Jump to content

Vikeplikt for nyttetrafikken


Astor

Recommended Posts

Dypt uenig. VHF navigasjon er kun egnet til å skape misforståelser. Dette er kun absolutt siste utvei.

Hvorfor skal du fortelle nyttefartøyet hva du gjør? Gjør en tydelig og markert manøver i god tid  som du skal gjøre etter reglene. Kommer en i en sånn situvasjon at en begynner på VHF da er en alt for sent ute med manøveren sin.

På sommeren hvor mange lystfartøy kan sees fra brua på nyttetrafikken i Oslofjorden? Rimelig mange,og det er nesten umulig å plukke ut den som kaller.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Du kan jo prøve denne teorien din om VHF bruk under navigasjon i Stokksund ved stokkøya i sør-trøndelag. Der er det så trangt at 2 hurtigruter ikke kan møtes, da det er en 90grader sving i leia som du ikke ser igjennom. DEr er det livsviktig å varsle på VHF hva du driver med, om det er dykking eller båtkjøring. Hurtigrutene og andre store båter sender en melding at de nærmer seg. Så er de opptill oss andre å lytte og eventuelt svare om det er påkrevd. Følger man ikke med på dette så ender du fort som proppelmat i disse farvannene.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Herren i den tomastede båten er ikke kjent i området, og vil ikke gå utenfor den merkede leia. Skulle han gå på, ville det bli totalforlis i sjøen etter ferga. Det gikk bra.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå har det seg slik at jeg, og de aller fleste andre studerer sine karter før avgang samt underveis, både for å plotte inn sin kurs, samt finne alternative ruter i tilfelle ting skal skje.

 

Dette er for meg en god rutine, og mange andre. Plutselig blåser det opp, eller får feil på motor/problemer med seil etc., slik at man skal gjøre seg kjent ikke bare med sin forhåndsbestemte rute, men også næromliggende arealer. Sikkerheten skal alltid sikres først.

 

Jeg har derfor problemer med å forsvare denne seilbåtføreren utfra omstendighetene, men selvsagt ville det vært greit å få høre angjeldende persons oppfatning av situasjonen slik at kanskje bildet kan bli annerledes ?

 

Jeg ser ikke unormalt i at man ikke kjenner til signalbestemmelsene for om man går for motor eller seil, da min oppfatning er at svært mange seilere ikke er klar over disse bestemmelser.

Link to post
Share on other sites

Uten å ha noen som helst forutsetninger for å vurdere den aktuelle situasjonen i Drøbaksundet:

 

Det som ofte skjer er at konkurranseinstinktet våkner, og det oppstår små private "regatter" så fort 2 eller flere seilbåter er under seil i nærheten av hverandre. Da "glemmer" man at det bare er en vanlig søndagstur. Det gjelder å ikke tape verken høyde eller ansikt. Man står på rettighetene i hht. seilerreglene og hekkene sneies som om det skulle vært skikkelig konkurranse, selv om man egentlig har "hele havet" å bevege seg på. I slike situasjoner er nok dessverre ikke seilerne så oppmerksomme på og omtenksomme overfor annen trafikk som de kanskje burde. Jeg turseiler litt sammen med en kamerat og kjenner dette opplegget av egen erfaring. :wink:

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tar med mitt innlegg som jeg la under Færderseilasen tråden - tror det passer bedre her:

 

Hei alle.

 

Jeg fikk "gleden" av å oppleve hasardiøs seiling da seilasen krysset den faste kursen til Horten-Moss fergen.

Jeg var ombord ferga fra Horten og fikk se at det var svært mange uerfarne og uopplyste seilere på fjorden. Ferga måtte blåse i hornet flere ganger, og den aller verste episoden stod følgende båt for:

ferga nærmet seg, seileren kan ikke unngå å se at de er på vei på kollisjonskurs.

Allikevel lar de det stå til, ingen endring i seilføring.

Men til slutt (etter enda flere varsel med horn) skjønner de hvor det bærer, og de vrir om, men uten å røre seilene- bl.a. spinnakeren står i "ful blomst". Dette medfører at båten krenger voldsomt og de ombord har store problemer med å holde seg fast.

 

Båtens navn kjenner jeg ikke, men dette stod på skroget og i spinnakeren med digre bokstaver: SJØKRIGSSKOLEN....

