Jump to content

BEP voltsensitivt skillerele


`MINA'

Recommended Posts

Har sett på de fleste ( ?? ) tråder ang dette temaet, og vet derfor hvilken løsning jeg kommer til å velge. Starter derfor denne tråden med ønske om erfaringer med : BEP Volt Sensitivt rele..

 

Vurderer å kjøpe DETTE releet. Har pr. i dag 1 stk 70Ah til start og 1 stk 120Ah til forbruk. Disse er det seperate strømbrytere på. Hadde jeg brukt kun motor på båten hadde dette ikke vært noe stort problem. Hadde kun vært å huske på å skru av hovedbryteren til startbatteriet hver gang vil stanser motoren. Men nå når vi seiler en del, er det for tungvindt å måtte ned å koble inn / ut brytere hver gang motoren skal startes / stoppes. Erfarte smertelig dette når vi fikk en ukontrolert jibb, der vi ikke fikk start på motoren før bryteren ble lagt inn.

 

Her er info om dette fra www.maritim.no`s sider :

Ta vare på elektronikken ombord - monter BEP voltsensitivt relé som automatisk skiller strømkretsene for start og forbruk.

Du unngår ødeleggende spenningspulser når du kjører startmotoren,

og såsnart startbatteriet ved lading har nådd opp til 13,7V koples

forbruksbatteriet inn i ladekretsen.

Når motoren stoppes skilles strømkretsene igjen automatisk

slik at startbatteriet ikke tappes for strøm.

 

Volt sensitivt relé 12V / 90A

69mm x 69mm x H50mm

 

Pris : kr 543.-

 

Bilde

 

Noen med erfaringer med dette releet ?

 

 

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Hadde kun vært å huske på å skru av hovedbryteren til startbatteriet hver gang vil stanser motoren. Men nå når vi seiler en del, er det for tungvindt å måtte ned å koble inn / ut brytere hver gang motoren skal startes / stoppes. Erfarte smertelig dette når vi fikk en ukontrolert jibb, der vi ikke fikk start på motoren før bryteren ble lagt inn.

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke noe erfaring med dette eller LEAB sitt rele, men lurer på hvorfor du slår av hovedbryteren hver gang du STOPPER MOTOREN? Holder det ikke å slå av når du forlater skuta?
Link to post
Share on other sites

men lurer på hvorfor du slår av hovedbryteren hver gang du STOPPER MOTOREN? Holder det ikke å slå av når du forlater skuta?

Slår av denne for å ikke belaste startbatteriet med forbrukskildene mine. Samt å ikke parralell koble 2 ulike batterier. Mener da kun bryteren til startbatteriet. Regner med at selv om kabler til start og forbruk er koblet på forskjellige poler på dynamoen, så har de samme potensiale. Dvs de har kontakt sammen til en hver tid ?

 

Slik er båten min koblet nå :

 

Bilde

 

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Den røde plata er skilledioder.

Krapyl har dette BEP releet, du kan jo høre med ham om han kan poste en kommentar i denne tråden.

<{POST_SNAPBACK}>

Takker ! Har i ettertid funnet mye om dette releet her. Var ikke flink nok med søk og erfaringsdatabasen i dag :wink:

 

Et raskt søk på BEP gir DETTE resultatet. Ikke så rent lite heller :wink:

 

Men nå når jeg har "funnet" dioder på dynamoen min, har jeg noen kroner til andre nyttige remedier i båten.

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Veldig enkelt! Ladestrøm og ledning til pluss på startbatteri på den ene av de to skruene på baksiden (merket: inn, mon tro?), ledning til pluss på forbruksbank på den andre skruen og en tynn svart ledning som koples til jord et passende sted. Ferdig! Søk på BEP på nettet, så finner du produsentens hjemmeside der det er lagt ut monteringsanvisning. hvis du ikke finner den så har jeg den liggende et sted. Må bare lete litt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Bare pluss på de to skruene, startbatteri pluss tilførsel fra dynamo på den ene og forbruksbatteri på den andre. Det eneste som skal kobles til minus er den tynne svarte ledningen, da denne er minus til styrestrømmen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Står foran innkjøp av et BEP-rele. Vet noen av dere som bruker det hvor mye strøm det trekker i de 2 ulike tilstander?

