Jump to content

Styrbord og babord


roesok

Recommended Posts

Heia, "Gimi"

Pendelfergene har IKKE problem, på det bildet du viser går fergen baklengs. Skorsteinen sitter alltid bakerst.

Som de fleste av oss, har vi "ræva bak" uansett hvordan vi snur oss:-)

 

Ang. Babord..... Eng. "Port" = Havn... altså. den siden la man til med, for ikke å skade "Starboard" Styreroret.

Link to post
Share on other sites

...og en i salongen helt fremme i båten, litt bak for midten av båten der vi vanligvis ser på TV.

Hvordan beskriver en nautisk den siste plasseringen?

Hva med TV-stua? Det har vel også blitt et kjent maritimt begrep.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor gjøre det så vannskelig da?

De av dere som har en båt som Bastøy ferja, med både grønn og rød lanterne på samme side, må nok bruke hue samtidig!

Hei

Hvorfor gjøre det vanskelig.

Du gir grønt lys styrbord. (til høyre i fartsretningen).

Båt inn fra styrbord gir deg rødt lys. (lanterne)

Du gir grønt, den andre gir rødt lys = Vikeplikt fra høyre(styrbord), akkurat som på veien.

Selv lanterneføringen har en hensikt.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

og en i salongen helt fremme i båten, litt bak for midten av båten der vi vanligvis ser på TV.

 

Hvordan beskriver en nautisk den siste plasseringen? Den er hverken til høyre/venstre, styrbord/babord fra senterlinjen mellom baug (spissen av båten fremme) og helt bak der båten slutter. Den er sånn sirka midt mellom spissen av båten og der den slutter.

 

Aktenfor tvers midtskips på styrbord side ved siden av stresslessen? :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Denne fergen bakker og har styrbord side mot kamera.

Alle båter har styrbord og babord og bytter ikke på dette i fart. Alt av utstyr montert ombord har sin "adresse" styrbord eller babord og dette gjelder selvfølgelig plassering av sikkerhetsutstyr også. Man kan av den grunn ikke bytte halveis i overfarten.

Jeg tolker det slik at alt av innredning og utstyr ombord er ordnet i en bestemt retning slik at ombord er det ingen tvil om hva som er styrbord/babord og at disse ikke endrer seg etter hvilken vei fergen går.

 

Når det kommer til vikeplikt og kommunikasjon med andre fartøyer må jo nødvendigvis sidene bytte om. Jeg vil tro han som sitter på broen på fergen forholder seg til det siste helt til han skal snakke med maskinisten, da blir alt så mye vanskeligere, typisk, kansje man bruker andre utrykk da som thruster 1,2,3 og 4? Eller ror 1 og 2? Jeg vet ikke :crazy:

Link to post
Share on other sites

Dette er den vanlige landkrabbesutringen som har pågått i alle år.

Styrbord, babord, akter, dekk, dørk, skott osv. er maritime uttrykk skapt for å kunne gi korte og særdeles presise meldinger ombord på skip.

At ferske båtbolk med minimal erfaring, ingen maritim utdanning og nyinnkjøpt plastbåt med altfor store fartsressurser synes det er tåpelig er da vitterlig bare deres eget problem og slett ikke noe båtfolk ternger å diskutere... Det bare er sånn!

Hvis noen ønsker å snakke om høyre, venstre, stuen, gulvet, foran og bak i sin egen båt skal de selvfølgelig få lov til det og jeg synes heller ikke noen trenger å hakke på dem av den grunn.

I min båt heter det derimot styrbord og babord og enhver som ønsker å føre den eller fungere som mannskap skal vite forskjell ellers vanker det tyn. Det bare er sånn..

:wink:

 

 

Luftfarten har tilsvarende faguttrykk men det er da ingen som sutrer fordi piloter forteller at de befinner seg 30 000 fot over havet vel?

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Jeg tolker det slik at alt av innredning og utstyr ombord er ordnet i en bestemt retning slik at ombord er det ingen tvil om hva som er styrbord/babord og at disse ikke endrer seg etter hvilken vei fergen går.

 

Ikke,no problem. De bruker røde og grønne sokker bortover, og når de skal andre veien bytter de. :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Dette med sokkebyttet har jeg hørt endel om tidligere. Legger ut et kartbilde som kan kreve endel sokkebytte. La oss si at man kommer fra Fredrikstad-området og skal sørover og seile sørover gjennom Kosterfjorden. Da kan man observere noen ganske krevende sokkeskifter. Når man kommer nordfra og skal inn til Likholmen fyrlykt vestfra må den grønne sokken være på høyre fot. Dersom man heller vil seile inn i Kostersundet østfra, hvilken sokk skal nå være på høyre fot. Så seiler man litt lenger sørover og vil seile østover mot Svartsär, hvilken sokk skal nå være på hvilken fot?

Så seiler man kanskje rundt Syd-Koster og vil seile gjennom Kostersundet og til Strømstad sør for Likholmen fyrlykt, dvs vestfra. Når skal sokkeskifet skje?

 

 

ilaskoster.jpg

Link to post
Share on other sites

Ingeniører og andre tilhengere av metriske måleenheter, kan jo ta for seg klokka.

