Jump to content

Kartplotter vs papirkart


Fluctus

Recommended Posts

Nå skal Norge over på Euref 32N, hurra for EU, da blir det vanskeligere igjen. 1m er plutselig ikke 1m,

 

Når jeg tenker meg om, en grei eksersis til tider det å tenke seg om, så er vel ikke EUREF90 noe annet enn WGS-84 kompensert for tektonisk drift.

EUREF32N er ikke verre enn EUREF 90 som datum og sone 32 i UTM som projeksjon.

Og da er fremdeles en meter lik en meter. I alle retninger.

Eller?

Link to post
Share on other sites

det finnes få, om ingen? plottere som lar deg kontrollere fyrsektorene på en skikkelig måte.

 

Slik at navigerer man i mørke med plotter er det vanskeligere å verifisere hvilke fyr man observerer. Hvis man ikke har et papirkart for hånden i tillegg.

 

Eller tar jeg feil, finnes det plottere hvor du kan forlenge fyrsektorer til "ditt" plott på skjermen?

Link to post
Share on other sites

det finnes få, om ingen? plottere som lar deg kontrollere fyrsektorene på en skikkelig måte.

Mulig det finnes, men jeg har ikke sett det. Bruker papirkart når jeg seiler på fyrsektorer, og plotteren for å kontrollere. Papirkart eller plotter er ikke noe enten/eller. Man bør bruke begge deler sammen.

Link to post
Share on other sites

Jeg var med på en hentetur av en Bavaria forrige helg, mønstret på utenfor Lillesand og vi skulle til Tananger utenfor Stavanger! Den stolte eier av skuta hadde ingen erfaring med båt fra før, så dette er ikke mobbing av han!

 

Han hadde spurt meg på forhånd om jeg hadde kartserien fra Lindesnes til Stavanger og om jeg kunne ta den med. Etter at jeg hadde sett igjennom alle kartene mine viste det seg at denne serien hadde jeg ikke, informerte om dette!

Når jeg kjørte forbi Maritim avreisedag ringte jeg og lurte på om jeg skulle kjøpe med kartserien, men fikk som svar at kart hadde han! Tenkte ikke noe mer på dette før vi begynte å nærme oss Lindesnes utpå natten og det var på tide å bytte sjøkartserie, da viste det seg at et veikart for sør-norge var kartet det var snakk om :lol: Lett å le i etterkant men der og da var jeg ikke veldig fornøyd med tingenes tilstand! Dette var min første tur rundt Lindesnes/ Jæren og etter alt man har hørt om dette området ble jeg selvfølgelig urolig!

 

Han hadde jo med en liten kartplotter som vi måtte navigere etter, 2 x 2 tommer skjerm, viste skjær men ingen dybder... må si at jeg aldri kommer til å legge ut på noen tur uten papirkart!

 

Vel vel, vi kom oss nå helskinnet frem, men det er noe med trygheten man føler når man bruker et par minutter på kartbordet en gang i blandt og er helt trygg på at man er i rent farvann, uansett kan jeg skryte av å ha seilt Lillesand Stavanger på bilkart :lol:

.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
  • 3 uker senere...

Min erfaring er at i det området så er det eneste som gjelder sakte fart og utkikk i baugen! :yesnod:

 

Var endel i de farvann tidligere, og har før bemerket unøyaktighetene i kartene der.

Din anbefaling støttes! (om bare flere gjorde DET.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...