Jump to content

MythBusters-hvilke feil har du hatt på din Bavaria?


Spinner

Recommended Posts

Er dette totalt umulig å respektere?

 

Ja. Jeg tror Bavaria-eiere har et eget nettsted for diskusjoner hvor bare eiere er ønsket som deltagere.

 

Håpet mitt er at alle kjente "Bavaria-hatere" (dere vet selv hvem dere er!) klarer å holde fingrene vekk fra tastaturet, [...] egen opplevde feil og mangler som har oppstått underveis, og hvordan Lunde & Co har ordnet opp.

 

Bare koseprat, med andre ord, men som myth-busting er det jo en original vri at kritikere er uønsket. :lol:

 

Når det er sagt så er det helt klart mange usaklige kommentarer om Bavaria og den tekniske kvaliteten på båtene, men det er rikelig med båtfolk som har seilt disse båtene uten nødvendigvis å samtidig være eiere - eller møtt en og annen Bavaria på slipp eller verksted. :wink:

 

Det høres likevel fornuftig ut med en tråd hvor det fokuseres på konkrete feil, og ikke hva man ikke liker av design. Likevel, helt klare grenser er det ikke mulig å trekke. :wink:

Link to post
Share on other sites

Nedre rorlager er slitt og bør byttes. Dette er å forvente etter 36 år. Kjølinnfestingen er av et helt annet kaliber enn det Bavaria og de fleste moderne båter bruker, og jeg forventer meg sammenligningsvis mye mindre skader ved en eventuell grunnstøting. Jeg er ikke overrasket at det lekker litt ved røstjernene, eller ved noen kryssholt. Båten er tross alt 36 år gammel. Men tilsvarende problemer på båter som er noen få år gamle, tyder på underdimensjonering, feilmontering eller begge deler.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du hatt kjøl og ror problemer på en Orust bygd båt?

Nå var dette i hovedsak en enkelt kjøl-historie du lenket til, lano, og svaret fra Lunde båt stemmer ganske godt med beskrivelsen jeg har fått av selve grunnstøtingen. (Forklaringen på hvordan båten havnet på grunna er mer oppsiktsvekkende enn at båten mistet kjølen, egentlig. Jeg skal heller ikke legge meg opp i diskusjonen om denne kjølen burde vært festet med kratigere bolter, men jeg har en mistanke om at utfallet av hendelsen ville vært en tristrere historie.)

 

Jeg har en tilsvarende munter historie om en bekjent som kjørte roret av en Najad for noen år siden, så det skjer da et og annet med båter fra Orust også. :rolleyes: Av en eller annen grunn er folk litt tilbakeholdne med å fortelle om slike uhell. I alle fall venter mange til de har fått hendelsen litt på avstand. På den annen side kan minst ett forsikringsselskap melde at vi antagelig får høre en del historier i tiden framover. http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=155627&cat=4914

 

En god del av skadene i år kommer etter uhell ved grunnstøting med umerkede undervanns-skjær samt ved passering på feil side av staker.

 

 

Det kan også hende at det blir mer slitsomt å høre på båtsnakk fra bergensere enn bavaria-eiere http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=155397&cat=5865 (ok, nå sporet jeg helt av her)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en tilsvarende munter historie om en bekjent som kjørte roret av en Najad for noen år siden, så det skjer da et og annet med båter fra Orust også. :rolleyes:

Huff da.... Dette må da være en bløff eller så dysses slike episoder ned...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er vel bare å lese litt om Empire i Seilas, for å skjønne at rorinnfeste uten skegg er totalt håløst på turbåter.

 

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=104731&cat=4913

Det går sikkert an å dimensjonere fritthengede spaderor riktig....

 

Forøvrig gikk det nylg ned en Bavaria 40 etter rorhavari: http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=13565, men det samme har skjedd med en Hanse 371.

Link to post
Share on other sites

-Blir helt svimmel av å lese alle disse bavaria innleggene.

 

-Finnes det ingen Regina klubb der du kan få ut litt energi Lano?

 

-Er det en eller annen som kan skryte litt av båten til lano? (barnepsykologi).

 

-Ja lano, jeg har prøvd 2 ganger å selge båten min, først var jeg angrepet av 3 fots syken, og suglet på en Bavaria 42. Andre gangen hadde jeg solgt huset, og var i markedet for en stor sentrumsleilighet. For å forklare hvorfor den ikke ble solgt noen av gangene, så fant jeg først ut at 38 fot var stort nok, og andre gangen fikk jeg abstinenser da en oljearbeider så ut til å faktisk ville ha båten, til tross for at jeg hadde skrudd prisen litt for mye opp. Han kjørte helt fra stavanger, og ble litt småforbannet da jeg likevel trakk meg. Det handler om kjærlighet til båten, og jeg skjønte vel egentlig ikke hva jeg holdt på med før ordet "ok" kunne ha solgt båten.....det var skummelt. :lol:

Link to post
Share on other sites

Du er alt i lomma på Lundebåt. :smash: Hvilken modell har du bestilt ? :wink:

 

Ikke bestilt noen båt enda...

Hvor blir det av kjøpsrådene dine?

 

 

Man må gjerne "prøve å komme til bunns i hvor skoen trykker", det er helt greit. At du "i utgangspunktet" ønsker tilbakemelding i åpent forum fra gruppen som har hatt eller nå har Bavaria er din fulle rett. Men derfra til at alle andre med innsikt, erfaring, og forståelse for kvaliteten av seibåter, ikke skulle ha rett til å uttale seg her, er helt meningsløst

 

Som jeg skrev i åpningsinnlegget mitt ønsker jeg tilbakemeldinger fra de som har erfaring fra Bavaria (ikke bare hørt om, eller bare vært ombord i en Bavaria på en messe). Hvis formålet med denne tråden hadde vært å få meninger om Bavaria hadde jeg ikke startet den. Da er det jo bare å søke på "Bavaria" i forumet, så dukker det opp en drøss med "meninger" om all verden rundt denne båten. Hvis du bobler over av "meninger" fordi du har "innsikt, erfaring og forståelse" av Bavaria spesielt, så kan du vel velge en av disse tråden???

