Jump to content

Sann Båtglede


Leading Edge

Recommended Posts

Nå som sommeren definitivt er over (også her nede på palmekysten :cool: ) blir det jo litt tid til ettertanke og refleksjon rundt båtlivet mens man venter på ny sesong.

Synes derfor det er på sin plass å ta opp en tråd om sann båtglede.

Som nautoman de siste 20 år og deltager her på båtplassen i noen få måneder har jeg gjort meg noen refleksjoner rundt emnet.

 

Litt bakgrunnsstoff

Da jeg kjøpte min første snekke på 21 fot med hjemmesnekret overbygg i liggende kledning sent på åttitallet var min båtglede komplett. Tenk egen båt med 25VP diesel. Livet og sommeren var herlig der vi tøffet rundt med en nyfødt baby pent plassert i bag på toppen av motorkassen. Han sovnet liksom lettest på den måten.....

Fellesskapet og samholdet på sjøen var spesielt og alle var hyggelige. Vi koste oss glugg i vårt skip og gleden med å fikse og årne' med rusten motor, råttent elektrisk anlegg og slitent skrog var en stor del av kosen.

 

Senere ble det Taule 23, 69 modell med mahognioverbygg. Motor ble skiftet og tekniske finurligheter utbedret og gleden ved å være på sjøen kunne ingen ta fra oss selv om kalesjen alltid lakk og dollbordene var i ferd med å råtne.

 

Hasla 26 var neste båt. Her ble motoren overhalt og ombygd til ferskvannskjøling og toalett ble bygget i løpet av 14 dagers fødselspermisjon. (Skulle vel strengt tatt ha hjulpet mor her men greide ikke helt å holde meg borte fra båten). Gleden ved sjølivet var akkurat like stor.

 

Så kom det en Scand Baltic i båtplassen vår. Motor overhalt igjen, skrog pusset opp og et vell av tekniske duppeditter innstallert. Gleden ved båtlivet var fortsatt den samme. Flere barn, bedre komfort og lengre turer, men miljøet, friheten og samholdet på sjøen var fortsatt det samme. Vi koste oss som småbarnsfamilie på seks. Ingenting kunne sammenlignes med en sommer på sjøen.

 

Etter å ha vært utenlands noen år kom vi hjem i år og kjøpte stor ny seilbåt på 46 fot. Seks sammenhengende uker ombord i løpet av sommeren mens vi turnerte vår fantastiske og unike kystlinje. Gleden ved å være i båt og fikse opp i små ting som ikke fungerte og modifikasjoner som gjorde ting bedre var uforandret. Båtgleden var den samme.

 

Så kommer jeg endelig til poenget:

Båtglede har ingenting å gjøre med størrelse på båten, prisen på båten eller om det er tre, plast, motor eller seil.

Jeg syntes i de senere år å merke et gryende klasseskille blant de sjøfarende. Enkelte ganger kan det synes som om man blir "utelukket" om man kommer inn med en stor båt. Folk er ikke fullt så hjelpsom og noen slenger en kommentar som ikke akkurat inviterer til videre kontakt.

 

På samme måte kan man merke andre veien at noen har en overdreven respekt eller "ser opp til" de med stor fin båt på en måte som om de skulle være "mindreverdig" med sin Taule 21 eller hva det måtte være. HALLO FOLKENS !!! Hva er dette???

Litt av denne holdningen kan synes som om den også lever mellom linjene på dette forum.

 

La oss her på båtplassen ta et skikkelig oppgjør med slike holdninger :smash: Båtglede og fellesskap på sjøen har INGENTING med type båt, størrelse på båt eller verdi på båt å gjøre. Båtfolket har noe felles som vi må ta vare på. Neste gang en stor flybridgecruiser kommer inn så hjelp til med fortøyningen, han er kanskje like usikker som deg. Eller neste gang en Rana 16 kommer inn i bukta så si at han kan fortøye inntil din Princess 52 dersom det er dårlig plass. Inviter familien til å skylle av seg saltvannet i dusjen bak på plattformen din og du skal se at de blir gledelig overasket over at en sånn "blei" med DEN båten viser seg å være en hyggelig kar tross alt.. :yesnod: ........

