Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Jeg leser Lunde sin Bavaria reklame som jeg leser all annen reklame. Budskapet er vel kort sagt at det er anerkjente leverandører av utstyret på båtene...

 

Meget bra Spinner. Og slik er det med oss fleste. Vi velger båten ut i fra egne behov. Og tro meg vi snakket med mange levrandører. Var hakket unna en

Jeanneau. Til slutt ble det Bavaria, og det ble medelt Heitman. Heitman hadde ikke et negativt ord om konkurrentene, heller ikke Lunde Båt/Normar.

Akkurat slik oppførsel liker jeg. Det gjør at en legger dette på minnet, og at ved neste korsvei, legger en turen innom de.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei

jeg la meg en gang på utsiden av en bavaria (tror den var 37-38 ft) med min båt

denne så nesten ny ut, og jeg kom i snakk med en eldre kar som var skipper/eier.

Kom selvsagt inn på Bavraia og pris/mye for pengene etc....

Når vi kom inn på seilegenskaper stoppet det imidlertid, og følgende utsagn kom:

 

Sitat

Jo...nå skal du høre. Jeg har hatt båt i 30 år. de siste 20 har jeg hatt en 29 fots snekke. Denne ble for liten og jeg ønsket meg ny båt. Men etter å å studert mangen alternativer oppdaget jeg at det var lite snekker å velge mellom. Når jeg er på tur har jeg god tid og holder meg til 5-6 knop.

Da jeg tilfelding kom ombord i en seilbåt for første gang i mitt liv, ble jeg overraske over hvor god plass det var.

Det ene tok det andre, og jeg endte opp med denne. Dette er for meg en stor snekke, til en fornuftig pris. Kunne event. kjøpt meg en ny daycruiser for å kjøre på tomgang, og ha for liten plass

Så seilegenskaper vet jeg ingen ting om, ikke kan jeg seile, og ikke skal jeg lære det. Hadde det ikke vert at det såg så dumt ut, hadde jeg tatt av hele masten!

 

Sitat slutt

 

Dette har jeg tenkt på mangen ganger senere. denne mannen fant det som passet hand bruk , behov og lommebok. Den eneste "hindringen" var masten, men den kunne han leve med. Han hadde aldri hatt seilene oppe, men de var montert!

 

Mottoet må bli at folk kjøper det de har behoh/lommebok/følelser for. Jeg er sikker på at alle med seilbåt for tur kune tenkt seg en HR 46 ny fra verftet, uten at de dermed sagt ønske å bruke så mye penger på dette.

 

PS jeg har IKKE Bavaria

Link to post
Share on other sites

Denne diskusjonen kommer som de fleste har forstått ingen vei. Når de sier de har det beste av utstyr, menes kanskje at båtene er bygd opp av kjente byggeklosser som Selden,Lewmar,Elvstrøm,Jabsco,Volvo, etc. Kjente merkevarer er ofte en garanti for kvalitet, ettersom det står firmaer bak som fra før har et godt rykte innen bransjen. Det er nemlig slik at Bavaria er bygd opp med mange av de samme leverandørene som feks. Hallberg Rassy. Jeg vet dette vil provosere mange, men så liten er faktisk båtbransjen. Hvor mange båter har ikke i likhet med Bavaria valgt produsenter som Volvo Penta, Lewmar, Rutgersson, Elvstrøm, Jabsco, Bosch batterier, Raymarine elektronikk, etc. Så kan man selvfølgelig kritisere Bavaria for å ikke tilby den dyreste versjonen av byggeklossene, men jeg tviler på at 29 hesteren til volvo har dårligere kvalitet enn 40 hesteren, etc.

Nå er det jo litt mer komplisert å sammenligne seilbåter i forhold til dagligvarer. Melk er melk, vet du. Bavaria henvender seg i en stor grad til nybegynnere og folk som konverterer fra motorbåt. Man skal ikke se bort fra at mange av disse faktisk tror på påstandene i annonsen. Jeg opplever ikke den samme hallelujastemningen i annonser fra andre produsenter. Så dermed oppleves annonsen som villedende. Det er jo slik at noe av det de reklamerer for som "det beste" egentlig er det verste (f.eks seilene). Når det gjelder kvaliteten på volvo kan jeg komme med komme med følgende digresjon: Når heitmann solgte sun odyssey og sun fast 37 ville volvo inn på jeanneau-markedet. Båten ble levert med yanmars 29 hester som standard. Volvo pushed da sin 40 hester inn til SAMME pris. Dette kunne man velge på listen da man bestilte båten. Heitmann solgte mellom 50 og 100 båter av denne modellen, men INGEN valgte volvos motor til tross for at det var "mer for pengene". Samtidig ser jeg at Jeanneau i sverige blir levert med volvo motorer som standard. Svenskenes entusiasme for sine egne produkter kan også virke litt naiv. (ikke sant gunga din? :wink: )I tillegg har til og med sjefspredikant Sydvesten uttalt seg skeptisk til den grønne klumpen. Tror det er det eneste negative han har sagt om båten sin..

