Jump to content

MythBusters-hvilke feil har du hatt på din Bavaria?


Spinner

Recommended Posts

Nok en Bavaria tråd, men denne gangen i tråd med "MythBusters" på Discovery Channel... Poenget med denne tråden er å "kartlegge" hvilke feil som har oppstått på nye og nyere Bavaria seilbåter, og hvordan Lunde & Co har ordnet opp. Etter å ha lest utallige saklige og usakelige innlegg om Bavaria, er det sannelig ikke lett å finne ut hva som er en myte, eller hva som er den harde sannhet. Håpet mitt er at alle kjente "Bavaria-hatere" (dere vet selv hvem dere er!) klarer å holde fingrene vekk fra tastaturet, og la denne tråden bli en "mythbuster". Så såpeseilere i Regina og eiere av eldre Orust båter som føler seg "truet" av billigere seilbåter: stay away :seeya:

Jeg er ikke ute etter vandrehistorier som er morsomme å fortelle, men egen opplevde feil og mangler som har oppstått underveis, og hvordan Lunde & Co har ordnet opp.

La heller ikke denne tråden bli en diskusjon om seilegenskaper med tur vs performance osv. De som kjøper en Bavaria er neppe på jakt etter trofeer eller medaljer, men heller en båt som fungerer som en mobil "hytte" på sjøen (eller som campingvogn som såpeseileren liker å kalle den)

 

Så kanskje Bavaria er langt bedre enn sitt rykte?

 

Eller kanskje mye dårligere?

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Som eier på andre året av Bavaria 32 AC 2002, kan jeg bare fortelle at båten har oppført seg eksemplarisk.

 

Har prøvd den i maksvær og uvær på lange og kortere turer og den holder i massevis !

I mai seilte vi hjem fra Skagen i 25-30 knop og bølgehøyde på 4-5m rett inn fra siden.

Båten tok sjøene eksemplarisk og vi holdt gj.snitt fart på 6 knop.

 

Lunde båt, har de gangene jeg har trengt deler (etter innbrudd) vært service minded og svært raske leverandører.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Min båt ble kjøpt brukt etter nesten 3 måneder på sjøen og jeg hentet båten på Lunde etter førstgangsservice... Det utført noe mindre småtteri der i forbindelse med servicen. Det var vistnok en liten vannlekkasje i forpiggen som var rundt kabelen til vinsjen, dette ble reparert og madrassene sendt til renisng i tilfelle de var blitt fuktige. Ellers så var det mindre ting som ble utbedret som blant annet treg gearvaier. Vi hentet båten 25 august i fjor og så etter det har det ikke vært behov for noen reklamasjoner... men jeg har vært i kontakt med lundebåt noen ganger i forbindelse med kjøp av deler.... en gang mistet jeg ratt mutteren i sjøen, en telefon til Håkon hos Lunde og muttern var i posten dagen etterpå, sist gang var i våres da jeg kjøpte braketter til montering av autopiloten... en telefon og dagen etter ble dette levert på døren av posten.. Begge ganger selvsagt med faktura og 14 dager betalingsfrist.... Dette er i overkant av jeg forventer av oppfølging etter å lest hvordan andre aktører i markedet følger opp... Så jeg er meget godt fornøyd med både båt og oppfølging av forhandler...

 

Så den nye 38'en er spennende.... da venter jeg på den nye 40'en og ikke minst 43'en...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

. Etter å ha lest utallige saklige og usakelige innlegg om Bavaria, er det sannelig ikke lett å finne ut hva som er en myte, eller hva som er den harde sannhet. Håpet mitt er at alle kjente "Bavaria-hatere" (dere vet selv hvem dere er!) klarer å holde fingrene vekk fra tastaturet, og la denne tråden bli en "mythbuster".

Så var det opp til den enkelte å vurdere hva som er sakelig og hva som ikke er.