 

Jeg vil gjerne kunne se på panelet om koblingstilstanden mellom batteriene og siden jeg regner med at releet ikke har noe utgang for slikt, tenker jeg meg å føre strømmen som går gjennom releets minus-ledning gjennom en spole rund et reed-rele. Hvis det er nok strømforskjell mellom de 2 tilstandene da.

 

Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Holder på med makeover på ladingen ombord. Det jeg har er som følger:

Motor: Volvo Penta MD 2020

Dynamo: Iskra 70 amp uten senseledning

Startbatteri: noe standardgreier sikkert rundt 60aH

Forbruk: 3x110 aH

 

Dette ga meg en ladespenning på 14.4 på dynamo ved 1000 rpm og ca 13.6 fremme på batteriene. Ikke bra. Pelma derfor ut den orginale skilledioden og monterte BEP relee. Har nå ca 14.2 på batteri som vel er rimelig godt nok.

 

Så til spørsmålene:

 

Monterte BEPen simeplten ved å ta ut dioden og sette ledningene over på BEP montert samme plass. Dette medfører at BEPen får hovedbrytere mellom seg og batteri både for start og forbruk. I bruksanvisningen til BEP understrekes det at den MÅ være montert mellom hovedbryter og batteri på forbrukssiden. Skjønner ikke hvorfor. Kan jeg ta dette med ro? Blir en diger jobb med trekking av ny kabel om det må gjøres slik....

 

Spørsmål to: i henhold til tabell på bruksanvisning kan jeg med 70 amp dynamo ha ca 130 aH kapasitet på forbruk. Jeg har 330. Er dette dømt til å gå galt? Årsaken er vel at lav spenning med en så stor bank kan få bepen til å ikke lade forbruk men kun start? Event stå å klikke frem og tilbake. Kan jeg ikke i et slikt tilfelle løse det ved å legge inn forbindelse mellom plussene på start og forbruk? Har ferdig opplegg til dette for nødbruk.

 

Håper noen har tips...var uansett godt å få litt mer spenning. Har solceller som også skal monteres snart så tror dette kan bli brukbart :)

Link to post
Share on other sites

Med såpass stor forbruksbank kan det nok være en fordel å kople ladingen direkte på forbruk, slik at BEP'en slår inn startbatteriet i stedet. Ellers kan du risikere at releet tripper om forbruksbanken er mye nedtappet. Jeg har fundert på å kople min om slik selv, men så langt har det fungert greit nok hos meg. Men jeg har bare 2x 115 Ah på forbruk da. Kommer nok til å kople dette om senere, og samtidig flytte BEP'en til koplingsskapet på toalettet i stedet for i motorrommet der den står nå. Men da må det litt kabling til for å få dette til å fungere. Fordelen er at jeg da vil kunne se diodene på BEP'en, samt høre om den tripper. I motorrommet bråker det for mye til å høre denslags....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kjøper den der med å koble rett på forbruk ja. Er jo bare å bytte om to ledninger. Har hverken vinsj eller baugprop så er ikke all verdens strøm som går fra startbatteri egentlig. Vet ikke om BEPen kan ta skade av å klikke frem og tilbake? har jo også mulighet for å koble sammen alle batteriene...

 

Men lurer fortsatt litt på det der med hvilken side av hovedbryter bep skal inn på. Kan ikke skjønne hvorfor den ikke kan stå på motorsiden...

