Jump to content

Styrbord og babord


roesok

Recommended Posts

Lengde og bredde på en båt blir mer og mer vanlig å oppgi i meter.

 

Har dere observert at lengde ofte blir oppgitt i fot, mens bredde nesten alltid er i meter?

 

 

Og så sitter det en 180 gradars vender for gyroene på samme bryteren...

 

Mitt innlrgg om hva pendelferjene gjør var ment humoristisk, men jeg må innrømme at det er for sent for meg nå til å se om dette er en fleip eller....?

Link to post
Share on other sites

Det er utelukkende sikkerhetshensyn som er bakgrunnen for at det (i Norge) faktisk ikke er lov til å bruke andre begreper enn styrbord og babord når man for eksempel skal gi en rorkommando. Jeg tror du kan være ganske trygg på at de som har utformet disse reglene, ikke var opptatt av å jåle seg.

 

I utlandet er det annerledes.

 

Og hvorfor er det ikke betraktet for å være like viktig i "utlandet" - fordi det er jåleri?

Link to post
Share on other sites

Lengde og bredde på en båt blir mer og mer vanlig å oppgi i meter.

 

Det er nok helt riktig `Astor`, det er bestemt av en eller annen instans, at Europa skal benytte det metriske system. Hvis man ser på skruer og bolter , blir det mer vanskelig å skaffe "tomme dimensjoner" etterhvert. England er vel det land i Europa, som fortsatt henger igjen. Kan nok ta tid med England før De følger etter, men USA,(ikke Europa) aldrig vil følge etter. Kan nok være en fordel , hvis vi skal ha reservedeler til våre motorer som er produsert i USA. :wink:

Link to post
Share on other sites

det er da det samme om man feks står og titter i motorrommet på en bil og skal bestille en del på høyre innerskjerm . man sier da ikke at den sitter på venstre innerskjerm selv om man har den til venstre for seg selv. det er jo akkurat like enkelt som bb- st b i båt. de som ikke klarer den matematikken klarer det heller ikke i båt. ( oftest damer ) :wflag::wflag::wflag::sweat::sweat:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Og hvorfor er det ikke betraktet for å være like viktig i "utlandet" - fordi det er jåleri?

 

Nei - det tror jeg bestemt ikke, gimi!

 

Jeg tror at det å være opptatt av å være, eller ikke være, jålete i slike sammenhenger, er et ganske særnorsk fenomen. Som det jo er harselert med i fornøyelige vendinger av både Leif Juster og "wesensteen".

 

Jeg tror at bakgrunnen for at man ikke har innført tilsvarende konsekvente regler for rorkommandoer i USA, som hva som gjelder i Norge (og som også blir praktisert stort sett enerådende de fleste andre steder i verden), er at man kanskje ikke har hatt alvorlige ulykker der som følge av usikkerhet om rorkommandoer. Og det må vel være tillatt å antyde at nordamerikanerne jo tradisjonelt sett er tilbakeholdne med å innføre internasjonal kutyme som nasjonale regler - før de selv har funnet ut at slikt er fornuftig basert på egne erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Amerikanske loser bruker ofte både hendene og left/right. Dvs de peker samtidig med ror kommando.

 

For å svare på trådstarters spørsmål, så har også jeg blitt fortalt at det har med styre åra i riktig gamle dager å gjøre. På Engelsk blir da babord port side, i og med at de ikke kunne legge siden med styre åra til kai da den ville bli ødelagt.

 

Nå er jo venstre på spansk "babor" kan jo hende det har noe med det å gjøre også!

Link to post
Share on other sites

Styrbord og babord er vel like greie betegnelser det som alt annet... men overdrevet misbruk av slike begrep blir gjerne litt "dumt" og kan vitne om uvitenhet.

 

Står en baugen på båten med nesen vendt aktenover og en sier at an skal gå på styrdbord side av masten, så er dette klart definert etter mitt syn siden dette relateres til båtens side... sier en derimot at en skal gå på høyre side av masten så kan dette bli misoppfattet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tråden startet med generell betraktning om båtspråk, og har kun omhandlet styrbord/babord. Det er mange andre aspekter ved båtspråket som fortjener oppmerksomhet. I vår likestilte tid bør det ikke lenger hete: "Skuta gikk ned med mann og mus". Siden dette er kvinnediskriminerende, burde det vel heller hete: "Skuta gikk ned med sitt pikk og pakk".

Link to post
Share on other sites

"Skuta gikk ned med sitt pikk og pakk".
Tror ikke kona hadde likt å bli kalt "pakk" :lol: :lol: :lol:

 

Diskriminerende eller ikke, "mann" har nå jeg alltid tolket som mannskap, uavhengig av kjønn.

