Jump to content

Vikeplikt for nyttetrafikken


Astor

Recommended Posts

Morse regnes av mange fortsatt som "the noble art of communication".

 

Derfor har jeg alltid morselampen liggende i styrehuset. Den har fast plass ved siden av radaren, ferdig tilkoblet og klar til bruk. Men det er sjeldnere og sjeldnere å finne noen som er i stand til å kommunisere med lampen; nå er det omtrent bare tyske og britiske marinefartøyer som kan forventes å svare på anrop. :wink:

 

Ergo: "Det går tilbake med de gamle guder - og til gud med de gamle bakere...."

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men det er sjeldnere og sjeldnere å finne noen som er i stand til å kommunisere med lampen; nå er det omtrent bare tyske og britiske marinefartøyer som kan forventes å svare på anrop.  :wink:

Om du er i våre varme farvann får du si i fra. Har et par bekjente som seilte som signalmenn i KNM for "snart hundre år siden". Da kan vi jo ha live møte . De ville sikkert synes det var stas å banke litt rust av gamle kunnskaper.

 

— · · · · · — — · · — · · · · — · — ·

 

— — · — — — — · · · · · — — — — — — — · · — ·

 

(hentet herfra)

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten.

 

De morsestrengene dine var ikke lette å tyde, - uten mellomrom mellom tegnene. Den første gjettet jeg meg delvis til, men den andre? Gjennta med mellomrom?

 

._.. ._ ._. ... .... Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten.

 

De morsestrengene dine var ikke lette å tyde, - uten mellomrom mellom tegnene. Den første gjettet jeg meg delvis til, men den andre? Gjennta med mellomrom?

 

._..    ._    ._.   ...    ....  Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg prøvde faktisk å ha 2 space mellom hver bokstav. Hm - må prøve en gang til. Det er maaange år siden vi satt i mørkt rom på Speiderhuset med egenkonstruerte morseapparater.

 

— · · · · · — — · · — · · · · — · — ·

 

— — · — — — — · · · · · — — — — — — — · · — · [/b]

Greit nå? Nei....

 

Hm - når jeg ser på forhåndsvisningen ser jeg faktisk at space ikke funker her -så jeg setter bokstavene under hverandre i stedet

— · · ·

· ·

·

· — · ·

· ·

·

— ·

 

 

— — ·

— — —

— · ·

 

· · ·

— — —

— —

— —

·

· — ·

 

T

I

L

 

D

E

R

E

 

A

L

L

E

:crazy:

 

Men nå ble dette helt OT utpå viddene - beklager det! Jeg vet at mange synes debatten om vikeplikten i Drøbaksundet er interessant.

 

Jeg synes det er vanskelig å være konkret i saken uten at vi vet akkurat hvor dette skjedde. Kanskje ASTOR kan bidra med klarhet her - stemmer Lasses kartutsnitt? Kanskje vi til og med skulle kontaktet Color Line for å få deres syn på saken. Det kunne vært svært interessant å vite hvordan de ser dette fra brua på ferga.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og "GOD SOMMER" til deg og!

 

Selv regner jeg med en fortsatt god sommer for meg selv. Har nå 10 helger på sjøen i år, og diverse unnamanøvrer for Kilferger og desslike på mine kryssinger mellom Son og Holmestrandsiden. Store båter holder jeg meg langt unna, - for min egen sikkerhets skyld, vikeplikt eller ikke. Så enkelt er det for meg.

 

Lars H.

(tidligere patruljefører i revepatruljen Stavanger 9)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bildet som jeg tok viser seilbåten ca. 30 meter fra Kielferja. Det er greit nok, selv om dette også er ganske nærme.

 

Det jeg hele tiden har forsøkt å belyse er hvor begge fritidsbåtene var når Kielferja blåste gjentatte ganger i hornet og hvor liten viljen var hos begge til å vise for nyttefartøyet at de ville seile unna skipsleden. Det er her poenget ligger.

 

Som alle vet så gikk jo dette bra. Bildet viser jo nettopp det. Men minuttene før bildet ble tatt viser to fritidsbåter midt i leia.

