Jump to content

Trebåt - behandling av skrog - utvendig og innvendig


trond.kr

Recommended Posts

Hei,

Har en pen tresnekke på 22 fot som skal få litt ekstra puss i år.

Den er lakkert på skrog og dekk utvendig.

Innvendig er det maling under vannlinje, mens det er mer uklart hva som er brukt innvendig over vannlinjen - kanskje en olje eller et enkelt/få strøk lakk - det er en oljeaktig hinne ihvertfall. Jeg ser at det blir nokså mye salt-gjennomslag (tror det er det - hvitt pulveraktig) på de nederste bordgangene over vannlinjen innvendig.

 

Treverket er bra overalt - ingen tegn til råte.

 

Hvordan er det best å behandle skroget innvendig

- under vannlinjen?

- over vannlinjen?

 

Takk for gode råd!

Redigert av trond.kr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal du behandle skroget innvendig vil jeg anbefale deg å slipe det pent med grov korning. Deretter ville jeg, og har selv gjort, bare satt det inn med enten Linolje og terpentin, owatrol d1 og terpentin eller dekksolje fra gjøko og terpentin. Blandingsforholdet er da 70% olje og 30% terpentin. Terpentinen er som kjent bare ett løsemiddel og brukes bare for at oljen enklere skal trekke lettere og dypere inn i treverket.

 

Jeg personlig ville ikke behandlet skroget på noen annen måte innvendig. Dette gjør at det senere er enkelt å olje på nytt da det bare er å vaske og olje videre.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

er helt enig linolje og terpentin er veldig bra. men glem ikke å tilsette en antiparasitt feks. boracol. ungå antiparasit som inneholder white sprit,white sprit tørker ut de naturlige stoffene i trevirke. det er få ting som er like bra som linolje og terpentin.husk kaldpresset linolje.

Link to post
Share on other sites

Rå Linolje er flytende ned til -20 grader. Den har meget lav overflatespenning. Derfor er det ingen hensikt å tilsette terpentin i rå linolje for å få det til å trekke bedre inn i treet. Men terpentin lukter godt i en sunn trebåt.

 

Når det gjelder trebåt så sjekk den utmerkede: http://www.trabatsakuten.nu/

 

Suveren når det gjelder trebåt.

 

Sjekk spessielt Tips og Trix

Link to post
Share on other sites

Rå Linolje er flytende ned til -20 grader. Den har meget lav overflatespenning. Derfor er det ingen hensikt å tilsette terpentin i rå linolje for å få det til å trekke bedre inn i treet.

Ikke enig med deg, fordi: "... terpentin åpner porene på treet og linolje lukker dem!"

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ikke helt riktig Marwin. :nonod:

 

Til dette bruk må man bruke kaldpresset linolje som har en mye bedre inntrengning enn andre og kokte linoljer. Den trekker godt inn og herder så over en periode på flere dager (viktig å være forsiktig med treverket i denne perioden). En må derfor passe på at man metter treet med en gang, slik at oljen kan få danne en hinne etterhvert. Noen avslutter også behandlingen med et par strøk kokt linolje for å få en enda kraftigere hinne. Terpentin er ikke nødvendig på kaldpresset rå olje, men tynner bør brukes på andre oljer. Antiparasitt er det alltid greit å ha på.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

folkens. terpentin er ikke for å tynne ut linolja.

terpentin er trevirkets egen saft som med tiden tørker ut.

50/50.linolje og terpentin med litt antiparasit.

klin på til du ser at trevirke ikke trekker til seg mer.

la båten tørke.

hilsen grekern.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei, jeg er ny på baatplassen. Hilsen til alle.

 

Velger å følge denne tråden da jeg har tenkt å pusse opp min Hallberg P28 ihøst. Båten er fra 50-tallet. Jeg kjøpte den ifjor og vet ikke helt hvor mange eiere den har hatt eller hvor godt de har passet på den. Treverket ser tørt ut.

 

Forrige eieren har brukt Jotun Clipper 1 og 2 utvendig. Jeg er ikke fornøyd med dette da lakken skreller av i store flak.

 

Jeg tenker å skrape/pusse hele båten og mette med rå linolje+terpentin+antiparasitt. Har gjort dette for snekka og er veldig fornøyd.

 

Mine spørsmål er:

 

Rå linolje så vidt jeg vet tørker ikke helt og kan svette i lang tid framover. Må man legge på et par lag med kokt linolje og lakkere etterpå? Ellers vil vel lakken skrelle av igjen?

 

Hva slags lakk anbefaler de lærde? Som sagt, er jeg ikke helt fornøyd med Clipper 2, selv om det godt kan være måten den har vært smurt på.

 

Er det en god ide å skrape vekk bånnstoffet og mette under vannlinja også med rå linolje eller skal jeg helst ikke rote med det? Kjølen er laget av tre med en jern klump nederst.

 

Takk for svar.

