Jump to content

DAB radio


Whistler

Recommended Posts

Kan ikke svare på det, men vi lå på eneboeren ved Hui og skulle høre på den kontinuerlige værvarslingen som meterologiske institutt sender automatisk på 103, ett eller annet og da måtte vi gå på toppen av øya med radioen for å få den inn mens han i nabobåten hadde en bærbar dab-radio og den kom inn der vi lå krystallklart.

Så det spørs om ikke en må gå til innkjøp av en før eller siden.....

Mvh

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vi kjøpte en DAB radio (reiseradio) tidligere i sommer, og DAB systemet har ikke svart til forventningene. DAB er bare tull etter min mening.

<{POST_SNAPBACK}>

Var det en av de til kr 999 på Elkjøp, eller var det en som var utbygd for bruk i bil/båt?

 

NRK kjører en voldsom kampanje for DAB for tiden. De har investert mye i DAB, og trenger at flere kjøper systemet. Om ikke så veldig mange år kommer de til å skru av FM-senderne og kun sende digitalt. Den viktigste årsaken er at spekteret av radiobølger er en begrenset naturressurs, og de gamle, analoge signalene representerer en svært lite effektiv utnyttelse av radiospektret.

 

Men vi ser vel her som ellers at vi har kommet til fase to i teknofreak-utviklingen: Billig og dårlig; den etterfulgte fase en: rådyr og uforståelig. Fase tre er den hvor teknologien får lov til å komme til sin rett, og hvor salget nærmer seg såpass volum at prisene blir til å leve med.

 

(Store flatskjermer for TV er på vei over i fase tre; ikke la deg lure til å kjøpe en flatskjerm som ikke kan vise HD; dvs High Definision TV. Om få år er all tv-produksjon i HD, og da sitter du der med den gamle grøten og liten velvilje til å brenne ti tusen til på en tv. Ungene vil neppe ha den gamle på rommet......)

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Hjelper lite så lenge dekningen er elendig. Ikke mer DAB på meg hvertfall. Det blir nok noen år til neste gang jeg prøver meg på DAB  :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

Her er kart som viser dekningområdene for DAB-sendinene fra NRK

Bilde

 

Om jeg forstår kartet rett ser det ut til å være god dekning hele Olsofjorden og strekningen ned til Kragerø. Så er det "grønt og brunt" områder helt ned til Lindesnes.

 

Burde ikke dette gi god dekning i områdene du ferdes da, Lasse?

 

Dessuten - dette sier NRK om kvaliteten av DAB sendingene:

 

Ved digital overføring er faren for støy nesten borte. All digital lyd består av en datastrøm med tallene 0 og 1 som er de to eneste signalene en datamaskin forstår. Fordi det kun er 0-er og 1-tall som overføres, er det sjelden problemer for en mottaker å skille mellom de to forskjellige signalene som kommer fra en sender.

 

Dette innebærer at vi kan sende et langt svakere signal digitalt enn det vi er nødt til ved analog overføring. Samtidig vil det ikke bli mer støy på et lydprogram når vi redigerer, kopierer, lagrer og videresender digitale signaler. Kort fortalt; 0 vil alltid være 0, mens 1 vil alltid være 1, og det skal være et svært dårlig signal om en mottaker skal forveksle 0 med 1.

 

Med andre ord er vi sikret at lyden høres like rent nesten uansett hvor svakt senderen kommer inn på radioen. De digitale signalene er altså mindre utsatt for forvrengning og forstyrrelser enn analoge signaler og kan sendes over lange strekninger uten at lydkvaliteten reduseres.

 

Ref: http://www.nrk.no/programmer/radio/dab_dig...io/4484217.html

Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var på bakgrunn av dette kartet at jeg spurte om et bestemt produkt. JVC radioen hadde nemlig fått noen tilbakemeldinger hos komplett som gikk på at antenneløsningen ikke var 100%.

