Jump to content

Foldepropell vs fastpropell


Sydvesten

Recommended Posts

Har i dag en standard 3 blad fast propell på min Bavaria 39, synes denne "viningen" fra propllen/gear ødelegger litt av stillheten, sjarmen når en tørker laknene. I følge volvo skal fastpropell ha gearbox i fri, mens folde i revers mens tøken pågår.

 

Snakket med en med samme båt som hadde skiftet til foldepropell og kunne fortelle om enorm forskjell på før og etter... Ikke bare under laken tørk, men også for motor. Båten var ikke til å kjenne igjen etter propellerbytte.

 

Er det noen som her som har erfaringer som kan støtte oppom en slik påstand... skal en svi av 12-14 høvdinger så bør det jo litt payback i form av økt komfort..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg vet West Mekan lager vribrare propellere, men er litt usikker på om dette fiungerer på seildrev.. Har kontaktet Flex-o-fold for et tilbud på 3 blad foldepropell, så jeg kan komplettere ønskelisten til jul..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Joda seildrevet er mekanisk, men det man hører da meget godt at propellen surrer rundt og drar med seg noen drev i kassen når kassen er i fri og laknene er rullet ut...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sett den i revers. Alle jeg kjenner med fast propell gjør det. Har aldri hørt om noen skader pga dette. Farten endres heller ikke merkbart (uvitenskaplig test en gang, vi byttet litt på å ha den i fri og i gir under seiling og målte gjennomsnittsfart ett minutt av gangen..ingen signifikant forskjell funnet) - om du ikke seiler regatta er det ihvertfall ingen grunn til å bry seg om den mytiske fartsforskjellen mellom fri og låst propell.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Vi har en ny Bavaria 42C med fast trebladet propell, i følge instruksjonsboken skal denne stå i fri under seiling. Når farten passerer6-7kn er det så mye støy fra drevet at en ikke har noen mulightet for å sove i akterlugarene, det er også svært sjenerende i resten av båten.

 

Fikk råd fra en annen seiler at det beste var å sette motoren i revers får å låse propellen når en seiler, dette ble prøvd en gang, men da farten passerte 8-9kn begynte motoren å gå rundt feil vei så det ble kun med ett forsøk.

 

Er nå i dialog med Lunde båt om løsning på problemet, etter min mening burde ikke båten vært solgt med fast propell da støyen fra drevet ødelegger mye av seilopplevelsen.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

men da farten passerte 8-9kn begynte motoren å gå rundt feil vei så det ble kun med ett forsøk.

På vår Bavaria 32 med MD2020 og fast 2-blader går det helt fint å la gearet stå i "akterover" under seiling.

Det er vel ulik skrogform/skrogstørrelse/propelltype/diameter, som lager ulik "vindmølle-effekt" ved propellen.

Eneste måten å finne det ut, er vel å prøve. Men folderopell er jo så definitivt det beste, på alle måter.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Motoren rotere feil vei.... dette fenomenet trodde jeg ikke var mulig... Propellen går 0,456 omdreininger pr. motoromdreining. Dette vil si at for hver propell omdreining har motoren gått 2,19 omdreinger... Jeg er litt i tvil på om dette i det hele tatt er mulig med en slik høykomprimert motor, men skal aldri si aldri... Om en setter geraret i forover så kan man slepe denne i gang om farten blir stor nok... 10 knop...

 

Men har en opplevd dette så stemmer det vel...

 

Skal forsøke med gearet i revers når jeg får dratt ut seilene neste gang... men foldepropell er nok på ønskelisten fortsatt, selv om jeg ikke skal seile regatta..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Løfter denne igjen siden jeg kom over dette produktet som forhandles av Nemo Båt Er det nogen her som kjenner til dette produktet og ikke minst hvordan den fungere, eller er tenkt å fungere

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Lignende prinsipp Max-prop er iallefall dyre, og skal visstnok være "best" for de som har fast aksel, uten at jeg vet hvorfor. Men båten din fortjener noe annet enn standard fast propell. Kanskje så mye som en halv knops økning i fart er hyggelig også for de som ikke seiler regatta. Og bekymring for å dra rundt ditten og datten alene er det også verdt det.

 

Har seilt endel charterbåter med fast propell. Vi satte alltid båten i gir (revers) for å stoppe propellen. Opplevde aldri at den klarte å dra rundt noe motor. (Fint å leie båt...da kan sånt testes...). Og det gjerne i hastigheter på 8-9 knop...

Link to post
Share on other sites

Det var ikke noe å si på prisen på denne Gori med "overdrive".... drøye 23000 til Stauden II, blank og fin var den jo, og etter både prisen og bilde så bør den jo være laget av gull.. Det er vel dobbelt så mye som andre fabrikanter...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...