Jump to content

Kartplotter vs papirkart


Fluctus

Recommended Posts

Det kommer mer eller mindre tydelig frem i mange tråder her på Båtplassen at det bare er papirkart som er godkjent for rett-troende båtfolk. Sist ute i den anledning er den dyre historien fra Arendal :diving:.

 

Jeg føler at dette emnet må avklares og inviterer til en utdypende diskusjon av dette. Jeg skal innrømme at min erfaring er begrenset, men har gjort følgende observasjoner:

  • Mine C-Map MAX kart synes å inneholde vesentlig mer informasjon enn båtsportkartene
  • En kartplotter kan slite med å vise nøyaktig kurs og tildels også noe unøyaktig posisjon på kart
  • Både papirkart og kartene i plottere kan inneholde unøyaktige plasseringer av skjær og selvfølgelig manglende skjær
  • All elektronisk utrustning kan "henge seg", men jeg fortsatt tilgode å oppleve det selv.
  • Ved navigering i stor fart (20+ knop) kan zoom operasjoner ta farlig lang tid
  • Mavefølelsen av å alltid ha det mest mulig detaljerte kartutsnittet i riktig skala og orientering lett tilgjengelig er mye bedre enn å slåss med papirkart.
På bakgrunn av dette har jeg lagt meg til en praksis som jeg tror flere gjør:
  • Jeg bruker i all hovedsak elektronikk for planlegging og støtte underveis
  • Jeg stoler aldri helt på kurs og posisjon på plotteren og forsøker alltid å kontrollere manuelt at jeg faktisk er på rett sted i fohold til hva plotteren forteller meg. Er jeg i tvil så stopper jeg umiddelbart
  • Jeg stoler på at det elektroniske kartet er like korrekt som papirkartet (eller like ukorrekt...)
  • Jeg bruker svært sjelden papirkart under kjøring - men setter pris på å ha en kopilot som dobbeltsjekker med papirkart dersom jeg er i ukjent kronglete farvann
  • Hvis jeg skal ut i nye farvann forsøker jeg å legge en detaljert rute på plotteren (med PC-planner). Det gir tid til å zoome inn og ut og kontrollere i ro og mak og er til stor hjelp underveis.
Ut fra dette anser jeg papirkartet som en ren nødløsning og forbeholder meg retten til å basere meg på bruk av moderne hjelpemidler.

 

Er det jeg som helt på jordet her :confused: ?

Link to post
Share on other sites

Er det jeg som helt på jordet her :confused: ?

Du er vel omtrent på samme jorde som jeg i alle fall :lol::lol::lol:

 

Papirkart SKAL være med men i det daglige er det plotteren som brukes. Plotteren gir meg en omtrentlig posisjon som jeg dobbeltsjekker med radar og/eller utkikk. GPS/Plotter er et glimrende hjelpemiddel så lenge en vet om ulempene og kan ta hensyn til disse :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Eneste argumentet som mangler er at papirkart ikke slutter å fungere om strømmen forsvinner ombord. Derimot blåser de lettere overbod enn en kartplotter dersom navigasjon forgår i åpen cockpit. :smiley:

 

Tror nok det er folksomt på det jordet der de som bruker elektronikse kart som hovedsystem oppholder seg! :yesnod:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

det kommer sikkert av samme grunn som alt annet: Frykten for å kunne inrømme at man ikke er perfekt selv; dvs: det kunne ikke sjedd meg siden jeg alltid gjør sånn eller sånn... + en god slump ekte norsk skadefryd.... det er jo stort sett de dyreste båtene vi leser om.

Jeg har tilgode å høre/se en offentlig diskusjon om en GH 14 som ikke leste sjøkart og gikk rett på et skjær de burde sett!!!

 

Jeg er faktisk så dårlig til lese papirkart (forstå målestokk) at jeg stoler mer på plotteren enn min egen feilmargin.

Men bruker det stort sett hele tiden for å prøve å venne meg til det. Siden det er politisk korrekt å bruke papirkart....

