Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

de fleste konstruktörer legger ofte 10/15% rorflate framför akseln....en del opp til 25%.....

se bilden......det ger en 'servo-effekt'....dvs kraften för att vrida rorbladet minskas.....medans böjmotstandet

i akseln istellet öker!

Det kalles balansert ror, Gunga Din.

Jeg forstår ikke hvorfor bøyemotstanden øker. Er ikke disse kreftene avhenging av rorarealet som "ser vannstrømmen" og ikke hvor på rorarealet rorstammen er festet?

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kalles balansert ror, Gunga Din.

Jeg forstår ikke hvorfor bøyemotstanden øker. Er ikke disse kreftene avhenging av rorarealet som "ser vannstrømmen" og ikke hvor på rorarealet rorstammen er festet?

Interessant diskusjon.

Kreftene på roret er vel uavhengige av hvor på roret rorstammen sitter?

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Sorry,..det gikk lite fort....

 

vid rorflate framför rorakseln, så känner ikke rorsman hur mye kraft (böjmoment) han legger på akseln...

 

hade vi haft 0 % rorflate framför akseln så hade rorsman direkt kännt i ratten/rorkulten att han legger kraft på rorakseln!

 

kraften på rorakseln er en kombinasjon av böjmoment o vridmoment......

 

har du 0% rorflate framför akseln har du högre vridmoment o mindre böjmoment

 

har du 25% rorflate framför akseln har du lägre vridmoment o högre böjmoment

 

eller tenker jag feil ? :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

det er svårt o få ett ror o bli potte tett...spes ett frihängade ror (spaderor!)......

 

( o bare slapp av alle Bav ägare, lute er tilbaks i fotöljen med Whiskyn...dette er ett helt annet fabrikat! :wink: )

 

Nå begynner du å ta av, Gunga. :lol: Whisky(Highland Park) er gøtt :lol:

 

Utenom det, nyere båter bruker spaderor. Og det er ikke så solid som det som sitter på "tanksen" din. En bekjent bakket roret sitt på land. Trodde ikke noe spes hadde skjedd. Men 11 tonn som dytter et ror på grunn, da blir det skader. En av de som måtte kalle på assistanse.

 

Ellers i sommer snakket jeg med en eier av en jeanneau(benetau) som forsterket roret sitt. Roret var bygget av tre, ingen skade hadde skjedd. Men det forebyggende han gjorde, sparte han for mye trøbbel senere. Begynte å få råteskader.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

ikke riktige 'blue water cruisers'.......... :wink:

 

nu påminde du mig om Whiskyn....er strax tilbaks :smiley:

 

Tenkte mest på brown water cruisers fra Glomma. Leste litt om brillene dine, pass på at det er et "knepp" i korken når du åpner flasken. Homemade is not good for your eyes. :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jada, Whisky er ok, selv om enkelte mener at single malt er tingen.

Skål.

 

Vi sees nok før eller siden. Vi vanker jo i de samme delene av byen.

 

Min skotske nabo mener forøvrig at single malt skal være highland, ikke isles.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Jada, Whisky er ok, selv om enkelte mener at single malt er tingen.

Skål.

 

Vi sees nok før eller siden. Vi vanker jo i de samme delene av byen.

 

Min skotske nabo mener forøvrig at single malt skal være highland, ikke isles.

 

Det er bra Oddgeir, ser du kommer fra Nesodden som er delt i 2, enten rødvinskunstnere eller så liker de Whisky. :lol:

(En av nabokommunene til oss).

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

35 - et nøgletal for sejlbådskøbere

Mens motoryachter skal være større og større, vender flere sejlbådskøbere tilbage til både i mellemstørrelserne. Erfaringerne hos Melfar Marine, bådforhandler i Middelfart, er, at mange sejlbådskøbere skifter kurs fra at have købt større og større til at lande på bådstørrelser omkring de 34-35 fod.

 

Undersøg skroget

 

Flemming Ancher mener, at flere kunder har set, at de hellere vil betale for kvalitet i en mindre båd end en stor båd med ringere sejlegenskaber.

 

Han er godt klar over, at det for mange især førstegangskøbere kan være svært at se, hvad der er kvalitet, men det lette fif er at finde en båd, hvor skroget er stift.

 

- Undersøg, hvad det er bygget af, og hvor lang tid det har taget. Typisk kan en billig skrogtype bygges på 24 timer, mens en stærk og solid kan tage op til tre-fire uger. Derfor er der også en prisforskel, forklarer han.

Link to post
Share on other sites

det er svårt o få ett ror o bli potte tett...spes ett frihängade ror (spaderor!)......

 

eftersom ett sådant skall fange opp alle krafter via akseln....dessa får både ett vrid o ett böjmotstand i övre delen av roret.

