Ip.Content

Logo
Din hjemmehavn på nettet!



Styrbord og babord


  • Logg inn for svare
149 svar på dette emnet

#21 Sande (exSkjælø) Ikke pålogget Postet 26.11.07 23:08 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.031
  • Registrert: 17.10.04
  • Aktiv: 18.11.14

Høyre og venstre side av båten er jo helt det samme som styrbord og babord sider. Skjønner overhodet ikke hvorfor SB og BB er klarere definisjoner.


Javisst er styrbord lik høyre side hvis du står akter å kikker forover. Hvis du derimot står forut, vendt akterover, og noen roper til deg: Gå (spaser :wink: ) til høyre, da går du til babord, mens vedkommende gjerne mente du skulle gå til styrbord.

Dette er også nyttig for å unngå misforståelser blant møtende/kryssende båter ved avtaling om videre bevegelse sett i forhold til hverandre. (Helledussen så omstendelig jeg ble nå :rolleyes: )

For meg er ikke dette jåleri, men praktiske betegnelser for å unngå misforståelser.

#22 10ta9c Ikke pålogget Postet 26.11.07 23:09 

  • Medlem
  • Innlegg: 786
  • Registrert: 21.09.07
  • Aktiv: 02.09.14

Tja,

håper dette er en form for humor eller manglende kunnskap om sammenhengen mellom enhetene, og at det passer supert med de fysiske størrelsene de 7 verdenshav er målt opp etter (breddeminutter)

Jo takk, begge deler. Som (eks) maskinsjef er jeg nok mer opptatt av kw enn grader og minutter. Vet godt at navigatører er lette å provosere på dette området. :lol: Særlig med et par skarpe innabords. :cheers:

#23 Larspo Ikke pålogget Postet 26.11.07 23:22 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.221
  • Registrert: 06.08.06
  • Aktiv: 05.05.13

Hva gjør pendelferjene?

Meg bekjent, så er det flere ferger som har dobbelt sett med lanterner. Dvs. at om man går den ene veien så lyser det grønn, og den andre veien så lyser det rødt. Pr. definisjon, så skal grønn lanterne sitte på styrbord side, mao, båten skifter babord/styrbord avhengig av hva kapteninen mener, eller?

#24 Frøken Fryd Ikke pålogget Postet 26.11.07 23:37 

  • Medlem
  • Innlegg: 6.449
  • Registrert: 30.05.05

Meg bekjent, så er det flere ferger som har dobbelt sett med lanterner. Dvs. at om man går den ene veien så lyser det grønn, og den andre veien så lyser det rødt. Pr. definisjon, så skal grønn lanterne sitte på styrbord side, mao, båten skifter babord/styrbord avhengig av hva kapteninen mener, eller?

Gjør ikke alle pendelferjer det da? Noen snur til og med hele styrehuset rundt, iallefall innvendig.
Og så sitter det en 180 gradars vender for gyroene på samme bryteren...

Men det hadde vert interesant å høre fra folk ombord på disse hva de tenker om styrbord og babord, for han som styrer skuten er saken grei, kansje de har en annen måte å definere det på?

Sikkert mange som har lurt på hvorfor setene på flyene er merket feil vei også, en teller jo normalt fra venstre til høyre, løsningen er jo enkel, alt er orientert fra babord til styrbord, sete A til K, motor 1 til 4 eller hva de heter. Men en må se mot snuten om hodet skal tenke riktig her også. Takk for turen, avstigning på høyre side :wink:

#25 Douro Ikke pålogget Postet 26.11.07 23:42 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.714
  • Registrert: 03.12.05
  • Aktiv: 26.08.12

Dette er etter min mening maritimt jåleri.


Hei, NilsPils:

Du provoserer ikke.

Men du tar feil.
Dette har ingengting med jåleri å gjøre.
Det er utelukkende sikkerhetshensyn som er bakgrunnen for at det (i Norge) faktisk ikke er lov til å bruke andre begreper enn styrbord og babord når man for eksempel skal gi en rorkommando. Jeg tror du kan være ganske trygg på at de som har utformet disse reglene, ikke var opptatt av å jåle seg.

I utlandet er det annerledes. I USA, for eksempel benytter sjøfolk både "hard port" og "hard left" om hverandre.

Men det har ikke alltid vært like lett i Norge heller. I gamle dager hadde norske loser innstruks om å spørre umiddelbart etter at de kom ombord, om man brukte "omvendte rorkommandoer" på dette skipet, eller ikke. (Når rorpinnen legges hardt over mot babord side, svinger jo skuta mot styrbord...)

#26 gimi Ikke pålogget Postet 26.11.07 23:57 

  • Medlem
  • Innlegg: 574
  • Registrert: 25.07.06
  • Aktiv: 12.08.13

Lengde og bredde på en båt blir mer og mer vanlig å oppgi i meter.


