Jump to content

Hentetråd P460 Athen-Fredrikshavn-Tanumstrand


Vedvards

Recommended Posts

Hei Vedvards, spennende å følge reisen din. Vedrørende akslingen og korrosjonen, så lurer jeg på hvordan det er tenkt utbedret? Bytter du akslingen eller er det andre løsninger som skal prøves? Har litt av det samme selv på en aksling, det sier seg selv at de gropene vil slite mot tetningen i pakkboksen, så her er det best å få tatt problemet med roten.

 

Mvh Patton

Link to post
Share on other sites

Hei Patton. De setter akslingen i dreiebenken og dreier ned til fast gods. Deretter "sveiser" de på nytt stål

 

Jeg er litt skeptisk til den løsningen der Vedvards.

 

Jeg tror Princess bruker en kvalitet som heter SS 2387 i sine aksler. Det er et rustfritt martensittisk seigherdingsstål (ikke syrefast som mange tror altså!) som har syke mekaniske egenskaper, men korrosjonsbestandighet og sveisbarhet er så som så. Det er ikke uvanlig at man får slik korrosjon i det området der cutlesslageret går. Mekanismen er en form for tildekkingskorrosjon som oppstår fordi det blir et lokalt surt miljø som tærer vekk det passiviserende oksygensjiktet i overflaten og gjør stålet aktivt. Hvis det er i cutlesslageret ville jeg nok heller latt akselen være som den er, dette behøver ikke ha noe å si for slitasje på lageret. De små gropene får vanligvis en viss radie i kanten slik at det ikke har noen praktisk betydning. Er tæringen under pakkboksen derimot ville jeg gått for ny aksel ved neste anledning.

 

Hvis du går for en sveisereparasjon pådrar du deg muligheten for kast i akselen samt herdesprekker i HAZ-sonen som siden kan vokse til akselbrudd. Særlig hvis det blir behov for å rette akselen etter sveising, noe som er høyst vanlig. Har vanskelig for å tro at de klarer å påleggsveise dette og deretter dreie ned sveisen til opprinnelig mål uten at det blir kast over Princess sine toleranser. Hvis det er verkstedet som har anbefalt denne reparasjonsprosedyren ville jeg spurt om de kan fremlegge WPQ og WPS på dette, noe som egentlig ikke er mulig uten å ta PMI på stålet først.

 

Håper dette var klart som blekk :giggle: Det jeg prøver å si er egentlig at hvis ikke dette kan utføres på en god måte er det bedre å kjøre med akselen som den er fram til et bytte. Hva verftene gjør på fiskebåtene kan være en annen sak. Der er det ikke snakk om planende båter.

 

Lagt til:

Ps, slo meg akkurat at det kanskje ikke er sveising det er snakk om, men termisk belegning? I tilfelle stiller saken seg en smule annerledes. Dette blir utført mens akselen sviver i benken slik at varmen blir fordelt likt rundt akselen hele tiden. I tillegg er varmetilførselen mye mindre. Med denne metoden kan de legge på metall av ulike legeringer, f.eks. lagerbronse, som gir en meget korrosjonsbestandig og slitesterk overflate.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har også hatt slike groper. Fairlinemekanikere vurderte at det ikke var reparerbart, men absolutt nødvendig å skifte. Endte med nye aksler fra UK. Kostet ikke allverden det - kom direkte fra Fairline sin hoff leverandør uten mellomledd. Men jeg måtte vente til de var produsert, og det tok jo litt tid

Link to post
Share on other sites

Har også hatt slike groper. Fairlinemekanikere vurderte at det ikke var reparerbart, men absolutt nødvendig å skifte. Endte med nye aksler fra UK. Kostet ikke allverden det - kom direkte fra Fairline sin hoff leverandør uten mellomledd. Men jeg måtte vente til de var produsert, og det tok jo litt tid

Link to post
Share on other sites

Tror det het Clements Marine eller noe slikt. Må i så tilfelle sjekke, det har blitt noen få år siden. Det var i UK, og kom direkte sendt derfra etter produksjon. Husker jeg rett var det i størrelsesorden 750 gbp per aksel og 450 gbp pr propell. De hadde alle data, motorkombinasjoner og maler for min båt- trodde Princess hadde samme leverandør.

Link to post
Share on other sites

Tror det het Clements Marine eller noe slikt. Må i så tilfelle sjekke, det har blitt noen få år siden. Det var i UK, og kom direkte sendt derfra etter produksjon. Husker jeg rett var det i størrelsesorden 750 gbp per aksel og 450 gbp pr propell. De hadde alle data, motorkombinasjoner og maler for min båt- trodde Princess hadde samme leverandør.

Link to post
Share on other sites

Mulig. Jeg vet at Sleipner leverer mye til Princess og Fairline og de er jo også leverandører av propellaksler. Om de leverer propellaksler til P og F vet jeg imidlertid ikke. Men det kan jo også hende de er leverandører nå, men ikke da Turboen din ble produsert.

Link to post
Share on other sites

Hei Komodo. Hvilken metode som benyttes er jeg ikke sikker på. Eneste jeg vet er at verftet ikke gjør denne jobben selv, men setter den ut til et annet firma.

 

Korrosjonen i akslingen sitter akkurat i pakkboksen.

Er det MarineShaft som skal gjøre jobben blir det bra. Akslinger sendes fra "hele verden" til denne sjappa i Hirtshals som kan trylle når det gjelder reparasjon av akslinger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...