 

De maritime begrepene er jo gamle og veldefinerte og kan helt klart virke forvirrende og utestengende på landfolk men jeg er ikke så sikker på at å innføre landbegreper på sjøen er så positivt. Det å være på sjøen medfører en annen måte å tenke på, både mht. navigasjon, vikeplikt, sikkerhet, vær+++, så å bruke samme begreper som på land gjør det lett å tenke som om du er på land...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

"We'll change gradually to the metric system, inch by inch"

 

 

Jeg prøvde med litt humor ovenfor en engelskmann en gang, der jeg lurte på hvor i tunnelen mellom England og Frankrike vi skulle skifte fra venstre- til høyrekjøring.

 

Konklusjon:

Du spøker ikke med britenes kjøring på feil side av veien, engelsk øl, dronningen osv. De har ikke fått med seg at kolonitiden er over :smiley:

 

Men bygge båter, det kan de !

Link to post
Share on other sites

Hva om jeg sier at bilen min har en bulk i høyre bakdør? Tror de fleste ville ta dette på strak arm, uten kverulering om det er sett forfra eller bakfra. Må gjerne avskaffe både fot, favner, knop, og nautiske mil for min del. Bare tull.

 

Tja,

 

håper dette er en form for humor eller manglende kunnskap om sammenhengen mellom enhetene, og at det passer supert med de fysiske størrelsene de 7 verdenshav er målt opp etter (breddeminutter)

 

Må gjerne avskaffe både fot, favner, knop, og nautiske mil for min del. Bare tull.

 

enig... bare tull og best om avskaffet... når romfarten klarer seg med metric på de virkelig åpne hav er det godt nok for meg....

 

hadde de i tillegg klart å lage meteren(1) helt riktig ville tilogmed kW og Hk hatt identiske relative verdier.....:)

 

This article is about the unit of length. For other uses of "metre" or "meter", see Meter (disambiguation).

1 metre =

SI units

1000 mm 100 cm

US customary / Imperial units

3.281 ft 39.37 in

The metre or meter[1](symbol: m) is the fundamental unit of length in the International System of Units (SI). The metre was originally defined by a prototype object meant to represent 1⁄10 000 000 the distance between the poles and the Equator. Today, it is defined as 1⁄299 792 458 of a light-second.

Because it is the base unit of length in the SI, all SI units which involve length (such as area or speed) are defined relative to the metre. Additionally, due to the metre being the only SI base unit used to measure a vector (e.g. displacement), all vector units are defined relative to the metre. However, decimal multiples and submultiples of the metre— such as kilometre (1000 metres) and centimetre (0.01 metres)— can be formed by adding SI prefixes to metre (see the table below).

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde med litt humor ovenfor en engelskmann en gang, der jeg lurte på hvor i tunnelen mellom England og Frankrike vi skulle skifte fra venstre- til høyrekjøring.

 

Når svenskene skiftet fra venstre til høyre kjøring tok de det også pent; først en uke hvor bare busser og lastebiler skulle skifte over, så neste uke også privatbiler........

Link to post
Share on other sites

Må gjerne avskaffe både fot, favner, knop, og nautiske mil for min del. Bare tull.

 

Hvilke begreper man velger å bruke ombord i egen båt får da være opp til hver enkelt?

Finner man det mest hensiksmessig å bruke høyre/venstre så gjerne for meg, men det er en ting jeg ikke forstår:

 

Hvordan kommer dere som mener dette er jåleri enkelt unna maritime begreper hvis dere skal navigere vha et sjøkart?

Link to post
Share on other sites

Hva gjør pendelferjene?

Kanskje de kaller babord for høyre og styrbord for venstre og så når styrbord er le er høyre lo og motsatt når babord er le og venstre lo og så bytter de når de møtes midtfjords?

 

Bastøfergene har en definert babord og styrbord side, samme hvem vei de går. Sist jeg var ombord, i Bastø II var det vel, så gikk denne "forover" fra Horten mot Moss. Dette står skiltet ombord. Lanterneføringen må de naturligvis skifte.

 

Styrbord og babord er vel like greie betegnelser det som alt annet... men overdrevet misbruk av slike begrep blir gjerne litt "dumt" og kan vitne om uvitenhet.

 

Står en baugen på båten med nesen vendt aktenover og en sier at an skal gå på styrdbord side av masten, så er dette klart definert etter mitt syn siden dette relateres til båtens side... sier en derimot at en skal gå på høyre side av masten så kan dette bli misoppfattet..