Her kan jo hvem som helst dikte fritt, både eiere(egen interesse) tidligere eiere og de som ikke har så mye annet å bedrive. Hvem skal du tro på.

 

Er du virkelig opptatt av Bavaria, gå inn på Norsk Bavariaklubb sin side.

 

Min mening om Bavaria.........en Lada på sjøen. lunde båt kraftig oppskrytt. Tolk det slik dere vil.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde Bavaria 29 Sport for to år siden. Vi var strålende fornøyd og kjenner oss ikke igjen i oppfatningen enkelte fremlegger vedrørende Bavaria. Feilene vi hadde var (sånn ca.)

-Liten vannlekkasje i lanternefoten og ned i targabøylen (fikset selv med litt silikon)

-Skruer til koppholder var skrudd over gjenger (plateskruer). Fikset selv ved å legge under en finerbit på undersiden

-En hendel til en av kalesjestengene manglet - ettersendt fra Lunde

-Skruer utenfra ifm kalesjefester var skrudd gjennom plasten slik at de såvidt stakk inn i stikklugar. Fikset av Lunde

-Feil på septikksensor. Kjent problemstilling og lite å gjøre med. Rense sensor og krysse fingrene :-)

-Et par små krakkeleringer (egentlig helt normalt, men de ble faktisk fikset av Lunde!)

-Kalesjebøylene gikk tregt (en av de første båtene etter facelift). Litt problemer med å få dette 100% siden Lunde var usikker på løsning. De var ikke uvillige til å avhjelpe dette, men jeg solgte båten før vi kom så langt (angrepet av 3-fot syken....)

 

Som det fremgår av listen er dette bare småting som er enkle å fikse. Jeg tror ikke det er unormalt å oppleve noen sånne små problemer selv om man kjøper vesentlig dyrere båt! Og når leverandøren er villig til å hjelpe til så er dette heller ikke noe problem.

Link to post
Share on other sites

hvorfor skal bavaria være dårligere enn andre :confused:

 

Jeg kjenner en kar som er god venn av gutta på scand fabrikken i arendal. "for noen år siden" skulle en kunde ha en scand 29 balic før ferien.

kunden betalte veldig godt hvis de klarte å levere før ferien. (snakk om masse penger).

Denne scand 29 baltic`en ble laget fra torsdag til tirsdag uka etter. (6dg) ....tro om kvaliteten på den båten :confused:

Dette er helt sant :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Enkelte løsninger i Bavaria er kanskje litt billige - f.eks. septikkløsning og finish i skjulte rom. På den annen side gjør produksjonsvolumene at andre ting løses langt bedre enn på "vanlige" båter. Et eksempel på dette i min BMB 29Sport var det elektriske opplegget. Det var konstruert et solid kretskort med smarte styrefunksjoner for alle funksjoner. Dette lå i mine øyne langt foran hva jeg har sett i andre båter (som stort sett bruker en bråte digre Carling switcher og et skjærereir av kabel og med litt halvhjertede styrefunksjoner).

 

Jeg har ikke Bavaria lenger, men det skyldes først og fremst at vi ikke vil ha sportscruiser!

Link to post
Share on other sites

Godt forsøkt Spinner, bare la de som ikke klarer å la være gå ukommentert så kan dette bli en god tråd. Spørsmålet er jo om alle vil fortelle negative ting om egen båt. Det er jo ofte slik at spør du folk om de er fornøyd med bilen, ja så er det jo ofte det og kanskje noen ikke nevner alle feilene de har hatt...

 

Vel, jeg har som nevnt i andre tråder en kompis med Bav 36. Den er 2002 modell, men han kjøpte den i mai. Følgende er notert til nå:

 

1. Lekkasje fra tilbakeslagsventil motor (VP-feil såvidt jeg kan bedømme). Gir sjøvann inn i motorrom og dermed over alt når en har mye krenging. Det KAN komme sjøvann andre steder fra når du har en slik lekkasje uten at en ser de, men ingenting som tyder på at det kommer andre steder fra. Ventilen skal byttes så da får en se om det blir tørt.