+ at da kan jeg også leske meg med kommentaren at de sikkert tittet i plotteren :lol:

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Ser til min forundring at mange sliter med at kartplotteren ikke viser nøyaktig kurs og tildels også noe unøyaktig posisjon på kart.

Jeg hadde Garmin i fjor og COG fungerte utmerket, men i noen kartskjøter viste plotteren at jeg var inne på land - hvilket jeg definitivt ikke var :rolleyes:

 

Med Simrad og C-MAP har jeg foreløpig ikke klart å finne noen avvik i posisjon, men den er dårligere til å vise COG (alt for treg). Etter ettermontering av eksternt elektronisk kompass fungerer den veldig mye bedre.

 

Min konklusjon på begrenset erfaringsgrunnlag er derfor at kurs og posisjon er veldig bra, men at det kan vise feil. Det er uansett fornuftig å bygge opp og vedlikeholde vanen med å kontrollere at man er der plotteren sier man er....

 

Er det noen i det hele tatt som kjører i ukjente farvann i 20+ knop med bare papirkart?

Link to post
Share on other sites

Å sitte i en lett daycruiser på 20 fot som humper og rister og lese papirkart er jammen ikke lett. Bruker papirkart for å få den store oversikten når jeg er på lengre tur der jeg ikke er kjent og må da omtrent stoppe hver gang jeg skal lese kart. Detaljene leser jeg av på plotteren som brukes aktivt hele tiden.

Vet at kartene på plotteren kan være unøyaktige og kontrollerer ubevisst med terrenget for å sjekke at jeg er der plotteren viser at jeg er. Er også veldig bevisst på å holde god avstand til skjær der det er mulig. Er det slik at jeg må gå nærmere enn det jeg er 100% trygg på blir det i ruslefart. Prøver å kjøre defensivt når jeg ikke er 100% sikker, men er sikker på at den dagen jeg kjører på en grunne er det et sted der jeg er kjent...

I områder der jeg er noenlunde kjent brukes kun plotteren og kartene ligger nedpakket.

 

Det er hevdet at (feilaktig)bruk av plotter er årsak til endel grunnstøtinger, men kan ikke skjønne annet enn at for min båtklasse må plotterene ha hindret ufattelig mange flere møter med grunner.

Kanskje bare forbigått av redningsvesten må jo plotteren være det innkjøpet til båten som redder flest liv.

Link to post
Share on other sites

Melder meg også som tilstedeværende på det samme jordet :flag:

Ditto ... Jeg bruker PC med Tiki Navigator. Kjapt og enkelt å zoome inn, og like make til papirkartene som papirkartene selv :wink: Men jeg har det rette papirkartet klart innen rekkevidde, alltid.

 

 

 

 

 

Eneste argumentet som mangler er at papirkart ikke slutter å fungere om strømmen forsvinner ombord. Derimot blåser de lettere overbod enn en kartplotter dersom navigasjon forgår i åpen cockpit. :smiley:

 

 

 

:yesnod::yesnod:

 

Var en tur på nordgående i Hjeltefjorden i dag, med frisk bris rett imot. Da var det om å gjøre å holde på papirkartet, ellers hadde det nok blæst av gårde fra CBC-dekket. Et større minus, dog, at cigarøken også blæste bort. Men det ar megen underholdning ivindens herjing med blondinenes hårtuster.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har sammenlignet C-Map kystatlas med båtsportkart og synes det virker som om kystatlaset har vel så mye informasjon. Det kan kanskje være et litt lite format for navigasjon ved hurtig kjøring, men som et planleggings og kontrollverktøy (!) for kjøring med kartplotter så synes jeg det fungerer greit.

