Astor Startet 11.Juni.2005 Del på Facebook Startet 11.Juni.2005 Hurtige støt i hornet fra Kronprins Harald, gjentatte ganger. Kielferja er grov i målet der hun kom fossende i rundt 15 knop mot Drøbaksundet, utgående. To seilbåter ligger midt i den trange leia mot Aspond. Kielferja har to staker den må i mellom. Og der lå to seilbåter i bedaglig fart. (Rundt 3-4 knop) Fra vårt ståsted ser det ut som seilerne ikke legger om kursen så mye at Kielferja er fornøyd. Normalt skulle de to frtitidsbåtene markert ved rorutslag og startet motor slik at Kielferja ser at de forstår alvoret i situasjonen. Kronprins Harald passerer begge veldig tett. Det ser vi når bøljene fra Kielferja når seilbåtene omtrent når seilbåtene er passert. Er dette nødvendig å markere at jeg som seiler også har min rett? Hva tenker disse to skipperne i seilbåten? Tre ganger markerte Kielferja med hurtige serier i hornet. Bringer med et bilde. Den ene seilbåten er allerede bak Kielferja når bildet ble tatt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Krapyl Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 Normalt skulle de to frtitidsbåtene markert ved rorutslag og startet motor slik at Kielferja ser at de forstår alvoret i situasjonen. <{POST_SNAPBACK}> Hvor står det skrevet? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Astor Svart 11.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 (redigert) Når skipper på Kielferja ikke ser reaksjon på nevnte seilbåter. Og gjentar med støt i hornet. Da må fritidsbåtskipperne bruka hodet. Ved f.eks. å markere ved rorutslag at de begge har fortått faren, slik at Kielferja ser at de beveger seg ut av nyttetrafikkleden. Skulle en dramatisk situasjon oppstå, så er begge seilbåtene de svake i en event. kollisjon. Det står i alle fall skrevet at fritidsbåter skal vike for nyttetrafikk. Redigert 11.Juni.2005 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Herman Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 Hvor står det skrevet? <{POST_SNAPBACK}> I sjøveisreglene. Kielferja er hindret av sitt dyptgående, dessuten er det generell vikeplikt for nyttefartøy i trange farvann i Norge. Seilbåtene har derfor vikeplikt. De viser at de har forstått dette ved å gjøre en tydelig unnamanøver. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
olews Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 Saken er jo grei, i sterkt traffikerte farvann har fritidsbåter under 20 meter vikeprilkt for rutegående og andre nyttefartøyer. Oslofjorden fra Torbjørnskjær / Færder til Oslo er sterkt traffikerte farvann i flg. sjøfardsmyndighetene, det som omfattes av Regel 9 i sjøveisreglene. Se Regel 9, ledd b og Regel 10,ledd d, punkt j. Så da er det bare å holde av. Utenfor Torbjørnskjær derimot er det bare å la autopiloten seile og sitte påp fordekket og holde utkikk og kose seg i solnedgangen. Ole S/Y Sirius Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 (redigert) Jeg viker alltid for nyttetrafikken jeg. Ettersom jeg er "bitteliten" sammenlignet med dem synes jeg det er greit å ikke stå på mitt. Det hjelper ikke så mye om man hadde rett til å stå på egen kurs om man mister båt og mannskap. VHF er fint - K 16 - si i i fra at du viker - så vet de hva du gjør. Redigert 11.Juni.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 På en gravsten står : He was right, dead right. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Krapyl Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 I sjøveisreglene. <{POST_SNAPBACK}> At de skal starte motoren? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Astor Svart 11.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 (redigert) At de skal starte motoren? <{POST_SNAPBACK}> Når vinden er laber og en unnamanøver er påkrevet. Da benytter du deg av de hjelpemidlene du har. F.eks. motoren. Som du ser av bildet så er det lite vind i farvannet. Og seilbåten som ligger foran Kielferja er ikke direkte en skarpseiler. Den andre seilbåten var av typen motorseiler(?). Her er jeg kanskje på gyngende grunn da jeg kun vet hvordan en BB 11 ser ut. Redigert 11.Juni.2005 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Suzuki Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 (redigert) Tomasteren er en Vindö 65. Svært sjelden. Svært vakker. Den andre er no std. Bavaria greier.. Suzuki Redigert 11.Juni.