Vedvards Svart 26.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2014 (redigert) Her jeg er, Hirtshals Yard, er det ihvertfall seriøse fagfolk, uten søendrian. Ebonita , korrosjon er rust, tæring. Antageligvis pga dårlig jording. Dette blir utbedret nå. Takk for alle gratulasjoner og tilbakemeldinger. Redigert 26.September.2014 av Vedvards (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vedvards Svart 26.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2014 Her kan man se skade på kjølen Og her er bilde av akslingen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Patton Svart 26.September.2014 Del på Facebook Svart 26.September.2014 Hei Vedvards, spennende å følge reisen din. Vedrørende akslingen og korrosjonen, så lurer jeg på hvordan det er tenkt utbedret? Bytter du akslingen eller er det andre løsninger som skal prøves? Har litt av det samme selv på en aksling, det sier seg selv at de gropene vil slite mot tetningen i pakkboksen, så her er det best å få tatt problemet med roten. Mvh Patton Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vedvards Svart 26.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2014 Hei Patton. De setter akslingen i dreiebenken og dreier ned til fast gods. Deretter "sveiser" de på nytt stål Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rffr Svart 26.September.2014 Del på Facebook Svart 26.September.2014 Har vært noen rigger på yardstay i Hirsthals siste årene. Intet å utsette på lokale virksomheter, eller myndigheter for den saks skyld. Høy kompetanse og bra fremdrift. Fornuftige priser sammenlignet med Norge, og UK for den saks skyld. mvh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Shortcut Svart 26.September.2014 Del på Facebook Svart 26.September.2014 Så din fine båd i Hirtshals i dag ( bor i Danmark) - Når den er lavet helt ok bliver det en dejlig båd- men husk at dens motorer skal bruges -ikke ligge stille i havn ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 (redigert) Hei Patton. De setter akslingen i dreiebenken og dreier ned til fast gods. Deretter "sveiser" de på nytt stål Jeg er litt skeptisk til den løsningen der Vedvards. Jeg tror Princess bruker en kvalitet som heter SS 2387 i sine aksler. Det er et rustfritt martensittisk seigherdingsstål (ikke syrefast som mange tror altså!) som har syke mekaniske egenskaper, men korrosjonsbestandighet og sveisbarhet er så som så. Det er ikke uvanlig at man får slik korrosjon i det området der cutlesslageret går. Mekanismen er en form for tildekkingskorrosjon som oppstår fordi det blir et lokalt surt miljø som tærer vekk det passiviserende oksygensjiktet i overflaten og gjør stålet aktivt. Hvis det er i cutlesslageret ville jeg nok heller latt akselen være som den er, dette behøver ikke ha noe å si for slitasje på lageret. De små gropene får vanligvis en viss radie i kanten slik at det ikke har noen praktisk betydning. Er tæringen under pakkboksen derimot ville jeg gått for ny aksel ved neste anledning. Hvis du går for en sveisereparasjon pådrar du deg muligheten for kast i akselen samt herdesprekker i HAZ-sonen som siden kan vokse til akselbrudd. Særlig hvis det blir behov for å rette akselen etter sveising, noe som er høyst vanlig. Har vanskelig for å tro at de klarer å påleggsveise dette og deretter dreie ned sveisen til opprinnelig mål uten at det blir kast over Princess sine toleranser. Hvis det er verkstedet som har anbefalt denne reparasjonsprosedyren ville jeg spurt om de kan fremlegge WPQ og WPS på dette, noe som egentlig ikke er mulig uten å ta PMI på stålet først. Håper dette var klart som blekk Det jeg prøver å si er egentlig at hvis ikke dette kan utføres på en god måte er det bedre å kjøre med akselen som den er fram til et bytte. Hva verftene gjør på fiskebåtene kan være en annen sak. Der er det ikke snakk om planende båter. Lagt til: Ps, slo meg akkurat at det kanskje ikke er sveising det er snakk om, men termisk belegning? I tilfelle stiller saken seg en smule annerledes. Dette blir utført mens akselen sviver i benken slik at varmen blir fordelt likt rundt akselen hele tiden. I tillegg er varmetilførselen mye mindre. Med denne metoden kan de legge på metall av ulike legeringer, f.eks. lagerbronse, som gir en meget korrosjonsbestandig og slitesterk overflate. Redigert 27.September.2014 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 Har også