Jump to content

Kartplotter vs papirkart


Fluctus

Recommended Posts

Det kjekke med nettversonen er at du i stedet for å tråkle deg gjennom en masse utgaver av Efs kan få sortert alle rettelser per kart. Jeg pleier først og fremst å rette sjømerker, luftspenn som er så lave at det har betydning for båten min og grunner som er så grunne at de er en fare for min båt. Det gjør jobben lettere dersom det er mange rettelser på et kart.

 

Takker!

Det var ukjent for meg :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg ser at Nautische Veröffentlichung Verlagsgesellschaft nå har kommet ut med vannfaste papirkart. Jeg kjøpte i dag 2008 utgaven av Limfjorden og der er kartene ikke lenger i BSB-versjon men i nv.digital versjon som er et annet format enn standard BSB4. Jeg lurer på om Tiki navigator leser denne karttypen?

 

 

waterproof.jpg

 

 

nvdigital.jpg

Link to post
Share on other sites

Bare noen generelle betrakninger fra en av "den gamle skolen"- til tross for knapt fylte 40...

Kartplottere er sikkert kjekt å ha, og kan være et bra HJELPEMIDDEL i mange situasjoner.

 

Så lenge man bruker hodet har jeg ingen motforestillinger. MEN: de siste par årene har jeg sett ting som både

morer meg litt og skremmer meg en del. Dette er sett fra en seiler med lang erfaring sin synsvinkel.

Har observert spitter nye seilbåter fra 30 fot og oppover legge til kai, med stor, svær skjerm på pidestallen.

Herr og fru nybakte eiere er tydelig uerfarne og usikre - mon tro om dem ikke baserer seg utelukkende på denne

kartplotteren?

Har sett mange, både motorbåter og seilbåter, som tydeligvis følger slavisk den oppsatte ruta på plotteren; opp mot waypoint, og

så en ganske skarp sving inn på ny rute. Ser ganske corny ut!

 

Tidligere i tråden har det vært nevnt mange fornuftige argumenter for ikke å stole blindt på teknologien. (Se for dere en

Windows-PC som er satt til å styre respiratoren på en intensiv-avdeling...)

20-30 knop i ureint farvann blir som å kjøre bil gjennom Oslo med svartmalte vinduer!

Link to post
Share on other sites

Så lenge man bruker hodet har jeg ingen motforestillinger. MEN: de siste par årene har jeg sett ting som både

morer meg litt og skremmer meg en del. Dette er sett fra en seiler med lang erfaring sin synsvinkel.

Har observert spitter nye seilbåter fra 30 fot og oppover legge til kai, med stor, svær skjerm på pidestallen.

Herr og fru nybakte eiere er tydelig uerfarne og usikre - mon tro om dem ikke baserer seg utelukkende på denne

kartplotteren?

Jeg har en så stor skjerm som jeg får plass til pidestallen og bruker den selvsagt, dog ikke når jeg legger til kai men ellers bruker jeg den... Det er et meget bra navigasjonshjelpemiddel og plotter/gps er fantastisk fremskritt innen navigasjon til sjøs. Jeg bruker også kun plotteren når jeg seiler i landnært område hvor krysspeilinger er mulig.... Er jeg i tvil så kaster jeg et blikk på kartene som ligger i nærheten

 

Det er meget mulig vi er både uerfarne og usikre, men det er kun en måte å skaffe seg erfaring på og det er øvelse og atter øvelse....

 

Har sett mange, både motorbåter og seilbåter, som tydeligvis følger slavisk den oppsatte ruta på plotteren; opp mot waypoint, og

så en ganske skarp sving inn på ny rute. Ser ganske corny ut!

En fin ting med plotter er at man kan koble den til autopiloten, og styre via waypoint om det er ønskelig.. Selv bruker jeg autopiloten stort sett hele tiden og det medfører tiltider store utslag siden jeg ikke gidder korrigere kursen hele tiden slik at "svingen" blir mere pen og sikkert ser mindre "corny" ut for enkelte andre..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

... mon tro om dem ikke baserer seg utelukkende på denne kartplotteren?
Det har jeg stor tro på at mange gjør. Som fersk båteier blir en lett overbevist av provisjonshungrige elektronikkselgere og om det blir nevne i en inskutt relativ bisetning at plotteren ikke er 100% pålitelig er det fort glemt. Det viktigste å vite med GPS/Plotter er at den har begrensinger. Du kan gjerne stole 99.5% eller kanskje til og med 99.9% på den men får du en feil i et kritisk øyeblikk og ikke oppdager det kan det bli fatalt. Det er ikke mange gangene jeg har oppdaget feil i posisjonsbestemmelsen men det har nå skjedd noen ganger. En stygg en som jeg har tatt vare på er f.eks. denne... At GPS/Plotter er et fantastisk hjelpemiddel er helt sikkert men som alle gode hjelpemidler så kan det gå ille om det blir brukt feil (som motorsag f.eks).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

GPS signalene sendes til kartplotteren, som visuelt angir båtens posisjon på kartet. Har ikke problemer med å akseptere at dette ikke alltid blir 100% korrekt. Det har jeg erfart selv.

