Jump to content

Vikeplikt for nyttetrafikken


Astor

Recommended Posts

Hurtige støt i hornet fra Kronprins Harald, gjentatte ganger. Kielferja er grov i målet der hun kom fossende i rundt 15 knop mot Drøbaksundet, utgående. To seilbåter ligger midt i den trange leia mot Aspond.

 

Kielferja har to staker den må i mellom. Og der lå to seilbåter i bedaglig fart. (Rundt 3-4 knop)

Fra vårt ståsted ser det ut som seilerne ikke legger om kursen så mye at Kielferja er fornøyd. Normalt skulle de to frtitidsbåtene markert ved rorutslag og startet motor slik at Kielferja ser at de forstår alvoret i situasjonen. Kronprins Harald passerer begge veldig tett. Det ser vi når bøljene fra Kielferja når seilbåtene omtrent når seilbåtene er passert.

 

Er dette nødvendig å markere at jeg som seiler også har min rett? Hva tenker disse to skipperne i seilbåten? Tre ganger markerte Kielferja med hurtige serier i hornet.

 

Bringer med et bilde. Den ene seilbåten er allerede bak Kielferja når bildet ble tatt.

 

Bilde


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Når skipper på Kielferja ikke ser reaksjon på nevnte seilbåter. Og gjentar med støt i hornet. Da må fritidsbåtskipperne bruka hodet. Ved f.eks. å markere ved rorutslag at de begge har fortått faren, slik at Kielferja ser at de beveger seg ut av nyttetrafikkleden.

 

Skulle en dramatisk situasjon oppstå, så er begge seilbåtene de svake i en event. kollisjon.

 

Det står i alle fall skrevet at fritidsbåter skal vike for nyttetrafikk.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Saken er jo grei, i sterkt traffikerte farvann har fritidsbåter under

20 meter vikeprilkt for rutegående og andre nyttefartøyer.

Oslofjorden fra Torbjørnskjær / Færder til Oslo er

sterkt traffikerte farvann i flg. sjøfardsmyndighetene, det som

omfattes av Regel 9 i sjøveisreglene. Se Regel 9, ledd b og

Regel 10,ledd d, punkt j.

 

Så da er det bare å holde av. Utenfor Torbjørnskjær derimot er det

bare å la autopiloten seile og sitte påp fordekket og holde utkikk og kose

seg i solnedgangen.

 

 

Ole

S/Y Sirius

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Jeg viker alltid for nyttetrafikken jeg. Ettersom jeg er "bitteliten" sammenlignet med dem synes jeg det er greit å ikke stå på mitt. Det hjelper ikke så mye om man hadde rett til å stå på egen kurs om man mister båt og mannskap.

 

VHF er fint - K 16 - si i i fra at du viker - så vet de hva du gjør.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At de skal starte motoren?

<{POST_SNAPBACK}>

Når vinden er laber og en unnamanøver er påkrevet. Da benytter du deg av de hjelpemidlene du har. F.eks. motoren. Som du ser av bildet så er det lite vind i farvannet. Og seilbåten som ligger foran Kielferja er ikke direkte en skarpseiler.

Den andre seilbåten var av typen motorseiler(?). Her er jeg kanskje på gyngende grunn da jeg kun vet hvordan en BB 11 ser ut. :lol:

 

Bilde

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det bildet av Vindøen synes jeg du skulle ta vekk. Det er ikke sikkert eieren er glad for å bli hengt ut av en som så situasjonen på tvers av leia og ikke kunne vurdere hvorvidt han var ute av veien eller ikke. Noen fergeskippere blåser av gammel vane. Bastøferga blåser på seilbåter sør om Bastø.

 

Forøvrig støtter jeg Bitteliten.

Jeg viker for alt som er større enn meg.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Normalt skulle de to frtitidsbåtene markert ved rorutslag og startet motor slik at Kielferja ser at de forstår alvoret i situasjonen.

 

Bilde

Hvor står det skrevet?

Her har vi det igjen. Min erfaring er at seilere aldri viker. Uansett. De gjelder også i møte med sine egne. Kanskje fordi de er så vant til å stå på retten at de og også har forkjørsrett så ofte at de glemmer seg når de faktisk ikke her det? Eller ikke glemmer, men ikke vil vike?

 

Ikke viker de i diskusjonen om vikeplikt heller :smiley:

 

Her er jeg helt enig med deg, Astor. Noe annet nytter ikke.

 

Hva hvis det i morgen hadde stått med store bokstaver i VG: Seilbåt meid ned av kielferga.

 

Ikke lett dette. Regel nr. en er å tydelig vise hva man har tenkt å gjøre.

 

Lotus

 

PS: Og bildet? Det tok jeg med i sitatet og det får stå. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Var det ikke en rettssak for noen få år siden, der en seiler hadde stått på retten sin ved Kaholmen og blitt påkjørt. Han tapte vel, såvidt jeg husker...?

<{POST_SNAPBACK}>

Man har ikke rett til å stå på forkjørsretten. Man skal bruke alle mulige hjelpemidler for å unngå sammenstøt.