 

Kamil

Link to post
Share on other sites

Nei. Terpentin er et rent treprodukt, et destillat av tre på et vis (uten at jegt kjenner prosessen..) Whitesprit er et rent oljebasert løsemiddel (et høyere destillat av parafin), men det blir også omtalt som mineralsk terpentin.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Nei. Terpentin er et rent treprodukt, et destillat av tre på et vis (uten at jegt kjenner prosessen..) Whitesprit er et rent oljebasert løsemiddel (et høyere destillat av parafin), men det blir også omtalt som mineralsk terpentin.

ah det er vel der jeg har det fra, har hørt mineralsk terpentin :smash:

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Ikke enig med deg, fordi: "... terpentin åpner porene på treet og linolje lukker dem!"

Hvis der her er snakk om at linoljen skal trenge inn i treverket ville jeg brukt et blandingsforhold 50/50.

Ivertfall ikke mer linolje eller terpentin.Er det snakk om grunningstrøk ville jeg gått for blandingsforhold 1/3.1 del linolje og 3 deler terpentin.

Da får du lettere mettet treverket

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har en pen tresnekke på 22 fot som skal få litt ekstra puss i år.

Den er lakkert på skrog og dekk utvendig.

Innvendig er det maling under vannlinje, mens det er mer uklart hva som er brukt innvendig over vannlinjen - kanskje en olje eller et enkelt/få strøk lakk - det er en oljeaktig hinne ihvertfall. Jeg ser at det blir nokså mye salt-gjennomslag (tror det er det - hvitt pulveraktig) på de nederste bordgangene over vannlinjen innvendig.

 

Treverket er bra overalt - ingen tegn til råte.

 

Hvordan er det best å behandle skroget innvendig

- under vannlinjen?

- over vannlinjen?

 

Takk for gode råd!

Etter det jeg fårstår er båten malt innvendig under vannlinjen.Har en mulighet for å få fjærnet malingen bør du gjøre det.Har en gammel og god oppskrift på behandling av treverk innvendig under vannlinjen som jeg selv har brukt,Det er 1 del rå linolje,1del trekjære,1 del terpentin.Da får du samme oppskrifta så dei gamle båbyggarane brukte

Link to post
Share on other sites

En grunn til at mange trebåter er malt innvendig under vannlinja er for at det skal være lettere å holde båten ren innvendig. Og for å hindre for rask uttørking av bordene under vannlinja når båten tas på land (hindre tørkesprekker). Tjæreblanding er OK nok det, men spørsmålet er om det har en viktig hensikt under vannlinja? Med det konstante vanntrykket som står på under vannlinja vil bordene trekke vann uansett hvor godt man impregnerer. Det tar bare lengre tid om man har impregnert. Så sånn sett skader det ikke å impregnere under vannlinja, men skal båten ligge utpå over lengre tid (som på Vestlandet og steder man ikke trenger ta opp båten vinterstid p.gr.av is) er gjerne maling like greit der nede. Mange meninger om dette, men der jeg jobbet tidligere var det vanlige at større båter (18'-30') som ligger ute året rundt ble malt innvendig under dørkene, med f.eks. blymønje eller Arcanol (nå kalt Bengalack for stål). Mens færinger og andre båter som ble sjøsatt og trukket opp med jevne mellomrom ble impregnert med tjæreblanding eller lignende. Disse var gjerne bare utpå en uke i slengen, så opp en stund og så utpå igjen.

 

Skrap gjerne vekk malinga under vannlinja om den er sliten og har begynt å flasse, impregnering skader heller ikke, men å ha på et toppstrøk med egnet maling etter impregneringen har etter mitt syn flere fordeler enn bakdeler. I alle fall under dørkene i snekker og lignede. Over vannlinja er det større fare for råte (p.gr.av ferskvann fra regn), der er oljing/impregnering alene mer hensiktsmessig, lettere å følge med på hva som skjer i tilfelle forandringer i farge og struktur i trevirket.

 

Noe annet blir for skøyter der man gjerne har garnering og bør sørge for god utluftning for å unngå stillestående sur luft. Da er det lettere å kunne sprøyte på en tynn oljeblanding mellom hud og garnering. Og eventuelt fylle opp mellomrommet med grovsalt der det er vanskelig å få til en tilfredstillende luftgjennomstrømming.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...
vivvi skrev On 24.3.2008 at 18.21:

Skal du behandle skroget innvendig vil jeg anbefale deg å slipe det pent med grov korning. Deretter ville jeg, og har selv gjort, bare satt det inn med enten Linolje og terpentin, owatrol d1 og terpentin eller dekksolje fra gjøko og terpentin. Blandingsforholdet er da 70% olje og 30% terpentin. Terpentinen er som kjent bare ett løsemiddel og brukes bare for at oljen enklere skal trekke lettere og dypere inn i treverket.

 

Jeg personlig ville ikke behandlet skroget på noen annen måte innvendig. Dette gjør at det senere er enkelt å olje på nytt da det bare er å vaske og olje videre.

 

Det skrives lite om hva man bør, eller ikke bør rengjøre med? Såpe og kost?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...