 

Med papirkartet for hånd, blir det kapteinen som er "GPS-mottakeren". I form av sine synsinntrykk og evne til å lese et landskap som står 90 grader på papirkartets tegninger, angir han fartøyets posisjon.

 

Mitt enkle spørsmål blir; Om kartplotteren har en nøyaktighet på ~98%. Hvor nøyaktig er da papirkart/kapteines posisjonering av skuta?

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Om kartplotteren har en nøyaktighet på ~98%. Hvor nøyaktig er da papirkart/kapteines posisjonering av skuta?
Godt poeng. Faren med plotteren er at den er veldig pålitelig og jeg har inntrykk av at mange mener den er helt ufeilbarlig og det kan absolutt være et problem... Jeg har ingen tro på at kapteinen klarer å gjøre jobben bedre da den menneskelige faktoren har lett for å medføre feil men samtidig gir den menneskelige faktoren tilgang til litt mer intelligens enn elektronikken slik at feil også kan avdekkes før katastrofen inntreffer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå lest litt på baatplassen de senere år og jeg har faktisk ennå tilgode å se at noen hevder at en kartplotter ufeilbarlig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her har det jo vært fokusert mye på denslags men båtnorge er nok litegrann større enn Båtplassen.no...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg tror ikke manuell plotting av GPS-posisjon i et papirkart blir mer nøyaktig enn

et elektronisk plott på en kartplotter.

Det jeg er bekymret for er at det blir veldig enkelt å tro at kartplotteren viser "den hele og fulle sannhet".

Vet ikke hvor mange det er som driver manuell plotting lengre, men selv i 6-7 knop ser man at desimalene

endrer seg ganske så fort, og man legger da inn en sikkerhetsmargin som er større (min teori).

 

En annen ting er jo dette med elektronikk og båt - min erfaring tilsier at ingenting er 100% vanntett,

særlig er kabler og connectorer utsatt. Ting kan virke fint i årevis, men en dag du virkelig trenger

utstyret (som i tåka i ytre Oslofjord sist lørdag) KAN ting gå galt (Murphy's lov). Om du da hele din

tid i båt har "kjørt" etter plotteren - og har blitt avhengig av den, hva da? Vil tro at endel av båtfolket

ville følt et snev av usikkerhet...?

Seilte selv forbi Hvaler lørdag, fikk "System Error"-koder på radaren som låste seg. Den funket fint etter en

restart, heldigvis. Fastmontert GPS ved kartbordet fungerte OK, men jeg hadde ikke batterier

til min håndholdte jeg har i back-up... Tåke er aldri moro, men det finnes mange alternative løsninger

når du først havner uti det.

Mon tro om vi ikke har gjort oss for avhengig av elektronikken?

Link to post
Share on other sites

Mobiltelefon er OK nok, men ta med brevduer for sikkerhets skyld. :lol:

 

Klart man skal ha kart ombord, men ha også en bærbar GPS ombord.

Holder man seg i leia vil jeg hevde at man kan ferdes med tilnærmet 100% pålitelighet med dagens elektroniske kart.

 

Kneler kartplotteren går man rett på sjøkartene sies det. Da må man plotte sted/kurs i kartet underveis ?

Jeg som har seilbåt, har forsåvidt god tid til det, men har førere av hurtiggående båter tid til å drive med dobbelt bokholderi ?

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Har pc-plotter (TIKI Pro) med scannede papirkart, egen kartplotter (C-map, har ikke helt vent meg til den ennå) og papirkart. Men jeg kan ikke forstå hvordan papirkartnavigasjon kan bli mer nøyaktig en navigasjon med gps og scannede papirkart? For det første bruker man jo øynene i naturen like mye som ved bruk av papirkart, i tillegg har man gps-posisjon, samt muligheter for kjappere zoom ut/inn enn tiden det tar å bytte papirkart.

Link to post
Share on other sites

Jeg fant et skjær like ved Rauane utenfor Kragerø så så litt malplassert ut på GPS i forhold til virkeligheten.

 

Min erfaring er at i det området så er det eneste som gjelder sakte fart og utkikk i baugen! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

forstå hvordan papirkartnavigasjon kan bli mer nøyaktig en navigasjon med gps og scannede papirkart?

 

Fordi at når du zoomer i et scannet kart, så forstørrer du også opp eventuelle feil. En god kartplotter vil forøvrig ikke zoome svært mye. Den bytter kart. Godkjente kartplottere tillater ikke overzooming av den grunn.

