Jump to content

Kartplotter vs papirkart


Fluctus

Recommended Posts

Mener å ha hørt at kartene nord for Stadt er noe unøyaktige, disse baserer seg ikke på satelittbilder, men fra tidligere tegnede kart fra midten av 1900 tallet?

Det er ikke fullt så oversiktlig. Du finner gamle kart både sør for og nord for Stadt. De siste årene er det foretatt nye oppmålinger mange steder. For å få en oversikt kan du gå inn på sidene til Nautisk Forlag. Der finner du opplysninger om hvilke år kartene er oppmålt.

 

Feilene er nødvendigvis ikke så mye som 100 m, men det kan jo være at noen nye grunner er oppdaget. Man må og være obs på at det veksles noe mellom katdatum ED50 og norsk gradnett. Begge avviker fra WGS84 nesten 200 m.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke dette er spesielt i områdene nord for Stadt.

Men har i flere tilfeller sett avvik på opptil 100 meter, fra der jeg vitterlig befant meg.

 

Etter det jeg har sett, er kartene mest nøyaktige i kjente og mye brukte farleder, men mer unøyaktige på perifere plasser hvor "nyttetraffikken" ikke ferdes !!!

 

Det er vel også nokså logisk at skipsleia er prioritert i forhold til andre områder??

Link to post
Share on other sites

Slik jeg forstår det, er dobbelt bestikk ganske hypotetisk i motorbåter som går over et visst fartsområde. Har mest erfaring i navigering med papirkart og kompass fra seilbåt, og oppdaget at tilsvarende navigasjonsteknikk var langt vanskeligere i motorbåt når farten økte over 15 knop i urent farvann.

Med kartplotter får man tilsynelatende bestikkholdet gratis, og kan konsentrere seg om å føre båten.

Spørsmålet er om problemet vel så mye ligger i at med bekvem navigasjon, øker farten? Tidligere var man nødt til å anpasse farten til navigasjonen, nå følger plotterbildet båten. Feilnavigering har alltid skjedd, om den skjer hyppigere nå vet jeg ikke, men jeg tror kanskje den skjer i høyere hastighet.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er om problemet vel så mye ligger i at med bekvem navigasjon, øker farten? Tidligere var man nødt til å anpasse farten til navigasjonen, nå følger plotterbildet båten. Feilnavigering har alltid skjedd, om den skjer hyppigere nå vet jeg ikke, men jeg tror kanskje den skjer i høyere hastighet

 

Tror du er inne på noe vesentlig her!!!!!

 

:yesnod::yesnod::yesnod::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du har rett i at farten øker. Eller for å si det litt annerledes: Det vil noen ganger være (dum)dristig å kjøre i samme fart med bare båtsportkart som hjelpemiddel!

 

På den annen side setter den økte farten krav til at man må kontrollere egen posisjon ved å se ut viduene og ikke bare på plotteren. En liten feil i posisjon får mye hurtigere konsekvenser - og evt. skader blir selvfølgelig større med økt fart.

 

Jeg er helt enig med Lotus i at det er ikke veldig kritisk om den plottede GPS posisjonen er litt feil. Kartet kan leses veldig effektivt likevel og ved å se ut vinduet har man kontroll uansett. Ved dårlig sikt gjøres denne kontrollen kanskje best med radar?

Link to post
Share on other sites

Tja dumdristig?

Kan ikke se at det er mindre dumdristig med plotteren i bruk!!!

 

Vi snakker her om stor fart i urent farvann og da er det ikke gitt at du ser grunnene som ligger like under vannspeilet ,langt mindre å oppdage disse på radaren.

 

De færreste som grunnstøter ser hva som lurer under vannflaten!

 

Det ideelle hadde vært at plotteren hadde eksakt visning og at kartene var 100% rette, men dette er så langt i fra virkeligheten!!

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Det blir fort ordkløyving ut av dette :wink: STOR fart I urent farvann høres uansett ikke bra ut - enig i det. Jeg tenker nok mer på å holde marsjfart også i ukjent farvann hvor det er viktig å kjøre rimlig riktig for å unngå å havne i urent farvann....

 

Det er helt klart vesentlig enklere å holde en tilnærmet optimal kurs med plotter enn med papirkart - og dermed potensiale for større fart! Så får farten (som alltid) avpasses ut fra en total vurdering av risiko, regler og andres ulemper....

Link to post
Share on other sites

Jeg er sikker på at kartplotter/GPS har avverget flere grunnstøtinger enn de har forårsaket.

 

Var forøvrig på båtmessa i Arendal i går, og konstaterer at de aller fleste båtene leveres uten plass til papirkart, selv en båt på 44 fot hadde ikke dette.

 

Selv sier jeg: jatakk, begge deler. Har oppdaterte utgaver av både Bluechart og båtsportkart, i tillegg til Opplevelseskart for Blindleia, som er mye bedre enn tilsvarende båtsportkart.

 

Det er svært sjelden båten, været eller plotteren som har skylden når man går på grunn, derimot homo sapiens.