 

Har tatt et utsnitt av området dette skjedde i og omtrent hvor Kr. Harald beveget seg gjennom sundet.

 

Bilde

 

Har tegnet inn Astor og grønn stake. Noen rød stake har jeg aldri nevnt.

Nå har det blitt så mange meninger om situasjonen at jeg vanskelig kan kjenne meg igjen i mange av dem.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har tatt et utsnitt av området dette skjedde i og omtrent hvor Kr. Harald beveget seg gjennom sundet.

 

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for utstnittet - det var interessant å se. Kurslinje til Kielferga som du angir ligger i hvit sektor til fyret på. Det er ganske så naturlig at de ligger der. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bildet som jeg tok viser seilbåten ca. 30 meter fra Kielferja. Det er greit nok, selv om dette også er ganske nærme.

 

Det jeg hele tiden har forsøkt å belyse er hvor begge fritidsbåtene var når Kielferja blåste gjentatte ganger i hornet og hvor liten viljen var hos begge til å vise for nyttefartøyet at de ville seile unna skipsleden. Det er her poenget ligger.

 

Som alle vet så gikk jo dette bra. Bildet viser jo nettopp det. Men minuttene før bildet ble tatt viser to fritidsbåter midt i leia.

 

Har tatt et utsnitt av området dette skjedde i og omtrent hvor Kr. Harald beveget seg gjennom sundet.

 

Bilde

 

Har tegnet inn Astor og grønn stake. Noen rød stake har jeg aldri nevnt.

Nå har det blitt så mange meninger om situasjonen at jeg vanskelig kan kjenne meg igjen i mange av dem.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmmm...... du sier i innlegg #1 Kielferja har to staker den må i mellom. Og der lå to seilbåter i bedaglig fart. (Rundt 3-4 knop) Den ene vises på ditt første bilde og er grønn. Hvilken er den andre staken? Det kan se ut på kartutsnittet ditt som at det er en rød stake ØSØ av Ristodden på Håøya ved +4,5 meter.

 

Men seilbåten var ca. 30 meter fra Kronprins Harald og seilbåten passerte den grønne staken kloss i. Da må jo Kronprins Harald vært temmelig langt over mot Aspond? Eller for å si det slik: uvanlig langt over mot Aspond. Normalt går man vel nærmere Håøya på utgående?

 

OK - det er vel ingenting som taler for at Kronprins Harald ikke hadde rett til å gå slik, men det er vel sett fra småbåt-ståsted rimelig å vente at et stort fartøy følger høyre-regelen bedre enn Kronprins Harald må ha gjort her?

 

Det er jo greit utenfor Filtvedt og nesten til Færder, der har man separasjons-soner som ligger inne på kartet og som vises greit på kartplottere for de som har det. Men ellers langs kysten så har jeg jo forventninger til hvor de store gutta legger kursen i trange farvann ("høyre-regelen" legges til grunn). Jeg ville nok blitt litt overrasket hvis Kronprins Harald hadde kommet på meg ved den grønne staken som i dette aktuelle tilfellet. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå begynner vi å spikke fliser. :lol::lol:

 

Jeg skriver og har gjentatt. Fritidsbåtene lå ved den grønne staken NÅR BILDET BLE TATT:

 

Det var minuttene før som var det reelle faren. Og den manglende vilje til å komme seg ut av kursaen til Harald!

 

Dermed setter jeg punktum for egen del for en nyttig debatt rundt et viktig emne.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan man se ut fra dette bildet at seilbåten lå kloss i den grønne staken?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kontaktet Astor pr. IM, han bekreftet at dette jeg skrev til ham var riktig oppfattet: "Det ser for meg ut som at det er en grønn stake like i forkant innenfor bauen av Kielerferga. Det kan se ut som om tomasteren har gått kloss i den staken." :smiley:
Link to post
Share on other sites

Hej Astor !