 

Enig!

Ikke bare i eksmpelet med klokka, men også når det rettes pekefinger mot at det er enkelte yrkesgrupper som er spesielt ivrige med slike tåpelige budskap. Og de yrkesgruppene har nok ikke spesielt god innsikt i sjømannskap.

 

I tillegg til sikkerhetsmessige forklaringer, er det også logiske forklaringer på at det er behov for å opprettholde maritime begreper og maritim sjargong.

 

Det er forskjell på et dekk og en dørk, og den forskjellen forsvinner dersom man skal omtale det som gulv.

Det er forskjell på et stag og et vant, og den forskjellen forsvinner dersom man skal omtale det som bardun.

Det er forskjell på bysse og pantry, og den forskjellen forsvinner dersom man skal omtale det som kjøkken.

 

I sjøfartsnasjonen Norge burde vi være stolt av det gamle sjømannsspråket, og lære oss disse begrepene når vi skal nærme oss sjøen også i fritidssammenheng.

Link to post
Share on other sites

Ingeniører og andre tilhengere av metriske måleenheter, kan jo ta for seg klokka. 24 timers døgn! hva er det for noe tøys! (selv om det passer bra med jordens gradinndeling.) Døgnet skal jo selvfølgelig ha 10 timer à´100 minutter. :confused:

Selvfølgelig skulle døgnet hatt 10 timer og jorda vært inndelt i 100 grader, men det har jo lite med det metriske systemet å gjøre. Det går bra med grunnenheten for tid = ett skund.

 

"Og de yrkesgruppene har nok ikke spesielt god innsikt i sjømannskap."

Stakkars oss ingeniører og andre tilhengere av metriske målenheter. Gode sjømenn blir vi visst aldri..... :lol: :lol:

Men vi trives på sjøen og blant sjøfolk likevel. Sier også både "dørk", "dekk" og "akter" noen ganger. :sailing:

Men "pantry" kan vi slurve med. Det virker litt jålete... :cool:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dersom man heller vil seile inn i Kostersundet østfra, hvilken sokk skal nå være på høyre fot.

ilaskoster.jpg

 

 

Da blir det kaos ombord. Kartplotteren viser at man har den grønne staken på babord side enda man holder riktig kurs. Har man surret med sokkene kan det bli farlig. Hold god avstand og styrefart

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men vi trives på sjøen og blant sjøfolk likevel. Sier også både "dørk", "dekk" og "akter" noen ganger. :sailing:

Men "pantry" kan vi slurve med. Det virker litt jålete... :cool:

 

Hva kaller du et da? Kjøkken?

 

Ordet kjøkken henger fra gamledager hvor kjøkkenet var et eget rom i boliger og bysse i båter. Nåtidens kjøkken har fått forskjellige løsninger som f.eks. en åpen kjøkkeløsning. Da har funksjonen fått benevnelsen åpen kjøkkenløsning, kjøkkenkrok, kjøkkendel, kombinert kjøkken og stue, bardiskløsning, kokeøy etc.

 

Vi skulle nok kalt det pantry, men vi er jo så redd for å virke jålete...

 

Så i mine ører blir kjøkken ombord helt malplasert. Også bysse i mindre båter.

 

Har noen ganger lurt på hvorfor noen vegrer seg eller latterliggjør maritime faguttrykk. De har kanskje ikke skjønt helt at det faktisk er et sikkerhetsmoment i å bruke riktig benevnelser? Og at det er en grunn til at faguttrykk brukes rent generellt.

 

Vi aksepterer at det heter flight, boardingcard, innsjekk etc. når vi skal fly. Vi har heller ikke problem med modem, ctr-alt og router og hub.

 

Så hvorfor er det jåleri på sjøen. Er overgangen fra bilen og landjorden til båten umerkelig og litt ubevist. Er vi fanget i et bilmodus? Høyreregelen gjelder jo på begge steder og har man den oppfatningen at man trenger ikke å vite mer enn det, så er det vel bare å ratte videre? Det er jo ikke så stor forskjell, er det? Det er jo heller ikke noe lovverk som vi trenger å bry oss om?

 

Og NilsPils, denne siste betraktningen har ikke noe med deg å gjøre, bare slang det med i denne tråden. Bare kall det kjøkken du, men hvis du er ombord hos meg forventer jeg at du vet hvor pantryet er når du blir bedt om å hente nødrakettene. Eller en kald en. :cheers:

 

 

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

 

Bysse er kjøkkenet om bord i et skip. Maten serveres mannskap og offiserer i messen.

 

Om bord i båter der maten ikke tilberedes i et eget rom betegnes kjøkkendelen gjerne «pantry».

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Og da ligger pantryen på styrbord side går jeg ut fra?

 

Jeg tok en øl sammen med en skipskaptein i går kveld, og i samtalens løp kom vi inn på semantikken rundt høyre/venstre styrbord/babord.

Spesielt nevnte jeg diskusjonen her på BP og hvilken kommando som er korrekt når du skal svinge til høyre eller til venstre for å unngå et skjær.