 

Det er vel ikke mulig å gå på styrbord side av masten? Det er vel båten som har en styrbord og en babord side - ikke alt utstyret ombord. Dersom du går fra baugen og akterover på styrbord side, så passerer du masten på venstre side etter min oppfatning.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan være tildels enig tuff, men jeg skrev ikke mastens styrbord side, jeg skrev at en skal gå på styrbord side av masten og dette reletateres seg til båtens side og ikke masten...

 

Forøvrig så er jeg helt enig i at en mast ikke har noen styrbord eller babord side, det samme gjelder også for en stake eller øy for den saks skyld, en led har heller ikke noe styrbord eller babord side

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bastøfergene har en definert babord og styrbord side, samme hvem vei de går. Sist jeg var ombord, i Bastø II var det vel, så gikk denne "forover" fra Horten mot Moss. Dette står skiltet ombord. Lanterneføringen må de naturligvis skifte.

 

Kommentar: Sjøveisregel § 50.

 

Det er vel ikke mulig å gå på styrbord side av masten? Det er vel båten som har en styrbord og en babord side - ikke alt utstyret ombord. Dersom du går fra baugen og akterover på styrbord side, så passerer du masten på venstre side etter min oppfatning.

 

Går du fra baugen og akterover på styrbord side, passerer du masten på din høyre side. Mht. utstyr ombord, heter det f.eks. styrbord hovedmotor, styrbord lanterne, babord rekke, babord lensepumpe etc.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke bare de 7 verdenshav som har breddeminutter. På landjorda (bortsett fra USA og Burma) har en forlengst innført metriske enheter og avstandene tar en ut fra målestokken på kartet. Det er jo nettop med det metriske systemet at en får riktig sammenheng mellom enhetene.

 

Vel, om virkeligheten består av små søte båtsportkart kan en plan-projisering til metriske enheter godt forsvares. Vanskeligere blir det når en skal forholde seg til overseilingskart og projiseringen av kartet blir sterkt preget av jordens rundhet. For å slippe den totale forvirringen med variable målestokker relatert til meteren bruker en det faktum at breddeminuttet tilsvarer nautisk mil. Mest vanlig projisering av kart er mercator-projeksjon, og datumkorrigering er i dag nesten utelukkende WGS 84.

 

Om man skal gå bort fra nautiske mil kan jeg ikke se hvordan posisjonering skulle kunne gjennomføres slik som i dag.

Men for all del, om du vil kalle opp HRS og si at du ligger xxxxx tusen meter syd for nordpolen og xxxxxtusen meter øst for 0-meridianen (nei huff, denne er jo også avledet av lengde/bredde inndelingen) så tror jeg det vil bli utfordrende for alle og enhvær.

 

Dersom målet er å posisjonere i grader og minutter men benytte metriske enheter på resten så er i vi i ferd med å innføre akademisk fiksfakseri for akademien sin egen del.

 

For all del: Jeg mener ikke å være gammeldags eller å provosere unødig, jeg tar bare med i betraktningen noen erfaringer og meninger basert på seilas i litt større områder enn det som dekkes av av båtsportserien. Jeg skrev da vitterlig de 7 verdenshav i mitt første innlegg. Om noen ønsker å oppgi avstander i finnsnesrenna, bunnefjorden, bjørnefjorden eller hvor det nå er en ferdes i meter så gjerne for meg, men ikke påstå at nautiske mil er jåleri.

 

Litt på siden: Hvorfor hevde at gammelt tradisjonsbasert håndtverk er språklig jåleri når vi alle daglig virkelig besudler språket vårt mer eller mindre bevisst ved å tillegge oss et data/it/teknologispråk som er dårlig, upresist, uforstått av mange (også de som bruker det) og som ikke tilfører noe utover det vår utmerkede morsmål allerede har av ord og vendinger. Favoritten min er i så måte blåtann, oppkalt etter vikingkongen blåtann, men i dagligtale omtalt som bluetooth av de fleste fordi blåtann høres så kjedelig og "dølt" ut. (Jada, det selges også i utlandet og markedsføres som bluetooth, men mannen (dvs, gutten) som jobber i data/telefon sjappa er da oftest norsktalende, så hvorfor snakke med han om bluetooth og ikke blåtann? Det er jåleri!

Oso

Link to post
Share on other sites

Går du fra baugen og akterover på styrbord side, passerer du masten på din høyre side.

 

Eller du passerer på venstre side av masten.

 

Mht. utstyr ombord, heter det f.eks. styrbord hovedmotor, styrbord lanterne, babord rekke, babord lensepumpe etc.

 

Ja, selvfølgelig, men f.eks. styrbord lanterne har vel ingen babord side, eller....? Styrbord hovedmotor refererer jo netopp til beliggenheten på båtens styrbord side.

 

Men vi beveger oss nok fort borti flisespikkeriets verden, så det er jo ikke så fryktelig viktig.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...