Jump to content

Grunnforskning på anoder


Ingar

Recommended Posts

Har brukt plugganoder fra Maritim og Volvo om hverandre,uten å ha merket noen forskjell som er noe å snakke om.Biltema anoder har

aldri blitt prøvd.

En sommer så forsvant anoden i oljekjøleren fortere enn svint,mens

anoden i gearet var som ny.Byttet anode i gearet og monterte inn

ny anode i oljekjøleren,og da var alt tilbake til normalen igjen

når det gjelder tæring på anodene.Hvorfor denne superraske tæringen

skjedde vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

God kveld

Har et artig minne fra min ungdom.

Sommer og kveldsjobb på et skipsverft. Ny liten tråler sjøsatt, fin i malinga og nesten klar til overlevering. Fikk pålegg om en leider av skipskontrollen, og en av brukets sveisere skulle lage denne.

Jordkabelen var kort - beregnet på å sveise fast i skutesiden slik en gjør under bygging.

Med ønske om å ikke skade malinga kastet sveiseren jordkabelen med en liten plate på i sjøen, og vi laget leider ombord. Måtte bare skru strømmen litt opp.

To dager senere var det dykker under båten for å plugge et vanninntak, og det han så medførte at båten ble satt på slipp igjen for å sette på ny sink. 10-12 kg sink på tre dager (kanskje vi skulle si 7 timer som vi jobbet med leideren) var ny rekord i tæring.

 

Lykke til Ingar

Mons

Link to post
Share on other sites

Jobbet en gang på en lekter der sveiseapparatenes jord gikk via lekteren og over til ex: kaipælene vi sveiste på (år etter år), dette var ikke merkbart på hverken zink eller skrog  :wink: (dette var forøvrig veksel strøm, det utgjør vel en del forskjeld, var sikkert likestrøm det apparatet som ble brukt til stigen på denn båten)

 

Er ikke lett dette emne her  :wink:

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Hvis en ønsker å finne ut hvilken av to anoder er mest effektiv, vil jeg tro at svaret kan finnes ved å senke dem ned i en elektrolytt (f. eks. sjøvann), og koble dem sammen med et multimeter.

Jo større spenning mellom dem, jo større forskjell, med den mest negative som den mest effektive (uedle).

 

På samme måte vil jeg tro en kan måle effekten til en anode f. eks. på roret med multimeteret koblet til jord (roret), og en referanseelektrode som holdes nær zinkanoden?

 

Anodenes forhistorie (alder, oksydering, utstøpingsfrhold etc.) vil nok ha betydning i tillegg til sammensetning.

 

hilsen nuffe

Link to post
Share on other sites

Fint prosjekt du har der Ingar.

Når jeg ser på anodene og jeg må si at jeg er veldig overrasket over hvor fort de har tært.

Kan det være et forslag nå å sette anoder på 2 separate like plater og henge de ut på hver sin side av bryggen.

Kan det være at den ene ofrer seg også for anode nr 2.

Er det derfor det er så stor differanse på anodene.

Link to post
Share on other sites

Pussig at Biltema-anoden er så ujevnt tæret.  Tyder det på på en heterogen legering?

Er det ikke slik anoder tæres? Har iallfall aldri sett en anode som tæres jevnt.

 

Kan det være et forslag nå å sette anoder på 2 separate like plater og henge de ut på hver sin side av bryggen.

Har dessv. ikke anledning til å bruke mer tid på det. Som tidligere nevnt mener jeg også at det ikke vil si noe mer.

Men de som mener noe annet kan jo gjerne sette opp et alternativt forsøk. :wink:

 

Jeg var også overrasket over hvor fort resultatene begynte å vise seg, spes. nå som det begynner å bli kaldt i vannet. Den kobber-nettingen jeg monterte har antagelig satt fart i sakene.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med sinkanoder er ganske begrenset.  På min förste båt hadde jeg anoder på roret (en 21-fots trebåt) og på min nåværende båt har jeg anoder plassert her og der på mitt Alpha 1 drev.  Min erfaring er at anodene tæres jevnt, dog har overflaten en tendens til å bli ujevn eller ru.  Skjönner ikke helt hvorfor ikke en anode skulle tæres jevnt såfremt den er montert i stillestående vann.  Kanskje noen har en teknisk forklaring?

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Skjönner ikke helt hvorfor ikke en anode skulle tæres jevnt såfremt den er montert i stillestående vann.  Kanskje noen har en teknisk forklaring?

Antar at det er samme type korrosjon som man ser på aluminium, altså punkt-korrosjon.

En aluminiumsplate kan jo se helt markspist ut.

Kan det ha noe å gjøre med at angrepet settes inn det oksydlaget er tynnest??