 

2. Knirk i dekket. Dette skyldes dårlig tilpasset (les for kort) støtte til dekket og dermed er det ca 1 cm klaring som da knirker ganske så utrolig mye, merkelig at forrige eier har kunne leve med den lyden, men, men. Uproblematisk å fikse

 

3. Autopiloten løsne på festene ved rorstammen, ikke noe mer problem enn at de måtte skurs til, men kjedelig om de hadde skjedd til havs alene ... Etter 5 år må vel dette nesten være vedlikehold...

 

4. Septikklukt, mange av de Bavene jeg har vært i har de vært septik lukt i, men dette er jo en klassiker og denne båten er jo også 5 år så en burde vel skiftet slanger... Har forøvrig samme problem i min 5 år gml. Yamarin så nå står bytte av slanger og membran i pumpa for tur så får vi se om det hjelper (har rustfri septiktank)...

 

Det var det jeg kan dokumenere av feil...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

4. Septikklukt, mange av de Bavene jeg har vært i har de vært septik lukt i, men dette er jo en klassiker og denne båten er jo også 5 år så en burde vel skiftet slanger...

 

Det er jo ikke rart det er vanskelig å selge båter som er eldre enn 5 år når oppegående folk som deg sier at det er normalt med septiklukt disse. Min båt er luktfri og 7 år. Men det er jo ikke en bav.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Bavaria 32 fra 1997, eid av meg i to år:

- Lekkasje gjennom dusj på plattform. Fikset ved å demontere dusj og montere igjen med sika

- Lekkasje gjennom instrument i styrekonsoll. Fikset med sika

- Enkelte krakkeleringer av hårstråtypen på 3 rekkestøttefester og rundt et av festene for pushpit og pulpit. Ikke gjort noe med dette enda. Uansett greit å komme til på baksiden.

- Noe slags metallgitter rundt dieselslangene var rustent så jeg har skiftet dem. Enkel og grei jobb.

- Byttet en del slangeklemmer grunnet at de ikke var i rustfritt.

- Noen skapdører er litt skreive på hengslene. Enten slurv ved montering eller resultat av mishandling av tidligere bruker.

 

Var det jeg kunne komme på i farten. Ikke hatt septikklukt men har heller ikke septikktank. Båten min har vært enten i charter eller som seilskolebåt i utlandet og burde såldes være ganske hardt kjørt. I tillegg kommer litt knask med motoren men den er jo ikke bygget av bavaria.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med en Bav 40 ac som jeg har seilt flere lengre havkappseilaser med er bl.a følgende:

1) Utvekslingen på løygangen er for dårlig til at man klarer å trimme den når det blåser opp. Standard festecleat er også for svak. Eieren har montert Spinlock PX cleats i teaken ved nedgangen, for å kunne ha et feste som holder.

2) Masse knirkelyder ved kryss i en del sjø. Knirket kommer fra toalettmodulen og skyldes nok måten den er festet: Irriterende, men ikke farlig. Ikke mye man får gjort med det.

3) Døren inn til forpiggen lar seg vanskelig åpne og lukke på under kryss, pga fleks i skroget. Slitasjemerker i treverket er resultatet. Kan kanskje avhjelpes ved å høvle av noen millimeter treverk rundt døra, men det spørs om det blir pent.

4) Vannlekkasje i styrbord stuerom som følge av at limet på en pakning løsnet, og påfølgende vann i akterlugaren. Dette burde kanskje eieren oppdaget tidligere og gjort noe med. Men det burde ikke lekke inn i båten fra stuerommet.

 

Men nå er jeg vel neppe meningsberettiget, ettersom jeg ikke har bav selv, eller lovpriser dette industriproduktet.