 

Da lo gubben godt, og sa at når du svinger til høre, da svinger du til styrbord. Og det vil være det eneste rette å si at du passerer et skjær til styrbord, når du passerer på høyre side.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Da lo gubben godt, og sa at når du svinger til høre, da svinger du til styrbord. Og det vil være det eneste rette å si at du passerer et skjær til styrbord, når du passerer på høyre side.

 

Da får vi vel konstatere at skipskapteiner er omtrent som de fleste andre mennesker; slurvete med språket. Å flytte styrbord og babord ut av fartøyet - i dette tilfellet ut i sjøen - kan jo gi opphav til mange morsomme situasjoner, men særlig pressist er det nok ikke.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Du har et poeng, men i motsetning til VG, der feilaktigheter blir stående umotsagt, blir feilaktigheter i Wikipedia korrigert rimelig raskt, av en av de mange tusen som er inne og editerer de forskjellige artiklene.

Men noe absolutt sannhetsvitne er Wiki ikke.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Da får vi vel konstatere at skipskapteiner er omtrent som de fleste andre mennesker; slurvete med språket. Å flytte styrbord og babord ut av fartøyet - i dette tilfellet ut i sjøen - kan jo gi opphav til mange morsomme situasjoner, men særlig pressist er det nok ikke.

 

mvh tuffff

 

Det heter å gå til styrbord, så du går til styrbord for skjæret og skjæret passeres på vår babord side. Skulle vel være presist nok det, men dette er flisespikkeri :lol:

Link to post
Share on other sites

Det er fullt mulig å benytte seg av metriske systemer på f.eks posisjonsangivelse. Må da benytte eksempelvis eastings og northings. Disse begrepene er innført i store deler av den maritime næringen hvor stor nøyaktighet kreves. Og de fleste kartsystemer kan operere med mange forskjellige kartdatum. For de fleste vil det være mest hensiktsmessig å benytte standarden ganske enkelt fordi alle andre vil umiddelbart forstå deg uten å måtte endre på eget oppsett...

 

Vet ikke hvordan andre har det, men når noen oppgir båtens lengde i meter blir jeg forvirret :crazy: oppgis det i fot vet jeg nøyaktig hvor stor båten er :rolleyes:

 

Styrbord og babord er det etter min mening viktig å lære seg for nye båtkolleger! Ganske enkelt fordi at når du gir etter for 3-fot syka et par ganger sitter du der plutselig med en båt som er noe bedre utstyrt. Eksempelvis VHF - da skal du kommunisere med andre båter, og rent bortsett fra lattersalvene du hører etter å ha sagt "Blå båt, Blå båt, kan du være så snill å gå til høyre", er det store rom for at farlige situasjoner oppstår. Riktignok må man ta VHF-kurs om man skal benytte seg av dette, og der vil du få innføring i korrekt måte å benevne sakene på.

 

Staker er også tidligere nevnt, og her er det dessverre mye forvirring med de forskjellige typer. Tror de fleste ville vært mest tjent med et homogent system i tillegg til pekestaker.

 

Om du velger å benytte deg av kjøkken, vegg, gulv, tak osv inni din egen båt blir derimot helt din egen sak, det er bare det som skal kommuniseres videre til andre det er viktig å ha koll på.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Om du velger å benytte deg av kjøkken, vegg, gulv, tak osv inni din egen båt blir derimot helt din egen sak, det er bare det som skal kommuniseres videre til andre det er viktig å ha koll på.

 

Enig i det du skriver. Det er ikke den helt store utfordringen å lære de mest aktulle maritime ord og fraser. Vi er en kystnasjon og har også noen tradisjoner å ta vare på, samt at mange utrykk også er internasjonale så vi kan ikke bare avskaffe dem uten videre.

Vi kan jo snu litt på flisa - finnmarkværinger ute ved kysten har knapt sett voksent tre for de kommer litt sørover, men alle jeg kjenner lærer da raskt at et tre heter tre og ikke busk eller staur. Er de mer oppvakte enn innlandsfolk her nede eller--? :lol:

Link to post
Share on other sites

- finnmarkværinger ute ved kysten har knapt sett voksent tre for de kommer litt sørover, men alle jeg kjenner lærer da raskt at et tre heter tre og ikke busk eller staur. Er de mer oppvakte enn innlandsfolk her nede eller--? :lol:

 

I utgangspunktet så er jeg helt enig og det skulle ikke være noe problem.

 

MEN, Hvor går grensen mellom busk og tre. og en staur kommer vel fra ett tre og kan vel derfor også kalles tre. Eller blir det busk, siden det kommer fra ett lite tre.

Går sikker ann å kverullere og vri og vrenge på dette også i en sånn ca. 100 innlegg hvis en har lyst.

:lol::lol:

 

Ombord hos meg. Både på jobb og i privat sammenheng. så er det Styrbord, Babord, Dørk,Dekk, Skott, Forrcabin, Aktercabin, Pantry. Eneste er vel at jeg sier taket og ikke "opp under dekk" når jeg er i fritidsbåten.

 

Hjemme på land, greier jeg fint å bruke landkrabbe benevnelser. :yesnod:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...