 

Det ble mange ord men mitt poeng står fast. Båtglede og fellesskap på sjøen har ikke med "føtter" og lommebøker å gjøre gjøre men med hjerter. Dersom flere oppdaget det så ville bruksverdien på båten deres stige markant og salgsverdien bli mindre interresant.......

 

Eller hur ???

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Dette var et særdeles velskrevet innlegg Leading Edge, som gir oss muligheten til litt ettertanke. Men jeg velger å tro at de fleste her på baatplassen er av den typen båtfolk som vi ønsker oss, selv om vi til tider har noen skrevne sleivspark både hit og dit.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Godt skrevet. Et inkluderende felleskap burde alle ta del i. Et klassisk eksempel er vel våre årlige BP-treff rundt om i landet.

Når det er sagt er det ikke til å komme forbi at man lett havner sammen med båtkompiser når man kommer til en havn. Da er det viktig å kunne inkludere en "fremmed" når anledningen byr seg.

 

Som en motorbåtmann sa det så treffende etter at han gikk til innkjøp av en Nautikat motorseiler. -Disse mastene er som en magnet på seilbåter. Og det finnes hyggelige folk der også konkluderte han med. :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Godt poeng Leading Edge

...Båtglede og fellesskap på sjøen har ikke med "føtter" og lommebøker å gjøre gjøre men med hjerter.
Har nok en følelse av at litt av årsaken til det skille som kan være mellom "vanlige" båter og de store med takterrasse er at der er litt flere at de store som driver hensynsløs grisekjøring og det skal ikke så mye til før en stor båt gjør stor skade og skaper irritasjon. Er dog svært så enig i at båtglede i utgangspunktet ikke har noe som helst med penger eller båtstørrelse å gjøre... Kan av og til heller virke som om båtgleden/båtens nytteverdi er omvendt proporsjonal med lommebokens størrelse...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg også må si meg enig at dette innlegget av LE, var meget tankevekkende.....!

 

Og vi vet alle sammen problemstillingene rundt denne problematikken, for vi er vel så ærlige at vi innrømmer at vi kjenner på det i ny og ne alle sammen, - eller?

 

Jeg har til dags dato stått imot fristelsene til å bytte ut til nyere båt (ikke nødvendigvis større), men en med mer moderne linjer o.l., - og samtidig måtte brukt av sparekapitalen eller event. satt meg i gjeld for flere hundre tusen kroner, for noe jeg ikke har bruk for og som ikke gir mere gleder enn det jeg har idag!

 

Jeg har levd noen år og sett alt for mange kjentfolk falle for denne fristelsen, selv om de innerst inne vet at de "ikke har råd", og har da etterhvert som hverdagen kom, - fått ødelagt både båtgleden og hele bålivet / familielivet og til slutt står de igjen og har gitt opp alt sammen p.g.a. at det ble for "krevende" på alle måter.

 

Har hørt at de sier at den tidligere "Gleden over et enkelt sjøliv" plutselig forsvant........., så derfor har jeg for lenge siden bestemt meg for å heller holde godt vedlike min turbåt og glede meg over at den er betalt og likevel gir meg full valuta i form av en stor glede hver gang vi legger ut fra havna!

 

En frihet som jeg setter stor pris på for egen del, og bare slik at det er nevnt så treffer jeg også mange flotte og hyggelige mennesker med store dyre båter som de har råd til, og som oppfører seg normalt og har det fint på sjøen!

 

Lykke til med egne vurderinger og bestemmelser for hva som er den ekte glede med sjølivet!

 

Ship o' hoi! :sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Mange kloke ord her, og det er utvilsomt riktig at båtgleden ikke kan måles i fot.

Det som er greia er at her som ellers i samfunnet går det mot større, nyere, mer komfortabel osv. (det samme gjelder jo for hus, bil og hytte). Og man skal da være både reflektert og en smule sta for å være den eneste i gjengen med 12 fots jolle og telt, når alle andre har Fairline 58 med sentralvarme, parabol, boblebadekar, og tre lettbåter.

 

Det er utrolig lett å bli revet med i statusjaget. Hadde jeg tatt med meg min tilårskomne seilbåt til en fattig afrikansk kyst, hadde jeg vært kongen, og behovet for større båt hadde ikke eksistert. Hadde jeg tatt med meg den samme båten til St.tropez hadde jeg antagelig ikke nådd opp til brygga engang og tanken om å skaffe seg en større båt kunne ha funnet grobunn.