 

o där vill gärna plasten släppa fra akseln...o vann trenger in !

 

tror mange ganger det er en 'uvitenhet blant båteierene' hur store krafter ett ror utsetts för....

 

de fleste konstruktörer legger ofte 10/15% rorflate framför akseln....en del opp til 25%.....

se bilden......det ger en 'servo-effekt'....dvs kraften för att vrida rorbladet minskas.....medans böjmotstandet

i akseln istellet öker!

(redigert se mitt neste inlegg)

se bilden, hur man legger rorflate framför akseln.....dette gör de fleste konstruktörer.

bav_49_rudder_failure_2.jpeg

mao .....man känner ikke kraften i roret !

 

her er en liten film......som beskriver problemet....

( o bare slapp av alle Bav ägare, lute er tilbaks i fotöljen med Whiskyn...dette er ett helt annet fabrikat! :wink: )

 

 

 

just därför veljer de fleste langsejler bort spaderor.....

 

ror med skeg minskar böjmomentet........ :smiley::wink:

 

Jeg har lyst til a ta diskusjonen litt lenger!

Tenk deg at roret har lekket inn vann, og en har brukt det beste materialet av kjærnematerialet.

 

Hva med den hydroiliske kreftene inni roret, av vannet som blir presset til ene siden igjennom skjærnen og over til andre siden, mange ganger? Det kan umulig være noen materialer av skumtypen som kan stå imot slike krefter? Og kan tenke meg at Glassfiberskallet vil løsne ganske fort når vannet først har trengt inn pga slike krefter, uansett type ror.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

her er en liten film......som beskriver problemet....

( o bare slapp av alle Bav ägare, lute er tilbaks i fotöljen med Whiskyn...dette er ett helt annet fabrikat!)

just därför veljer de fleste langsejler bort spaderor.....

 

Det roret i YouTube-filmen som GungaDin la ut, så ikke mye tillitsvekkende ut, nei.

 

Spesielt på bakgrunn av at båten bare var 2 år gammel.

Det må være VELDIG irriterende å oppleve slikt på en såpass ny båt!

 

Vedkommende har lagt ut to andre filmer som viser et problem også med rorlageret, og med badeplatformen.

 

Se:

http://www.youtube.com/watch?v=a4mLS5Wu220...feature=related

 

og:

 

http://www.youtube.com/watch?v=muvcPVujT7w...feature=related

 

 

 

Nei, slikt hadde ikke vært mye greit å komme ut for dersom man var langseiler, midt ute i det sydlige Atlanterhav, for eksempel...

Link to post
Share on other sites

Nei, dette var ikke spesielt flatterende for Hanse. Vi får tro det er et engangstilfelle. Hva er gjengs oppfatning av hvordan man bør behandle en ny båt? Skal man være forsiktig og safe i seilingen, eller bør man kaste seg med på tøffe regattaer i all slags vær slik at man får testet om utstyret holder? I flere salgsannonser har jeg sett at selger reklamerer med at en båt ikke er regattaseilt. Er dette et pluss?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hva med den hydroiliske kreftene inni roret, av vannet som blir presset til ene siden igjennom skjærnen og over til andre siden, mange ganger? Det kan umulig være noen materialer av skumtypen som kan stå imot slike krefter? Og kan tenke meg at Glassfiberskallet vil løsne ganske fort når vannet først har trengt inn pga slike krefter, uansett type ror.

 

'mange ganger' blir det.........

även om du ligger på samme bog o seglar så utsetts roret för dette, rorbladet ligger

'o pumper' fram o tilbaks.....givetsvis varje gang du korrigerer kursen...men även vid seglats rakt fram, så vill

skroget falle eller loe vilket motvirkes av rorbladet.......

 

 

med rorflate framför akseln...så känner vi ikke dette så godt i ratten/rorkulten.

 

 

Duoro's andre film hade jag faktiskt ikke sett tidl....

 

men det som slog mig direkt det var avståndet mellom lagren i en sådan båt med 'åpen hekk' det blir ganske bra

krafter som kansje skall fanges opp hvis det kansje bare skiljer 0,5m fra undre til övre lagret !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nei, dette var ikke spesielt flatterende for Hanse. Vi får tro det er et engangstilfelle. Hva er gjengs oppfatning av hvordan man bør behandle en ny båt? Skal man være forsiktig og safe i seilingen, eller bør man kaste seg med på tøffe regattaer i all slags vær slik at man får testet om utstyret holder? I flere salgsannonser har jeg sett at selger reklamerer med at en båt ikke er regattaseilt. Er dette et pluss?