 

Nå er det sånn at GPS er innenfor 15 m. 95% av tiden omtrentlig såder. De er de siste 5 % som jeg er en smule redd for. Derfor navigerer jeg aldri innenskjærs på kartplotter og GPS. Og jeg vil tro min GPS er bedre enn de fleste.

 

Informasjonen i kartet er så godt som alltid korrekt, men posisjoner kan være helt feil. Noen eksempler er Brattholmen ved Koster hvor slavisk oppfølging av rute hjemmefra vil lede til havari. Inne på havna i Strømstad er det feil. Ved Bjønnehue på Nøtterøy er det feil.

 

Bruk informasjonen gjeldende land, staker, merker og annet til å navigere etter. Stol aldri på posisjonen vist i en plotter.

Link to post
Share on other sites

Bruk informasjonen gjeldende land, staker, merker og annet til å navigere etter. Stol aldri på posisjonen vist i en plotter.

 

Ja, selvfølgelig, det er jo det som er mitt poeng. At det gjør man ved bruk av papirkart og ved bruk av gsp og scannede papirkart :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg er landmåler av yrke og bruker GPS i mange varianter og nøyaktighetsklasser.

Uansett GPS idag nøyaktighet bedre enn 4m såsant du har brukbare forhold, dvs hvis du tegner en sirkel med radius på 4m på hva GPS viser og du er innenfor sann posisjon.

Det som gir feilkilder er selve kartene, de er i utgangspunktet ikke lagd for WGS84 slik at de må projekseres om (bare det er en umulig balansekunst) og de har feil og mangler. Her ligger nok en vel så stor usikkerhet som selve posisjonen avlest. Det kan godt stemme i Oslo men være 5m feil i Fredrikstad, man må gjøre sine egne erfaringer.

 

 

 

Nå er det sånn at GPS er innenfor 15 m. 95% av tiden omtrentlig såder. De er de siste 5 % som jeg er en smule redd for. Derfor navigerer jeg aldri innenskjærs på kartplotter og GPS. Og jeg vil tro min GPS er bedre enn de fleste.
Link to post
Share on other sites

Jeg er landmåler av yrke og bruker GPS i mange varianter og nøyaktighetsklasser.

 

Det som gir feilkilder er selve kartene, de er i utgangspunktet ikke lagd for WGS84 slik at de må projekseres om

 

Kul Lanber, har jobbet litt själv med dette........

 

det var först för 2 år sedan......som Lantmäteriet(som har sine kart) o Sjöfartsverket kunde enas om var strandlinjen skulle ligge.... :lol::lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det som gir feilkilder er selve kartene, de er i utgangspunktet ikke lagd for WGS84 slik at de må projekseres

 

Er ikke kartmann, men klarte å rote meg oppi et it-prosjekt der vi hadde posisjoner i ett format og kart i et annet format. Etter mye prøving og feiling der hus ble plassert der hus ikke kan være og annen moro fant jeg ut at det var forskjell mellom de forskjellige formatene gitt. Etter litt om og mye men kom jeg inn til noe jeg tror het fylkeskartkontoret. Etter 2 timer på telefon med intrikate utredninger om de forskjellige projeksjonene (?) og omregninsformler som var stedsavhengige, usikkerhet og tildels svært kompliserte formler var jeg svimmel og ør.

 

Jeg tok meg en kopp kaffe og funderte over hvor utrolig mye enklere det prosjektet ville vært dersom jorda var flat (tror jeg).

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

Flat og firkantet! Det hadde vært det beste. I lokal målestokk er det slik landmåling fungerer, vi går ut fra at jorda er flat og firkantet. Det kalles NGO48 med akser som gjør at 1m er 1m.

Nå skal Norge over på Euref 32N, hurra for EU, da blir det vanskeligere igjen. 1m er plutselig ikke 1m, den vil variere i lengde etter hvor langt øst eller vest man er for 9 grader øst. Akkurat på 9 grader øst er korreksjonen -400ppm på målte lengder, så kommer evt høydekorreksjon i tillegg.

 

På bruer og andre faste installasjoner som er avhenging av nøyaktiget så ser man bort fra lengdekorreksjon, da er det viktigste at 1m fremdeles er 1m og man opererer med lokale koordinatsystem.

Link to post
Share on other sites

selve kartene, de er i utgangspunktet ikke lagd for WGS84 slik at de må projekseres om

 

Vi må ikke blande datum og projeksjon.

Men du er inne på det. Du bruker alltid lokalt datum når du samler inn data. Og det gjør de fleste andre som pusler med dette også.

WGS-84 er svært egnet til å sitte i Washington og lempe raketter på andre.

Til alt annet er den uegnet. Jorda er ikke rund nok.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...