Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Uansett båt vil gå ned i tilstrekkelig dårlig vær hvis mannskapet ikke tar de korrekte avgjørelser underveis.

Her ligger sakens kjerne, ikke hvilket fabrikat det er.

 

 

Ja det skal den, men det er fremdeles mulig å få den til å gå ned hvis man foretar gale nok valg.

Hvis du er uenig i dette samtidig som at du tilsynelatende er i live kan jeg slå fast at du enten:

a) Ikke har vært til havs i tilstrekkelig dårlig vær og forstår hva det innebærer.

b) Du er ute etter å kverulere.

Eller c) Du er stokk dum.

Om folk er dumme avstår jeg fra å kommentere.

 

Men les gjerne dette gamle innlegget i en Bavaria tråd her, om min venn Ragnar og hans opplevelser med en godt konstruert og BYGGET båt:

 

 

https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=205709

 

 

Sydvesten ville vel kanskje kalle meg "en av ekspertene her på Baatplassen".....

 

 

Mvh.

 

Barsk II :flag_sw::sailing:

Link to post
Share on other sites

Verden har gått videre på siste 23 årene, vel 24 nå da.

Ville aldri i verden lagt så mye penger i en så gammel båt.

 

Vi har alle forskjellige prioriteringer i valg av båt. Samme som bil egentlig, noen liker veteranbiler for nostalgi og gleden ved å skru. Andre igjen (som undertegnende) vil ha et ferdig produkt, gjerne med garanti.

Redigert av Lanber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror at ekspertisen her blir lagt mindre til grunn for kjøp av ny båt, for kjøperne kjøper etter helt andre kriterier.

 

De som kjøper båt i dagens marked vektlegger kanskje ikke Atlanterhavseiling/nordsjøseiling som noe de har tenkt å gjøre.

 

For meg er det helt uint å seile over atlanteren, så lenge det finnes fly. Vi seilte en 55 fots Catamaran som ble leid, men det var først når vi kom over. Da synes jeg at det er bedre å lese om de som seiler over.

 

Hvis anntallet av forskjellige båtmerker som starter i ARC sier noe om kvaliteten, lurer jeg litt på Comfortina, HR, SY,

Dufour osv.

 

Men det er fint vi er forskjellige. :seeya:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Seilbåter er utrolig likt konstruert, og bølger er utrolig forskjellige. I bil verden kan man enter kjøpe en liten sikker småbil, eller en stor gammel amerikaner uten airbag. Jeg skal garantere deg at de 5 stjernene i EURO NCAP testen kan tres nedover halsen på personen i den lille sikre bilen, om man velger den lille dyre bilen, og treffer den store billige rustne amerikaneren. Sikkerhet i båt er nok litt på samme viset. Er du opptatt av sikkerhet på havet må du bruke pengene riktig, og ha stor nok båt. Kjøp en båt du har råd til, uavhengig av alder og merke, men den må være i god stand. Det viktigste tror jeg er at man har sikkerhets utstyret i orden, dvs flåte montert på hekken for rask og enkel evakuering, nødpeilesender, skikkelig tøy, blink på redningsvest, gps med mob knapp, brannslukker utstyr,sikkerhetsliner, vhf, etc. Det er så mange andre faktorer enn de kanskje 5 grader lenger opprettende moment som teller når uværet først slår til. At båtkonstuktørene får godkjennelse for at båtene er sterke nok til å takle A (havseilas) betyr ikke at VI har forberedt oss.

 

Mange tar seg ikke råd til slikt utstyr, og skal kanskje bare over skagerak en gang i året. Da synest jeg seilforeninger kunne hatt "utstyrsgrupper", dvs at man feks legger 2000 kroner hver i potten, så kjøpes det inn flåter, nødpeilesendere, bærbare vhf'er, etc i fellesskap. De fleste av oss har jo kun kortvarige behov for hav utrustning.

Link to post
Share on other sites

Barsk II , mener du at jeg kanskje har rett ? :smiley:

Bortimot.

 

De som kjøper båt i dagens marked vektlegger kanskje ikke Atlanterhavseiling/nordsjøseiling som noe de har tenkt å gjøre.

 

For meg er det helt uint å seile over atlanteren, så lenge det finnes fly. Vi seilte en 55 fots Catamaran som ble leid, men det var først når vi kom over. Da synes jeg at det er bedre å lese om de som seiler over.

