Jump to content

Styrbord og babord


roesok

Recommended Posts

Jeg synes det er mange interessante innlegg i denne tråden

 

Veit ikkje om eg er så enig i det, mitt forslag er å bytte ut "Baatplassvimpelen" med store flagg. Eller gjærne store "Posters" så ein kan klistre på både Styrbord og Babord side slik at andre som er ute til sjøs kan ta hensyn til medlemmane her på forumet. For det er ikkje lett å vite korleis kvar enkelt her tolkar diverse ting. Det er no heil utrulig å få snart 130 inlegg med å diskutere noke som er så elementert innen sjøfart.

 

Måtte få det ut.

 

Elles så er her mykje interessant på forumet men enklete ting som dette blir for dumt.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er mange interessante innlegg i denne tråden - jeg lurer på hvordan medlemmene håndterer kardinalmerkene?

Et kardinal merke er jo rimelig greit definert hvor en kan passere, relatert til himmelretniger som etter mitt syn er naturlig for en stake.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg siterer fra sjøveisreglene:

 

1. Hold til høyre for møtende båt

Når to motorbåter styrer mot hverandre, skal begge i god tid vike litt til styrbord. Båtene vil da passere hverandre på babord (venstre) side.

 

3. Hold til styrbord i trange led

En båt som seiler i en trang led eller et trangt løp skal holde til styrbord, så nær ledens eller løpets yttergrense som mulig,

 

Jeg går ut fra at når man her bruker uttrykkene styrbord og babord, så menes høyre og venstre, men jeg kan naturligvis ta feil, siden jeg ikke er en "erfaren" sjømann.

 

Om man passerer til styrbord for en møtende båt, eller en lykt, går vel for det samme. :sweat:

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Syd for de som peker nedover,

Nord for de som peker oppover

Øst for de som ser ut som en Ø

Vest for de som ser ut som en V

Og hvis de ikke har trekanter på toppen må man se på de gule/svarte stripene, og tenke litt baklengs. HVIS det hadde vært trekanter på toppen ville spissene "pekt på" de(n) svarte stripen(e).

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Men det husker du da selv roaldbj.... formoder jeg.... men det sikkert ikke alle her som "husker" det selv om det er elementært pensum til båtførerprøven og som alle selvsagt "kan" som ferdes på sjøen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja da, jeg kan lyskarakteristikkene.

Jeg tror at den er godt innarbeidet etter at jeg seiler mye i dansk, svensk og tysk "skjærgårsd".

Jeg håper bare at andre lærer seg disse kjennetegnene. Om man seiler fra Gøteborg mot Læsø, eller mot Anholt, eller mot Samsø, eller mot mer sørlige farvann uten å kunne kardinalmerkene både mht toppmerke, refleksmerke og lysmerke, da kan det virkelig gå galt.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er mange interessante innlegg i denne tråden - jeg lurer på hvordan medlemmene håndterer kardinalmerkene?

 

Jeg husker dem aldri. Har fått utallige tips til "huskeregler", men det nytter ikke. Selv ikke båtførerprøven ville hjulpet. Eneste som hjelper er et klistremerke. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt ganske mange timer på å tegne både reflekskarakteristikken og formen på disse bøyene. Pass på at klistremerket du har viser korrekt blinkekarakteristikk. Pausen mellom blinkene er lengre ved sørmerket sammenlignet med vest og østmerket. Dette er det viktig å merke seg når man seiler om natta. Det er fort gjort å telle feil antall blink, men pausen er betraktelig lkengre mellom blinkene i sør, sammenlignet med vest og øst-merkene. Dette ble jeg ikke bevisst på før jeg tok D5L. (Jeg har sett minst en serie med feil angivelse av pausen mellom blinkene for sør-merket, dette kan Poseidon mye om).

Redigert: NB Se kommentaren til Krisida Magni under. Det er svært viktig å merke seg at det er et lan gt blink/flash (LF) for sørmerket etter de 6 raske blinkene/flashene.

 

kardinalmerker.jpg

Link to post
Share on other sites

Helt korrekt Krisida Magni, jeg glemte dette svært sentrale poenget i forbifarten, jeg var for opptatt med at flere klistremerker ikke har fått med seg den lengre pausen mellom blinkeseriene og glemte da det du svært riktig påpeker. Om natta ser jeg dette umiddelbart, men det er ikke så lett å huske det i beskrivelsen. Altså: sørmerket har i tillegg et langt flash/blink (LF) etter 6 kortere flash/blink (6). Dette terpet jeg på i D5L - likevel glemte jeg det i innlegget over. Dette er vel et viktig moment for traust - klokt å klistre opp kardinalmerkene, men pass på at LF er på bildet.

 

Hva er refleksfargene på kardinalmerkene?

Link to post
Share on other sites

Hva er refleksfargene på kardinalmerkene?

