Jump to content

Vikeplikt for nyttetrafikken


Astor

Recommended Posts

Det heter seg at gir man fanden lillfingeren, så tar han hele handa. Ofte så vil folk tolke regler til eget beste og da oppstår gjerne situasjoner.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvilket er et meget godt argument mot obligatorisk båtførerbevis. Dersom hver og en skulle kjenne sjøveisreglene akkurat sånn passe halvgodt, kunne vi se frem til herlige somre der alle står på sin rett som fandenivoldske førerstolamatørjurister ... :yesnod:

 

Legger her inn regel 2 fra den Svenske utgaven av sjøveisreglene, med kommentarer fra Sjöfartsverket i Sverige. Sjöfartsverket tolkning av regel 2 er meget fin.

Regel 2 er et overordnet prinsipp for forståelsen av alle reglene, herunder også kapittel II. Jeg oppfatter at det er dette som ligger bak PanPans uttalelse om at "kromp'en" nok ville fått en del av ansvaret i fal det hadde blitt sammenstøt. Det er jeg -- selvsagt -- enig i. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

En annen side er at jeg hører flere motorbåtfolk sier rett ut at de føler at mange seilere, selv i åpent farvann styrer rett på dem. Forhåpentligvis er dette paranoide motorbåtfolk, men man kan jo aldri vite...

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det har jeg aldri følt. Derimot så føler jeg til tider at motorbåter liker å styre mot andre for å la hekksjøen sin ommøblere skap og tømme siste rest av kaffe ut over dørken. Vil gjerne få understreke at jeg ikke er paranoid-det er alle de andre som følger etter meg :crazy: (Total avsporing igjen :rolleyes: )

Link to post
Share on other sites

En annen side er at jeg hører flere motorbåtfolk sier rett ut at de føler at mange seilere, selv i åpent farvann styrer rett på dem. Forhåpentligvis er dette paranoide motorbåtfolk, men man kan jo aldri vite...

<{POST_SNAPBACK}>

Tror sikkert at gruppen seilbåteire har prosentvis like mange tullinger og dri***ekker som i resten av befolkningen. Om man trekker ut disse, så få man huske at for en seilbåt er det gjerne en kurs som er bra i forhold til vinden. Det kan jo være at seileren krysser ut et sund, frem og tilbake, og at motorbåten som tøffer inn eller ut føler at seileren forfølger ham. bare en tanke ....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Tror sikkert at gruppen seilbåteire har prosentvis like mange tullinger og dri***ekker som i resten av befolkningen. Om man trekker ut disse, så få man huske at for en seilbåt er det gjerne en kurs som er bra i forhold til vinden. Det kan jo være at seileren krysser ut et sund, frem og tilbake, og at motorbåten som tøffer inn eller ut føler at seileren forfølger ham. bare en tanke ....

<{POST_SNAPBACK}>

 

Helt klart tilfellet mange ganger. Seiler man, så vil man jo gjerne gå så høyt at man slipper å slå før neste skjær. Må man falle av for å slippe fram en motorbåt kna det være nok til at man må slå en ekstra gang. Irriterende når man i utganspunktet har forkjørsrett, men er man på tur så er det ikke noe å ergre seg over.

 

Slik jeg tolker situasjonen med KPH må tomasteren holde igjen for ikke å seile inn i den andre seilbåten. Hvis grunna bak den grønne staken hindrer begge i å slå/styre den veien kan det se ut som om KPH ligger vel langt mot babord i leia. Men det har vært debattert grundig tidligere i forumet. Har kontaktet ColorLine i et forsøk på å få en uttalelse fra skipper/styrmann på KPH om situasjonen. men det spørs vel om de tar seg bryet med å svare.

 

Pero.

Link to post
Share on other sites

Helt klart tilfellet mange ganger. Seiler man, så vil man jo gjerne gå så høyt at man slipper å slå før neste skjær.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig. Seiler jeg slør eller romskjøts styrer jeg mer enn gjerne litt slalom mellom andre båter. Det er jo på kryss man gjerne vil ha all den høyde man kan få. Hadde seilbåter kunnet gå rett mot vinden, hadde vi ikke hatt regelen om at maskindrevet fartøy skal vike.

 

Og det er nok riktig at tomasteren er bundet av regel 12 a (ii). Han kan lite gjøre.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...