Jump to content

MythBusters-hvilke feil har du hatt på din Bavaria?


Spinner

Recommended Posts

Denne tråden er vist 3280 ganger uten at noen har kommet med noe konkret som indikerer at kvaliteten og Lunde er håpløse.

Siden Spinner kommer med en etterlysning sakser jeg denne fra "Båtpraten" innlegg: Sjur @Lunde Båt Poster: 15 Postet: 03 April 2007 kl 21:3

 

http://www.bavariaklubben.no/nbk/forum/for...sts.asp?TID=548

 

De gjennværende delene av kjølboltene ble undersøkt av et tysk laboratorium som konkluderte med at boltene hadde større styrke enn påkrevd for slike bolter.

 

Alle dere Bavaria entusiaster kan gå en trygg sommer i møte, det er ingenting i veien med båtene deres!

 

Kjølen har gått tvers av uten at besetningen helt forsto hva som skjedde. De fortsatte ufortrødent videre.

 

Kjølboltene er visstnok sterkere enn påkrevd.

 

Hva er det Bavaria representanten sier til dette? Jo: - det er ingen fare folkens!

Min konklusjon er at her er det noe fundamentalt galt. En båtkjøl skal aldri gå tvert av på denne måten! Hva vil Bavariarepresentanten si neste gang?

Link to post
Share on other sites

Det var et forsøk fra min side på å få eksempelvis deg til å forstå at det er nytteløst å få almen aksept til at en "eksklusiv gruppe med spesielle forutsetninger" alene skulle ha adgang til å poste på en tråd, enten det gjelder Bavaria eller en annen båttype.

 

Jeg hører du sier det samme gang etter gang, og jeg er veldig lei meg for at du åpenbart ikke har eid en Bavaria tidligere slik at dine erfaringer kan nyttegjøre seg i denne tråden. Det er flott med meninger om alt mulig, og innsikt og alt det andre du har. Men så lenge tema i denne tråden nettopp handler om erfaring med Bavaria, så oppfordrer jeg alle som IKKE har erfaring med Bavaria om å poste meninger i hytt og pine andre steder.

Husk at du ikke MÅ poste i alle tråder!

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Bavaria er relativt tunge båter, og jeg har sett og erfart at det er fordel ved turseiling.

 

Hadde en rask kikk (på biblioteket!) på siste nummer av Seilas, og der ble det kommentert at nyere Bavaria er forholdsvis tunge og at de ligger noe etter hva angår moderne byggeprosesser med tanke på å lage lettere, og samtidig sterkere båter. Det ble påpekt at franske båtbggere var kommet mye lengre på dette området. Ser at du gir utrykk for at mere vekt er bedre så litt forvirret m.h.t. hva som er viktig/riktig?

 

Jeg "tillot" meg å skrive dette innlegget til tross for at jeg ikke har hatt, har eller planlegger å kjøpe en Bavaria, men det var en gang jeg drømte om eie en Bavaria38 Ocean het den vel med centercockpit? (Drømmen er nå en Tartan3400!) :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mange tråder som skaper like mye debatt som de som omhandler Bavaria, det tolker jeg som et godt tegn på båtenes gode kvalitet... Det er vel i grunnen ikke noen annen årsak til at så mange engasjerer seg i debatten.

 

Vi må nok også erkjenne at det mange skap Bavaria eiere her som ikke har tatt steget fullt ut ennå... Så la nå guttene ha sine meninger om denne flotte båten, de kommer nok på bedre tanker etterhvert.

 

Når det gjelder Lundebåt sin behandlig av kjølen som falt av på den 39'en så er ikke jeg fornøyd med svaret som er gitt der og jeg er ikke ferdig med den diskusjon mot Lunde... Er enig i at dette ikke skal hende... Innlegget som Lano2 referete til fra Bavariaklubben er det jeg som startet, men jeg er nødt til gå ut med et leseinnlegg i Seilas/Seilmagasinet i håp om å få fakta på bordet...