 

At folk kjøper seg større båt enn de har råd til forekommer nok, og jeg tror nok at mange opplever det mer som stress enn som glede. Båten blir så dyr at den må brukes hele tiden - da kan slutten på båtgleden være farlig nær. På den annen side er det jo ikke til å komme fra at det er deilig med varmt vann og kald pils - serlig når alle andre har det.

 

At store og små båter, gamle og unge, seil og motor, burde evne og ligge ved siden av hverandre og dele gleden med å være på sjøen er jeg helt enig i. Dette er noe vi burde jobbe med alle sammen, det hadde økt gleden med å være på sjøen for alle parter.

Men jeg må nok si at jeg i løpet av en sommer ser en del "folk i båt" som jeg ønsker dit peppern gror. Ikke fordi de har så og så stor båt, eller at den og den typen båt, men rett og slett fordi de er uhøflige og usympatiske.

Som f.eks. i sommer da vi gjorde oss klar til å legge til på den eneste lediga plassen på Merdøbrygga. Vi hadde gjort klar dreggen, sto med den i handa og skulle kaste den. Da kommer den en frekking inn rett forran oss og skviser seg inn. Når vi roper og påpeker at det var på kanten frekt, fikk vi bare beskjed om at vi som hadde seilbåt bare kunne legge oss på svai, de hadde ikke jolle - så de måtte ha den plassen! Vi la oss på Jessøya i steden, finere for ungene der. Og jeg slapp å være på samme øy som den sa...s frekke kjerrringa. Slike folk har ikke noe på sjøen å gjøre, etter min mening.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Og jeg slapp å være på samme øy som den sa...s frekke kjerrringa. Slike folk har ikke noe på sjøen å gjøre
At du og andre kjøper deg en MTB neste sesong, skjønner jeg godt. Personlig er ihvertfall min tålmodighet oppbrukt på slike duster. Stålbåt med en skarp baug og kanon på fordekket er neste års båt samt inngående studering av sjøveisreglene for å finne smutthull for torpedering. :smash: Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Helt enig - jeg har egentlig samme synspunkt som signatur. Selv har jeg hatt diverse seil- og motorbåter opp gjennom årene, og den største båtgleden opplever jeg egentlig nå når jeg har kjøpt en liten, gammel kvalitetsbåt.

 

Jeg synes folk med små båter generelt blir godt mottatt. Det største problemet med holdninger er vel at folk med store prangende båter blir uglesett. Og det er selvfølgelig ikke uten grunn. Det er litt for mange som har for mye penger for tiden, og som kjøper seg store båter som er til plage for andre. Egentlig ikke selve båten, men hvordan de bruker den. F.eks. pløyer de opp sjøen i trange sund, legger seg til slik at de opptar en bukt hvor det normalt er plass til 15 mindre båter, trekker trosser på tvers over sund osv. Det finnes selvsagt duster i små båter også, men konsekvensene av deres oppførsel blir som regel mindre.

 

Så jeg er enig i at båtglede kan man finne i alle båter. Folkeskikk varierer litt mer, men behøver ikke ha noe med båtens type eller størrelse å gjøre.

 

Jan Erik

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Kjempefint innlegg LeadingEdge!

Jeg kjenner meg spesielt igjen i gleden over å fikse og mekke på ting som er gammelt og slitt - Selvfølgelig ikke alltid.. men forbausende ofte. For meg er det en fin avkobling, og som følge av at båten stadig trenger litt fiksing har jeg forbedret mine håndverksferdigheter betraktelig (Var ikke spesielt nevenyttig før jeg fikk båt :rolleyes: ). Det hadde ikke skjedd om båten var splitter ny! Min Albin er en enkel og langsom farkost, og jeg pleier å si at alt man trenger ombord er tålmodighet og godt humør! :yesnod:

Redigert av Hank (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke vanskelig å være enig med deg i det du skriver i ditt innlegg, LE.

 

Å oppføre seg hyggelig og hjelpsomt overfor andre er en selvfølge, uansett båttype/størrelse.

Det finnes imdlertid også desverre eksempler på frekke folk som tar seg til rette. Er de dri***ekker i dagliglivet så blir de nok ikke særlig bedre om de er i båt.