 

Joda jeg kan lese hva "Jeanneau" skriver men jeg har ikke bare ett mål i denne, og alle andre diskusjoner rundt Bavaria :wink:

Jeg vil jo gjerne tro at vi båteiere kan tenke selv, og lese reklame med en viss skepsis. De fleste av oss kjører vel allerede rundt i en bil som leverandøren har fortalt er både best og gir mest kjøreglede osv, uten at det er noen grunn til å reagere så sterkt på det. Kjenner ikke til et eneste tilfelle av at noen har hoppet i strupen på noen for reklame påstander som:

 

Skoda -Simply clever

Pioneer - Have an eargasm

Ica- Vi gjør Norge billigere

Dagbladet- Alltid foran

 

Jeg vil hevde at det finnes mange biler som er smartere enn Skoda, og at ingen stereoanlegg gir deg orgasme i ørene. Det er vel heller ingen tvil om at det finnes billigere butikker enn Ica, og at Dagbaldet ofte er langt etter.

 

Jeg leser Lunde sin Bavaria reklame som jeg leser all annen reklame. Budskapet er vel kort sagt at det er anerkjente leverandører av utstyret på båtene...

Husk at du er en erfaren båtmann som er langt over gjennomsnitts interessert. Hvis ikke hadde du ikke brukt både jobb og fritid til å skrive på forumet her... :wink: Kanskje nybegynnere ikke har samme forutsetninger for å være kritisk som deg. Dessuten er det viktigere å være kritisk når produktet koster over en mill i forhold til ved kjøp av en avis til 10,-

 

Meget bra Spinner. Og slik er det med oss fleste. Vi velger båten ut i fra egne behov. Og tro meg vi snakket med mange levrandører. Var hakket unna en

Jeanneau. Til slutt ble det Bavaria, og det ble medelt Heitman. Heitman hadde ikke et negativt ord om konkurrentene, heller ikke Lunde Båt/Normar.

Akkurat slik oppførsel liker jeg. Det gjør at en legger dette på minnet, og at ved neste korsvei, legger en turen innom de.

Når "rutgerson greiene" ikke holdt på den skagen-turen du fortalte om var det sikkert en god trøst at bav'en din har "det beste" av utstyr. Eller? Går ut fra de gikk opp en dimensjon når du skiftet det som ble ødelagt? Er enig i at leverandører som ikke prater dritt om konkurrentene sine er en god ting.

 

Til slutt er jeg enig med "salhus" i at bavaria er flotte snekker. Ihvertfall hvis man kjøper en litt større motor... :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hei

jeg vil bare presisere at at denne utalelsen ang det å bruke Bavaria som snekke, kom IKKE fra meg. Det var ett Sitat.

Han kunne sikker likegodt kjøpt seg en annen seilbåt. (men kvaliteten på seil og utsyr var nok ikke hans største bekymring)

 

Jeg har ikke noe i mot Bavaria, og har (faktisk) blitt forbiseilt av en og annen.

Link to post
Share on other sites

Salhus

Tror nok ikke du er den eneste som har snakket med folk som ønsker en motorbåt som er stor,billig og billig å forflytte seg med. Og som velger en Bavaria seilbåt. Kjenner selv en tidligere motorbåtmann som nå har en bav 33. Seiler ikke men bruker båten som hytte på sjøen.

Er jo supert at Bavaria da leverer et produkt som passer for denne kategorien.

Burde jo faktisk hatt rigg som ekstra utstyr. Så hadde de spart ennå mer penger. :sailing::lol:

Link to post
Share on other sites

Burde jo faktisk hatt rigg som ekstra utstyr. Så hadde de spart ennå mer penger. :sailing::lol:

 

Det det er jo faktisk et godt poeng.

Hvor lager ingen en "bavaria" uten rigg og kjøl, men med samme innvendige plassen og litt mer komfortabel cockpit. Selv om en tok besparelsen på kjølen og la denne i en større motor, ville jo båten blitt kjempebillig. Helt sikkert en stor slager spør du meg.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg blir like fasinert hver gang ordet Bavaria blir nevnt.