 

Jeg har ingen interesse at slike ting ties ihjel slik Najad gjør med roret som falt av, selv om det hadde tre fester til skorget.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg hører du sier det samme gang etter gang, og jeg er veldig lei meg for at du åpenbart ikke har eid en Bavaria tidligere slik at dine erfaringer kan nyttegjøre seg i denne tråden. ..... Men så lenge tema i denne tråden nettopp handler om erfaring med Bavaria, så oppfordrer jeg alle som IKKE har erfaring med Bavaria om å poste meninger i hytt og pine andre steder.

Husk at du ikke MÅ poste i alle tråder!

Jeg skal gi deg velment råd: Overse det som du synes ikke passer! Da unngår du å avspore!

 

Erfaring kommer også fra kunnskap - og du bør ikke se bort fra at "ikke Bavarianere" kan ha mye kunnskap som er meget relvant på en Bavariatråd - også denne.

 

Et forsøk på å få saken på sporet: Hva synes du om dette tilfellet med kjølen som falt av? Er du fornøyd med beroligelsen fra Bavariarepresentanten?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mange tråder som skaper like mye debatt som de som omhandler Bavaria, det tolker jeg som et godt tegn på båtenes gode kvalitet... Det er vel i grunnen ikke noen annen årsak til at så mange engasjerer seg i debatten.

 

Jeg kan bekrefte dette, da jeg startet tråden, "ny seilbåt" sist uke, fant jeg på det på formiddagen neste dag at jeg skulle sette inn Bavaria i tittelen, og da ble det virkelig fart på diskusjonen. :-)

Redigert av h2o (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et forsøk på å få saken på sporet: Hva synes du om dette tilfellet med kjølen som falt av? Er du fornøyd med beroligelsen fra Bavariarepresentanten?

 

Det er nettopp slike dokumenterte saker som er interessante for oss som er i startgropen for handel av ny båt. Jeg må innrømme at innlegget stiller flere spørsmål enn svar, og at Lundes representant minner meg litt om komiske-Ali under Irak krigen, som beroliger "folket" om at alt er i orden...

Dette skjedde i april i år, så jeg regner med at Lunde & Co har kommet med en mer nyansert versjon i etterkant?

 

Jeg har ingen formening om hvordan andre seilbåter takler en grunnstøting i 8 knop på en grunne på 70-80 meters dyp, men for meg høres det brutalt ut at kjølen "faller av".

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen interesse at slike ting ties ihjel slik Najad gjør med roret som falt av, selv om det hadde tre fester til skorget.

 

Hvis mine opplysninger er rette så var det en av de første 390 Najadene som holdt på å miste sin kjøl.

den var på vei sydover å lå vel nede i Spania da Najad hentet den hjem på lastebil, og masse Hysh hysh. (den hadde Norsk eier.)

Så ble alle de andre forsterket og de nye forandret. mener å huske det var boltene som var feilen-.

:smash:

feil kan oppstå på alle båter. :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder nyere flatbunnede båter med finnekjøl er de mer utsatt en eldre smalere "v-bunnede" båter. En grunn-støting

i 7-8 knop med treff høyt oppe på kjølen er ikke noen inner-tier. En bekjent gikk på med en stor First i vår (45) i 4-5 knop.

Vannet fosset inn. Som erfaren seiler tettet han det selv. Men det ble hektisk. Sprekker, forskyvede kjølstokker gjorde det

vanskelig å finne hvor vannet kom inn. Båten ble midlertidig reparert, og seilt med i sommer. Selvfølgelig i liten vind. En Dufour 44 gikk feil inn til Strømstad i fjor sommer. Lå noen hundre meter fra oss. Ødelagte kjølstokker der og. Litt tidligere

en relativt ny HR gikk også på i samme farvann. Hadde i ikke redningsassistansen kommet, ville den sunket.

Hvor mye skal en båt tåle. Hadde det vært en eldre langkjølet båt ville ingen ting skjedd, trolig.

 

Men enig med Sydvesten, når kjølen faller av bør det undersøkes og konkluderes nøye.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ser at du gir utrykk for at mere vekt er bedre så litt forvirret m.h.t. hva som er viktig/riktig?