 

Et eksempel: Det var en kollisjon mellom nyttefartøy og en seilbåt i eng. kanal. Det var tåke - og seilbåten hadde radar med MARPA (det er en form for tracker funksjon der radaren angir ekkoets kurs og fart - slik at man enkelt kan unngå sammenstøt - men mannskapet brukte den ikke. Hadde seilbåten brukt radaren er det mulig at sammenstøtet ville vært unngått. Seilbåten ble dømt skyldig i sammenstøtet fordi den ikke brukte radaren - for de brukte ikke da alle tilgjengelige muligheter til å unngå sammenstøt. Og det hjelper ikke at du ikke kan bruke utstyret - for du er pliktig til å kunne bruke utstyret du har ombord.

 

Sjøens lover har en annen praksis enn veienes lover

Link to post
Share on other sites

Saken er jo grei, i sterkt traffikerte farvann har fritidsbåter under

20 meter vikeprilkt for rutegående og andre nyttefartøyer.

Regel 9 i sjøveisreglene. Se Regel 9, ledd b og

Regel 10,ledd d, punkt j.

 

La oss også føye til:

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er ingen tvil om at fritidsbåter skal vike for nyttetrafikk. Så var det dette med påkjørsretten da. Den eksisterer ikke. Heller er det ikke pårkrevd at en seilbåt skal ha motor. Jeg har sett lignende tilfeller før og er ikke enig i M/F Kronprins Haralds manøver. Fergen kunne vel ha redusert hastigheten. Trenger garantert ikke 15 knop for styrefart mellom stakene. Å bane vei med hornet i dette tilfellet er som å si bø, kom deg vekk. Men det er vel den sterkes rett, eller er det det? :rolleyes:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det bildet av Vindøen synes jeg du skulle ta vekk. Det er ikke sikkert eieren er glad for å bli hengt ut av en som så situasjonen på tvers av leia og ikke kunne vurdere hvorvidt han var ute av veien eller ikke. Noen fergeskippere blåser av gammel vane. Bastøferga blåser på seilbåter sør om Bastø.

 

Forøvrig støtter jeg Bitteliten.

Jeg viker for alt som er større enn meg.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Min opplevelse i dag opplevdes som litt guffen. Alle ombord hos meg syntes denne situasjonen var ekkel i og med at seilerne denne gang brukte uforholdsmessig lang tid på å komme seg unna. Det var kun disse to seilbåtene i leia. De andre småbåtene holdt seg godt unna skipsleia.

 

At det er få seilbåter av denne typen hadde jeg ingen anelse om. Min tanke var å skape debatt rundt dette med fritidsbåter og nyttetrafikk.

Jeg regner med at begge seilbåtene har motor innstallert og kunne på noen strakser godt klar av veien for Kielferja.

 

Når Kielferja gjentar korte støt i hornet tre ganger med ca. 30 sekunders mellomrom, føler skipper på Kielferja at det er fare på fære.

Området rundt Drøbak/Sætre er mitt hjemmefarvann. Jeg ligger ofte å fisker i dette farvannet. Det er skjelden jeg hører ferjetrafikken bruke hornet til de grader som i dag.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Når Kielferja gjentar korte støt i hornet tre ganger med ca. 30 sekunders mellomrom, føler skipper på Kielferja at det er fare på fære.

Bare 3 ganger :confused: . Det betr vel "jeg bakker" (kanskje litt lengre støt). 5 støt betyr "jeg er stor og stressa - pell deg vekk". Eller tar jeg feil? Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min opplevelse i dag opplevdes som litt guffen. Alle ombord hos meg syntes denne  situasjonen var ekkel i og med at seilerne denne gang brukte uforholdsmessig lang tid på å komme seg unna. Det var kun disse to seilbåtene i leia. De andre småbåtene holdt seg godt unna skipsleia.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er fullstendig enig med deg Astor.

Fint at du legger ut disse bildene til skrekk og advarsel.

Dem har bare å pelle seg vekk, og selvfølgelig markere at de gjør det.

Det skulle være fullstendig overflødig at ferja trenger å signalere i det hele tatt. :headbang:

Det neste er vel at de klagde på hekkbølgen etter ferja etterpå :nonod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har lært at ved fem støt hopper kapteinen på lua.... :headbang:

 

Forøvrig har jeg ved et par anledninger vært nødt til å be ColorLine og DFDS vike klar av meg der jeg satt i en 15 fots båt med dykkeflagget oppe. De gjorde det, uten å protestere. Kommunikasjon gjør underverker.

Link to post
Share on other sites

En hvilken som helst diskusjon om påkjørsrett eller ikke, er uinteressant i et tilfelle som dette. En fritidsskipper må holde utkikk og sørge for å befinne seg i betryggende avstand fra leia når slike nyttefartøyer som dette er i farvannet! Hvis man følger med litt så er det ikke vanskelig å oppdage dem i god tid, og så sørge for å manøvrere slik at de får nødvendig rom før de er helt oppi hekken din!

Link to post
Share on other sites

Bare 3 ganger :confused: . Det betr vel "jeg bakker" (kanskje litt lengre støt). 5 støt betyr "jeg er stor og stressa - pell deg vekk". Eller tar jeg feil?

<{POST_SNAPBACK}>

Han gjentok hornserien tre ganger. Det var vel fem støt i hver serie. Og den tuta går gjennom marg og ben for de som er i nærheten.

 

Nå skal jeg bytte ut hornet på Astor til noe som høres. :lol::lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...