 

Jeg vet ikke om noe annen båt type som trigger til så mye diskusjon, og gud hjelpe meg så mange som har oppfatninger om båten. - Både av følelsesmessig og saklig art ( mest det første)

 

Jeg skjønner at når jeg nå har gått til anskaffelse av ny Bavaria, så har hobbyen min eskalert fra å være båtliv til å være del av en stigmatisert "klan", som enhver båteier har en oppfaning om .

 

Dette blir spennende!!!

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det det er jo faktisk et godt poeng.

Hvor lager ingen en "bavaria" uten rigg og kjøl, men med samme innvendige plassen og litt mer komfortabel cockpit. Selv om en tok besparelsen på kjølen og la denne i en større motor, ville jo båten blitt kjempebillig. Helt sikkert en stor slager spør du meg.

 

mvh tuffff

 

 

Ja, faktisk et kjempegodt poeng. Og hva i all verden skal en med motor. Nei dropp den også. Få noen til å taue deg ut, eller heng på en liten 4 hk påhengsmotor.

 

Hva blir prisen da????

 

Jøss, rart ingen har tenkt på dette før :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

det finnes jo faktisk Bavaria motorbåt alleree. Men de er jo hurtig gående!

 

Jo, men de er jo svindyre i forhold til den plassen de kan oppvise.

 

Ja, faktisk et kjempegodt poeng. Og hva i all verden skal en med motor. Nei dropp den også. Få noen til å taue deg ut, eller heng på en liten 4 hk påhengsmotor.

Hva blir prisen da????

Jøss, rart ingen har tenkt på dette før :lol::lol:

 

Det er faktisk ikke så dumt som det høres ut. Se hva du får av flytende hytte hos Bavaria. Tenk deg en som er fullstendig uinteressert i å seile, men vil feriere rundt omkring i skjærgården om sommeren.

Få bort kjølen for mindre dyptgående, kutt hele riggen for enda lavere kostnader, og du har et flytende sommersted med en plassutnyttelse, og til en pris som burde skremme vettet av enhver motorbåtprodusent.

 

Burde gjort litt om på designet da, for ikke å se så konstig ut, men det burde ikke nødvendigvis være noe fordyrende. Motorbåter er fryktelig overprisede i forhold til seilbåter.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

o jag spör igen legg ut litt bilder på kjöler som gått i fliser som Bav.......jag har ikke sett dette förrut!

lurer på att dom benytter noen annen form av stöpejern!

Lurer på om jeg ikke hørte at Bavaria hadde fått tak i noe svenskestål for noen år siden, samme som svenskene prøvde å lage spiker av på 80 tallet? :lol: Heldigvis har de skaffet seg ny leverandør nå.

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk ikke så dumt som det høres ut. Se hva du får av flytende hytte hos Bavaria. Tenk deg en som er fullstendig uinteressert i å seile, men vil feriere rundt omkring i skjærgården om sommeren.

Få bort kjølen for mindre dyptgående, kutt hele riggen for enda lavere kostnader, og du har et flytende sommersted med en plassutnyttelse, og til en pris som burde skremme vettet av enhver motorbåtprodusent.

 

 

Ja, he he...en campingvogn i ordets rette forstand...eller en campingjolle :flag:

Link to post
Share on other sites

Med litt annen skrogkonstruksjon og et grunnere ror så er jo ikke det noe sak. :sailing:

Poenget er at Bavaria - og noen andre - er i stand til å lage kjempebillige seilbåter med en utrolig plass i forhold til tilsvarende prissatte motorbåter. Tenk hvis disse satte i gang en motorbåtproduksjon på samme konsepet, bare tilpasset et motorbåtskrog som løp lett og kunne drives med en moderat motor. All besparelsen til rigg og seil og vinsjer og pjus kunne gått rett til prisreduksjon i forhold til den allerede lave seilbåtprisen.

Tenk hvilke flytende landsteder som kunne vært tilbydt til en pris tilsvarende ei norsk snekke :eek:

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ser ikke vitsen med å gjøre mye annet enn å fjerne rigg og vinsjer - evt. korte inn kjøl og ror. Kanskje flytte styreposisjon til inn under spray med mindre styre - hadde vært super snekke. Kanskje en Bav 33 til 150' lavere pris??

Jeg tror det er en dårlig idè. Det beste med bavaria er at de får folk til å motorbåtfolk og nybegynnere til å velge seilbåt. Dessuten tror jeg at de ikke ville klare å holde samme prisnivå dersom de får mange valgmuligheter på båtene.

 

Uansett er det sikkert ikke så mye å spare på å droppe rigg og kjøl da dette er av billigste sort uansett.... :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...