Link to post
Share on other sites

STOR fart I urent farvann høres uansett ikke bra ut - enig i det. Jeg tenker nok mer på å holde marsjfart også i ukjent farvann hvor det er viktig å kjøre rimlig riktig for å unngå å havne i urent farvann....

Skjønner ikke helt hva du mener her Sjøsyk! Kan knapt se at det er ordkløyveri!

 

Farten min er sjelden over 8 knop, men jeg havner ikke i urent farvann av denn grunn med mindre jeg oppsøker dette bevist og da setter jeg farten ned ytterligere og gir meg selv muligheten til å slå bakk om nødvendig..

 

 

Min mening er at 15-20 knop er uansvarlig fart i områder med urent farvann!

Uavhengig om en bruker plotter eller papirkart.

Hvis kartet viser at området består av fluer og skjær MÅ en sette ned farten og ikke stole på kartet. De behøver ikke være nøyaktig der kartet SIER de er!

 

Det er en kjent sak at mange velger å stole på plotteren under slike forhold og da har Ingvar Johnsen sine ord i behold på dette grunnlaget, "at da er sjøvettet lagt igjen hjemme"!

 

---------

Jeg er sikker på at kartplotter/GPS har avverget flere grunnstøtinger enn de har forårsaket.

Ja hvis alternativet er å kjøre på lykke og fromme i trygg forvisning om at "dette går sikkert bra"

så er jeg enig i dette utsagnet.

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det hjelper ikke om GPSen har nøyaktighet på 10 meter når kartgrunnlaget ikke har den nøyaktigheten. Noen steder "stemmer" kartene bra med GPS posisjon, men spesielt på vestlandet og nordover er kartgrunnlaget noen steder svært "feil".

 

Jeg blir veldig nervøs når båtfolket ikke forstår dette.

 

Du kan ikke seile over en øy, selv om kartplotteren din mener at du er til side for øyen.

 

For all del, en kartplotter er et nyttig hjelpemiddel, og elektroniske kart er vanligvis like bra eller bedre enn papirkart.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kan knapt se at det er ordkløyveri

Vi må nok definere både "urent farvann" og "i områder med urent farvann" litt bedre om vi skal unngå ordkløyveri....

 

Jeg er ikke på noen måte uenig i det du skriver og ville da vel for svarte ikke finne på å kjøre slalom i 20knop mellom det som er tegnet inn av grunner på plotteren :headbang: Hvis det jeg skrev kunne oppfattes dithen så har jeg formulert meg klønete og beklager det!

 

Når jeg planlegger en rute holder jeg meg unna områder med urent farvann, men i høy fart kommer man veldig langt avgårde i feil retning dersom man gjør en liten feil. Derfor der det selvfølgelig viktig å avpasse farten etter risikoen, men også ut fra hvor sikker man kan være på at man er på rett sted. Det er på dette siste punktet at en kartplotter er så uendelig mye bedre enn papir - dersom det brukes rett!

Redigert av Sjøsyk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt kor ofte digitale kart oppdateres , men båtsportkart er ikke lengre utgitt av statens sjøkartverk som igjen medfører att det neppe opdateres før det ikke lengre er salgbart.

 

Eneste kartet jeg stoler på er offisielle oppdaterte kart fra statens kartverk+ god utkikk og sikker fart

:wink:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post
Share on other sites

Oppdateringene til kartverket er vel stort sett endringer i merker og lykter osv.

Uten at jeg vet hvordan rutinene er med båtsportkartene nå, vil jeg tro at de vil holde de så oppdatert som mulig. "Til tross" for at det er nå kommersielle krefter som står bak. Salget ville vel gått dårlig om det var slik at sjøkartverkets kart var riktigere enn de kommerse.

 

Men...det er jo noe juridisk i det, men tviler på at forsikringsselskap ville brydd seg om at man brukte kommerse istedenfor offisielle kart.

 

Grunner og sånn er jo forsåvidt sjelden noe som dukker opp plutselig...

 

og hvor mange er det egentlig som gidder å oppdatere kartene sine fra år til år?

Link to post
Share on other sites

Oppdaterte kart e nå en billig forsikring , syns nå jeg iallfall. De fleste kan nok kjøpe en anseelig mengde kart for det egenandelen på forsikringa koster,, For og ikke snakke om du skulle komme i skade for att noen du har med deg drukner fordi du ikke gadd og kjøpe nye kart der du hadde sett att det va en ny grunne ,eller lys som var flytta eller nedlagt

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post
Share on other sites

Nå mente jeg å oppdatere de eksisterende kartene etter sjøkartverkest utgitte oppdateringsinformasjon. Tro meg...rettelsene utgis veldig mye oftere enn sjøkartene trykkes.

 

Når det gjelder grunnstøtinger vil jeg påstå at det vanligvis ikke skjer fordi grunnen ikke var i kartet, men heller at man ikke har sjekket kartet, eller at man tror man er en annen plass...

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt kor ofte digitale kart oppdateres , men båtsportkart er ikke lengre utgitt av statens sjøkartverk som igjen medfører att det neppe opdateres før det ikke lengre er salgbart.