 

du verden :smash:

Link to post
Share on other sites

En dag var en herre på seiltur med sin tomastede båt. I ei trang lei fikk han en AWB om le, samtidig med at han hørte at Kielfergen blåste. Han prøvde alt han kunne for å få AWB'en til å falle av slik at han kunne komme seg ut av veien for fergen. Omsider lyktes det. Fergen blåser igjen og vil ha dem helt ut av sundet. Herren i den tomastede båten er ikke kjent i området, og vil ikke gå utenfor den merkede leia. Skulle han gå på, ville det bli totalforlis i sjøen etter ferga. Det gikk bra.

Neste dag finner han ut at han er blitt idiotforklart på Internett, og blir veldig lei seg. Det var jo ikke hans skyld.

 

 

Mulig jeg er en idiot i dine øyne, Krapyl! Men denne situasjonen i Drøbaksundet kunne jeg godt vært foruten. Vi var 5 voksne personer ombord som alle reagerte likt. Jeg tror fortsatt på øyeblikksbildet som forteller den fulle sannhet.

 

Jeg satt lenge å lurte på om jeg i det hele tatt skulle kommentere ditt innlegg. Du viser sterke følelser over for dine seiervenner i dine innlegg.

 

Allikevel vil jeg høfligst spørre: Hva er en AWB? Og hva skal falle? Jeg er ingen seiler som du sikkert skjønner. Men etter størrelsen på de to seilbåtene mener jeg bestemt at begge har motor å fyre opp og kan ved enkle håndgrep gå mot leias babord side.

Nå kom de seg ut etter hvert. Og takk for det. Men de var temmelig nære den store Kielferja. Og Kielferja vil neppe ha begge seilbåtene ut av sundet. Kun ut mot den grønne staken. Og der er det vann nok.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg seiler en del ut og inn Drøbakssundet, og her skal man være våken. Gjør alltid hva jeg kan for å skaffe meg et overblikk over hva som rører seg av nyttetrafikk i området så tidlig som mulig.

 

Selvfølgelig holder man seg godt unna nyttetrafikken.

Har aldri opplevd det som noe problem.

Link to post
Share on other sites

Hurtige støt i hornet fra Kronprins Harald, gjentatte ganger. Kielferja er grov i målet der hun kom fossende i rundt 15 knop mot Drøbaksundet, utgående. To seilbåter ligger midt i den trange leia mot Aspond.

 

Kielferja har to staker den må i mellom. Og der lå to seilbåter i bedaglig fart. (Rundt 3-4 knop)

Fra vårt ståsted ser det ut som seilerne ikke legger om kursen så mye at Kielferja er fornøyd. Normalt skulle de to frtitidsbåtene markert ved rorutslag og startet motor slik at Kielferja ser at de forstår alvoret i situasjonen. Kronprins Harald passerer begge veldig tett. Det ser vi når bøljene fra Kielferja når seilbåtene omtrent når seilbåtene er passert.

 

Bringer med et bilde. Den ene seilbåten er allerede bak Kielferja når bildet ble tatt.

 

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Det ser for meg ut som at det er en grønn stake like i forkant innenfor bauen av Kielerferga. Det kan se ut som om tomasteren har gått kloss i den staken.

 

Om jeg forstår dette rett er det grunt bortenfor den grønne staken, da ville jeg for min del med min seilbåt ikke ha gått bortenfor den grønne staken, men kloss i. Kielerferga ville vel neppe gått så nærme staken? Da fikk jeg heller tåle å få litt bratt sjø fra Kielerferga. Det tror jeg den tomasteren godt tåler også, spesielt da han har seil oppe som demper slingring i bølgene.

 

Jeg mener ikke å bagatellisere eller fighte for det ene eller andre, men situasjonen ser ikke så dramatisk ut for meg, seilbåten går vel minst en 30 meter tilside for Kielerferga?

 

Min vurdering legger mye vekt på at det finnes en grønn stake her som seilbåten ser ut til å ha gått kloss i. og Kielerfergen kunne vel ikke under noen omstendighet gått kloss i staken eller bortenfor den.

Link to post
Share on other sites

For meg ser de ut som om Kiel ferga er godt utenom Drøbak og har speedet opp. Gjennom sundet har de ikke mulighet å ha høyere hastighet en ca 8-10 kn. I følge sjøfartsdirektoratet.

 

Alle båtmen bør vite at for nytte trafikk skal en holde unna og ha full vikeplikt. Det tror jeg står i sjøveisreglene, om ikke så burde det være en uskreven selvfølge. ( Uskrevet unntak er ragatter o.l.).

