Jump to content

Hentetråd P460 Athen-Fredrikshavn-Tanumstrand


Vedvards

Recommended Posts

Bare et spørsmål. Bred last skiltet, er ikke det norsk? Brukes de der nede også?

 

Ellers spennende å følge med:)

Hei gladlaks.

 

De bruker dette bak når de skal til Skandinavia og et fransk foran. Skiltet foran turte han ikke bruke i Hellas, fordi det kom så lavt på de humpete greske veier.

 

Vidar

Link to post
Share on other sites

Har du peiling på hvor fort de kan kjøre med et slikt slep?

Hei Lars

 

Max på autobahn er 90. Sjåføren tror imidlertid på et snitt på 50....

 

Dette er pga alle omveier de tar.

 

Til sammenligning brukte Sunseekeren vår 5 dager fra Slovenia. Her er det riktignok mere km, men dobbel så lang tid

Redigert av Vedvards (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spennende å følge med på hele prosessen. Var gjennom noe tilsvarende i fjor, men båten gikk på egen kjøl hjem. Litt mindre dieselforbruk med seilbåt. I 30 knop er det faktisk bare litt over 5 døgn til Norge.

 

Ett spørsmål, hvor mye over bakken er kjølen? Så veldig lavt ut. Mistenker at hengeren er hydraulisk justerbar i front, dermed kjøres med litt høyere 4,47 utenom bruene. Var litt imponert over hengeren på en seilbåt vi fikk transportert. Høyden var justerbar både foran og bak, kjølen sto på 4 cm stålplate som kunne slepes langs bakken. De som transporterer båter kan sine saker. Ref spørsmål over om fart, rimelig sikker på at det går i 80 på gode veier. Men det stemmer dårlig med 1,5 uke til Hirtshals. (så at Vedvars svarte på fart mens jeg skrev)

 

Og en liten digresjon, forstår ikke at du ikke tok noen uker fri og brukte båten i Hellas.

Redigert av pacuare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spennende å følge med på hele prosessen. Var gjennom noe tilsvarende i fjor, men båten gikk på egen kjøl hjem. Litt mindre dieselforbruk med seilbåt. I 30 knop er det faktisk bare litt over 5 døgn til Norge.

 

Ett spørsmål, hvor mye over bakken er kjølen? Så veldig lavt ut. Mistenker at hengeren er hydraulisk justerbar i front, dermed kjøres med litt høyere 4,47 utenom bruene. Var litt imponert over hengeren på en seilbåt vi fikk transportert. Høyden var justerbar både foran og bak, kjølen sto på 4 cm stålplate som kunne slepes langs bakken. De som transporterer båter kan sine saker. Ref spørsmål over om fart, rimelig sikker på at det går i 80 på gode veier. Men det stemmer dårlig med 1,5 uke til Hirtshals. (så at Vedvars svarte på fart mens jeg skrev)

 

Og en liten digresjon, forstår ikke at du ikke tok noen uker fri og brukte båten i Hellas.

Spennende å følge med på hele prosessen. Var gjennom noe tilsvarende i fjor, men båten gikk på egen kjøl hjem. Litt mindre dieselforbruk med seilbåt. I 30 knop er det faktisk bare litt over 5 døgn til Norge.

 

Ett spørsmål, hvor mye over bakken er kjølen? Så veldig lavt ut. Mistenker at hengeren er hydraulisk justerbar i front, dermed kjøres med litt høyere 4,47 utenom bruene. Var litt imponert over hengeren på en seilbåt vi fikk transportert. Høyden var justerbar både foran og bak, kjølen sto på 4 cm stålplate som kunne slepes langs bakken. De som transporterer båter kan sine saker. Ref spørsmål over om fart, rimelig sikker på at det går i 80 på gode veier. Men det stemmer dårlig med 1,5 uke til Hirtshals. (så at Vedvars svarte på fart mens jeg skrev)

 

Og en liten digresjon, forstår ikke at du ikke tok noen uker fri og brukte båten i Hellas.

Hei Pacuare

 

Hele doningen kan senkes til 5 cm over bakken. Men, når farten økes (over 30 km/t) heises doningen automatisk.

 

Vi tenkte tanken på å ha den ett år i Hellas, men pris på god båtplass og flybilletter ødela dette

 

Vi vurderte både kanaler og å kjøre rundt, men tiden på året gjør at vi vil ha den hjem før kulda kommer (og når kommer den...??)