Har dere observert at lengde ofte blir oppgitt i fot, mens bredde nesten alltid er i meter?


Og så sitter det en 180 gradars vender for gyroene på samme bryteren...


Mitt innlrgg om hva pendelferjene gjør var ment humoristisk, men jeg må innrømme at det er for sent for meg nå til å se om dette er en fleip eller....?

#27 gimi Ikke pålogget Postet 27.11.07 00:00 

  • Medlem
  • Innlegg: 574
  • Registrert: 25.07.06
  • Aktiv: 12.08.13

Det er utelukkende sikkerhetshensyn som er bakgrunnen for at det (i Norge) faktisk ikke er lov til å bruke andre begreper enn styrbord og babord når man for eksempel skal gi en rorkommando. Jeg tror du kan være ganske trygg på at de som har utformet disse reglene, ikke var opptatt av å jåle seg.

I utlandet er det annerledes.


Og hvorfor er det ikke betraktet for å være like viktig i "utlandet" - fordi det er jåleri?

#28 chagall Ikke pålogget Postet 27.11.07 00:07 

  • chagall

  • Medlem
  • Innlegg: 2.657
  • Registrert: 26.07.04
  • Aktiv: Igår 11:22

Lengde og bredde på en båt blir mer og mer vanlig å oppgi i meter.


Det er nok helt riktig `Astor`, det er bestemt av en eller annen instans, at Europa skal benytte det metriske system. Hvis man ser på skruer og bolter , blir det mer vanskelig å skaffe "tomme dimensjoner" etterhvert. England er vel det land i Europa, som fortsatt henger igjen. Kan nok ta tid med England før De følger etter, men USA,(ikke Europa) aldrig vil følge etter. Kan nok være en fordel , hvis vi skal ha reservedeler til våre motorer som er produsert i USA. :wink:

#29 hifo Ikke pålogget Postet 27.11.07 07:39 

  • mostadbil@live.no

  • Medlem
  • Innlegg: 4.538
  • Registrert: 07.11.06
  • Aktiv: 17.11.14
det er da det samme om man feks står og titter i motorrommet på en bil og skal bestille en del på høyre innerskjerm . man sier da ikke at den sitter på venstre innerskjerm selv om man har den til venstre for seg selv. det er jo akkurat like enkelt som bb- st b i båt. de som ikke klarer den matematikken klarer det heller ikke i båt. ( oftest damer ) :wflag: :wflag: :wflag: :sweat: :sweat:

#30 Frøken Fryd Ikke pålogget Postet 27.11.07 07:45 

  • Medlem
  • Innlegg: 6.449
  • Registrert: 30.05.05

om man feks står og titter i motorrommet på en bil

Kan ikke du løsne den mutteren på høyre side der? :seeya:

#31 Douro Ikke pålogget Postet 27.11.07 07:58 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.714
  • Registrert: 03.12.05
  • Aktiv: 26.08.12

Og hvorfor er det ikke betraktet for å være like viktig i "utlandet" - fordi det er jåleri?


Nei - det tror jeg bestemt ikke, gimi!

Jeg tror at det å være opptatt av å være, eller ikke være, jålete i slike sammenhenger, er et ganske særnorsk fenomen. Som det jo er harselert med i fornøyelige vendinger av både Leif Juster og "wesensteen".

Jeg tror at bakgrunnen for at man ikke har innført tilsvarende konsekvente regler for rorkommandoer i USA, som hva som gjelder i Norge (og som også blir praktisert stort sett enerådende de fleste andre steder i verden), er at man kanskje ikke har hatt alvorlige ulykker der som følge av usikkerhet om rorkommandoer. Og det må vel være tillatt å antyde at nordamerikanerne jo tradisjonelt sett er tilbakeholdne med å innføre internasjonal kutyme som nasjonale regler - før de selv har funnet ut at slikt er fornuftig basert på egne erfaringer.

#32 Douro Ikke pålogget Postet 27.11.07 08:00 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.714
  • Registrert: 03.12.05
  • Aktiv: 26.08.12

Og det må vel være tillatt å antyde at nordamerikanerne jo tradisjonelt sett er tilbakeholdne med å innføre internasjonal kutyme som nasjonale regler - før de selv har funnet ut at slikt er fornuftig basert på egne erfaringer.


"We'll change gradually to the metric system, inch by inch"

#33 Nøtterøy Ikke pålogget Postet 27.11.07 08:06 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.080
  • Registrert: 25.12.05
  • Aktiv: Igår 18:13
Amerikanske loser bruker ofte både hendene og left/right. Dvs de peker samtidig med ror kommando.

