Jump to content

Hente båt Stockholm - Strömstad, kanalen eller kystveien?


oberst1

Recommended Posts

Sitter og funderer litt, hente i Stockholm og hjemover til Halden...600nm eller noe.

Begge turer har nok hver sine elementer frem til Göteborg, men har kun en ukes tid til rådighet.

 

Sverige på tvers, alt ifra 4-5 dager til 10? Trenger ikke ta mye hensyn til elementene...

Sjøveien rundt; spare tid, men krever noe mer diesel. Værforbehold?

 

Gjelder en P42...

 

Tips og erfaringer mottas med takk! 

 

Link to post
Share on other sites

Sitter med noenlunde de samme funderingene om dagen, men muligens noe lenger unna. 

 

Med 1 uke til rådighet tror jeg kanalen er et godt valg.  Sparer nok endel fuel og noen nm.

Er ikke endelig avgjort ennå, men om det blir tur, så blir det nok veien rundt for oss pga tid om været tillater det. Har tenkt kanalen som et alternativ nummer 2.

 

Når det gjelder sjøforholdene langs fra Stockholm og sydover, så er jeg også interessert i informasjon og rutevalg.  Har hørt det kan være mye krapp sjø i Østersjøen genrelt, og skjærgården mellom Stockholm og Gotland ser ut som det ganske grunt og pepret med grunner og skjær.  

 

Båten det er snakk om for min del vil være norskregistrert ved avreise og større enn 12x4. Hvordan stiller det seg med tanking langs østkysten og Sverige generelt? Hva ligger dieselen på og er det noen steder det lønner seg å tanke?

Er det noe fiskediesel å få til hyggeligere priser?

 

Har lest noen innlegg opp gjennom tiden med folk som har tatt göta kanal og kysten hjem så håper det kommer noen innspill. 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jaså, du sitter med tanker SAP ;) Gledet meg over din forrige hentetråd!

Spennende og følge med om det blir bytte da :)

 

Har samme tanker om valg av vei, men etter noe informasjon på hamnen.se og gotakanal.se blir jeg usikker. Virker som 5-10 dager via kanalen, men 4-7 sjøveien rundt om været tillater? Vel, er nesten 14 dager til for vår del. Tenker foreløpig å planlegge begge alternativ ;)

 

Når det gjelder tanking underveis kan jeg ikke tenke meg det bør by på utfordringer, men det vil fort koste en god slump penger ja. Tipper svenskediesel fort ligger på 18-19 kroner ?

Link to post
Share on other sites

Får kjøpt ekspresspass så strekningen Mem - Sjötorp tar 3 dager.

http://www.gotakanal.se/sv/fritidsbat/bokningssasong/gota-kanal-express/

Stockholm - Mem 1 dag, Väneren + trollhätte kanal går kanskje på 1 dag? Da bør man kunne være hjemme på 6 dager.  

 

Fant ikke noe pris, men hørte fra en gammel ringrev på Sørlandet at Express kostet fläsk...

 

@oberst1 får nesten si dessverre at det ikke er snakk om båtbytte, for denne hadde jeg glatt tatt (så lenge jeg slapp og betale). Er snakk om en ny Nord Star 47 med 2 IPS 800'er. Avgangssted, tid og om det i hele tatt blir noen tur er ikke endelig avgjort ennå, men antagelig i løpet av denne måneden. 

 

Stockholm - Oslo er ca 700 nm i følge tabell, så blir sikkert litt ekstra for oss småbåter.  Tenker det er mulig på 3 lange dager så lenge været tillater og alt funker som det skal. Er jo godt med lys på denne tiden av året. 

 

Ang diesel, så var det jo før mulig å tanke fiskediesel på enkelte plasser for større, utenladske båter. Men dette er kanskje strammet opp?

kanskje noen av våre svenske medlemmer eller andre sverigefarere har info om dette?  @Gunga Din eller @ebonita f.eks?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Logistikk kan være en utfordring... Hadde dette vært aktuelt i dag kunne man fått siste dato for express-tur før vanlig høysesong.