Link to post
Share on other sites

Du var ute etter seilbåterfaringer, men mulig også motorbåterfaringer kan være nyttige. Har eid en -06 29 sport i ett halvt år og her er status:

- en skrue i rullegardin etterstrammet :lol:

- ferskvannsrør som begynte å dryppe (trolig skade/feil på innsiden av røret - ikke Bavaria-produkt). Skiftet

 

Ellers ingenting, hverken lekkasjer eller feil. Båten er nå gått 145 timer. Forrige eier hadde heller ingenting.

 

Jeg kjenner en kar som er god venn av gutta på scand fabrikken i arendal. "for noen år siden" skulle en kunde ha en scand 29 balic før ferien.

kunden betalte veldig godt hvis de klarte å levere før ferien. (snakk om masse penger).

Denne scand 29 baltic`en ble laget fra torsdag til tirsdag uka etter. (6dg) ....tro om kvaliteten på den båten :confused:

Dette er helt sant :yesnod:

Dette tror jeg rett og slett ikke på. De må da være minst 20 mann som jobber hele døgnet og da ville de gått i veien for hverandre. Kvaliteten på Scand er riktignok både og, men dette var noe i overkant

Link to post
Share on other sites

Men nå er jeg vel neppe meningsberettiget, ettersom jeg ikke har bav selv, eller lovpriser dette industriproduktet.

 

Bare så det er sagt: jeg "lovpriser" heller ikke Bavaria, men jeg som veldig mange andre går å lurer litt på om den neste båten nettopp skal bli en Bavaria.

 

 

Du var ute etter seilbåterfaringer, men mulig også motorbåterfaringer kan være nyttige.

 

Helt klart interessant å høre om motorbåter også, men her på Båtplassen er det seilerne som ser rødt hver gang Bavaria navnet nevnes.

Jeg tror fortsatt det er mange røver-historier og myter ute å går om Bavaria.

For hvor er alle som ikke var fornøyd med Bavaria og heller kjøpte seg noe annet?? Hvis bare 10% av alle historiene var sanne, så ville det vært hundrevis av tidligere Bavaria eiere der ute som ville kommet med eksempler i massevis om hvor dårlig båtene er.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder sepiklukt på Bavaria så er den letteste saken og få til, det er bare feil bruk en gang så har en lukten der... men med riktig bruk av dassen så lukter det overhodet ikke... Så det å fremheve dette som noe problem vitner vel om manglende kunnskap etter itt syn og demed blir dette en myte...

 

Siden septiken er plassert på skottet bak dusjen og er i sin helhet plassert over dasspumpen så er det nødvendig å bruke rikelig med vann slik at godsakene ikke blir stårende i slangen, da lekker dette tilbake til dassen som desverre ikke er god Bavaria kvaliet men simpel Jabsco..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er meget godt fornøyd med min B46C og Lunde Båt. Båten ble levert fra Lunde den 1/7-06.

Har hatt følgende feil siden båten var ny:

- VHF antennen virket ikke (dårlig terminering i mastetoppen av danskene som monterte) Ble fikset av LB.

- Kjøleagregatet i kjøleboksen virket ikke (LB Kom og satte inn nytt straks jeg kom til hjemmehavn)

- Liten plastskade (ca. 2 cm i en krumning på fordekk) Luft i støp. Fikset av LB.

 

Synes den nye 31 foteren ser ut som den må være verdt pengene og vel så det. Skal bli spennende å se hva som skjer med de andre cruisermodellene etter hvert.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Hvilken årsmodell og type Bavaria har du hei? jeg kjenner meg liksom ikke helt igjen i din beskrivelse av Bavaria

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Jeg slettet mitt innlegg pågrunn av at jeg gjenga noe i HEI sitt innlegg og siden det var slettet så tenke jeg at han kanskje ikke ville dette skulle komme ut så da slettet jeg det.

Verre er det ikke.

 

Jeg sa også noe om knirk i et par bavariaer jeg har seilt men jeg har jo ikke eid så det hører ikke hjemme i denne tråden

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...