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Krapyl Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 (redigert) Det bildet av Vindøen synes jeg du skulle ta vekk. Det er ikke sikkert eieren er glad for å bli hengt ut av en som så situasjonen på tvers av leia og ikke kunne vurdere hvorvidt han var ute av veien eller ikke. Noen fergeskippere blåser av gammel vane. Bastøferga blåser på seilbåter sør om Bastø. Forøvrig støtter jeg Bitteliten. Jeg viker for alt som er større enn meg. Redigert 11.Juni.2005 av Krapyl (see edit history) Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 Tomasteren er en Vindö 65. Svært sjelden. Svært vakker. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Flott at noen holder slike klassikere vedlike. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 Normalt skulle de to frtitidsbåtene markert ved rorutslag og startet motor slik at Kielferja ser at de forstår alvoret i situasjonen. Hvor står det skrevet?Her har vi det igjen. Min erfaring er at seilere aldri viker. Uansett. De gjelder også i møte med sine egne. Kanskje fordi de er så vant til å stå på retten at de og også har forkjørsrett så ofte at de glemmer seg når de faktisk ikke her det? Eller ikke glemmer, men ikke vil vike? Ikke viker de i diskusjonen om vikeplikt heller Her er jeg helt enig med deg, Astor. Noe annet nytter ikke. Hva hvis det i morgen hadde stått med store bokstaver i VG: Seilbåt meid ned av kielferga. Ikke lett dette. Regel nr. en er å tydelig vise hva man har tenkt å gjøre. Lotus PS: Og bildet? Det tok jeg med i sitatet og det får stå. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 (redigert) Hva hvis det i morgen hadde stått med store bokstaver i VG: Seilbåt meid ned av kielferga.Da hadde antakelig Kiel ferga blitt spikret på veggen - for en sak er å ha forkjørsrett. Noe annet er å ha påkjørsrett, og det har de ikke. Redigert 11.Juni.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 Da hadde antakelig Kiel ferga blitt spikret på veggen - for en sak er å ha forkjørsrett. Noe annet er å ha påkjørsrett, og det har de ikke. <{POST_SNAPBACK}> Var det ikke en rettssak for noen få år siden, der en seiler hadde stått på retten sin ved Kaholmen og blitt påkjørt. Han tapte vel, såvidt jeg husker...? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 Var det ikke en rettssak for noen få år siden, der en seiler hadde stått på retten sin ved Kaholmen og blitt påkjørt. Han tapte vel, såvidt jeg husker...? <{POST_SNAPBACK}> Man har ikke rett til å stå på forkjørsretten. Man skal bruke alle mulige hjelpemidler for å unngå sammenstøt. Et eksempel: Det var en kollisjon mellom nyttefartøy og en seilbåt i eng. kanal. Det var tåke - og seilbåten hadde radar med MARPA (det er en form for tracker funksjon der radaren angir ekkoets kurs og fart - slik at man enkelt kan unngå sammenstøt - men mannskapet brukte den ikke. Hadde seilbåten brukt radaren er det mulig at sammenstøtet ville vært unngått. Seilbåten ble dømt skyldig i sammenstøtet fordi den ikke brukte radaren - for de brukte ikke da alle tilgjengelige muligheter til å unngå sammenstøt. Og det hjelper ikke at du ikke kan bruke utstyret - for du er pliktig til å kunne bruke utstyret du har ombord. Sjøens lover har en annen praksis enn veienes lover Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 Saken er jo grei, i sterkt traffikerte farvann har fritidsbåter under 20 meter vikeprilkt for rutegående og andre nyttefartøyer. Regel 9 i sjøveisreglene. Se Regel 9, ledd b og Regel 10,ledd d, punkt j. La oss også føye til: Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Arnstein Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 Det er ingen tvil om at fritidsbåter skal vike for nyttetrafikk. Så var det dette med påkjørsretten da. Den eksisterer ikke. Heller er det ikke pårkrevd at en seilbåt skal ha motor. Jeg har sett lignende tilfeller før og er ikke enig i M/F Kronprins Haralds manøver. Fergen kunne vel ha redusert hastigheten. Trenger garantert ikke 15 knop for styrefart mellom stakene. Å bane vei med hornet i dette tilfellet er som å si bø, kom deg vekk. Men det er vel den sterkes rett, eller er det det? