Jump to content

Drivanker, fungerer det?


Gerhard

Recommended Posts

bruker et drivanker fra en avdanket 25 personers livbåt på en 18 foter med overbygg og lite dypgående. Det fungerer bra med tanke på avdrift, men det har aldri klart å holde baugen opp mot vinden. Driver sideveis uansett. Har prøvd alle mulige slags festealternativer.

 

Er det dønninger du plages med, legger du hekken opp mot sjøen og bakker for å holde posisjon. Da unngår man også rullingen.

 

Ellers kan man jo alltids ankre :yesnod:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Heisann.

 

Altså, størrelsen på drivankeret vil jo påvirke avdriften for en gitt båtstørrelse. Skal man bare ha rettet opp båten mot vinden trenges ikke så stort drivanker (se videre nedenfor), mens skal man hindre båten i å nå brenninger på land før man blir berget av redningskrysser eller helikopter så trenges det kanskje atskillig mer. Er man i storm langt til havs, så trenger man jo heller ikke så stort anker, for da kan det jo tillates mer avdrift uten at det blir kritisk av det.

 

Nåvel, så til dette med å rette båten opp mot vinden. Ser jo at mange plages med det.

 

På min Rana 17, så har jeg vindskjerm og kallesje. Den blir liggende på sida i vinden når jeg stopper motoren. Har jeg motoren (påhengsmotor) nedi så snur båten seg fortere opp i vinden med hekken i mot vinden. Motoren virker da som et lite drivanker.

Tar jeg av bakerste del av kalesjen for å få mere plass for å fiske så snur båten seg opp i vinden med hekken i mot uansett.

Og da er vi tilbake til dette gamle med fiskebåter... mesanmast og mesan. Dette ble jo brukt for å få hekken blåst unna og baugen i mot vinden.

 

Så får jo hver og en gjøre seg opp en mening, har de mesan bak på båten, eller har de den framme ? I mitt tilfelle, når jeg tar bakerste del av kalesjen bort og bare har den framme oppe, så har jeg pr. definisjon "mesan" framme. Ikke noe drivanker vil fungere under sånne vilkår.

En sjark med styrehus framme, det har jo også "mesan framme", om de ikke har mesanmast bak med en mye større mesan enn huset foran er. Det er jo om å gjøre å ha størst mulig vindfang bak på båten. Er det for stort vindfang framme på båten og lite bak, så vet jeg ikke hva slags drivanker som skal til.

Og, så er det jo forskjell på om det er mye vind eller lite vind. Er det lite vind og noe strøm samme veien så skal det ikke så mye til. Går strømmen en vei, og vinden motsatt vei, så må det kanskje mye mere vind til for at båten skal rette seg, forutsatt at det er samme båt og drivanker det gjelder.

 

Blir jo som om man har seilbåt og har fokka oppe og drivanker ute... de fleste vil plages da.

 

Man plages definitivt minst på fiskebåt med vridbar propell og god mesan oppe. Da kan båten ligge fint i ro i samme "mea". (håper alle vet hva ei "me" er).

 

Enkelt skulle det ikke være....

 

 

Bill

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Var ute å fekk testet drivankeret idag. Det åpna seg fint opp og kjente at det haldt godt imot i sjøen.

Men desverre så var vind og bølger motvirkande krefter idag, så blei liggande med sida sann delvis mot bølgene.

 

Satser på å få testa litt meir neste helg, var btw godt fiske idag :)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Nå skal drivankes kjøpes inn :smash: , seilet sist helg i Oslofjorden og motoren ville ikke starte da vi skulle fyre den i god tid før Frognekilen båtforenings havn :nonod:

 

Var bra seilvind søndag så vi hadde bra driv innover, revet alle seil og skulle drive inn til bås da vinden var ideell i retning... Men farten vi drev med var mellom 3-4knop på loggen .vet ikke om den funker rett men uansett så ville vi få et et problem hvis vi skulle inn i bås med den fatten vi drev i.

 

Min svigefar hadde ikke drivanker, ei heller montert sammen dreggen så jeg måtte svinge utenom båsen og heise seil inne i havnen og krysse ut igjen i påvente av at dreggen var klar... da den var koblet til tau snudde jeg og tok på nytt sikte på båsen...revet seil i god tid og Slapp anker 10m før vi nådde åpning og fikk stoppet båten...

 

Men med et drivanker hadde dette vært plankejøring vil jeg tro...ser for meg nytten av det senere og der jeg har båtplass hvor jeg kan seile rett inn i havnen med den vinden som ofte er der ...

 

Hvor stort anker må man ha til en båt mellom 30-35 fot og vekt 3-5 tonn?

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...