Link to post
Share on other sites

Flott inlegg :flag:

Men, det kommer et men :wink: Problematikken rundt de med større båter, er slik jeg har oppfattet og opplevd det, er at de foruten å " eie " havnene, er lite sosiale. Erfaringen min, er at de setter seg ombord i egen båt, starter opp generator og lever " sitt eget liv " " Vi andre " samles ofte rundt bordene / bålet, på land. Dette gjør at vi blir kjent med hverandre på en " annen måte ". Mulig jeg kaster fra meg en fakkel, med disse utsagnene, men det er i hvet fall dette intrykket jeg og mine " båtvenner " sitter med.

Om problemet skyldes janteloven, eller om at de med masser av penger er anderledes, skal jeg ikke begi meg ut på :wink::wink: men det er jo fremdeles ikke helt "stuerent " å vise frem egen suksess, her på berget.. Mulig at derfor redere med store båter, holder litt avstand til oss andre. :confused:

Link to post
Share on other sites

Dette er noe vi fleste kjenner igjen. Og det er jo litt synd, da vi er båtfolk alle som en.

 

Har opplevd dette i Sandspollen, hvor de neste kveld har kommet med stolene sine og spurt om det er lov å slå seg ned.

 

I Horten derimot opplever jeg nesten hver gang at de "store" sitter alene mens vi andre sitter ved langbord på brygga.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Om problemet skyldes janteloven, eller om at de med masser av penger er anderledes, skal jeg ikke begi meg ut på :wink::wink: men det er jo fremdeles ikke helt "stuerent " å vise frem egen suksess, her på berget.. Mulig at derfor redere med store båter, holder litt avstand til oss andre. :confused:

Det er nok meget mulig at noe av denne holdningen kan spores tilbake til jantelovens forbannelse over det Norske folk ja. Jeg tro imidlertid at en holdningsendring hos meg (og siden hos deg) vil kunne medføre at vi slutter å mistenke andres motiver for å ha en annen båt enn den vi har ("de skal vise seg" eller "de har dårlig råd"). Mange vil jo også synes at du er i "luksusklassen" Atlantic, mens de selv er i "arbeiderklassen". De vet jo ikke at du definerer deg selv i "arbeiderklassen". Her ligger kanskje også noe av kjernen til problemet. Vi setter andre i "bås" før vi har opnådd kontakt med dem. Du skal ikke skue hunden på hårene sier et ordtak. Tror vi kan omskrive det til "du skal ikke skue mannen på båten"!

Det er slett ikke alltid det er de med mest penger som har den største båten. Det handler vel like ofte om prioritering av hvordan vi ønsker å bruke pengene som en nevnte i et tidligere innlegg.

 

Forandring begynner i min egen tenkemåte. Tanken skaper over tid en holdning og holdning vil før eller siden gi seg utslag i handling.

Klarer vi å snu tanken vår på dette området så kan det kanskje bli enda triveligere på sjøen neste år......hvem vet??

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Leading Eagle

 

Fornuftige ord, men så er du også en fornuftig Bavaria eier også. :lol: Tilbake til det LE skrev om

båtglede, antall fot er ikke synonymt med båtglede. Men det viktigste er å være fornøyd selv, og

ikke tenke på hva slags båter andre har, størrelse osv. Har truffet mange hygglige med store og små båter, alle gleder seg med båtlivet. Negative mennesker finnes, og det er ikke båten som

bestemmer det. Vi får skylde på genene.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Veldig enig i mye her.

 

Men vi må nok leve med det at mange ønsker å synliggjøre sin identitet og klasse (eller den identitet og klasse de ønsker å ha) gjennom de tingene de omgir seg med. Aldri har vel det vært mer aktuelt enn nå. Og dette finner vi nok mange resultater av - også på sjøen.

 

Vi finner vel noen her inne også? Noen har en egen evne til alltid ha de beste produktene. Den røde tråden går helt fra designeren - til den perfekt vinklede V-bunnen - videre opp til til det fullkomne maskinrommet osv. Alt er bare fortreffelig. Litt skryt kan gå til andre båter/motorer/utstyr, men man kan være rimelig sikker på at innlegget rundes av med egenvalgt fortreffelighet.

 

Det er nok et fåtall - men for slike består nok mye av båtgleden i følelsen av å bli beundret av andre. Vi lever i en veldig materialistisk verden ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...