Kikket nettopp på strekket ned mot Gøteborg, all trafikk stengt fra 19.06 til og med 22.06 pga vedlikehold....

 

Nei, det blir sjøveien på oss. Satser på fint vær (les: rolig sjø) ?

Link to post
Share on other sites

Worry: vi hadde et lite vindu dersom bytte var aktuelt i år. Er noe med å få skuta hjem og klargjøre for ferien... selv om det hadde vært fint å bruke noen uker på en slik reise :) Vil du bli med?

 

SAP:  Sikkert en opplevelse med kanalen, er liksom nå eller aldri, men tur/retur er vel ikke interessant og tar man hele runden er vel 4 uker et must for å rekke å slappe av ;)

Link to post
Share on other sites

Gammel ringrev du..??? 

Når det gjelder kanalen så kan en nok spare tid utenom høysesong.  Men mot  slutten av juni kan det hende at det begynner å fylles opp i kanalen. Selv om den gangen jeg var der var det ikke nye båter. Så slusing gikk egentlig ganske fort. Men det ble stopp i to dager pga en bro som ikke ville åpne. Men for en opplevelse.  Gøta Kanal er utrolig gøy. For ikke snakke om Väneren. Et av de fineste steder jeg noengang har sett. 

Prisen du ser på Sap synes jeg virket lav. Husket du å ta med prisen for å komme deg ned Trollhätta Kanal og? Tror det var ca 2000 for en på den størrelsen du snakker om. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ja, tok med hele pakka inkl Trollhätte kanal. La inn 14x4,2 m

 

har alltid hatt lyst til å ta Göta og kruse rundt på sjøene. Kanskje jeg skal legge om ferieplanene i år.... 

Tror jeg har sett den første GK filmen ca 150 ganger i ungdommen og drømte meg bort om å jobben til Stig Åsen-Larsen som bad guy kapteinen på Uniship 31 :cool:

 

Vi får krysse fingrene for at ingen i Finland kommer opp med et annet fraktalternativ, Bjørn :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da går det nok ei grense somewhere mellom 14 og 14,8 ? mener det var det tallet jeg sjekket opp. ( i mangel av eksakte tall)

Jeg tenker at en slik tur som både TS og vi snakker om, egentlig bør la været styre litt rute valg.  Det er ganske mye uttaskjærs sørover i Sverige, slik som jeg kan se. Kun et raskt overblikk. ? setter da drittværet inn for fullt ,kan nok Gøta kanal være et alternativ. Skjønt, når jeg skulle krysse Väneren, måtte jeg gi meg med Nw 900. Det ble for mye sjø. 14 ms vind

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 13 timer siden:

@oberst1 så det etter jeg postet. Siste dag er 11/6 som er alt for tidlig for oss også. Men for en pris :eek: 14 meter var 12,5 båtpenger.. Sneglefart i høysesong er 9,2 BP

får jo noen liter diesel istedenfor selv om det hadde vært en flott tur som jeg SKAL ta en gang  :yesnod:

 

 

 

9,2 BP stemmer for oss, hele veien ned ser jeg. At det er noe vedlikehold ser jeg skal gå bra. Avreise Stockholm lørdag morgen den 17.06 og tar kanalen. Stengt helt nederst ved Lilla bommen, men åpner torsdag 22.06, da går logistikken opp! Selv om noen mener kanalen er gørrkjedelig tror jeg også det må være en morsom opplevelse man gjør en gang ved mulighet. Sikkert masse fint å se på og slippe værbekymringer på østkysten. Det gledes ?

 

Link to post
Share on other sites

Ser nå at TS har tatt valget sitt.

