Jump to content

Sikkerhet ombord - Forebyggende tiltak


Batdilla

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle overføre det jeg begynte på i en annen tråd hit. Kunne vært artig og lærerikt og utvekslet litt erfaringer rundt temaet.

 

Brannvarsler. Har du det ombord? Når sjekket du sist at den fungerte? Jeg har ført inn skifte av batteri og funksjonstest i sjekkliste for vårklargjøring.

 

Brannslukkere. Er du sikker på at disse vil fungere hvis du plutselig skulle trenge dem i en nødsituasjon? Jeg har ført inn kontroll av apparatene mine i sjekkliste for vårklargjøring. Jeg har blitt fortalt at apparater uten manometer må man levere inn (Hos brannvesenet?) for kontroll. Apparater med manometer har jeg lest at man kan kontrollere på følgende vis:

 

Rist apparatet skikkelig først. Snu det deretter på hodet og kontroller at du hører at pulveret faller ned. Varm deretter apparatet forsiktig med f.eks. en hårføner. Du skal da se at manometernålen beveger seg oppover. La apparatet kjøle seg ned og kontroller at nålen returnerer til normalt stilling (Ofte grønt område på skalaen). Apparatet skal da være OK.

 

Hvis du har varmere alà Eberspächer ombord - har du fulgt alle slangene ifbm med denne og kontrollert overflatetemperatur ifbm omgivelsene når apparatet har stått på full guffe en tid? Kanskje spesielt aktuelt i forbindelse med homemade etterinstallasjoner av varierende kvalitet. I båten min oppdaget jeg at eksosrør var ført faretruende tett innpå Amazontrekket i cockpit. Når jeg bruker varmeren, passer jeg på å slå av denne i god tid før jeg nærmer meg til kaia, slik at jeg er sikkert på at jeg ikke går fra båten med varmt anlegg.

 

Nå er jeg så "heldig" at jeg har innenbords diesel, men bensinmotorer har sikkert sine gjengangere man bør være obs på.

 

Til kokeapparat valgte jeg lampeolje som fyringsemne. Mange bruker propan. Gjengangeren her synes å være at propan er trygt som bare det, bare man forsikrer seg om at anlegget er i orden. Ting man bør være obs på og følge med på/kontrollere ifbm gass og båt?

 

Hvis flere er interesserte i å henge seg på denne tråden: Tenk litt på hva har vi av potensielle brannkilder ombord og hva gjør du for å forebygge ifbm disse? Hva mener du er spesielt viktig? Hva har erfaringsmessig lettest for å gå igjen ifbm med branntilløp og branner? Noe er selvfølgelig avhengig av type båt o.l., men mye er nok felles.

 

Referanser til bra artikler på nettet om emnet?

Link to post
Share on other sites

Veldig bra tiltak Dilla, dette er noe man kan bruke vinteren til å tenke gjennom.

 

Har røykvarsler i båten, men som Lars nevnte kan det være problematisk, både med røyk og matlaging.

Det ideelle ville vært en varsler med en timer som gjorde det mulig å sette den ut av drift noen minutter.

Det vanlige er jo at man hiver seg over dem og røsker ut batteriet. Men så var det det med å huske å montere igjen før man går til ro for natten... :seeya:

Kanskje en ide for ett lite elektronikk-prosjekt... :cryin:

 

For brannslukknings-apparater i boliger gjelder det regler for når disse skal overhales av godkjent verksted.

Var nylig en artikkel i avisen her om et firma som har begynt dørsalg av denne tjenesten...

Link to post
Share on other sites

Ang. midlertidig utkobling av brannvarslere: Kan sikkert løses på flere måter det. I forbindelse med kaffetraktere fås mekaniske ur som man vrir opp og så teller den nedover og kobler ut. Mulig det er flere typer kontaktsett på disse så motsatt funksjon kan oppnås.

 

Ellers så finnes det jo en masse inn- og utkoblingsforsinkede releer i handelen. Men siden det er en sikkerhetsdetalj man kobler ut, bør kanskje måten man kobler ut på stå i samsvar med viktigheten av det man kobler ut? Hvis rele for utkobling henger, er man like langt. Mulig det er å få releer beregnet akkurat på dette som er selvovervåkende, men de koster sikkert skjorta...

Link to post
Share on other sites

Spørs hva Du mener med sikkerhet. Jeg har kjøpt og skal innstallere VHF, jeg har redningsvester til alle ombord og jeg har drivanker.

 

Brannslukkingsapparat her jeg og ja, men ikke røykvarsler. Røykvarsler vil jeg ikke ha heller, da både jeg og kjerringa røyker.

 

I tillegg har jeg lyst på "propanvarsler", nødbluss og koniske treplugger.

 

Og til slutt er jeg selvsagt medlem av Redningspatruljen.