 

Tja, dette er vel et paradoks av kjent merke. Som bruktkjøper ønsker man å kjøpe noe som ser så nytt ut som mulig for en så lav pris som mulig. En hefitg regattaseilt båd vil ha slitasje på rigg og seil. Samtidig har den muligens utprøvd grunnkonstruksjonen på en slik måte at den burde være patent og i orden. Det koker ved ned til hva man må betale.

 

Story: I Son hadde vi for en del år tilbake en tidligere regattamaskin som en eller annen hadde kjøpt. Den var så hårdt seilt at masten hadde laget en bule i bunnkonstruksjonen av båten. I gameldager ville vi kalt båten for kjølsprengt. Omtalte regattamaskin vil jeg si var testet til over grensen.

Link to post
Share on other sites

...

I flere salgsannonser har jeg sett at selger reklamerer med at en båt ikke er regattaseilt. Er dette et pluss?

 

Om du skulle kjøpe en sportsbil og selger hadde skrevet at den er blitt brukt i racingsammenheng i 6 år. Hadde det vært positivt eller negativt, mener du?

 

Det er jo klart at jo hardere ting er brukt, desto høyere fare for slitasje og at viktige ting er slitne.

Du får ikke noen typer av hverken bil eller båt som vil være like gode etter å ha blitt brukt i ytterkanten av ytelsesområde over tid.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det roret i YouTube-filmen som GungaDin la ut, så ikke mye tillitsvekkende ut, nei.

 

Spesielt på bakgrunn av at båten bare var 2 år gammel.

Det må være VELDIG irriterende å oppleve slikt på en såpass ny båt!

 

Vedkommende har lagt ut to andre filmer som viser et problem også med rorlageret, og med badeplatformen.

 

Se:

http://www.youtube.com/watch?v=a4mLS5Wu220...feature=related

 

og:

 

http://www.youtube.com/watch?v=muvcPVujT7w...feature=related

 

 

 

Nei, slikt hadde ikke vært mye greit å komme ut for dersom man var langseiler, midt ute i det sydlige Atlanterhav, for eksempel...

 

Johan har hatt mye problem med sin båt, jeg har mailen med han ved et par anledninger og det har endt med advokat for hans del for å få orden på båten. Det paradoksale er at han likevel liker båten sin svært godt... Når det gjelder badeplattformen så er dette problemet løst nå, men Johan fikk vel 5-6 montert på sin båt og jeg vet fortsatt ikke om han har fått en som tåler å bli brukt... Det er også en eller to andre Hanse 371 mener jeg som har opplevd det som er vist på bildene av den Bav 49 så det blir meningsløst å si at slikt bare kan skje på Bav. Det er mulig at dette bare gjelder noen få Bav og Hanse og at ingen andre har hatt slike feil, men jeg tviler på om ikke det er svin på skogen hos også andre fabrikat.

 

Jeg skal se om jeg ikke finner mer info om disse tilfellene på myhanse.com, akkurat nå er forumet nede...

 

Her er forøvrig det Hanse selv skriver om Ror, dette er for dem meget viktig:

 

RUDDER

 

Next to the Mast we apply our knowledge and skill to other very important elements of the yacht – the rudder. We use aluminium alloys which again saves weight. The inner construction is drilled and glued together. Welding only weakens the aluminium. It is worth the time and effort we put into its construction. We pivot the hubs with self-aligning bearings, which insure that the rudder is always in the correct position. We decided upon a sophisticated rod steering system instead of a cable steering. We want to play it safe.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Om du skulle kjøpe en sportsbil og selger hadde skrevet at den er blitt brukt i racingsammenheng i 6 år. Hadde det vært positivt eller negativt, mener du?

 

Det er jo klart at jo hardere ting er brukt, desto høyere fare for slitasje og at viktige ting er slitne.

Du får ikke noen typer av hverken bil eller båt som vil være like gode etter å ha blitt brukt i ytterkanten av ytelsesområde over tid.

 

Jeg valgte selv å kjøpe 1 års gammel båt som hadde gått en del i regatta.

Og angret ikke på det. Ser nå hvordan en gjør det selv når en seiler mye i regatta. Kjøper ikke mindre en 1 seil hvert år, skifter fall, skjøter, blokker etc ofte. Fordi en vet at ting ødelegges. Skrogmessig (konstruksjon) blir dette oppgradert, vist svakheter gir seg til kjenne. Det samme med riggen. Intreøret er og blir ikke påvirket av dette annet en at det blir instalert en del mere dupe ditter (navigasjon og sikkerhet).

 

Om jeg ville ha solgt båten nå, så kunne jeg ha sagt med god samvitighet til kjøperen. "Denne båten kan du trygt seile over havet med" i motsetningen til en helt ny båt?

 

Jeg ville ha sammen lignet det med en motor som blir startet når den er iskald i forhold til en som er varm, ofte. Hvem av disse slites raskest?

 

:flag::sailing: -----} :flag_sw:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...