Jump to content

Seiltråden - tråden for seilbåter og seiling


-------------

Recommended Posts

Hei

Jeg synes det er litt merkelig at ingen har laget en seiltråd her inne på forumet, på samme måte som trebåttråden/ståltråden....

Hvorfor ikke lage en slik her? :)

 

Det er jo mye å skrive om seiling, og det er også mye og diskutere...

Hvis man kan begynne med å skrive for eksempel hvilken båt man har, årsmodell og for eksempel seilrekorder (fart i ulik vindstyrke i ulik retning - kryss/lens/slør)?

Evt. historier fra opplevelser man har hatt?

 

Man kan også legge inn spørsmål relatert til seiling...

 

Er dette en god idé?

Eller blir det bare krangel og usaklige diskusjoner?

Jeg lar det stå til, og poster emne..:)

Link to post
Share on other sites

Enig! Trenger seiletråd "for newbies" for mitt eget vedkommede. Kjøpte seilbåt i 2007 og har seilet ca 50 timer. Kan ikke alt, for å si det mildt...

 

Holder mest på å eksperimentere med seiltrimming. Det er morro når jeg ser at jeg treffer med trimmingen og båten skyter fart og seilene er "stille". Da koser jeg meg! Av yrke så er jeg automatiker og jobber mye med reguleringsteknikk. Kan overføre mye av det til seilingen; alt er avhengig av alt - hele tiden.

 

Sliter med å få med kjærring og ungene. Men passer på å dra dem med kun i finvær. Heldigvis har de bare gode minner, så om været er fint blir dem som regel med.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Har det akkurat på samme måte som deg!

 

Ingenting er som å trekke i et tau eller vinsje inn på et skjøte og merke at båten skyter fart! ;)

Har ikke fått testet båten i skikkelig motvind, kun i medvind.. Da logget vi syv knop, og det kan nevnes at det var vår første tur...:) Kan også legge til at jeg har Bavaria..:)

Hvilken båt har du Tranen2? Har du styring på fartsrekordene dine? ;)

Link to post
Share on other sites

Supert for meg som ikke har rukket å seile en meter enda, båten ble nemlig kjøpt i dag :)

Suger til meg all info jeg finner her, og selv om det er mest fokus på motorbåter her så er det utrolig mye kunnskap blant folket og alltid noe nytt å plukke opp :)

Link to post
Share on other sites

Seilt 5,5 timer idag, ligger greit rundt 7,5-8,5knop med rundt 7-8 m/s 90grader på båten. Toppnotering fekk me i Engelske kanalen for spinnaker med 11.5knop. Var for trøtt til å hive opp spinnaker over Sletta idag, så motorseilte inn for å legge til før mørket kom for fullt. Båten er en Jeanneau SunFast 37.

 

red.

Har en bomløft som vibrerer og lager irriterende lyd når me ligge til kai nå. Hvordan bli kvitt den?

Redigert av JGH (see edit history)

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

red.

Har en bomløft som vibrerer og lager irriterende lyd når me ligge til kai nå. Hvordan bli kvitt den?

Slakk bomløften for å unngå vibreringen. Det går fint hvis du har rodkick. Bommen står sikkert av seg selv på den.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

båten ble nemlig kjøpt i dag :)

 

Gratulerer med ny båt!

Hvilken båt er det?

Har du noe seilerfaring fra før? Hvis ikke ville jeg tatt et nebegynnerkurs over en helg, det anbefales sterkt....:)

Da lærer du det grunnleggende ved seiling, og kan mer enn nok for å turseile..:)

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt!

Hvilken båt er det?

 

 

Papirene skal skrives under i morra, så holder kortene litt tett til brystet enda, men om alt går som det skal så regner jeg med at det kommer en prosjekttråd om denne i løpet av pinsa. Kan dog røpe at det er en norsktegnet båt bygd i tett oppunder 200 eksemplarer, og at det er en god del jobb før den er på vannet.

 

Seilerfaring strekker seg til jolle som liten og ett par turer med H-båt og IF de senere år. Kurs står høyt på lista, har også ett par erfarne seilerkompiser som vil gi meg ett lynkurs når båten etterhvert ligger på vannet.

Link to post
Share on other sites

Hmm... nå sporer vi vel litt av tråden her? Samtidig som det jo er en seilbåt :)

Kan gi noen hint (om jeg husker dette rett). Tegnet i norge, produsert ved fire forskjellige båtbyggere/verft, de aller fleste produsert i danmark... ;)

Dere har frem til i morra kveld på å gjette rett - da kommer bildene :)

Link to post
Share on other sites

Kan dog røpe at det er en norsktegnet båt bygd i tett oppunder 200 eksemplarer, og at det er en god del jobb før den er på vannet.

 

 

hei gratulerer med båt, kjøpte sist høst en seiler som trengte oppussing. Er gøy å pusle litt på kveldene, skal desverre ikke sjøsette før om to år jeg da siden jeg må ha ferdig et hus før jeg får tid tilm å benytte den... klør i fingrene etter å seile den...

Link to post
Share on other sites

Var ute og seilte idag..

Det regnet hele morgenen, men da det klarnet opp litt hev vi oss ut på sjøen. Det frisknet på litt og det blåste opp i 8-9 m/s. Rullet ut(har rullestorseil) storseilet til 1/3 og hadde vel 2/3 forseil ute. I bare syv m/s (14-15 knop) seilte vi i 4,2 knop på kryss. Synes dette er rimelig bra med tanke på at vi nesten ikke hadde seil ute..

 

Forresten et spørsmål: Når rever dere andre seilere? Har dere noen "regler" for hvor mye det må blåse før dere tar 1,2 og evt tredje rev?

Link to post
Share on other sites

Kan sikkert være greit med en seiler tråd her og ja!

Når det gjelder reving, så varierer det fra båt til båt. Avhengig av rigg type, skjøtefesting, stivhet i båten og komfort krav.

Generelt så går vell båten best når den krenger litt, men ikke for mye. Seilene må trimmes så båten er i ballanse, ikke logjerrig eller avfeldig. Mengden av seil, og formen på seilene må være slik at mest mulig av kraften de får fra vinden virker fremover i båten, slik at fartsrettningen blir paralell med midtlinjen i båten :sailing:

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Krengingen oppstår som en følge av kraft påvirkning på tvers av båten.De fleste seil båter er konstruert for å gå fremover, ikke på tvers!

Så ombåten krenger mye, så bør en endre på seiltrimmen, slik at kraften blir rettet mere fremover! :yesnod:

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Angående reving av seil: Jeg lærte fort at om en lurer på om det er på tide å reve - ja, så er det det!

Angående krenging: En tommelfingerregel jeg bruker er at om båten krenger mere enn 20 grader, da er det på tide å slippe opp på seilene.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Har dere noen "regler" for hvor mye det må blåse før dere tar 1,2 og evt tredje rev?

 

Som hovedregel er jeg litt "feig" hvilket betyr at jeg synes det er bedre å ta ut et rev hvis det blåser mindre enn jeg trodde/forventet enn motsatt. Når det er på tide å ta et rev er det gjerne litt i seneste laget, men dette henger selvfølgelig også nøye sammen med mannskapet forøvrig både mht antall og erfaring. For meg er seiling ment å være kos, ikke stress og mas.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...