 

Ellers har jeg en del innspill, da jeg har gjort turen (Göta Kanal og "rundt") opp til flere ganger. 8-10 i alt, tenker jeg. Hadde jeg hatt bare en uke til rådighet, ville jeg uten tvil tatt kanalen, NB utenom høysesongen. For fem år siden brukte jeg ca 5 dager (finner ikke den gamle loggboka) Göteborg - Mem i begynnelsen av juni. 

 

Vær OBS på at hele strekningen fra nord av Kalmarsund til rett sør av Göteborg er åpent farvann (med unntak av Blekinge Skärgård.) Om man ikke blir direkte værfast med den størrelsen båt det er snakk om, bør man i hvert fall regne med forsinkelser. Sjansen for stabilt bra vær er nok større i juni enn senere på sommeren.

Link to post
Share on other sites

Anbefaler Gøta Kanal,  kort mellom gjestehavn er med alle fasiliteter.  Og flere severdigheter om tiden strekker til. Som det blir nevnt tidligere kan Väneren  være skummel hvis det blåser opp. Tror det er mulig å fortsette over i Dalsland kanal, med et lite løft/transport over i Haldensvassdraget. Da trenger man ikke ned til Gøteborg. I Gøta Kanal er man nærme folkeliv I Dalsland kanal er man på skogstur☺

Link to post
Share on other sites

Heiaas skrev 49 minutes ago:

Tror det er mulig å fortsette over i Dalsland kanal, med et lite løft/transport over i Haldensvassdraget. Da trenger man ikke ned til Gøteborg. I Gøta Kanal er man nærme folkeliv I Dalsland kanal er man på skogstur☺

 Båten som TS skal hente er nok for stor for et løft der.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Takknemlig for innspill og tips!  Skal finne tråden din Bjørn ;)

Klart jeg har mange tanker rundt dette som f.eks. når bør man reise på døgnet for å unngå potensielt mye venting, hvilke gjestehavner er ekstra verdt et besøk osv..

Ikke gå glipp av Trollhätta?? Er det ikke bare en vei ned? ;)

 

Regner med at uansett blir det en fin tur, selv om vi går glipp av hele øst-/syd og oppover til Gøteborg. Det får heller bli en annen gang Strømstad - Ystad eller noe :)

 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 1 time siden:

Det er en flott tur ned Trollhätta Kanal. Ikke gå glipp av den. 

 

Her tillater jeg meg å være litt uenig.

Göta Kanal kan være en flott opplevelse, med kulturlandskap og folkeliv langs bredden. Personlig går jeg lei etter 10 sluser eller så, men det er nå bare meg.

Trollhätte Kanal er bare et par STORE sluser og resten av turen ned Göta Älv byr kanskje på et par fraktbåter og ellers et par broer for de som er utstyrt med mast. Ok, og så Bohus Fästning, da. Den i Marstrand er mer imponerende, spør du meg.

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev for 1 time siden:

Klart jeg har mange tanker rundt dette som f.eks. når bør man reise på døgnet for å unngå potensielt mye venting, hvilke gjestehavner er ekstra verdt et besøk osv..

Ikke gå glipp av Trollhätta?? Er det ikke bare en vei ned? ;)

 

Tolker dette som om kanalturen fortsatt er aktuell. Du bør være klar over at åpningstiden i slusene er begrenset, 9-18 eller noe sånt. Resten av døgnet er du "stuck" i havner. Reiser du før ca ca 10 juni kan Mem-Sjötorp gjøres unna på ca 4 dager, Etter dette må du beregne MYE lenger.

 

Link to post
Share on other sites

Diesel:

Hönö-Klova (grønn) SEK 11,53/L. Dyrere jo lenger nord man kommer.

Dragør DKK 9,95/L

 

Glem 'billig fiskerdiesel'. Ikke bli forledet til å tro at Østersjøen er en form for andedam som en 45-foter uansett takler. Det kan være et stykke mellom brukbare havnemuligheter, alt etter som.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...