 

Skrekksenarioet mitt er ikke at båten går ned som følge av uvær, men mann overbord, spesiellt meg selv.  :cryin:  :seeya:  :nonod:  :wink:  :wink:

 

Det er forøvrig ikke lenge siden en mann omkom rett utenfor stuedøra her, pga. at hunden ramla uti, han hoppet etter for å redde den, men kona klarte ikke å manøvrere båten, så den bare forsvant i fra..... :sad: :sad:

Link to post
Share on other sites

Skal kjøpe nytt brannslukkingsapparat til erstattning for det som har stått urørt i båten siden -87(!)

 

Sjekket nettopp prisen et par steder for 2kg. pulverapparat.

 

Clas Ohlson: kr. 395,-

Biltema: kr. 298,-

Gjensidige: kr. 299,- (pluss frakt og eksp. avg.)

 

Så det blir nok Biltema.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En tanke: Vi må anta at de fleste båteiere er oppegående på dette med sikkerhet i båt og hva man bør gjøre i de ulike situasjonene.

 

Men hva med resten av mannskapet? Hva hvis du selv f.eks. blir slått bevisstløs ved en grunnstøting og admiralinnen blir alene om å redde situasjonen, eller at du er i land med lettbåten og det oppstår en situasjon i båten mens andre er igjen? Kanskje litt overkill, men så snart jeg har oversikt over de mest sannsynlig forekommende situasjonene og hvordan disse bør håndteres, akter jeg å skolere Batdillerinnen i Sikkerhet ombord, slik at vi ihvertfall er to om å kunne ta de riktige beslutningene (Forhåpentligvis) i nødstilfeller.

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Enig med Batdilla der, hørte en fortelle en historie om en som hoppet på sjøen etter jentungen i fart, hun kom opp etter noen dager og han etter noen måneder  :nonod:

"Fruen kunne ikke betjene fartøyet"

Har vert inne på tanken om at slikt kan skje selv, jeg kjører derfor full opplæring i å behandle båten mm ved en hver anlednig.

Vi har også hatt samtaler rundt dette med brann osv (hele familien)

det kommer en lommelykt og en brannslukker i hver seksjon av båten.

Akterkarbinen uten fluktvei får snart en hammer i lenke ved siden av vinduene.

Kommer dessuten til å utstyre båten med gass,vann,brann,tyveri alarm. med piper hjemme.

Er ikke nervøs, men hvorfor ikke benytte seg av ting som er oppfunnet ?? :wink:

:smiley:

Link to post
Share on other sites


Batdilla: Ang. midlertidig utkobling av brannvarslere: Kan sikkert løses på flere måter det...

Og den enkleste måten er å bruke en røykvarsler fra Clas Ohlsen som har 'utkobling for 10 minutter' innebygd. Når den maser uten 'seriøs grunn' trykker du bare på knappen, så holder den kjeft for 10 min. Deretter kommer det en 'trudelutt' (SCNR, Lars :smiley:) og så er den aktiv igjen.

Link to post
Share on other sites


Batdilla: ....  så snart jeg har oversikt over de mest sannsynlig forekommende situasjonene og hvordan disse bør håndteres, akter jeg å skolere Batdillerinnen i Sikkerhet ombord, slik at vi ihvertfall er to om å kunne ta de riktige beslutningene (Forhåpentligvis) i nødstilfeller.

 

.....hmmm... det har hun nok tenkt ut for lenge siden, hun har jo ordnet seg med Selco'n med overflod av hestkrefter! Vil sikkert strene avgårde i retning Skreia for full spiker, redd seg den som kan! :wink::lol: :lol:

 

(Hun vet nok hvem hun er på vannet med  :nonod::smiley: :lipssealed)

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettop kjøpt et 6 kilos apparat etter å ha snakket med en del mennesker som har god peiling.

 

De 2 kilos apparatene som er i veldig mange båter er visst et piss i havet hvis det begynner å brenne godt.

 

Fant det på tilbud hos Smart Club kr. 299,- for et 6 kilos er billig. Måtte ringe importøren og bestille brakett som jeg fikk tilsendt i posten. Skal monteres lett tilgjengelig ombord til våren.

Link to post
Share on other sites


Andreas:
Og den enkleste måten er å bruke en røykvarsler fra Clas Ohlsen som har 'utkobling for 10 minutter' innebygd. Når den maser uten 'seriøs grunn' trykker du bare på knappen, så holder den kjeft for 10 min. Deretter kommer det en 'trudelutt' (SCNR, Lars :nonod:) og så er den aktiv igjen.