hatt slike groper. Fairlinemekanikere vurderte at det ikke var reparerbart, men absolutt nødvendig å skifte. Endte med nye aksler fra UK. Kostet ikke allverden det - kom direkte fra Fairline sin hoff leverandør uten mellomledd. Men jeg måtte vente til de var produsert, og det tok jo litt tid Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 Har også hatt slike groper. Fairlinemekanikere vurderte at det ikke var reparerbart, men absolutt nødvendig å skifte. Endte med nye aksler fra UK. Kostet ikke allverden det - kom direkte fra Fairline sin hoff leverandør uten mellomledd. Men jeg måtte vente til de var produsert, og det tok jo litt tid Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 Kostet ikke allverden det - kom direkte fra Fairline sin hoff leverandør uten mellomledd Sleipner? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 Tror det het Clements Marine eller noe slikt. Må i så tilfelle sjekke, det har blitt noen få år siden. Det var i UK, og kom direkte sendt derfra etter produksjon. Husker jeg rett var det i størrelsesorden 750 gbp per aksel og 450 gbp pr propell. De hadde alle data, motorkombinasjoner og maler for min båt- trodde Princess hadde samme leverandør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 Tror det het Clements Marine eller noe slikt. Må i så tilfelle sjekke, det har blitt noen få år siden. Det var i UK, og kom direkte sendt derfra etter produksjon. Husker jeg rett var det i størrelsesorden 750 gbp per aksel og 450 gbp pr propell. De hadde alle data, motorkombinasjoner og maler for min båt- trodde Princess hadde samme leverandør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 Mulig. Jeg vet at Sleipner leverer mye til Princess og Fairline og de er jo også leverandører av propellaksler. Om de leverer propellaksler til P og F vet jeg imidlertid ikke. Men det kan jo også hende de er leverandører nå, men ikke da Turboen din ble produsert. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Vedvards Svart 27.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2014 (redigert) Hei Komodo. Hvilken metode som benyttes er jeg ikke sikker på. Eneste jeg vet er at verftet ikke gjør denne jobben selv, men setter den ut til et annet firma. Korrosjonen i akslingen sitter akkurat i pakkboksen. Redigert 27.September.2014 av Vedvards (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 Jeg forstår. Du må jo bare gjøre deg opp en mening om dette selv, det er jo du som skal ha den akselen i båten Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Nikk Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Hei Komodo. Hvilken metode som benyttes er jeg ikke sikker på. Eneste jeg vet er at verftet ikke gjør denne jobben selv, men setter den ut til et annet firma. Korrosjonen i akslingen sitter akkurat i pakkboksen. Er det MarineShaft som skal gjøre jobben blir det bra. Akslinger sendes fra "hele verden" til denne sjappa i Hirtshals som kan trylle når det gjelder reparasjon av akslinger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vedvards Svart 30.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2014 Da satser jeg på å foreta sjarmøretappen på Torsdag Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Noget misunnelig kjenner jeg nå :-) God tur Sent from my iPhone using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Noget misunnelig kjenner jeg nå :-) God tur Sent from my iPhone using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vedvards Svart 30.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2014 Noget misunnelig kjenner jeg nå :-) God tur Sent from my iPhone using Tapatalk Kjenner det kribler litt jeg også..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Gleder meg på dine veiene Vedvards :-) Vi må jo få følge med på turen. Håper du har ordnet med mAIS så team BP kan følge med ;-) God tur :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Vedvards Svart 1.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Jada, mAIS er testet og den fungerer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Det blir gøy :-) Sent using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 (redigert) ... Redigert 1.Oktober.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Når tid drar du fra Hirtshals? Kommer med ferga kl 11.30. Men får vel ikke tid til å se etter deg regner jeg med. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.