Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Douro, du har stilt mange krav til en seilbåt, og remset opp mye flott. Jeg regner med at du i likhet med lano for å innfri dine krav måtte opp i den øvre prisklasse. Hva seiler du Douro, og kan du beskrive din egen båt? Det er vanskelig å ta deg seriøst før du deler egne erfaringer og valg. Jeg kan også si at kun det beste er godt nok, men det er dessverre ikke et utfyllende godt svar. De fleste har et budsjett å forholde seg til, da blir det hele mer relevant. Vi ser vel alle fordelene med en Ferrari, men kjører likevel rundt i en VW. Jeg har ennå til gode å se en Passat bli testet mot Land Rover i skogen, eller mot Ferrari på bane. Bavaria,Hanse,Beneteau,Jeanneau,Dufour kan med rette testes mot hverandre, og saklige begrunnelser som dimmensjoner på kjølbolter og løsninger er alltid årtig å høre om. At de norske testene er litt for enkle kan jeg være enig med lano i, savner litt mer detaljer og fakta om de forskjellige modellene. Bare noe så enkelt som å teste dem i en felles regatta med likt vær og standard seil burde vært en selvfølge i en sammenlikning.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor sammenligner man helt ulike produkter i forskjellige prisklasser som er ment til forskjellige bruksområder. En båt er alltid et kompromiss og er den ikke det passer den trolig kun en bruker/bruksområde. Det er få vedtatte sannheter om båter(bortsett fra at de bør kunne flyte osv.). Testene som er i båtblader etc.(de verste er jo bilagene i Vi-menn og aviser) er stort sett bare bla. bla som er skrevet av noen selvutnevnte eksperter. Noen kan riktignok seile og kan endel om båt men det gjør ikke at de sitter med fasiten på hva som er bra for den enkelte bruker. Desverre må nok de fleste kunder belage seg på å prøve og feile og og snakke med andre båteiere(som man har tillit til) for å finne den båten som passer til deres bruk. Om man kunne senke skuldrene litt her på båtplassen hadde kanskje flyten av erfaring medlemmene i mellom gått litt bedre. Ellers så er det ganske fornøyelig å følge enkelte av trådene her.

Link to post
Share on other sites

Årsaken til alt rotet, er etter min mening at alle seilbåter skal være såkalte "performance" et eller annet....

 

Dvs:

De skal fungere både til tur og regatta. Da ender man alltid opp med at båten egner seg dårlig til begge bruksområder.

I tillegg er båttester utført av folk som navigerer etter tårnet på Holmenkollbakken, hvor vinden er 2 m/s i kastene.

Disse personene har ofte billigbåter som sin egen preferanse.

 

Jeg savner erfarne seilere i disse seilbladene.... Sukk !

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Årsaken til alt rotet, er etter min mening at alle seilbåter skal være såkalte "performance" et eller annet....

Dvs:
De skal fungere både til tur og regatta. Da ender man alltid opp med at båten egner seg dårlig til begge bruksområder.
I tillegg er båttester utført av folk som navigerer etter tårnet på Holmenkollbakken, hvor vinden er 2 m/s i kastenene.
Disse personene har ofte billigbåter som sin egen preferanse.

Jeg savner erfarne seilere i disse seilbladene.... Sukk !

Bortsett fra det med "billigbåter" :yesnod: du har noen lyse øyeblikk også ;-)
Link to post
Share on other sites

....

I tillegg er båttester utført av folk som navigerer etter tårnet på Holmenkollbakken, hvor vinden er 2 m/s i kastene.

Disse personene har ofte billigbåter som sin egen preferanse.

 

Jeg savner erfarne seilere i disse seilbladene.... Sukk !

Dette er ikke en gang en sannhet med modifikasjoner... Det er direkte feil.

 

Skribentene i Seilas og Seilmagasinet har langt mer tur- og regattaerfaring enn de aller fleste på dette forumet.

Grunnen til at testene likevel ofte blir overfladiske, må ligge et annet sted. Som hensyn til annonseavdelingen. At seilmiljøet er så lite at alle kjenner alle, plasshensyn, etc.

 

Båtprodusentene har en relativt stor makt de også. Bavaria har boikottet kåringen av årets seilbåt i Europa etter at tyske die Yacht skrev kritisk om kjølskandalen på Bavaria 42 Match for to år siden. Nå har verftet fått nye eiere og journalistene er tilgitt. Die Yacht delttok for øvrig i denne testen som tråden har ssom utgangspunkt.

 

Det hender jeg stavrer meg gjennom tyske tester, og kvalitetsforskjellen er enorm.