Du verden hva dere finner ut... :smiley:

Er det denne du tenker på (32-3383): http://www.clasohlson.no/WAG.asp?cp=Eq0q12...98&ic=N&sw=5867

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle kontrollere min fire gamle tokilosapparater i vår, men brannmannen jeg havnet hos kunne fortelle at de lekeapparatene kunne jeg bare hive. Du klarer ikke å opperere alle fire på en gang sa han. Derfor slukker du ikke en brann med dem.  Kjøp deg et sekskilosapparat i steden.  Det er bra.

 

Som sagt, så gjort.

 

For moro prøvde jeg de tre apparatene......  Ett virket.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hmm. Sitter og tenker. Kan tenke meg at det er en del som har behov for å skifte ut/komplettere slokkeutrustningen sin. Hva hvis vi oppretter en tråd hvor interesserte melder seg på med ønsket størrelse og antall. Etter hvert som tråden fyller seg opp, kan linken oversendes til aktuelle leverandører med ønske om et tilbud i Tilbudstråden, basert på interessen? Kanskje det får litt mer fart på leverandørene? En slik taktikk kan sikkert også benyttes på andre ting, så sant det er en del som er interesserte.

Link to post
Share on other sites

Mange gode ideer. Ein annan ting som er viktig, og som eg trur mange slurver med, er tilstrekkeleg tauverg. Det er viktig å ha både langt nok tau og riktig dimensjonert. For nokre sommarar sidan låg det ein lystbåt utanfor Stadt, naturleg nok drivstoffproblem grunna uroleg sjø. Problemet var då han skulle hive ut anker - for lite tau. Båten var ikkje så mange meterane frå å bli slått inn i fjellveggen då han vart redda.

Kor mykje tauverk ein må ha, er vel vanskeleg å gi ein fasitt på. Det er nok betre med litt for mykje enn for lite.

For dei som seiler regatta som går i opne havstrekk er det greie reglar som må fylgjast: Flåte, koniske pluggar, radarvarslar, synleg oversikt over alt naudutstyr, rakettar, bluss med meir. I Lervick hamn er det td ikkje lov å ha propan tilkobla utan at skikkeleg lekasjealarm er innstalert.

Men - ein må sjølvsakt vurdere kvar båten skal brukast, og kva bruken er.

Link to post
Share on other sites

Vil komme med mine synspunkt anngående sikkerhetsutstyr. Jeg synes det er viktig og ikke overdrive. Lær deg heller og bruke det du har ombord. En 25 fots snekke som koser seg i skjærgården trenger egenlig ikke redningsflåte. Kan være kjekt og ha, men jeg mener det er bortkastet penger. PÅ en annen side, så håper jeg at alt sikkerhetsutstyr vi laster ombord, er bortkastet penger. Dvs at vi aldri får bruk for det.

 

Anngående brann.  For guds skyld ikke kast på land 2 kg apparatene. Få dem sjekket, og behold dem. Ett 6 kg apparat er tungt, og ikke lett og flytte. Ett 2 kg apparat klarer til og med sønnen/datteren din og bruke.

Kjøp ett eller to 6 kg apparat i tillegg.

Plasser ett 6 kg apparat i nærheten av brannfarlige områder. Tenk på at du skal kunne nå det.  

Plasser noen 2 kg apparat i nærheten av sitte/oppholdsplassene.  Er lett og grabbe tak i ett, hvis det skulle behøves. Og ikke gjem dem bort, bak skuffer og skap. Sett dem på utstilling..

Plasser ett brannteppe i nærheten av Pentry.

 

En ny båt kan du kjøpe. Vet ikke om noen som har klart og kjøpe en ny familie.  Så tenk evakuering fort.

 

Bare som en sammenligning, så er slukkeutsyret hjemme hos meg som følgende. På soverommet, har jeg plassert ett 2 kg apparat. Så hvis røykvarsleren slår ut, så kan jeg grabbe det, og gå og sjekke. Jeg har også ett 2 kg apparat på kjøkkenet.  Og i gangen står ett 6 kg. I tillegg har jeg en brannslange.

 

Planlegg og tenk på hvordan du skal komme deg ut.

Sjekk rømmningsveier. Klarer sønnen/datteren din og åpne rømmeluken fra lugaren. Regn med at de IKKE klarer og knuse glasset. Og det er ikke sikkert du kan hjelpe dem. Og vet dem hvordan de skal åpne den. Hvis den er plassert i taket, har dem mulighet til og klatre opp og komme seg ut. Er det noe som hindrer dem og åpne luken. ALDRI plasser noe over en rømmingsluke. Ikke en gang midlertidig.  Så når du haler opp krabbeteina, så setter du den ikke over rømmingsluken mens du tar ut fangsten.   Du vet aldri når den må åpnes.

 

Ikke plasser redningsvestene i benkene foran i lugaren. Ha dem på deg, de varmer, eller ha dem liggende lett tilgjengelig. Dem kan ligge i benkene når du ikke er ombord, men ta dem ut, luft dem, og ha dem lett tilgjengelig når du er ombord.