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Astor Svart 11.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 (redigert) Det bildet av Vindøen synes jeg du skulle ta vekk. Det er ikke sikkert eieren er glad for å bli hengt ut av en som så situasjonen på tvers av leia og ikke kunne vurdere hvorvidt han var ute av veien eller ikke. Noen fergeskippere blåser av gammel vane. Bastøferga blåser på seilbåter sør om Bastø. Forøvrig støtter jeg Bitteliten. Jeg viker for alt som er større enn meg. <{POST_SNAPBACK}> Min opplevelse i dag opplevdes som litt guffen. Alle ombord hos meg syntes denne situasjonen var ekkel i og med at seilerne denne gang brukte uforholdsmessig lang tid på å komme seg unna. Det var kun disse to seilbåtene i leia. De andre småbåtene holdt seg godt unna skipsleia. At det er få seilbåter av denne typen hadde jeg ingen anelse om. Min tanke var å skape debatt rundt dette med fritidsbåter og nyttetrafikk. Jeg regner med at begge seilbåtene har motor innstallert og kunne på noen strakser godt klar av veien for Kielferja. Når Kielferja gjentar korte støt i hornet tre ganger med ca. 30 sekunders mellomrom, føler skipper på Kielferja at det er fare på fære. Området rundt Drøbak/Sætre er mitt hjemmefarvann. Jeg ligger ofte å fisker i dette farvannet. Det er skjelden jeg hører ferjetrafikken bruke hornet til de grader som i dag. Redigert 11.Juni.2005 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 (redigert) Når Kielferja gjentar korte støt i hornet tre ganger med ca. 30 sekunders mellomrom, føler skipper på Kielferja at det er fare på fære.Bare 3 ganger . Det betr vel "jeg bakker" (kanskje litt lengre støt). 5 støt betyr "jeg er stor og stressa - pell deg vekk". Eller tar jeg feil? Redigert 11.Juni.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 Min opplevelse i dag opplevdes som litt guffen. Alle ombord hos meg syntes denne situasjonen var ekkel i og med at seilerne denne gang brukte uforholdsmessig lang tid på å komme seg unna. Det var kun disse to seilbåtene i leia. De andre småbåtene holdt seg godt unna skipsleia. <{POST_SNAPBACK}> Jeg er fullstendig enig med deg Astor.Fint at du legger ut disse bildene til skrekk og advarsel. Dem har bare å pelle seg vekk, og selvfølgelig markere at de gjør det. Det skulle være fullstendig overflødig at ferja trenger å signalere i det hele tatt. Det neste er vel at de klagde på hekkbølgen etter ferja etterpå Sitér dette innlegget Link to post
AlfaEagle Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 Jeg har lært at ved fem støt hopper kapteinen på lua.... Forøvrig har jeg ved et par anledninger vært nødt til å be ColorLine og DFDS vike klar av meg der jeg satt i en 15 fots båt med dykkeflagget oppe. De gjorde det, uten å protestere. Kommunikasjon gjør underverker. Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 Enkelte tror at verden er til for dem og ikke omvent!!!!!!!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 En hvilken som helst diskusjon om påkjørsrett eller ikke, er uinteressant i et tilfelle som dette. En fritidsskipper må holde utkikk og sørge for å befinne seg i betryggende avstand fra leia når slike nyttefartøyer som dette er i farvannet! Hvis man følger med litt så er det ikke vanskelig å oppdage dem i god tid, og så sørge for å manøvrere slik at de får nødvendig rom før de er helt oppi hekken din! Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 11.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 Bare 3 ganger . Det betr vel "jeg bakker" (kanskje litt lengre støt). 5 støt betyr "jeg er stor og stressa - pell deg vekk". Eller tar jeg feil? <{POST_SNAPBACK}> Han gjentok hornserien tre ganger. Det var vel fem støt i hver serie. Og den tuta går gjennom marg og ben for de som er i nærheten. Nå skal jeg bytte ut hornet på Astor til noe som høres. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.