 

Hvis anntallet av forskjellige båtmerker som starter i ARC sier noe om kvaliteten, lurer jeg litt på Comfortina, HR, SY,

Dufour osv.

 

Men det er fint vi er forskjellige. :seeya:

Nei de fleste vektlegger seiling i skandinaviske farvann, for meg blir en slik kommentar litt meningløs. Jeg tror seiling her i nord kan være vel så ille som en atlanterhavskryssing fra kanariøyene til karibien med passaten i november/desember.

 

ARC;

Comfortina er det helt sikkert få av, brøkdelsriggen er ikke spesielt godt egnet. Dessuten selges den i liten grad i de land som er godt representert.

 

HR; sikkert endel av de, men mange regner Najad og Malø som enda bedre. Najad er antagelig det merket som de siste årene har hatt desidert høyest deltagerandel iforhold til antall solgte båter.

 

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing::flag_sw: :flag_sw: :flag_sw:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Verden har gått videre på siste 23 årene, vel 24 nå da.

Ville aldri i verden lagt så mye penger i en så gammel båt.

 

Vi har alle forskjellige prioriteringer i valg av båt. Samme som bil egentlig, noen liker veteranbiler for nostalgi og gleden ved å skru. Andre igjen (som undertegnende) vil ha et ferdig produkt, gjerne med garanti.

Godt vi er forskjellige..! :lol: :lol:

 

Her er en av mine drømmebåter:

 

http://www.yachtworld.com/core/listing/dis...name=Stern+View

 

Kall det gjerne nostalgi, men denne 20 år gamle havhesten med 3150 kg. blykjøl har allikevel mindre totalvekt enn en tilsvarende stor Bavaria med jernkjøl på 2100 kg. :confused: :confused:

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Vi har alle forskjellige prioriteringer i valg av båt. Samme som bil egentlig, noen liker veteranbiler for nostalgi og gleden ved å skru. Andre igjen (som undertegnende) vil ha et ferdig produkt, gjerne med garanti.

Jag gillar heller ikke o skru (varken under eller efter garantitiden)........har derför valt en velbyggd båt

 

med velbyggd båt kommer oxo lavare forsikkringspremie...........

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=6...ousRenderType=6

 

les lengst ned "Men det kan också ..........." :smiley::wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Klippet fra sjøfartsdirektoratet

 

Ce merking- konstruksjonskategori A

"Definisjoner

 

A. Havgående fartøy: konstruert for lengre reiser der vindstyrken kan overstige 8 på Beaufort-skalaen og den signifikante bølgehøyden kan overstige 4 meter, og der fartøyene i stor grad er selvhjulpne. Det ses imidlertid bort fra ekstreme forhold. "

 

Jeg vil tro at orkan er ekstreme forhold for de fleste, både båt og mannskap. En "vanlig storm" kan nok også være mer enn nok for mange båter i kategori A.

-----------

SITAT BARSK II

"Nei de fleste vektlegger seiling i skandinaviske farvann, for meg blir en slik kommentar litt meningløs. Jeg tror seiling her i nord kan være vel så ille som en atlanterhavskryssing fra kanariøyene til karibien med passaten i november/desember"

----------

For å seile til Karibien skal man ikke bare med "passaten" over atlanteren. Man skal først ned til kanariøyene de fleste skal også hjem igjen.

Passaten kan være så mangt. Fra 12-15 knop vind med lite sjø til 35 knops vind med mye sjø, det er mange som har blitt overrasket her. Slitasje på båt og utstyr er stor. Skjer det noe er du avhengig av å klare deg selv. Et ror havari betyr høyst sannsynlig at båten må forlates i havet og at du må satse på å bli plukket opp av andre. Se fjorårets ARC hvor minst 2 båter ble forlatt drivende. I tillegg kommer de som ikke var med på ARC.

 

Vel kan det blåse mye og bli bra med sjø her i nord også, men det er ingen grunn til å bli overrasket ute på havet her med slike forhold. Til det er værmeldingene gode nok. Om man ikke skal krysse nordsjøen er det vel ingen avstander her som byr på mer enn et døgns seilas og knapt nok det.