Både ja og nei. Tyngre båter, sammenlignet med andre båter på samme størrelse og fasong, vil generelt ikke oppføre seg like livlig. De vil også stampe mindre i motsjø. En lettere båt kan bøte på dette med langsmalt forskip, men de følger det får for innredningen. Derfor mener jeg at en tung Bavaria (Cruiser) med bredt forskip kombinerer behaglig gange og god plass under dekk. Det er ikke min personlige preferanse - jeg liker rodeo-seiling :lol:

 

 

Drømmen er nå en Tartan3400!

1. gang, 2. gang, 3. gang ... :smash:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Les hva konstruktøren hristian Stimson sier om kjølkonstruksjonen til Pronavia 38:

 

We also made the design decision to fit the keel to the hull with a top plate or flange rather than a ‘butt joint'. The benefits are three-fold.

 

The first is that the bolts are placed further away from the center-line and are therefore subject to much less stress than bolts that lie within an aerofoil section at the hull/keel intersection.

 

The second is that the forces are transmitted to the hull/floors over a much larger area and the top-plate/hull bottom is stiffened by the ‘clamping' of a thick steel plate to the bottom.

 

The third is that when run aground the keel trailing edge is pushed up. With a ‘conventional' keel the very thin trailing edge knifes up into the hull, with incredibly high pressures created at this very thin point of metal pushing into the hull bottom. With a top-plate the bearing area is much higher, so the pressures are less, so the damage is less.

 

...

 

I have personally run aground in a Refleks 38 (with a racing crew on board!) in Cowes Week, on to rocks at 13knots+ and we only gouged the keel front – no damage to the hull, floors etc.

Hvor mye øker sluttprisen til kundene med en slik konstruksjon (Pronavia) sammenlignet med en smal finnekjøl boltet gjennom bunnlaminatet (Bavaria og andre)?

Og hvor mange grunnstøtinger skal til før ekstrautlegget er spart inn?

Link to post
Share on other sites

Jøss så tungt noen har for det! Jeg gjentar: dette er en tråd som jeg håper kan samle ERFARINGER, ikke meninger om Bavaria.

Jeg vet ikke hva slags båtliv du lever, men det er mange som har bred erfaring fra forskjellige båter som er leid og ikke eid. Det er en og annen her i forumet som bor i båt og lever et svært så sosialt liv med andre båteiere, er med på turer i hverandres båter og hjelper hverandre med diverse reparasjoner og vedlikehold. Det blir en del erfaring av slikt, men noen av dere ser ut til å ha ganske strenge krav til hva som kvalifiserer som erfaring og hva som er meninger og rykter.

 

Kjølen har gått tvers av uten at besetningen helt forsto hva som skjedde. De fortsatte ufortrødent videre.

Og dette er historien slik mannskapet har fortalt den?

 

Jeg har ingen formening om hvordan andre seilbåter takler en grunnstøting i 8 knop på en grunne på 70-80 meters dyp, [...]

Det var centimeter, ikke meter. På grunn av dønninger og bølger kan det gjerne ha vært litt grunnere og litt høyere fart da det smalt. Det må ha vært en ganske solid smell, og det er delte meninger om kjølboltene burde røket på den måten de gjorde her. Jeg har ikke noe grunnlag for å mene noe selv, men det er greit å slå fast at dette er ikke noe som gjentar seg ofte. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Og dette er historien slik mannskapet har fortalt den?

Vel, det er min kortversjon: Kjølen hadde gått tvers av uten at besetningen helt forsto hva som skjedde. De fortsatte ufortrødent videre.

 

Jeg kjenner saken fra forsikringsselskapet hvor båten var forsikret.

 

Båten gikk jo for motor, og kjølen ble mistet ved Grebbestad. Hadde de vært fullstendig klar over hva som hadde skjedd ville det vært mest fornuftig å gå rett i havn og fått båten nærmere undersøkt.