 

Tenk om vi alla  hade haft AIS-transpondrar................. :wink:

 

då kunde du spelat opp en liten film-snutt her o visat hur de verkligen låg!

 

En del ferjer/fartyg har 'black box' ombord som recordar radarbilden....... :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg som person var jo tilstede. Det samme 4 andre voksne mennesker ombord. Med øye kan man lettere orientere seg på avstander enn ved et bilde. Her for dere ha mitt ord på min dømmekraft.

 

Jeg hadde egentlig sagt til meg selv at nå var nok, nok. Men et lite svar på en enkelt spørsmål må vi klare. :yesnod:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

OK, så kanskje dette kunne se ut til å bli kinkig.

Og ferga blåser for å overbevise seg selv om at fritidsbåtene vet at han kommer.

 

Det ble opplyst at den andre seilbåten var bak ferga når bildet ble tatt.

Det er han ikke.

Han er le om den tomastede båten.

Dermed er den tomastede båten i dobbel kattepine. Han har plikt til å holde av veien for ferga, samtidig som han har vikeplikt for den andre seilbåten.

Noe "race" dem imellom er utelukket. Den enmastede båten er mye raskere.

Hva kan han da gjøre? Starte motoren (selvfølgelig etter å ha heist kjegle, slik det blir gjort oppmerksom på her) og prøve å komme seg foran den andre båten, eller å prøve å komme seg over til den andre siden av leia. Det siste må være litt av en risikosport. Denne båten går ikke akkurat 0-100 på nullkommaettellerannet.

Så hans eneste opsjon er å få den andre båten til å falle av. Det ser han ut til å lykkes med, og ingen situasjon oppsto.

Det ser fremdeles ut til at baker, ved hjelp av digitalkamera, er rettet for smed.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hvis han er i presset situvasjon Krapyl så er det bare å fyre jerngenoaen og blåse en lang marsj i dagsignalet. Det gjelder å komme seg unna i ei fart ?

Jeg får si som min salige gamle bestefar sa når vi møtte bussen på Nøtterøys svingete veier,nei,nå harnte jæ sett på makan vi glømte å sjekke bussrutæ ida å. Kanskje dette farvannet ikke er særlig egnet å seile i når ferjene kommer fossende? :confused:

Link to post
Share on other sites

Joda Thor, greit det.

Jeg skulle vist hengt på en emoticon på uttalelsen om jerngenuan, men det var ikke poenget. Poenget er at dersom det var en potensiell kritisk situasjon, så var han med tomasteren i en dobbel vikepliktsituasjon.

Svingen ved Bjønnesolla du tenker på?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Regel 9. Trange farvann

 

a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbord side.

 

 

 

dette er vel det förste felet som seglarna gör.......................

 

Nere i Tyskland der man håller lite strängare på reglerna enn vad vi gör här oppe i Norden der kan man

bli bötfälld utan att noen incident intreffat enn gång!

 

sen håller jag med Thor om VHF-navigasjon....förkastligt!

(man skall visa den andre båten med tydliga girar vad man avser göra!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg kan bli tilgitt av debattantene thor og Krapyl at jeg avsporer dem fra Bjønessvingen, vil jeg forsøke å henlede herrenes oppmerksomhet på hvor alle de tre impliserte fartøyene befant seg. Astor har gitt oss visse opplysninger om posisjon og avstander som er rimelig konkrete. Se også kartskissen han har lagt ut.

 

Jeg har lekt meg litt med kartplotteren og funnet ut at Kronprins Harald har en "gate" på minst 200 meter båten trygt kan gå i. Hva kan grunnen være til at Kronprins Harald går på babord side ut her, i en avstand på vel 30 meter+ fra den grønne staken som begrenser mot babord? Kan det være at kurslinjen er lagt i hvit sektor fra fyret nede i høyre hjørnet av kartskissen??

 

Mulig at min info om hva som er nyttetrafikk-led innenfor Drøbak har gått ut på dato, men tidligere var det farvannet langs Nesodden som nytte-trafikken gikk i så godt som 90%.