DAB er kommet for å bli (digitale "marksendeinger" for TV kommer nok også), spørsmålet er bare hvor mange penger man gidder å legge i et produkt som fungerer tilfredsstillende, og som har tilsynelatende "sømløs" overgang når den bytter mellom DAB og FM.

Link to post
Share on other sites

Her er kart som viser dekningområdene for DAB-sendinene fra NRK

Bilde

 

Om jeg forstår kartet rett ser det ut til å være god dekning hele Olsofjorden og strekningen ned til Kragerø. Så er det "grønt og brunt" områder helt ned til Lindesnes.

 

Burde ikke dette gi god dekning i områdene du ferdes da, Lasse?

 

Fungerte dårlig flere steder bl.a i nærheten av Risør og i Arendal for en del sendinger. Skal man ha noen entusiasme i forhold til noe som skal være nytt og koster mer, forventer man også at det virker bedre.

Link to post
Share on other sites

Astor har montert DAB i båten og prøvd dette over to sesonger. Ubetinget positivt!! :flag:

 

Fra Koster og nedover mister jeg signalene og går da over til FM. Hele Oslofjorden er godt dekket. Når jeg mener hele, så mener jeg på de strekningene og i de havnene jeg har vært.

 

Jeg har en liten DAB-antenne i masta. En god antenne er halve radioen. Også med DAB. Dette vet vi fra mottak av TV-signaler og FM-mottak.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Her er en link fra Telenor som man kan zoome inn på for å se mer om lokale dekningsområder. I tillegg er det en oversikt over dekning for de forskjellige programmene.

 

http://153.110.118.3/dab/index.jsp

 

Ser at det sendes på TV frekvenser i bånd 3. Det betyr vel at man må ha en stor antenne.

 

Har sett etter DAB radio i Bergen, men det lite utvalg enda. Håper det blir noe bedre. Eller er det andre erfaringer?

Link to post
Share on other sites

min erfaring med digitalt (f.eks satellitt tv) er at det funker bra så lenge signalet er bra. Er signalet marginalt, så faller hele bildet bort, hakker voldsomt, eller blir grøtete. Digital forfrengning er langt værre enn analog forvrengning..!

Irriterer meg også litt at DAB blir omtalt som "CD-kvalitet" , all den tid signalet har myye lavere bitrate og samplingsfrekvens.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En DAB radio vil være støyfri, men lydkvaliteten kan aldri bli som et FM signal fra en god FM radio under gode mottaksforhold, og med gode høytalere.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå er vel kanskje ikke båt med bilstereo det man forbinder med hi-fi, så da kan jeg tåle at Britney Spears låter som fra en cd spiller til 399,- så lenge tale høres tydelig.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke svare på det, men vi lå på eneboeren ved Hui og skulle høre på den kontinuerlige værvarslingen som meterologiske institutt sender automatisk på 103, ett eller annet og da måtte vi gå på toppen av øya med radioen for å få den inn mens han i nabobåten hadde en bærbar dab-radio og den kom inn der vi lå krystallklart.

Så det spørs om ikke en må gå til innkjøp av en før eller siden.....

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kjøpte primært til det formålet og værmeldinga går inn for full musikk selv hjemme på Konnerud. Det eneste aberet er at den ikke oppdateres på lik linje med FM sendinga. Jeg oppdaga flere ganger på ettersommeren at DABen var flere timer forsinka.
Link to post
Share on other sites

:flag: Radioen er montert OG testet! Kjæmpebra!! :flag:

Fikk endelig inn "Alltid Nyheter" på steder der det tidligere var stille og sus, med GOD kvalitet, PLUSS noen kanaler jeg nesten aldri har hørt tidligere (bokradio og "Alltid Klassisk")!

Første del av instillingene var lette og ganske intuitive, men innstilling av klokka krevde litt lesning i manualen.

CD-spilleren funket upåklagelig og var LETT å justere.

3 dagers leveringstid og oppkravspakke UTEN problemer fra www.komplett.no

Anbefales!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...