 

Men som sagt, skribentene mangler ikke erfaring. Ta en google-runden på dem så får du opp flere ramsalte seilaser enn de fleste av oss rekker gjenom en langt båtliv. Men egen erfaring betyr i og for seg ikke at man nødvendigvis blir en god båttest-journalist - eller en utsøkt baatplassen-debattant for den saken skyld\

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt poeng er ikke at testerne ikke har erfaring, men hva de har erfaring i. Det er ikke slik at Petter Solberg er den utlimate biltester fordi han er god til å kjøre rally. Hva tester man og for hvem. Alle har forskjellig behov og tilnærming til båtlivet. Hva man vektlegger av egenskaper blir derfor veldig forskjellig. Ang. erfaring så må jeg si at alt for mange tester som jeg har lest i båtblader er amatørmessige og for tilfeldige til at jeg ser på det som annet enn en liten orienterig og underholdning.

Link to post
Share on other sites

RM1200 som er "testens suverene vinner under dekk", har trelister rundt vasken på toalettet.. :eek:

Skarpe hjørner på ALL "sykehus"-innredningen, og rorkult :eek: på en turbåt på 40 fot.

Sykehusinnredning er praktisk og lyst og sterkt og mange liker stilen , at det er testens vinner er kanskje ikke farget av smak og behag men faktiske gode løsninger , jeg har vært i RM1200 et par ganger og den er absolutt noe nytt og annerledes men den er veldig gjennomtenkt og absolutt en bedre løsning enn det meste annet om man tenker på bruk over tid som turbåt.

Løsningen på toalettet er fin den , listen er ikke noe problem , den er lekker.

toa.jpg

 

 

...men at noen i det hele tatt har sluppet til Marc Lombard som konstruktør av turbåt er jo en sensasjon.... :eek:

Marc Lombard har designet privelege katamaraner , maxier og andre store båter + endel Open 40 og 60båter , dette har han gjort veldig bra så hvorfor skulle ikke han være egnet til å konstruere skroget på RM ?

 

 

Rorkult er en genial oppfinnelse. Men det blir nok vanskelig å selge dette til Ola "folk-flest" Nordmann.

Ja dessverre så er kanskje det grunnen til at noen ikke kjøper denne båten , det er synd for dette er noe helt nytt og spennende , dessuten så levers båten med en veldig god autopilot. Men hvem vet , kanskje det er positivt da kjøpergruppen til RM1200 neppe er nybegynnerfolket men heller de som har seilt noen år og ikke bryr seg om motene men heller vil ha det beste av det beste og da er båten absolutt aktuell.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Autopilot løsningen på denne båten tar ikke opp unødvendig plass , den tar ikke mer plass enn autopilot på rattstyrte båter.

Marc Lombard har ikke bare kontruert regattabåter men det er jo greit nok , han har skapt mange regattabåter som seiler veldig bra og tåler veldig mye vær og det er jo det man er ute etter med en turbåt , man trenger ikke nødvendigvis ha en treg båt for at den skal være fin å seile tur med.

 

Er du sikker på at den trelisten er lakkert ?

 

De fleste båtprodusenter har trelister på bad og i kjøkkenløsningen og dette har vært gjort i alle år , det betyr ikke at det er bedre enn en forsmtøpt hel koreanplate men det er i de flestes øyne penere og krever ubetydelig merarbeid

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rorkult er ikke turvennlig. ( Autopilot løsningen tar for mye plass )

 

Hva? Hvorfor er ikke rorkult turvennlig?

Rorkult er genialt! Tar liten plass ved landligge, og også under gange for den del. Mye bedre føling med båten og raskere manøvrering, perfekt til både tur og regatta.

Det er vel dette store rattet på en pidestall som alltid er i veien som er problmemet, men smaken er som baken :crazy:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg like lang erfaring med rorkult som de andre som uttaler seg om dette, men noe sier meg at den er lite egnet for barna i en 40 foter... siden noen av oss også inluderer de mindre i opplæring av båten så har jeg en liten mistanke om at de beherker et ratt lettere og ikke minste sikrere enn en rorkult..... men "ekspertene" er neppe særlig enig her heller vil jeg tro...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det kan være artig å vite hva du bygger denne påstanden på, da jeg selv skal i gang med opplæring om et knapt år eller to:

.. siden noen av oss også inluderer de mindre i opplæring av båten så har jeg en liten mistanke om at de beherker et ratt lettere og ikke minste sikrere enn en rorkult.....

Og vil det samme gjelde i mindre båter, f.eks på 30-35 fot, eller er rorkult mer egnet her?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...