 

For meg er det et mysterium at båtsportkart skal være bedre enn plotter! Hvis jeg måtte velge mellom båtsportkart og plotter så vet jeg hva jeg hadde valgt! OK - hvis man har absolutt alle tilgjengelige papirkart så er man bedre stilt, men da tror jeg alle blondinene må sysselsettes som kartbibliotekarer - og de har da vel helt andre og viktigere oppgaver å holde på med!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører alltid på plotteren og har alltid papirkart ved siden av meg på dashbordet - rett og slett fordi jeg ikke stoler 100% på plotteren . Ikke at den ikke viser rett kart og sted, men at den kan svikte. Da er det kjekt å ha kartet for hånden. Noen ganger synes jeg også at plotterkartet kan være vanskelig å tyde, og da er papirkartet fin støtte å ha for hånden. I Norge bruker jeg Kystatlas. I Sverige bruker jeg de siste Båtsportkortene i spiralhefter. For å få den store oversikten har jeg også noen store sjøkart - feks over hele Oslofjorden

 

Dette fungerer fint for meg.

Link to post
Share on other sites

Er det noen i det hele tatt som kjører i ukjente farvann i 20+ knop med bare papirkart?

Jo, det har jeg gjort, Men da var jeg bare navigatør og ikke styrmann, båten var liten og farvannet ganske så rent. Ville aldri gjort det dersom jeg var alene i båten.

 

Men jeg tar meg selv noen ganger i å ha endret adferd etter at plotteren kom ombord. Jeg holder til tider høyere hastighet enn jeg ville gjort med papirkart. Det er nok først og fremst fordi kartet på plotteren "flytter" seg automatisk. Jeg forsøker jo selvsagt hele tiden å verifisere at jeg er der plotteren hevder jeg er. Man kan jo ikke føre båten kun ved å stirre på plotteren.

 

Papirkarten brukes i dag først og fremst til planlegging. Det er mye raskere å zoome inn og ut med øynene enn knappene på plottern.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Bruker en kombinasjon, men det kommer mye an på hvor jeg er. Liker å ha oversikt, og synes ikke potter/PC gir meg den samme oversikten som papirkart. Selv båtsportkart kan i en del tilfelle ikke gi tilstrekkelig oversikt. Derfor har jeg også en del sjøkart.

Link to post
Share on other sites

Det ene utelukker ikke det andre mener jeg. En god seilas bunner ut i god planlegging. For min del så har jeg ALLTID planlagt turen i den grad at jeg har ruten opplagt på kartet og jeg kjører så mye som mulig i leden, spesielt i ukjente farvann.

 

Det burde være kjent materie at plotteren i visse farvann f.eks i deler av kragerøskjærgården ikke er WGS84 kompatibelt. Jeg har selv opplevd over 50 meter avvik i forhold til plotter. Her lokalt hos oss i Arendal er imidlertid kartene på plotteren (C-map Wide) rimelig korrekte. Hvis en er i tvil i ukjente farvann så er det så enkelt at en seiler opp til et fast sjømerke og fastslår offset i forhold til plotteren.

Link to post
Share on other sites

Ser til min forundring at mange sliter med at kartplotteren ikke viser nøyaktig kurs og tildels også noe unøyaktig posisjon på kart.

 

Jeg må ha vært heldig med mine. Garmin og Bluechart.

Det kan ha en så enkel forklaring som at du ikke har oppdaget det. Stort sett fungerer den jo rimelig 100% men se f.eks. her. Denne oppdaget ikke jeg før jeg satt å så gjennom turen i ettekant...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk på grunn 2 år på rad. Heldigvis med liten skade begge gangene. Av og til blir man lurt av terrenget og når man tror man holder god avstand til styrbord i følge papirkartet, viser det seg at man går på grunn på babord. En millimeter på kartet er jo 50 meter. Så fikk jeg meg kartplotter. Siden har jeg ikke kjørt på en eneste gang.

 

Skulle jeg velge mellom kartplotter og papirkart som eneste hjelpemiddel, blir valget helt klart plotter. Båtsportkart er et helvete å lese. Med målestokk 1:50.000 og detaljer som flyter i hverandre, blir det ikke særlig lett når man skal lese, styre og holde utkikk samtidig.

 

Uansett. Papirkart er ombord, for jeg er jo i den heldige situasjon at jeg kan velge begge deler.