 

Dersom vedkommende seiler hadde sett litt i draftet hadde han skjønt at å gå på øst siden av den grønne staken ikke ville medføre noen fare da det i dette tilfellet indikereres på draftet som skipsleden.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Du kan jo prøve denne teorien din om VHF bruk under navigasjon i Stokksund ved stokkøya i sør-trøndelag. Der er det så trangt at 2 hurtigruter ikke kan møtes, da det er en 90grader sving i leia som du ikke ser igjennom. DEr er det livsviktig å varsle på VHF hva du driver med, om det er dykking eller båtkjøring. Hurtigrutene og andre store båter sender en melding at de nærmer seg. Så er de opptill oss andre å lytte og eventuelt svare om det er påkrevd. Følger man ikke med på dette så ender du fort som proppelmat i disse farvannene.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Nå leste du det jeg skrev litt som fanden leser skriften. Det jeg sa er at VHF navigasjon iforbindelse med å holde unna for nyttefartøy er helt unødvendig og oppkalling på VHF er absolutt siste utvei. Nå

kjenner jeg ikke farvannet ved Stokksund,men det er helt klart at en bør lytte godt når Hurtigruta og andre storinger kommer og ber om fri vei. Men det var ikke akkurat oppkalling/tryggemelding fra de store jeg hadde i tankene :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Alle båtmen bør vite at for nytte trafikk skal en holde unna og ha full vikeplikt. Det tror jeg står i sjøveisreglene, om ikke så burde det være en uskreven selvfølge. ( Uskrevet unntak er ragatter o.l.).

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

 

Slik står det i sjøveisreglene.

Gjelder selvfølgelig også i separasjonssone hvor forøvrig lystfartøyet ikke har noe å gjøre.

 

Men det gir ikke ferga noen rett til å jage lystfartøyet på land.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det ser for meg ut som at det er en grønn stake like i forkant innenfor bauen av Kielerferga. Det kan se ut som om tomasteren har gått kloss i den staken.

 

Om jeg forstår dette rett er det grunt bortenfor den grønne staken, da ville jeg for min del med min seilbåt ikke ha gått bortenfor den grønne staken, men kloss i. Kielerferga ville vel neppe gått så nærme staken? Da fikk jeg heller tåle å få litt bratt sjø fra Kielerferga. Det tror jeg den tomasteren godt tåler også, spesielt da han har seil oppe som demper slingring i bølgene.

 

Jeg mener ikke å bagatellisere eller fighte for det ene eller andre, men situasjonen ser ikke så dramatisk ut for meg, seilbåten går vel minst en 30 meter tilside for Kielerferga?

 

Min vurdering legger mye vekt på at det finnes en grønn stake her som seilbåten ser ut til å ha gått kloss i. og Kielerfergen kunne vel ikke under noen omstendighet gått kloss i staken eller bortenfor den.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Pan Pan.

Hyggelig at du er tilbake med innlegg :yesnod: .

Jeg synes det er vanskelig å bedømme situasjonen ut i fra bildet. Om Lasses kartutsnitt er rett sted gir det mye ny info. Uten å være i situasjonen er det alltid vanskelig å bedømme ut i fra et bilde tatt på avstand. Om kartutstnittet til Lasse er rett sted forstår jeg ikke hvorfor Color Line ikke gikk lenger fra staken. De har ikke møtende trafikk å ta hensyn til her ettersom den trafikken ledes på innsiden av den øya jeg ikke husker navnet på men som i kartet til Lasse står Langebåt. Mulig Color Line må holde den kurslinjen for å unngå hindringer lenger frem

 

Generelt tror jeg erfaringen til mange nyttetrafikkskippere at de ikke alltid kan se hva som er rett foran baugen på båten. Jeg vet ikke hvor mye de ser foran baugen - men jeg vil gjette at det som er nærmere enn 100meter rett foran baugen ikke synes fra broa. At de da ligger litt ekstra på hornet når "folk ikke får ut fingern" kan jeg forstå.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

VHF-kontakt i forbindelse med vikemanøvre etc brukes en hel del, men det betinger en 100% sikker identifikasjon, slik at man ikke gjør en avtale med et helt annet fartøy enn den man tror :wink::wink:

 

Noen ganger kan f.eks fartøyer møtes på en slik måte at det ville være mest praktisk å gå "grønt mot grønt" - altså bedrive "venstrekjøring" - og da kan det være en fordel å kalle opp motgående fartøy for å bli enig om at man går "grønt mot grønt". Dette for å unngå at den ene i aller siste liten foretar en krapp "vikemanøver" mot styrbord, som ellers kunne være det riktige når to maskindrevne fartøyer møtes på motsatte eller nesten motsatte kurser.