Link to post
Share on other sites

Mange tar seg ikke råd til slikt utstyr, og skal kanskje bare over skagerak en gang i året. Da synest jeg seilforeninger kunne hatt "utstyrsgrupper", dvs at man feks legger 2000 kroner hver i potten, så kjøpes det inn flåter, nødpeilesendere, bærbare vhf'er, etc i fellesskap. De fleste av oss har jo kun kortvarige behov for hav utrustning.

 

Tror du at du er så mye sikrere 500 meter fra land, hvis båten begynner å brenne ?

Klarer du å svømme til land i 8 graders vann hvis du er midt på byfjorden ?

 

Det sikkerhetsutstyret du nevner bør ALLTID være ombord, og ikke kun den ene gangen på vei til Danmark. :smash:

Link to post
Share on other sites

VW Golf har økt vekten sin med 40-50% siden den ble lansert midt på 70 tallet.

 

50-60% faktisk.

 

Som en digresjon kan det nevnes at Golf 1 i 1974 veide 790kg, mens Golf i dag veier knappe 1400kg. Også VW Lupo veier bortimot 150kg mer enn Golf 1, mens Polo er formidable knappe 1200kg.

 

Et paradoks til slutt: Golf 1 GTI med 110hk var like rask som dagens utgaver med over 200hk fra 0-100km/t. I tillegg kan man jo lure på miljøaspektet ved å trekke med seg så mange kilo stål rundtomkring...?

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Tror du at du er så mye sikrere 500 meter fra land, hvis båten begynner å brenne ?

Klarer du å svømme til land i 8 graders vann hvis du er midt på byfjorden ?

 

Det sikkerhetsutstyret du nevner bør ALLTID være ombord, og ikke kun den ene gangen på vei til Danmark. :smash:

 

Her kan jeg dessverre ikke arrestere deg lano :wink: Du har helt rett, men fakta er at de fleste seiler rundt med kun redningsvester og et pulverapparat som ikke er sjekket på flere år. Da vil jeg si at dette er en billig billett. Alternativet er for de fleste å seile over uten. Kanskje er trygghetsfølelsen og felles kursing i bruk av slikt utstyr det som skal til for å inspirere seilere til å fokusere på sikkerhetsutstyr. Kanskje kunne Redningsselskapet i samarbeid med seilforeninger laget til slike løsninger, der betingelsen er medlemskap i Redningsselskapet, mot rabattert utstyr.

Link to post
Share on other sites

Seiler du rundt uten flåte ? FY ! :nono:

 

Vi har 2 flåter. (En til hunden og en til oss :wink: )

Det er etter min mening det viktigste ombord. Begynner det å brenne, så vil jeg ikke engang forsøke å slokke...

Da tar jeg grab-bag og 20 literen med vann og hopper i flåten. ..ok da....XO flaskene mine kommer vel også med... :wflag::wflag:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg ville klart å svømt 500 meter i 8 graders vann med en del sjø og strøm som kan være ugusntig og samtidig tatt vare på familen som også var i sjøen... noen av ungene ville sikkert fått panikk også og minsten kan ikke svømme engang... slik at slike situasjoner må forebygges på best mulig måte

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mulig den veier mindre, men så er det også en betydelig mindre båt i bruksvolum også.

Litt mindre bovolum ja, men mye tyngre kjøl.

 

Nei forklaringen er avanserte materialer og produksjonsteknikk. Og det har Baltic gjennomført siden 1974. Men båtene koster mye. Noen "eksperter" ville vel kalle det lite båt for pengene....

 

Her er Baltics filosofi (se side 2 og 3):

 

http://www.balticyachts.com/philosophy/HTM...hilosophyV2.pdf

 

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som om de som seiler ARC i år, har andre favoritter enn det som er mest fremtredende her på Baatplassen og i norske gjestehavner...

 

Kun 10 av 238 båter var av bayersk fabrikat.

 

Mot 44 Beneteau, 19 Jeanneau, 16 Oyster, 14 Lagoon, 11 Swan og 10 Hanse.

 

Er ikke dette bare slik det skal være,da? :confused:

Om jeg skal kjøpe bil for daglig bruk og mindre ferieturer - da velger jeg utfra det. Om jeg skulle kjøre Paris - Dakar, så ville jeg nok bestemt valgt etter noe andre kriterier.

Nå kan jo en Range Rover brukes til begge formål, men er kanskje noe "overkill" for kjøring til/fra barnehagen? :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...