 

Nord BY

En blå på det svarta fältet och en gul på det gula fältet

 

Ost B(Y)B

Två blå på det övre svarta fältet

 

Syd YB

En gul på det gula fältet och en blå på det svarta fältet

 

 

Vest Y(B)Y

Två gula på det övre gula fältet

 

(förste o siste bokstaven men bytt Black mot Blå)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hva gjør pendelferjene?

 

Kanskje de kaller babord for høyre og styrbord for venstre og så når styrbord er le er høyre lo og motsatt når babord er le og venstre lo og så bytter de når de møtes midtfjords?

 

bastoe_ii_1156712129.jpg

 

 

Eit kvart fartyg har ein definert stb og bb side, da gjeldt òg pendelferjane. På same måte har dei definert baug og hekk sjølv om da kanskje ikke ser sånn ut... Reint skipsteknisk er dette heilt nødvendig båe i konstruksjon- og berekningsøyemed, men òg for manøvrering, trimming og lasting. Når ferja endrar retning bytast raud og grøn lanterne og kva for ei topplanterne som står høgast endrast dersom fartyget er over 50 meter, nåke dei fleste ferjer er... På M/F Bastø II som du har vist på bilete ser du òg at dei to setta med lanterner ikkje er montert over kvarandre midtskips, men sit i kvar si ende av dekk 4 (flåtedekk). Dette er gjort for å gi eit betre inntrykk av fartyget i mørke, og for ikkje å lysa opp på bro. Hadde da vore mørkt på bilete ditt, ville du her då sett raud lanterne rett attmed funnelen, kvitt lys like oppom dar so svartmalinga på masten startar på fremste mast, og i toppen ved signalråa i bakre mast.

Når da gjledt le og lo kjem da av kva for veg vinden bles. Le side er frå vinden, medan lo side er mot. Har du då vinden inn på styrbord vert stb side lo og bb le.

 

Eg har tatt mykje ferje i mitt liv :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ikke noe godt bilde, men man kan se den røde lanternen samt de to topplanternene. Jeg står nok i grensen for at disse tre lanterne skal forvinne slik at kun akterlanternen vises.

 

bastoe_3.jpg

 

Lagt til:

 

På Bamse Brakar ser man tydelig det doble settet med lanterner.

 

bamse_brakar2.jpg


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Da fyrste bilete må no vera tatt i Horten? Du står vel innst i småbåthamna mellom ferjekaien og Peppes Pizza? Uansett, da e nok like før du kjem for langt aktenfor tvers, du veit side- og topplanternar lysar ut til relativ 135 gradar. På da siste bilete - e da ferjo te Nesodden eller nåke sånt? - ser du dei to lanterne setta godt. Da ein òg kan sjå, e at fartyget totalt har 4 sidelanternar på kvar side. Da e nemlig reglar for skip om dobbel lanterneføring på separate kretsar i fall da skulle oppstå straumbrot eller ei anna feil på den eiene kretsen. Dei lavast monterte er som regel primærlanternar, medan dei so står oppå er naudlanternar. Dei har likievel same lysstyrke.

 

Helsing frå dei tusen ferjars herad - Hordaland! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Hva er refleksfargene på kardinalmerkene?
Nord BY

En blå på det svarta fältet och en gul på det gula fältet

 

Ost B(Y)B

Två blå på det övre svarta fältet

 

Syd YB

En gul på det gula fältet och en blå på det svarta fältet

 

 

Vest Y(B)Y

Två gula på det övre gula fältet

 

(förste o siste bokstaven men bytt Black mot Blå)

kardinalmerken.jpg

 

 

noterade att danskarna setter reflekserna på det övre feltet....ordningen er förövrigt samme, o konstigt vore ju anners ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har også merket meg den fine samlingen av bøyer og sjømerker utenfor marinemuseet i Ålborg. Det siste bildet fra Gunga Din er fint for å trene seg i memoreringen av kardinalmerkene. Jeg mener at jeg sjekket kompassretningen på kardinalmerkene, og de stemmer perfekt. Dermed skulle alle se hvor fotografen er plassert i forhold til kompassretningen. Misvisningen bryr vi oss ikke om i denne øvelsen.

Link to post
Share on other sites

Vi gjør et forsøk. Fotografen vil peile den avmerkede grunna på omlag 340 grader.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Da er vi i alle fall enige om at grunna er den grønne i sentrum for kardinalmerkene? Dernest at fotografen er plassert bak fotoapparatet og ser mot grunna. (Neste år håper jeg at Gunga Din tar bildet i mørke med blitz lys, slik at vi enda bedre ser refleksmerkene).

Er det mulig for Gunga Din å forstørre nordmerket, jeg synes det er antydning til gult (refleks) i høyde på nivå med takrenna? Så må vi huske at blinkekarakteristikken på sydmerket har seks blink pluss et langblink. Jeg husker ikke når langblinket ble innført, men før det kom kunne det være konsentrasjonskrevende å skille mellom 6 og 9 i litt dårlig vær - i alle fall for meg ei natt jeg var ute i rotete vær.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...