Link to post
Share on other sites

Det har også blitt sagt i denne historien at det ble ett sinnsykt brak nedenunder, men at det ved kontroll av kjølboltene så ut til å ha gått bra. Antar de trodde båten var bunnsolid helt til de oppdaget at noe vesentlig manglet. Det er hevet over tvil at andre, spesielt moderne båter med kjølen montert direkte i et flatbunnet skrog ville fått store skader... Tidligere (ja, HR bruker vel dette enda) da skorget ble bygget noe ned før kjølen ble montert fikk en jo en helt annen fordeling av kreftene som oppstår... Slik som på min tidligere Cirrus...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

......Det må ha vært en ganske solid smell, og det er delte meninger om kjølboltene burde røket på den måten de gjorde her.....

Hva om denne båten hadde ligget på kryss, eller slør, i en kuling - og den hadde gått på grunn i urent farvann med en steinete kyst ikke langt unna. Burde kjølboltene røket som de gjorde da? Båten hadde sannsynligvis gått rundt momentant. Hva med en familie med små barn ombord da? Noen under dekk. Så godt som ingen tid til å ta affære for å redde noe som helst.

 

Risikoen for et fatalt totalhavari med tap av liv ville vært ganske stor.

 

Sjur Klafstad, Servicesjef hos Lunde Båt, skriver på Bavariaklubbens hjemmeside:

 

De gjennværende delene av kjølboltene ble undersøkt av et tysk laboratorium som konkluderte med at boltene hadde større styrke enn påkrevd for slike bolter.....Alle dere Bavaria entusiaster kan gå en trygg sommer i møte, det er ingenting i veien med båtene deres!

 

Utrolig utsagn fra Sjur Klafstad. Han sier egentlig at det ikke var noe å utsette på kvaliteten. Allikevel gikk boltene tvert av. Hva med alle de andre Bavariane hvor "boltene har større styrke enn påkrevd"? Vil boltene holde, eller kan historien gjenta seg? Utsagnet "...det er ingenting i veien med båtene deres" i denne sammenhengen er ikke verdt fem flate øre.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner saken fra forsikringsselskapet hvor båten var forsikret.

Da kan du sikkert komme med rapporten fra det tyske laboratoriumet også da slik at vi vanlieg dødelige kan få lese den. Den har nok forsikringselskapet liggende, i allefall konklusjonen har de nok.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva om denne båten hadde ligget på kryss, eller slør, i en kuling - og den hadde gått på grunn i urent farvann med en steinete kyst ikke langt unna. Burde kjølboltene røket som de gjorde da?

Ettersom kjølen ikek er funnet er det vel ingen som vet akkurat hvordan båten traff grunna, og det er antagelig ingen som kan si med sikkerhet om dette var et sammenstøt av de sjeldne eller noe boltene burde tåle.

 

Noen under dekk. Så godt som ingen tid til å ta affære for å redde noe som helst.

 

Risikoen for et fatalt totalhavari med tap av liv ville vært ganske stor.

Ville vært? Risikoen var nok ubehagelig stor, og mannskapet hadde heldigvis flaks. (Svaret på spørsmålet om hva som hadde skjedd dersom denne båten hadde hatt seilene oppe er ikke så vanskelig, men for ordens skyld bør man vel også stille spørsmål om de i denne situasjonen hadde navigert rett på grunna. Kanskje, kanskje ikke.)

 

Mener du å antyde at Lunde Båt i så fall ikke rådet de til å gå sikreste og korteste vei til havn? Tenk igjennom implikasjonene om det i så fall var tilfellet.

Om du kjenner historien gjennom forsikringsselskapet så vet du antagelig hva som er sagt og gjort.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Lundebåt sin behandlig av kjølen som falt av på den 39'en så er ikke jeg fornøyd med svaret som er gitt der og jeg er ikke ferdig med den diskusjon mot Lunde... Er enig i at dette ikke skal hende...

 

Du kommer deg sakte men sikkert sydvesten. Snart bytter du vel båt også, formoder jeg... :smiley:

 

Har du sjekket kjølboltene på din egen 39 cruiser ? Er du ikke det minste bekymret når du tar familien med over dammen ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...