 

Jeg melder meg inn i den klubben som er på det jordet som tidligere ble nevnt. Vi begynner visst å bli en del folk der.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg velge mellom kartplotter og papirkart som eneste hjelpemiddel, blir valget helt klart plotter. Båtsportkart er et helvete å lese. Med målestokk 1:50.000 og detaljer som flyter i hverandre, blir det ikke særlig lett når man skal lese, styre og holde utkikk samtidig.

Her er jeg helt enig med deg.... Jeg brukte kun plotteren i fjor sommer, trålet området fra Langesund, rakkebåene, jomfruland og kragerø på kryss og tvers.... oppdaget ikke en eneste unøyaktiget, ja jeg sjekket og konrollerte for å se om jeg kunne stole på utstyret..... Blue Chart er fanstastisk godt i dette området i allefall.... og posisjonen er noek også mere nøyaktig ann hva jeg er i stand til peile selv..... Men jeg er på ingen måte flink til dette med nøyaktige peilinger... kun envanlig dødelig person.... som gjør så godt jeg kan...

 

Jeg seiler utelukkende etter plotter, har papirkatene i et skap og der ligger de meget godt(jeg er nok neppe politisk korrekt her, men jeg er i allefall ærlig)..... skulle mot formodning strømmen gå så vet jeg hvor jeg finner kartene..... om jeg ikke er nødt til å ro da siden all størm er borte.

 

Jeg er heller ikke i tvil om at kartet i plotteren(blue chart) er like nøyaktig som papirkartene.. posisjonene som plottes fra gps er nok også mere nøyaktig enn hva jeg er i stand til å plotte manuelt, ergo så er nok plotteren et mere nøyaktig redskap enn gammeldags papirnavigasjon...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det kan ha en så enkel forklaring som at du ikke har oppdaget det. Stort sett fungerer den jo rimelig 100% men se f.eks. her. Denne oppdaget ikke jeg før jeg satt å så gjennom turen i ettekant...

Nå skal man ikke være så selvgod at man blank avviser en slik mulighet. Men jeg følger noenlunde bra med og tror jeg ville oppdaget det. Men jeg har kanskje vært heldig med kartografien på de stedene jeg har vært. Skjermbilder ala det du henviser til (med båttur over fast land) kan jeg også få til hvis jeg zoomer tilstrekkelig ut og detaljrikdommen forsvinner.
Link to post
Share on other sites

Jeg er heller ikke i tvil om at kartet i plotteren(blue chart) er like nøyaktig som papirkartene.. posisjonene som plottes fra gps er nok også mere nøyaktig enn hva jeg er i stand til å plotte manuelt, ergo så er nok plotteren et mere nøyaktig redskap enn gammeldags papirnavigasjon...

Det er ingen grunn til å tro at kartet i plotteren ikke er like nøyaktig som papirkartet. De er tross alt produsert fra samme datamateriale.

 

Det er faktisk gode sjanser for at plotteren er mer oppdatert, jeg har sett en del nokså gamle sjøkart flyte rundt omkring.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ferske Bluechart kart i fjor og kjørte over land hver gang jeg passerte på nordsiden av Torgersøy. Jeg konkluderte med at det her var posisjoneringsfeil i en kartskjøt. Dersom man studerte kartet og så hvor man bafant seg fysisk på sjøen var det likevel helt uproblematisk, men man må ta denne muligheten med i bertraktning.

 

I tillegg vet jeg om ihvertfall tre mulige kilder til GPS feil:

-Naturlige unøyaktigheter i GPS systemet pga. oppløsning og satelittposisjoner

-Dårlig mottagerforhold

-Bevisst offset i GPS systemet (slik USA gjorde under Desert Storm)

 

Min konklusjon: kartene er i hovedsak korrekte, men posisjonen må til enhver tid kontrolleres.

Link to post
Share on other sites

Befinner meg også på samme jordet.

 

Etter at plotteren kom ombord har jeg sett mye mindre tare og tang langs skutesia.

 

Sakker fremdeles på farten i ukjente farvann da jeg ikke regner med at grunnene er blitt mykere etter montering av plotter.

 

Det er ikke farten som ødelegger men den brå stoppen.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...