Jump to content

Drivanker, fungerer det?


Gerhard

Recommended Posts

Vi var ute å fisket i dag. Ligger å driver mens vi pilker. Da legger jo båten seg med siden mot vinden og vugger frem og tilbake. Ungene blir sjøsjuke selv om det ikke var mye bølger. Det blir jo mye bedre om jeg får snudd baugen opp mot vinden.

 

Dreggen kan jo være en løsning, men hva med drivanker ? Vil det klare jobben ?

 

Jeg tenker f.eks på dette fra Maritim: ( 393.- inntil 3 tonn)

Bilde

 

Båten er en Tresfjord 28, og den er vel ikke så langt unna 3 tonn.

 

 

Gerhard

 

(Og forresten, vi fikk ikke fisk i dag heller  :wink:)

Link to post
Share on other sites

Drivanker er absolutt en meget god ide.

 

Jeg anbefaler det varmt på alle mine båtførerkurs  -  drivanker bør være en del av standardutrustningen , spesielt ombord i mindre båter enn din.

 

Skjærgårdjeeper, joller, etc bør absolutt ha et drivanker av den typen du viser liggende ombord. Får man motorstopp i litt dårlig vær, så kan et slikt drivanker berge liv. Mange båter med påhengs har nemlig en tendens til å snu akterenden opp mot vind og sjø hvis motoren stopper. Siden dette samtidig er den enden hvor båten er lavest og tyngst, så skal det ikke meget til før sjøene begynner å skvette ombord  -  og da går det for "den galne veien".

 

Altså: spander et drivanker  -  det kan være en svært rimelig livredder, i tillegg til at det er langt mindre ubehagelig ombord mens man venter på hjelp.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Spander ei flaggline som du fester i enden paa ankeret og send den med slakk ut. Det er mye lettere aa hale ankeret ombord igjen baklengs. Om du har av den synkende typen med blaase på overflata saa fest flagglina i blaasa.

 

Mvh Sigurd

daglig bruker av drivanker!!

Link to post
Share on other sites

Jeg har drivanker som jeg har fått av en tidligere båteier. Han sa: Dette trenger du i tilfelle motorstopp, det er raskt å bruke og et slikt har reddet meg og familien fra å drive inn i steinene engang vi fikk motorstopp. Dette er absolutt noe av det viktigste du kan ha ombord av sikkrhetsutstyr.

Personen er regnet som en meget kyndig og kunnskapsrik person, en jeg absolutt stoler på når det gjelder båt.

Link to post
Share on other sites

HAr også et og testet det en gang. Mulig at mitt er på grensen kapasitetsmessig, i hvertfall er erfaringen at det ikke helt greier å holde baugen opp mot vinden. Men det hjalp jo litt. Så det er kanskje lurt å ikke stole så helt på brosjyren men heller kjøpe et nummer for stort. Men det kan også ha med båttypen å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Kan bare slutte meg til erfaringen til Andreas. Min erfaring er fra sikkerhetskurs for offshore/marine og en tur ut med overbygget livbåt. Vi ble liggende å drive tilnærmet på tvers av bølgene.

Hva kreves for at et drivanker skal fungere etter hensikten, må vindstyrken overstige en nedre grense? Vil strøm ødlegge effekten av drivankeret? Ser for meg at båt med stort vindfang og liten kjøl vil være en fordel.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Første betingelsen for å ha nytte av et drivanker er selvfølgelig som navnet sier: at man driver....

 

Det betyr i praksis at man må ha såpass bevegelse i båten i forhold til sjøen at tauet frem mot drivankeret virkelig strammes opp  -  henger det rett ned har det ikke stor virkning  :wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ser for meg at båt med stort vindfang og liten kjøl vil være en fordel.

Det kan jeg si at min båt har (tror også at jeg prøvde med både kjøl, rorene og motoren opp ut av vannet), men likevel drev det halveis sidelengs.

 

Men som det sies et annet sted: det må kanskje litt mer driving til?

Link to post
Share on other sites

Har også vurdert  å anskaffe et drivanker som sikkerhetsutstyr. Maritim varianten til  kr. 393.- som Gerhard viser i første innlegget er jo egentlig så billig at det er ingen unnskyldning for ikke å ha et liggende. Søkte litt rundt og kom over en amerikansk variant som virker ganske så proff, men prisen er hinsides i forhold til Maritim.  US$ 499.- for et som passer til båtstørrelser 25-33 fot forlanger PARA-TECH Engineering Co på www.seaanchor.com

 

Nå skal man ikke spare penger på sikkerhetsutstyret, men har det noe for seg å investere tusenvis når man kan få et til 393.-?

Link to post
Share on other sites

Takker for mange svar ! Når jeg stiller et sånt spørsmål, og får så entydig svar, så har jeg ikke noe valg. Drivanker må jeg ha. Men dette med størrelsen er jeg fortsatt usikker på.

Dilla hadde en link for en stund siden: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...ht=0,motorstopp 90 små poser er sikkert effektivt, men det er nok bedre tilpasset de som skal krysse de store hav. $500 (som arquebus nevte) er også for mye for meg.