Link to post
Share on other sites

Kjøper den der med å koble rett på forbruk ja. Er jo bare å bytte om to ledninger. Har hverken vinsj eller baugprop så er ikke all verdens strøm som går fra startbatteri egentlig. Vet ikke om BEPen kan ta skade av å klikke frem og tilbake? har jo også mulighet for å koble sammen alle batteriene...

 

Men lurer fortsatt litt på det der med hvilken side av hovedbryter bep skal inn på. Kan ikke skjønne hvorfor den ikke kan stå på motorsiden...

 

Tenker du riktig Sebaldus....

 

Om du ikke har separat ledning fra dynamo til batteri så vær litt obs..... .

 

De fleste har felles kabel fra startbatteriet til dynamo og starter. Bytter du om denne fra start til forbruk så blir også fobruksbatteriet nå startbatteri. Hvis du bare tenkte å bytte om på BEP relè så vil det aldri slå siden spenningen på fobruksbatteriet ikke vil øke.

 

Kanskje det er meg som misfortso deg, men tanken med å si ifra til deg er utelukkende for å hjelpe :rolleyes:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er nok sånn som OLPI sier ja så da er nok ikke det noen særlig lur løsning. Virker jo så langt som om det fungerer fint som det gjør så tror kanskje jeg lar det være sånn. Får jeg trøbbel er det jo bare å legge inn bryteren som kobler alt sammen?

 

Men var dette med bep før eller etter hovedbryter da...synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Hos meg er det i alle fall separat, tykk ledning fra batteri til starter via hovedbryter, pluss 2x 6 kvadrat som går fra dynamo via BEP til starter for lading. Tror dette er den vanligste måten å kople dette på. På denne måten havner BEP'en på motorsiden av hovedbryterene, og tapper ikke strøm når hovedbryterene er slått av. Minuset er at man da ikke kan bruke denne til å fordele strømmen fra landstrømsladeren. Hvis man i stedet monterer den på batterisiden, vil den funfgere også ved landstrømslading, men vil trekke et par milliampere fra batteriet. Ikke noe problem hvis man pleier å ha lader tilkoplet, eller bruker båten relativt ofte.

 

BEP'en har ikke godt av å få for stro belastning, den vil da trippe, dvs slå ut og inn i stor hastighet og vil til slutt brenne releet. Derfor er det en fordel å ha ladingen direkte til forbruk og la startbatteriet slå inn via BEP releet. Man tapper normalt ikke mye fra startbatteriet under start, og det tar uansett ikke lang tid før man er oppe over 13,7 volt på ladingen selv med godt nedtappet forbruksbank.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tja, jeg både vinsjer og thruster for hånd, så det har ikke vært noe problem for meg :lol: . Men så lenge denne belastningen er på samme batteri som releet senser på, vil det nok ikke føre til noen skade på releet skulle man tro, da denne belastningen ikke går via releet. Tviler på om det ville være noe problem om man kopler motsatt heller, egentlig... Problemet er nok større når releet prøver å kople inn en tom, stor forbruksbank!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Mulig jeg er hysterisk, men jeg har laget meg et sinnrikt system, der jeg har hovedstrømbrytere på BÅDE + og - polene på begge bankene.

Men - hvordan kan jeg da få et BEP til å fungere ? Bør jeg istedet velge et vanlig dobbeltrele som kobler sammen begge polene når strømmen fra ladingen trigges ? BEP er vel strengt tatt bare et ganske dyrt rele som styres av spenningen på det batteriet som får lading først, framfor å styres via en ledning til ladelampa.. ?

 

Om jeg skal bruke et vanlig relè, aner det meg at dett bør være ganske kraftig ? Hvem har sånt, Hella ?

 

Fordelene med hovedbrytere på begge polene kan sikkert diskuteres. Faktum er at jeg ikke lengre behøver tenke på tæringsproblematikk ifbm strøm i det hele tatt...

Batteriene er nemlig ikke tilkoblet båten.

 

EDIT:

Biltema har jo dette 42-145_l.jpg

Men 40A sjalte kapasitet er vel litt snaut ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...