende noen MMS underveis og stikke litt EUR i lomma hans for bryderiet. Litt av en tur. Er vel ca 3.000 km med de omveiene de må ta? Skulle gjort som noen over her foreslo og lagt en telefon men mAIS ombord eller enda bedre et webkamera ;-) Appropos. Leste på et engelsk forum om en som fikk fraktet en større Sealine på bil fra middelhavet og hjem til UK. Også der var de helt på høydegrensen og FB måtte ribbes. På rampa ombord på Dover - Calais fergen ble det litt vinkel på slepet og kompasskula som da var høyeste punkt på FB ble knust. 2cm for lite. Tipper de har litt marginer på brohøydene i praksis. Når jeg sjekket opp ang å få Karma hjem på bil så fikk jeg også høre at 4,5m var grensen, men at 4,8m gikk off the record. Gleder meg til å følge dere på turen hjem fra Hirtshals. Håper dere blir heldige med været da det er litt av en ilddåp og sette ut fra Hirtshals, forbi Skagens rev og så mot Bästkusten. Er vel ikke noen havner mellom Hirtshals og Skagen på andre siden av revet. Hadde vurdert et par turer ut av havna og få ristet båten litt, og så inn og sjekket filtre og annet før dere setter avgårde. Var Fr. Havn et alternativ som endestasjon? Redigert 16.September.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Vedvards Svart 16.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2014 Ja, det med brakettene er sikkert plankekjøring for de med erfaring på slikt. Var tilstanden på pakkbokser og cutlesslagere ok? Får du noen rapporter underveis på transporten? Hadde vært spnt som fy hver eneste dag på hvor den var hen. Du får spørre sjaføren om han kan sende noen MMS underveis og stikke litt EUR i lomma hans for bryderiet. Litt av en tur. Er vel ca 3.000 km med de omveiene de må ta? Skulle gjort som noen over her foreslo og lagt en telefon men mAIS ombord eller enda bedre et webkamera ;-) Appropos. Leste på et engelsk forum om en som fikk fraktet en større Sealine på bil fra middelhavet og hjem til UK. Også der var de helt på høydegrensen og FB måtte ribbes. På rampa ombord på Dover - Calais fergen ble det litt vinkel på slepet og kompasskula som da var høyeste punkt på FB ble knust. 2cm for lite. Tipper de har litt marginer på brohøydene i praksis. Når jeg sjekket opp ang å få Karma hjem på bil så fikk jeg også høre at 4,5m var grensen, men at 4,8m gikk off the record. Gleder meg til å følge dere på turen hjem fra Hirtshals. Håper dere blir heldige med været da det er litt av en ilddåp og sette ut fra Hirtshals, forbi Skagens rev og så mot Bästkusten. Er vel ikke noen havner mellom Hirtshals og Skagen på andre siden av revet. Hadde vurdert et par turer ut av havna og få ristet båten litt, og så inn og sjekket filtre og annet før dere setter avgårde. Var Fr. Havn et alternativ som endestasjon? Sap Nå må ikke du få det til å gå kaldt nedover ryggen på en ærverdig norsk potetplukker, oppvokst på sild og akevitt i Stangebygda , hvor man i oppveksten ikke var full om man klarte å ligge rolig på gulvet....... Tankene fikk laget inspirasjonsluker og ble rengjort for halvannet år siden. Vi skal bare kjøre ut fra Hirtshals i rolig vær og havblikk. Dette har blitt vist meg, klart og tydelig, i en dagdrøm!!!! :) Fredrikshavn var opprinnelig destinasjon, men når det ble så mye demontering, falt valget på Hirtshals, via bekjente med fagfolkkontakter. Kompass og ratt er demontere fra fly. Sjåføren fortalte meg at det var Danmark som var utfordringen på høyden. Om man tilfører etterpåklokskapens, så kanskje Kiel hadde vært et enklere alternativ, men totaltsett kanskje ikke rimeligere. Lagrene inne i brakettene er nye, men de andre må jeg få svar på i Hirtshals. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zandra Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 Gratulerer med flott båt! Zandra kom fra Spania med samme frakteselskap i fjor. Kan bare bekrefte at disse gutta har peiling på hva de driver med. Vi var ikke engang med på demonteringen i Spania men alt var merket, pakket og surret slik at remonteringen her hjemme gikk som en drøm! Eneste problemet vi fikk var at Larvik havn løftet båten fra bil og ut på sjøen uten åk. Dette førte til knusning rundt fenderlist på alle fire punkter.... Heldigvis dekket iF dette på transportskadeforsikringen, og Amundsen på Nærsnes har reparert slik at båten ser bedre ut enn den gjorde før avhenting! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vedvards Svart 16.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2014 Gratulerer med flott båt! Zandra kom fra Spania med samme frakteselskap i fjor. Kan bare bekrefte at disse gutta har peiling på hva de driver med. Vi var ikke engang med på demonteringen i Spania men alt var merket, pakket og surret slik at remonteringen her hjemme gikk som en drøm! Eneste problemet vi fikk var at Larvik havn løftet båten fra bil og ut på sjøen uten åk. Dette førte til knusning rundt fenderlist på alle fire punkter.... Heldigvis dekket iF dette på transportskadeforsikringen, og Amundsen på Nærsnes har reparert slik at båten ser bedre ut enn den gjorde før avhenting! Lykke til! Hei Zandra Artig å høre om din erfaring, selv om det var en kjedelig slutt på ferden. Men, når endelsen er bra, er allting bra :) Vi har også transport forsikringen i IF. Får bare håpe at vi ikke får bruk for den :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Hirtshals er for så vidt en bra starthavn, de har slipp og kompetent verksted om noe skulle justeres eller repareres. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vedvards Svart 17.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2014 Hirtshals er for så vidt en bra starthavn, de har slipp og kompetent verksted om noe skulle justeres eller repareres. Godt å høre Hanto1 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vedvards Svart 18.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2014 Da er man vel hjemme igjen. Båten er forventet til Hirtshals torsdag morgen den 25/9. Regner med montering torsdag og fredag og deretter kurs for Tanumstrand el.l. lørdag Frem til da får man vurdere forskjellige reiseruter. Gode råd mottas med takk Været ser ikke ut til å være på vår side enda den helgen..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.