For å svare på trådstarters spørsmål, så har også jeg blitt fortalt at det har med styre åra i riktig gamle dager å gjøre. På Engelsk blir da babord port side, i og med at de ikke kunne legge siden med styre åra til kai da den ville bli ødelagt.

Nå er jo venstre på spansk "babor" kan jo hende det har noe med det å gjøre også!

#34 Nøtterøy Ikke pålogget Postet 27.11.07 08:10 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.080
  • Registrert: 25.12.05
  • Aktiv: Igår 18:13
Var med på å ta over en Amerikansk tankbåt. Der var alt oppgitt i amerikans standard. Pumpe kapisitet i gallons pr minute, trykk i Pound per square inch (Psi), alle tanktabeller i fot,kapasitet i barrels, dypgående i fot og inches osv. Ikke lett å omstille seg sånn rett over natta.

#35 havørn Ikke pålogget Postet 27.11.07 08:21 

  • Medlem
  • Innlegg: 179
  • Registrert: 08.09.05
  • Aktiv: 31.07.14
De aller fleste skjønner jo hvilken side av veien de skal kjøre på når det er henholdsvis høyre - og venstrekjøring. :smiley:

#36 Sydvesten Ikke pålogget Postet 27.11.07 08:32 

  • Medlem
  • Innlegg: 10.673
  • Registrert: 15.10.02
  • Aktiv: I dag 10:44
Styrbord og babord er vel like greie betegnelser det som alt annet... men overdrevet misbruk av slike begrep blir gjerne litt "dumt" og kan vitne om uvitenhet.

Står en baugen på båten med nesen vendt aktenover og en sier at an skal gå på styrdbord side av masten, så er dette klart definert etter mitt syn siden dette relateres til båtens side... sier en derimot at en skal gå på høyre side av masten så kan dette bli misoppfattet..

#37 Impuls 3 Ikke pålogget Postet 27.11.07 08:47 

  • Medlem
  • Innlegg: 32
  • Registrert: 23.11.06
  • Aktiv: 11.09.14
Tråden startet med generell betraktning om båtspråk, og har kun omhandlet styrbord/babord. Det er mange andre aspekter ved båtspråket som fortjener oppmerksomhet. I vår likestilte tid bør det ikke lenger hete: "Skuta gikk ned med mann og mus". Siden dette er kvinnediskriminerende, burde det vel heller hete: "Skuta gikk ned med sitt pikk og pakk".

#38 SveinHa Ikke pålogget Postet 27.11.07 08:49 

  • Skipper Skuteløs.

  • Medlem
  • Innlegg: 5.580
  • Registrert: 17.09.02
  • Aktiv: I dag 11:54

"Skuta gikk ned med sitt pikk og pakk".

Tror ikke kona hadde likt å bli kalt "pakk" :lol: :lol: :lol:

Diskriminerende eller ikke, "mann" har nå jeg alltid tolket som mannskap, uavhengig av kjønn.

De maritime begrepene er jo gamle og veldefinerte og kan helt klart virke forvirrende og utestengende på landfolk men jeg er ikke så sikker på at å innføre landbegreper på sjøen er så positivt. Det å være på sjøen medfører en annen måte å tenke på, både mht. navigasjon, vikeplikt, sikkerhet, vær+++, så å bruke samme begreper som på land gjør det lett å tenke som om du er på land...

Redigert av SveinHa: 27.11.07 08:59


#39 hifo Ikke pålogget Postet 27.11.07 08:53 

  • mostadbil@live.no

  • Medlem
  • Innlegg: 4.538
  • Registrert: 07.11.06
  • Aktiv: 17.11.14
jeg skjønner ikke hvordan å gå på høyre side av en mast kan missoppfattes. eneste må være om han med nesa bakover sier feil ,fordi han må ta omstillingen i hodet før han sier komandoen.

#40 havørn Ikke pålogget Postet 27.11.07 08:57 

  • Medlem
  • Innlegg: 179
  • Registrert: 08.09.05
  • Aktiv: 31.07.14

"We'll change gradually to the metric system, inch by inch"



Jeg prøvde med litt humor ovenfor en engelskmann en gang, der jeg lurte på hvor i tunnelen mellom England og Frankrike vi skulle skifte fra venstre- til høyrekjøring.

Konklusjon:
Du spøker ikke med britenes kjøring på feil side av veien, engelsk øl, dronningen osv. De har ikke fått med seg at kolonitiden er over :smiley:

Men bygge båter, det kan de !






Copyright baatplassen.no.
Tekst og bilder kan kun benyttes etter skriftlig tillatelse fra medlemmet som har publisert det.
Annet innhold etter skriftlig tillatelse fra baatplassen.no.