Jeg har fått tilbud om å låne et fra et av medlemmene våre, så da kan jeg få prøve det litt først. :wink:

I en annen katalog jeg har hadde disse variantene (Båtutstyreren / Marin-Tech):
- Dia 75 cm opp til 20 fot 345.-
- Dia 100 cm opp til 35 fot 420.-
- Dia 125 cm opp til 50 fot 480.-

Den mitterste skulle være nok, men for 60 kr forskjell kan jeg like godt ta den største ?

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Vi var ute å fisket i dag. ...........................men hva med drivanker ?

(Og forresten, vi fikk ikke fisk i dag heller  :lol:)

Hei Gerhard!

Har et slik drivanker i snekka mi - aldri prøvd ut, men nå ble jeg nyskjerrig til å prøve selv!!! Takk for inspirasjon!  :eek:

 

Synd dere ikke fikk fisk!  :lol: ikke gi opp, snart kommer makrellen!

Her ved Hvaler er det bra med torsk for tiden!  :nonod:

 

Se lørdagens  :wink: fangst! Det ble 15 torsk - nesten 10 kilo tilsammen!  :wink:Bilde  Bilde

Lykke til med både drivanker og fisking!  :lol:

Hilsen,

Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

 

 

Den mitterste skulle være nok, men for 60 kr forskjell kan jeg like godt ta den største ?
Ut fra min erfaring er kan det ikke bli stort nok. Har selv den mellomste typen og denne hadde som nevnt bare marginal effekt.Så det er sikkert lurt å kjøpe så stor som mulig. Fra 1-1.25m i diameter øker jo arealet mer enn 50%.
Link to post
Share on other sites

Men disse store egner seg nok best for 40 fots havseiler langt til havs. Blir nok vel omstendelig med inn/utpakking av noe sånt for en fisketur.

 

Har selv 400 krs varianten fra Maritim men har aldri testet den. Ble innkjøpt for bruk i en liten skjærgårdsjeep, men ligger nå i Viknesen.

 

 

Et annet triks jeg har hørt er å bruke en stor bøtte av murerpøs typen (med metallhank) som drivanker. Dette skal visst funke ganske bra i nødsfall hvis båten er liten. Har ikke prøvd selv, men båtblader og håndbøker nevner dette.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det virker for meg i hvertfall. Ankeret tipper jeg har en diameter paa ett sted mellom 120 og 150cm. Senker det ned paa ca 2meter med ett lite lodd og garnblaase i enden med slakk innhalerline kobla til blaasa. Sender det ut ca en droey baatlengde. Napp litt i det paa veien ut saa du ser/kjenner det aapner seg og hold det stramt til oenska lengde er ute. Dette ankeret har ingen problemer med aa snu mine 12 tonn opp i vinden. Stroemmen er helt klart ogsaa en faktor aa tenke paa, men den vet en som regel ikke saa veldig mye om foer ankeret er ute og en kan tolke bevegelsene i baaten. Har du flaks staar stroem og vind 180 grader paa hverandre med rette kraft og baaten ligger helt i ro. Det ideele er selvfoelgelig ett stivt drivanker lagd i f.eks. aluminium, men det krever plass. Jeg bruker det mye i jobb sammenheng for aa skape ekstra drag under sakte fart forrover. Det klapper ikke sammen som ett anker i stoff kan ha tendenser til aa gjoere naar det er lite eller intet drag.

 

mvh Sigurd

Link to post
Share on other sites

Hallo:

 

I sommer ( i Fjor) kjørte jeg svigerfars tunge 32-fots snekke 3 uker i  Lofoten og Vesteraalen.

 

Han hadde kjøpt et gult driv-anker  som skulle være J... bra.  et prøvde jeg ut. (Hvem i huleste er det som "har kjøpt hos Maritim men har ikke prøvd det ennå......, hva er det for noe tull ?????)

 

Vel; båten lå med bredsiden mot vinden til tross for at ankeret var ute. Disse Mikke Mus tingene som selges i butikkene (det gjelder for øvrig også elektrisk og mye annet) er ikke annet enn leketøy. Det virker som at REMA 1000: "Det enkle (les: billigste) er ofte det beste" også har fått innpass hos båtfolket........

Bruk nøtten og kjøp  det  som trengs. Ville du ha kjøpt en bil med 5 cm brede hjul fordi den var billig ??

 

Få tak i et drivanker som passer din båt !!!!! Om nødvendig i utlandet.

 

 

 

Pelle

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Fint at dette taes opp.

I fjor skulle jeg gå til anskaffelse av et drivanker, og var også i tvil om størrelse. Ringte bl.a. Redningselskapets servicetelefon. Der fikk jeg egentlig ikke noe godt svar. Vedkommende visste ikke hvilken diameter jeg burde ha, eller hvor langt ut jeg trengte å slippe ankeret. Han hadde selv ei bøtte ombord som han trodde ville fungere, sa han. Ringte også Maritim og spurte om de visste diameteren på ankeret beregnet for 3 tonn som de selger. Det visste de ikke.... .

 

Det ble til at jeg kjøpte et anker med diameter 120 cm som jeg har ombord.  Hadde en NB 740, men har nå byttet til en 27 Scand. Har ikke fått testet drivankeret, men det vil vel sikkert funegere hvis det er sterk vind, og det er jo fortrinnsvis da jeg har mest brukt for det i tilfelle motorstopp e.l.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...