Link to post
Share on other sites

Greit tiltak med en anodetest, men anodene MÅ skilles om testen skal avdekke om hvilken anode som fungerer best.  Slik du planlegger testen er det eneste du finner ut med det froeslåtte testopplegget hvilken anode som er mest edel og det er ikke det som er interresant. Det interressante er om den ene gir betydelig bedre beskyttelse enn den andre.

Som det helt korrekt er påpekt av andre vil den minst edle anoden ofre seg både for stålet og den noe mer edle anoden. M.a.o. den minst edle anoden vil faktisk få et høyere forbruk enn om den hadde hengt alene i og med at den beskytter både stål platen og den andre anode.

 

I prinsippet trenger du ikke engang rigge til en test slik du gjør for å finne ut graden av edelhet. Det kan måle seg til ved å sjekke potensialet mellom anoden og en refereanse elektrode i det gite element (sjøvann). M.a.o. man har referanse elektroden og anoden dyppet i sjøvann og måler potensialet (i millivolt) imellom. Er det forskjell i potensial på de to anodene er svaret gitt. Problemet er vel at de færreste utenom laboratoriene har tilgang på en referanse elektrode (kalomel, sølv/sølvklorid e.l.) og nøyaktig ok voltmeter.

 

Om du deler plata i to og henger disse på samme sjøvannsdybde nå om vinteren burde forholdene bli like nok til å utføre en test som avdekker anodeforbruksforskjeller. Foruten at plata må ha samme beskaffenhet for begge anodene er det som påvirker anodeforbruket platas overflateareal, temperatur og dybden. Det er derfor viktig å kappe plata i to like store deler og henge andodene på samme dybde.

Link to post
Share on other sites

Ujevn tæring kan skyldes ujevn legering. Et stort poeng og problem for den del i legering av metaller, er at metallet bør være homogent i hele godset. Dvs både homogent i sammensetning og i korn-størrelse på de legerte bestanddelene. Jeg vil ikke prøve meg på noen forklaring av hva som er best eller dårligst av de ulike anodene i testen, men jeg har en privat formening om at biltema anoden med sin ujevne slitasje er av dårligere kvalitet rent metallurgisk (dårlig jevnhet i sinken). Dette gir imidlertid ikke meg noen formening om den er bedre eller dårligere enn volo-sinken.

 

mvh

Ooma

Oso

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Alle anoder jeg har sett har da vært ujevnt tært som på bilde til Ingar.  :smiley:

*hånd i været*  Mine anoder også...  Den helt nye som EOS og jeg dykket rundt drevet mitt i 2 timer på Svenner er ikke jevn lenger. Punktkorrosjon synes  jeg beskrev det fint..

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er "meldt savnet og ønsket tilbake" i en rekke tråder her på forumet i den senere tid. I tillegg har flere tatt kontakt med meg direkte.

 

Dette kan ikke bare passere - derfor legger jeg historien bak mitt fravær ut som oppdatering i << Svar #42>> på denne tråden. Det ble ikke slik at denne historien kunne la seg ordne i minnelighet, - det var mitt ønske.

 

Vennlig hilsen

PanPan

Link to post
Share on other sites

:santcheers:

 

Jobbet tidligere for av leveradørene til Biltema og kjenner derfor til noe av systemet på oljesiden: Det Biltema gjør er at går ut med annbud om at de ønsker olje etter en eller annen spec. intereserte produsenter/leverandører gir en pris og den med de beste betingelsene for vanligvis kontrakten for så og så lenge.

Oljeselskapene sender/selger aldri den formuleringen (sammensetningen)de selv bruker, men den forrige formuleringen deres, den liker de meget godt å tjene penger på.

 

NB! det er idag 3-4 store leverandører av baseolje, og der er 3-4 store leverandører av addetiver i bransjen, det sier selv seg at det da ikke er de store forskjellene som det en gang var på den smøreoljen som de "store" leverer ut på markede

Link to post
Share on other sites

Hei Ingar.

 

Det skjer jo ikke så mye med anodene, men har du "finmyst" på platen de skal beskytte? Hvordan går det der?  :wink:

 

Lars H.   :lol:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Ingar.

 

Det skjer jo ikke så mye med anodene, men har du "finmyst" på platen de skal beskytte? Hvordan går det der?  :wink:

 

Lars H.   :lol:

Vet ikke helt hva man skal forvente av platene, som det vises på bildet er messingen helt blank i området rundt anodene.

Mulig dette kommer av at organismer ikke liker seg der grunnet galvaniske strømmer.

 

Ved neste inspeksjon skal jeg stålbørste anodene rene, antar at iallfall Biltemas nå består av en godt del "løsmasse".

Link to post
Share on other sites

Ved neste inspeksjon skal jeg stålbørste anodene rene, antar at iallfall Biltemas nå består av en godt del "løsmasse".

Ikke bruk stål/jernbørste,

 

da forurenser du anodene og de kan endre effekten dramatisk. Bruk heller en messingbørste, eller helst en "pissavasa" (heter vel egentlig piasava) kost.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...