Jump to content

Vannscooter, hva er mekanisk revers?


ADNOH

Recommended Posts

Jeg er litt usikker på hva du mener med elektrisk styring?

 

Når det er sagt: Gutta over er inne på noe, og her er litt flere detaljer.

 

Her er business enden av vår Seadoo RXP-300 der du ser hvor vannjet strålen kommer ut:

IMG_2327.JPG.132bfd08c74722f311433013aad1f6a2.JPG

 

Litt av poenget med systemet til Seadoo er at det ikke bare er revers, men det fungerer også som en brems. Vi har det samme systemet på vår Seadoo Spark, og det fungerer veldig bra. Omtrent som på en sykkel der vi på scooteren har et håndtak på høyre siden av styret som er gassen, mens det på venstresiden av styret sitter et tilsvarende håndtak som fungerer som brems, revers, eller nøytral. Ved oppstart skjer to ting. Vannjeten går, og systemet i scootern sørger for nøytral stilling. Er til og med GPS på den. Ift sistnevnte så ligger scooteren da helt stille på vannet. Begge håndtakene minner om bremsehåndtakene på en sykkel med masse gir og klosse/skivebremser.

 

Når du trykker inn venstrehåndtak, så kommer det et skjold ned som styrer jetstrålen rett ned, evt forover mot baugen på scooteren. Dette styrer du selv. Effekten av bremsen er maks ved fullt inntrykk av håndtakene på begge sider av styret, hvilket betyr full gass/full brems samtidig. Litt selvmotsigende, men det fungerer bra, og er ganske lett å lære seg. Det stopper fort, og langt raskere enn scootere uten dette systemet eller konvensjonelle båter. Samtidig er manøvreringsevnen svært god. Her et bilde av hva som skjer med skjoldet som kommer ned. Ulike modeller, men samme konsept, og jeg tipper du ser forskjellen:

 

GTX-LTD-iS-Reverse-Gate-_dn_-10.jpg.df50e9cdd4979a1914ddc448e7a27cbe.jpg

 

Her er et par videoer som forklarer og viser dette svært godt. NB: Det er ikke slik på andre modeller (såvidt jeg vet) enn SeaDoo.

 

 

 

Her er en til (Litt lengre og mer detaljert):

 

https://youtu.be/2GLyjWr8Vb8

 

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Hmm... tenker du på de vannscooter modellene der du har en spak som sitter mellom styret og fører for å sette scooteren i revers? Det er det nærmeste jeg kommer ift å forstå hva du mener med mekanisk revers. Den siste videoen jeg linket til viser et par eksempler på dette isåfall.

 

Er det dette du tenker på, så vil jeg tro at en ulempen at du må ta en hånd fra styret for å bruke den. Om den fungerer som en brems vet jeg ikke.

 

I kontrast, på Seadoo sittt system bruker man spaken på styret omtrent som bremsehåndtaket på en sykkel (der du hele tiden har full kontroll med begge hendene på styret) til å ta scooteren inn og ut av revers, samt til å brems raskt ned fra høy hastighet om nødvendig.

 

Beklager dersom jeg misforstår hva du mener:smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...