 

Selv synes jeg også det kan være en fordel i trange farvann - spesielt for meg som seiler rundt i noe som er en blanding av lyst/nytte - å gi beskjed hvis jeg f.eks vil sakke opp og vente for å la et større fartøy som normalt skulle ha vikeplikt få anledning til å passere. Det gjør jeg fra tid til annen, det blir vel mottatt - men forutsetningen er som nevnt tidligere alltid at man med sikkerhet vet hvem man avtaler noe med.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

å gi beskjed hvis jeg f.eks vil sakke opp og vente for å la et større fartøy som normalt skulle ha vikeplikt få anledning til å passere.  Det gjør jeg fra tid til annen, det blir vel mottatt  -  men forutsetningen er som nevnt tidligere alltid at man med sikkerhet vet hvem man avtaler noe med.....

<{POST_SNAPBACK}>

Gjør du dette på VHF - eller finnes det lydsignal for dette?
Link to post
Share on other sites

Det aller værste de vet om er når småbåtene forsvinner i blindsona som du påpeker Bitteliten. Hvor

stor den er på Color Line fergene har jeg ingen formening om. Men på litt større bulk og tankskip er den på 100 meter og mere.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har litt egen erfaring på dette - fra utkikk på KV skip og når jeg er på dekk på Bastøferga. Det har hendt at jeg har ventet på skrapelyder under ferga. Noen tar store risker for å komme foran nyttetrafikken. Hva om man får motorstopp rett foran?

Og at de på broa på større båter ikke liker dette - det forstår jeg godt. Jeg velger alltid å være på den sikre siden. Jeg er ikke noe glad i adrenalin på vannet

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange vettuge ytringer her.

En ting er imidlertid ikke belyst, og det er vind og stor ferge. Hvis det blåser under frisk bris, så er denne ferga som en gigantisk levegg som kommer gjennom fjorden Det tar minutter før forholdene normaliserer seg etterpå. Ser man denne skuta bak seg på innhentende kurs, så er det bare å komme seg så langt unna som mulig, både for sikkerhetens og for fartens del. Følgelig burde disse båtene tidlig ha veket unna kollisjonskurs av flere årsaker.

 

Om det skulle være regatta båtene var med på så gis det, så vidt jeg vet, anledning til å starte hjelpemotor for å unngå farlige situasjoner.

 

Pero

Link to post
Share on other sites

Selv synes jeg også det kan være en fordel i trange farvann  -  spesielt for meg som seiler rundt i noe som er en blanding av lyst/nytte  -  å gi beskjed hvis jeg f.eks vil sakke opp og vente for å la et større fartøy som normalt skulle ha vikeplikt få anledning til å passere.  Det gjør jeg fra tid til annen, det blir vel mottatt  -  men forutsetningen er som nevnt tidligere alltid at man med sikkerhet vet hvem man avtaler noe med.....

<{POST_SNAPBACK}>

 

Men når du står på brua 25-30 meter over vannet så er det ikke lett å plukke ut den ene lille plastbåten blant 50 andre plastbåter som kaller deg opp. Og derfor har jeg sjelden svart på

sånne oppkall på dagtid.

Har de derimot satt søkelyset på brua om natta har det stilt seg anderledes-da har du en id som

er ganske sikker. Poseidon hadde jeg nok svart,da den er lett kjennelig.

Link to post
Share on other sites

Til helga skal jeg dra historien om seilbrettet i Åmøyfjorden for deg Bitteliten. Den historien er sann og litt utrolig også :crazy:

<{POST_SNAPBACK}>

Desverre skal jeg ikke på Horten treffet om det var det du tenkte på - er pålagt familietur til andre breddegrader.

 

Ellers har jeg en gammel kamerat som så vidt blir gammel etter at han prøvde å komme foran Bastøferga på seilbrett. Så løyet vinden :eek: Han måtte hoppe fra brettet og svømte vekk. Brettet var det ingenting igjen av - det forsvant under ferga. Første og siste gangen det har vært så nære (bortsett fra den sjarken som forsvant i Værla for 15 år siden)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten,

Dette gjøres enkelt og effektivt i løpet av 5 sek på kanal 16, meg bekjent finnes heller ikke noe lydsignal for akkurat slike tilfeller.

<{POST_SNAPBACK}>

OK, takk. Som jeg trodde - særlig nå som morsealfabetet er lagt ned som offisielt kommunikasjonsspråk.

 

Og har du VHF ombord - så ha den på Lytteplikt er viktig!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...