Jump to content

Hva brukes egentlig som agn i krabbe/hummer teiner?


Ficher

Recommended Posts

Jeg fisker krabber - ogbruker agn i følgende rekkefølge

alt etter hva som finnes i frysen:

 

Livretten til krabbe er pale ( småsei)

Ellers bruker jeg fiskeavskjær etter filetering - det skaper massse "fiskelukt i sjøen"

men - ferskt agn for krabbe - utgått på dato agn for hummer.

 

har sogar fått krabbe på prior sine kyllingpølser .

 

Krabben spiser alt som den klrarer å få tak i .

Link to post
Share on other sites

Kjenner mange som har fått hummer på ferskt agn også ( sei /torsk) :confused:

 

 

Fikk vel 15 stk hummer i sommer, når jeg "drev" krabben, det var på fersk sei.

 

Som hummer agn brukes makrell som ligger i salt, og det er vel ikke lenge før hummer sesongen starter :flag:

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Noen sier svigermor, men det er vel ikke lov?

 

Svigermor er vel så sur og seig at ingenting går på

Men svigermor ble vel overkjørt av nissen, så hun er vel gåen alerede :rolleyes:

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Nettopp vert ute i havna i dag... der skjæres nå frossen makrell opp i passende "doser", som da tydeligvis skal ligge å godgjøre seg de neste fjorten dager, for så å lokke hummeren i teinene. Dette er pensjonerte "fiskere", så jeg går utifra at de vet hva som er brukbart agn.

Brukes mye sur makrell her på vestlandet, men på sørlandet brukes mye sur/råten sild......noen god forklaring på dette ??

Link to post
Share on other sites

Nå er min bestefar for flere år siden reist til de evige garnplasser. Men litt forsepørsler rundt om har gitt meg info om at han lot nakkekotelettene ligge noen dager "ute på plenen" før de ble brukt som agn. Forøvrig så er det flere som hevder at det aller beste agnet til hummer er berggylte som har ligget i solsteiken på et svaberg noen dager.............

 

Som en kuriositet kan jo nevnes at "halvråtten abbor" er et suverent agn til ferskvannskreps - skal forøvrig prøve dette også til hummeren om noen dager (da fryseren er full av 1000-brødre).

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...