 

Nå skjedde det ingen ulykke her, - for min del tror jeg marginene var gode. At Kromp'en tuter og bærer seg er ventelig uansett, fordi han skal avverge/forebygge ulykker. Men om det hadde hendt en ulykke, tror jeg ikke det hadde vært til Kromp'ens fordel at den gikk på "ledens babord side" ut sundet.

 

Menigmann bør jo også få litt å holde seg til, ikke bare "hold deg vekk som best du kan" når de store gutta kommer. For å sette det litt på spissen så må man vel ikke være nødt til å forvente at en sværing kan komme hvor som helst i leden.

 

Synspunkter?

 

Til Gunga Din: Hvis seilbåtene ligger i "skyggen" av grunnen ved den grønne staken, så må vel det være en helt OK posisjon i forhold til Kromp'en (som dessuten venstre-kjører ut sundet). Dessuten: Dette sundet tror jeg ikke en typisk "farled" for nytte-trafikk av store båter.

 

Dessuten har vi sjøveisreglene:

 

Regel 13. Innhenting

 

a) Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet.

Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Poenget her er vel at tomasteren er i en potensiell skvis og ikke kan gjøre stort.

<{POST_SNAPBACK}>

Det tror jeg også er en korrekt beskrivelse. Tomasteren er i skvis og kan ingenting gjøre. Jeg er nok også rimelig sikker på at Kielferga har sett det. Å blåse litt da er en god hjelpende hånd for å få den andre båten til å falle av.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg kan bli tilgitt av debattantene thor og Krapyl at jeg avsporer dem fra Bjønessvingen,...

<{POST_SNAPBACK}>

Bare ikke la det bli noen vane så :wink::lol:

 

 

 

Menigmann bør jo også få litt å holde seg til, ikke bare "hold deg vekk som best du kan" når de store gutta kommer. For å sette det litt på spissen så må man vel ikke være nødt til å forvente at en sværing kan komme hvor som helst i leden.

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Både ja og nei. Faktisk så tror jeg det kan forventes at "de store gutta" kan komme hvor som helst på sånne steder. De tenker nok adskillig lengre fremover både i tid og distanse enn det vi i småbåter gjør.

Og de legger sitt løp etter hva de forventer at trafikkbildet kommer til å se ut som om X antall minutter.

Hadde du spurt navigatøren på Krompen så er det mulig han så noe helt annet enn hva Astor og de 4 passasjerene han så. Merk,tar ikke standpunkt til hvem som har rett i denne saken. Prøver bare å sette ord på at "de store gutta" muligens ikke tenker som " de små gutta". :smiley:

Link to post
Share on other sites

Faktisk så tror jeg det kan forventes at "de store gutta" kan komme hvor som helst på sånne steder.

Så man kan praktisere det rene anarki?

 

På tide av vi siterer Frosta-tingsloven (ca. år 1000 de. Kr): "Med lov skal land bygges og ikke med ulov ødes."

 

Er det noe rart i at "de store gutta" kolliderer! Tror sannelig at båtførersertifikatet må bli obigatorisk for slike! :lol:

Link to post
Share on other sites

Dessuten har vi sjøveisreglene:

 

Regel 13. Innhenting

 

a) Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet.

<{POST_SNAPBACK}>

Unntaket gjelder IKKE de særnorske reglene i Kapittel II, jfr. regel 39:

 

a) De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen gjelder også i norsk innenlands farvann når intet annet går frem av reglene i dette kapittel. (min uthevning)

 

På den andre side sier regel 44 at mindre fartøyer "mest mulig" skal holde av veien. Dermed er seilernes vikeplikt begrenset av foreliggende muligheter for å forea vikemanøver. Og endelig har vi ansvarsregelen i regel 2:

 

Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, dets reder, fører eller mannskap for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

 

Jeg tipper at den rette formodningen her er at "kromp'ens" navigering var bestemt av forhold lenger frem i leden, eventuelt hensyn til fartøyets egne styringsegenskaper. Men tilfellet er for alle en god tankevekker mht. planlegging og gjennomføring av egen seilas.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...