 

Ellers så forbrenner vel denne 110 l/t på 24 knop, så det var et enkelt økonomisk regnestykke

 

Når det gjelder fart, så var ikke akkurat sjåføren happy med 300km omvei. Her gjelder det å unngå lave bruer og enkelte veier er nok der etter.

 

Sjåføren fortalte meg også at i en del rundkjøringer, må han benytte svingen på de bakerste hjulene for å komme igjennom i sneglefart

 

Mvh

 

Vidar

Redigert av Vedvards (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her var det skjedd litt ja. Virker som du har med veldig proffe folk å gjøre og det må være godt for å holde hodepinen til et minimum :-)

 

Er det noe alignment som må til når akselbrakettene skal på igjen? Eller sitter de helt tight i hullene og utsparingen slik at det ikke er noe justeringsmulighet?

 

Skjønner godt du er spent helt frem til skuta står ferdig montert i DK og sjarmøretappen over kattegat kan begynne :-)

Husker selv de siste ukene før vi dro og hentet båten. Tiden har aldri gått så sakte, hehe.

 

Følger tråden hver dag og gleder meg til fortsettelsen :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Her var det skjedd litt ja. Virker som du har med veldig proffe folk å gjøre og det må være godt for å holde hodepinen til et minimum :-)

 

Er det noe alignment som må til når akselbrakettene skal på igjen? Eller sitter de helt tight i hullene og utsparingen slik at det ikke er noe justeringsmulighet?

 

Skjønner godt du er spent helt frem til skuta står ferdig montert i DK og sjarmøretappen over kattegat kan begynne :-)

Husker selv de siste ukene før vi dro og hentet båten. Tiden har aldri gått så sakte, hehe.

 

Følger tråden hver dag og gleder meg til fortsettelsen :-)

Jada Sap, her flyr tiden (not)

 

Det var to hullskiver på hver av brakettene og disse er merket på både båt og brakettene. Hva som ev må gjøres, må jeg spørre de vise menn om. Jeg er ikke kompetent til den avgjørelsen.

Link to post
Share on other sites

Ja, det med brakettene er sikkert plankekjøring for de med erfaring på slikt. Var tilstanden på pakkbokser og cutlesslagere ok?

 

Får du noen rapporter underveis på transporten? Hadde vært spnt som fy hver eneste dag på hvor den var hen. Du får spørre sjaføren om han kan sende noen MMS underveis og stikke litt EUR i lomma hans for bryderiet.

Litt av en tur. Er vel ca 3.000 km med de omveiene de må ta?

Skulle gjort som noen over her foreslo og lagt en telefon men mAIS ombord eller enda bedre et webkamera ;-)

 

Appropos. Leste på et engelsk forum om en som fikk fraktet en større Sealine på bil fra middelhavet og hjem til UK. Også der var de helt på høydegrensen og FB måtte ribbes. På rampa ombord på Dover - Calais fergen ble det litt vinkel på slepet og kompasskula som da var høyeste punkt på FB ble knust. 2cm for lite.

 

Tipper de har litt marginer på brohøydene i praksis. Når jeg sjekket opp ang å få Karma hjem på bil så fikk jeg også høre at 4,5m var grensen, men at 4,8m gikk off the record.

 

Gleder meg til å følge dere på turen hjem fra Hirtshals. Håper dere blir heldige med været da det er litt av en ilddåp og sette ut fra Hirtshals, forbi Skagens rev og så mot Bästkusten. Er vel ikke noen havner mellom Hirtshals og Skagen på andre siden av revet. Hadde vurdert et par turer ut av havna og få ristet båten litt, og så inn og sjekket filtre og annet før dere setter avgårde.

Var Fr. Havn et alternativ som endestasjon?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja, det med brakettene er sikkert plankekjøring for de med erfaring på slikt. Var tilstanden på pakkbokser og cutlesslagere ok?

 

Får du noen rapporter underveis på transporten? Hadde vært spnt som fy hver eneste dag på hvor den var hen. Du får spørre sjaføren om han kan sende noen MMS underveis og stikke litt EUR i lomma hans for bryderiet.

Litt av en tur. Er vel ca 3.000 km med de omveiene de må ta?