Mitt inntrykk er at båtsportkartene oppdateres regelmessig. Et annet spørsmål er om butikker som har tatt inn for mange kart er flinke nok til å ta inn nye kart dersom de har et lager av de gamle.

 

Som boolle skriver kan alle rette sine egne kart på grunnlag av EFS, selv om man med båtsportkart må ha oversikt over hvilket sjøkart det enkelte båtsportkart ligger innenfor. Større båter er pliktig til å rette kartene. Jeg er en slappfisk og retter båtsportkartene jeg bruker mest rett før sesongstart. Da har jeg notert meg hvilke sjøkart det tilsvarer og det er en rask jobb å bla gjennom bunken av EFS. Rettingene gjelder ikke hovedsakelig merker og lykter, i enkelte deler av landet er det overraskende mye legging av luftspenn, sjøkabler og rørledninger, for ikke å snakke om at det bygges en bro i ny og ne. Opplysninger om grunner korrigeres, men dette skjer ikke så ofte. Ofte kan det gå flere nummer av EFS uten rettinger i "mine" kart.

 

Har man rettet kartene sine så kan forsikringsselskapet si hva de vil, dine kart er rettet og skal være gode som nye.

Link to post
Share on other sites

Når kartplotteren viser att du har "gått over land", sjekk følgende

 

Zoom helt inn og du vil se att forskjellen. Der viser den stort sett nøyaktig. Du vil se forskjellene

nå du zoomer deg ut av kartet. Kartplotteren er ett utmerket hjelpemiddel.

Du kan legge opp rutene på forhånd, og en gang i blant sjekke ut på kartet. I gromsete farvann,

ha kartet tilgjengelig.

 

I tillegg har jeg håndholdt GPS(uten kart) og ett lite kompass. Har også annskaffet nattkikkert,

(Det er en mer guttegreie) men veldig fin ved natt-seilas.

 

Nautisk forlag AB, har kommet med ny kart-serie, som tåler vann og "ikke til å rive i stykker".

Grensen- Varberg(Syd for Gøteborg). I leden er "alle" skjær merket, men utenfor er de ikke merket. Koster, har også spesialkart, da syd/vest for Koster er ett lite "helvete". Kartet kan kjøpes

I Strømstad.

 

Bruker både kart og plotter, dette gjøres både for å følge med, men også for å ikke glemme kunnskapen.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

"Elektroniske kart gir meg alle papirkart i alle målestokker ved hjelp av noen tastetrykk."

 

dette er feil........................

 

 

de allra flesta digitala sjökart er digitaliserade pappersjökart !

 

har man ett digitalt sjökart (vektorisert eller scannet!) som er skapat efter ett 50 000 kart o zoomer sig ned til exempelvis 10 000 så forstorar man ev. feil 5 ggr !!!

 

många tror att att man helt plötsligt har en 'spesial' i skala 10 000 det er ikke riktigt.

man har enklare o se o lese....men det er samme sak som o legge ett förstoringsglas över papperkartet.

 

många sjökortsprogram viser dette oxo genom att det kommer upp en varning om 'dangerous scale' !

 

tror att en del olykker beror på dette...man zoomer o zoomer.............

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Korrekt, og viktig, fra signaturen Gunga Din.

Et eksempel; i innseilingen til Skagen kan jeg velge 1:500 på plotteren, men den gir meg beskjed om at den største målestokken jeg har tilgjengelig er 1:10000.

 

Jeg har et håp. At alle som tror de kan kjøre med 10 meters nøyaktighet i tåke og mørke på kartplotter samler seg i et forsikringselskap, slik at jeg kan velge et annet.

 

Og, skal man ha det formelle i orden, er det kun sjøkart fra Norges Kartverk eller andre myndigheter som er saliggjørende. Båtsportkart, kystatlas eller veiboka til NAF for den saks skyld er IKKE godkjente kart for navigasjon.

Det er heller ikke plotteren hvis man ikke er villig til å legge en halv mill. i det.

Link to post
Share on other sites

Hvis du går med Plotteren zoomet inn i trangt farvann, vil du oppleve att du får mere informasjon.

Hvi du zoomer deg ut igjen, kan du oppleve att det ser ut som du har gått over land. Det siste vil kun fungere, hvis båten står på henger.

 

Kan man forklare det.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Elementary my dear Watson.

 

Det er ikke samme kartet.

 

Nytt eksempel. Er jeg i innseilingen til Strömstad, så opplyser plotteren meg om at jeg har til rådighet kart i skala 1:10000, 1:50000, 1:100000, 1:250000, 1:10000000.

 

Det er helt klart at et kart i skala 1:10000 innehar mer detaljopplysninger enn et kart i 1:250000. Et kart i skala 1:250000 er heller ikke tegnet med det for øye at man skal rote oppi fjæresteinene. Da kan det se ut til at båten går over land.

Eksemplet her er med C-map, men et ordentlig rastersystem virker på samme måten. Man zoomer ikke. Man skifter kart.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...