 

Som kaptein, så bør du lære opp styrmenn. Dvs, vet gjestene hvordan de skal stoppe båten.  Er dumt og ligge og plaske, mens båten fortsetter etter kursen du har satt på autopiloten..

 

Sist og ikke minst. Hold det rent.  Er vel ett slagord som heter "Hold Norge rent"  Ha ett nytt slagord. Hold båten ren.  Fort gjort og skli på en oljeflekk

 

Forøvrig så er dette kun min mening. Andre kan ha andre meninger. Og er ikke det godt at det er slik.

 

Jeg har forøvrig jobbet med sikkerhet siden 1982, og vært med på det meste.  Og mener det viktigste er opplæring i bruk av utstyr, planlegging, og sunn fornuft.  

 

Ha en trygg aften

Link to post
Share on other sites


Roy: Er det ingen som har brannteppe ombord ? Å blåse ut et 6kg pulverapperat nede i kahytten ved en mindre byssebrann er ikke noe særlig. Blir aldri kvitt pulveret etterpå.

 

Et skum apparat  er også et meget godt valg å ha ombord.  event. et "vann" apparat.

Til brann i byssa og motorrom er et CO2 apparat meget  bra å ha.

Husk et pulver apparat kveler branden, men det kjøler ikke spesielt godt, så faren for oppbussing er stor.

Har vert med på at det har tatt fyr i sprit apparatet i byssa og da var CO2 apparatet redningen. Brannen ble kjapt slukket uten ekstra søl, og frokosten var klar 10 min senere  :cheers:

 

A: Brann i fast materiale: slokkes med kjøling eller kveling: vann, skum, damp

B: Brann forbindelse med veske: kjøling, kveling, reaksjonsbryting: skum, co2, vanndusj/tåke, pulver, slokkegass

C: Brann i gass: stoppegassen, (kveling, reaksjonsbryting): Stenger kraner, (co2, pulver, slokkegass)

D: Brann i metaller: kveling, reaksjonsbryting: Spesielle tørre slokkemidler

E: Brann i elektriske anlegg: kveling, reaksjonsbryting: co2, pulver, slokkegass

 

se http://www.noha.noBilde

Link to post
Share on other sites

Endelig en sak der jeg har nesten god samvittighet!  :lol:Brannapparatene sjekkes annethvert

år,brannteppe er på plass,gasskokeapparatet har nye slanger og lekkasjetester.Også har jeg somla meg til

å få lagt opp drenering til gassboksen.Og tauverk i

metervis.

 

En ting som jeg tror folk luller seg i koma over er diesel og brannfare.

Har dieselslangene liggende klar for montering,og de

slaskete greiene som ble demontert var ikke mye å skryte av.Ved et brudd hadde spruten stått rett på eksos manifold og toppen,og antagelig så hadde det

kunnet bli en frisk brann av det.Sjekk diesel slangene,

dieselbrann er ikke så my bedre enn bensin brann?

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver å sette sikkerheten i høysete ombord. Det at jeg må ha riktige slokkemidler på riktig plass, og som fungerer er et minimum. Brann ombord som får utvikle seg er skrekk senario for meg. Slokkemidler ombord hos meg er vann,co2 og skum. Det finnes også flere typer inertgasser og vannanlegg slik som f.eks. vanntåke som er gode slokkemidler. Pulver er et utmerket slokkemiddel men det har ulemper slik som meget stor forurensing og ingen kjølende effekt på en evt. brann. Tenker her først på brann i motorrom og faren for reanntening. Husk frostens innvirkning på slokkemidlene ombord.

Ha også det mest nødvendige pyrotekniske, rakett bluss og røykboks.

Førstehjelpsutstyr er også på listen.

Redningsvester/flytevester.

Vhf. Heng opp nødprosedyren for Vhf.

Snakk med besetningen din om de forskjellige situasjoner man kan komme opp i. Hva gjør de to barna når far faller å ligger der tilsynelatene bevissløs og de befinner seg på en øy alene? Hva gjør vi når motoren stopper å vi driver mot land, hva om brannen kommer ut av kontroll? Grunnstøting med vann inntregning, har vi noe til å stemple av med, trekiler? Hvilken forhåndsregler tar vi. Vi kan ikke bare parkere å gå ut på fortauet.

Sjøfartsdirektoratet gir ut noen enkle temahefter som berører sikkerhet på sjøen, disse er gratis. Få fatt i disse les de å la besetningen lese de.

Tenk sikkerhet ombord uten at dette går ut over gleden det er å være på sjøen.

La alle ting som har med sikkerhet å gjøre ha sin faste plass ombord. :santa:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...