Skulle gjort som noen over her foreslo og lagt en telefon men mAIS ombord eller enda bedre et webkamera ;-)

 

Appropos. Leste på et engelsk forum om en som fikk fraktet en større Sealine på bil fra middelhavet og hjem til UK. Også der var de helt på høydegrensen og FB måtte ribbes. På rampa ombord på Dover - Calais fergen ble det litt vinkel på slepet og kompasskula som da var høyeste punkt på FB ble knust. 2cm for lite.

 

Tipper de har litt marginer på brohøydene i praksis. Når jeg sjekket opp ang å få Karma hjem på bil så fikk jeg også høre at 4,5m var grensen, men at 4,8m gikk off the record.

 

Gleder meg til å følge dere på turen hjem fra Hirtshals. Håper dere blir heldige med været da det er litt av en ilddåp og sette ut fra Hirtshals, forbi Skagens rev og så mot Bästkusten. Er vel ikke noen havner mellom Hirtshals og Skagen på andre siden av revet. Hadde vurdert et par turer ut av havna og få ristet båten litt, og så inn og sjekket filtre og annet før dere setter avgårde.

Var Fr. Havn et alternativ som endestasjon?

Sap

 

Nå må ikke du få det til å gå kaldt nedover ryggen på en ærverdig norsk potetplukker, oppvokst på sild og akevitt i Stangebygda , hvor man i oppveksten ikke var full om man klarte å ligge rolig på gulvet.......

 

Tankene fikk laget inspirasjonsluker og ble rengjort for halvannet år siden.

 

Vi skal bare kjøre ut fra Hirtshals i rolig vær og havblikk. Dette har blitt vist meg, klart og tydelig, i en dagdrøm!!!! :)

 

Fredrikshavn var opprinnelig destinasjon, men når det ble så mye demontering, falt valget på Hirtshals, via bekjente med fagfolkkontakter.

 

Kompass og ratt er demontere fra fly.

 

Sjåføren fortalte meg at det var Danmark som var utfordringen på høyden.

 

Om man tilfører etterpåklokskapens, så kanskje Kiel hadde vært et enklere alternativ, men totaltsett kanskje ikke rimeligere.

 

Lagrene inne i brakettene er nye, men de andre må jeg få svar på i Hirtshals.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt!

 

Zandra kom fra Spania med samme frakteselskap i fjor. Kan bare bekrefte at disse gutta har peiling på hva de driver med.

 

Vi var ikke engang med på demonteringen i Spania men alt var merket, pakket og surret slik at remonteringen her hjemme gikk som en drøm!

 

Eneste problemet vi fikk var at Larvik havn løftet båten fra bil og ut på sjøen uten åk.

Dette førte til knusning rundt fenderlist på alle fire punkter....

 

Heldigvis dekket iF dette på transportskadeforsikringen, og Amundsen på Nærsnes har reparert slik at båten ser bedre ut enn den gjorde før avhenting!

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt!

 

Zandra kom fra Spania med samme frakteselskap i fjor. Kan bare bekrefte at disse gutta har peiling på hva de driver med.

 

Vi var ikke engang med på demonteringen i Spania men alt var merket, pakket og surret slik at remonteringen her hjemme gikk som en drøm!

 

Eneste problemet vi fikk var at Larvik havn løftet båten fra bil og ut på sjøen uten åk.

Dette førte til knusning rundt fenderlist på alle fire punkter....

 

Heldigvis dekket iF dette på transportskadeforsikringen, og Amundsen på Nærsnes har reparert slik at båten ser bedre ut enn den gjorde før avhenting!

Lykke til!

Hei Zandra

 

Artig å høre om din erfaring, selv om det var en kjedelig slutt på ferden. Men, når endelsen er bra, er allting bra :)

 

Vi har også transport forsikringen i IF. Får bare håpe at vi ikke får bruk for den :)

Link to post
Share on other sites

Da er man vel hjemme igjen.

 

Båten er forventet til Hirtshals torsdag morgen den 25/9.

Regner med montering torsdag og fredag og deretter kurs for Tanumstrand el.l. lørdag

 

Frem til da får man vurdere forskjellige reiseruter. Gode råd mottas med takk :thumbsup:

 

Været ser ikke ut til å være på vår side enda den helgen.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...