 

 

 

Ny seilbåt - Bavaria?

Bavaria 38 AC, Erfaringer noen?

Nye Bavaria-modeller

Hvis du skulle kjøpt en seilbåt ...

Bavaria, pest eller kolera

Ny eier av bavaria

Eie en Bavaria eller akseptere avgift på diesel?

Hvor mange timer i uka går med til utbedring og fiksing ?

Bavaria 39 Cruiser mistet kjøl etter grunnstøting

bavaria vision igjen

Erfaringer med Bavaria 38 AC

Bavaria 32 AC, sikker nok? Nødvendig utstyr?

Tilsvarende Bavaria 30???

Bavaria 42-4 2001 modell

Bavaria Vision bilder

 

 

 

Så Spinner, møt verden slik den er!

 

Ok :rolleyes:

 

Ja. Jeg tror Bavaria-eiere har et eget nettsted for diskusjoner hvor bare eiere er ønsket som deltagere.

Bare koseprat, med andre ord, men som myth-busting er det jo en original vri at kritikere er uønsket. :lol:

 

Vet ikke om det er jeg som er klønete til å uttrykke meg, men hva har tidligere eiere av Bavaria å tape på å komme med litt tilbakemeldinger om hva som var galt med båten, og eventuelt hvorfor de kjøpte noe annet? Det burde være en drøss med tidligere eiere som har kjøpt noe annet, hvis man skal tolke alle meningene på forumet. Trenger ikke bli så mye koseprat hvis du er redd for det!?

 

Psst!: denne tråden er frivillig :smiley:

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Ikke bestilt noen båt enda...

Hvor blir det av kjøpsrådene dine?

Som jeg skrev i åpningsinnlegget mitt ønsker jeg tilbakemeldinger fra de som har erfaring fra Bavaria (ikke bare hørt om, eller bare vært ombord i en Bavaria på en messe). Hvis formålet med denne tråden hadde vært å få meninger om Bavaria hadde jeg ikke startet den. Da er det jo bare å søke på "Bavaria" i forumet, så dukker det opp en drøss med "meninger" om all verden rundt denne båten. Hvis du bobler over av "meninger" fordi du har "innsikt, erfaring og forståelse" av Bavaria spesielt, så kan du vel velge en av disse tråden???

 

Så du mener altså at vi som ikke selv har Bavaria, men legger merke til tildels grove feil på andres båter, og båter som aldri har hatt saltvann under kjølen (messebåter) ikke er meningsberettiget?

Makan til surmuling som man kan se i denne tråden skal man helt til forrige B*variatråd for å finne.

Link to post
Share on other sites

Så du mener altså at vi som ikke selv har Bavaria, men legger merke til tildels grove feil på andres båter, og båter som aldri har hatt saltvann under kjølen (messebåter) ikke er meningsberettiget?

 

Jøss så tungt noen har for det! Jeg gjentar: dette er en tråd som jeg håper kan samle ERFARINGER, ikke meninger om Bavaria. Som du leser noen innlegg lenger opp, så er det ikke behov for enda flere Bavaria tråder som baserer seg på meninger. Håpet var å få fram litt fakta-baserte opplysninger som kan hjelpe oss som er i ferd med å kjøpe ny båt.

De som har fått levert alle de båtene du har sett med "grove feil" må vel ha oppdaget det selv, og tatt dette opp med Lunde & CO? Da er det veldig interessant å få en tilbakemelding på hvordan Lunde folket har taklet dette.

Comprende???

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Så du mener altså at vi som ikke selv har Bavaria, men legger merke til tildels grove feil på andres båter, og båter som aldri har hatt saltvann under kjølen (messebåter) ikke er meningsberettiget?

Makan til surmuling som man kan se i denne tråden skal man helt til forrige B*variatråd for å finne.

 

Er det virkelig SÅ vanskelig å skjønne forskjellen på ERFARING og MENINGER :nonod:

 

Stå på Spinner :flag: Jeg erfarer at det er svært mye meninger og mener det er særdeles lite erfaringer som refereres angående Bavaria :crazy:

Link to post
Share on other sites

-Er det en eller annen som kan skryte litt av båten til lano? (barnepsykologi).

 

Jeg la jo med en :wink: da jeg skrev om at du har hatt båten tilsalgs... så det var ikke meningen å hisse deg opp... :wink:

Meningen var bare å påpeke at noen av dere Bav-eiere er litt hårsåre, og liker ikke at noen bemerker folkevogn-syndromet... :lol:

Link to post
Share on other sites

Kanskje det ikke er så mye himmla galt med Bavaria, med og uten jerngenoa, når det kommer til stykket ?

 

Kanskje det er så enkelt? :cheers:

Denne tråden er vist 3280 ganger uten at noen har kommet med noe konkret som indikerer at kvaliteten og Lunde er håpløse.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Jøss så tungt noen har for det! Jeg gjentar: dette er en tråd som jeg håper kan samle ERFARINGER, ikke meninger om Bavaria. Som du leser noen innlegg lenger opp, så er det ikke behov for enda flere Bavaria tråder som baserer seg på meninger. Håpet var å få fram litt fakta-baserte opplysninger som kan hjelpe oss som er i ferd med å kjøpe ny båt.

De som har fått levert alle de båtene du har sett med "grove feil" må vel ha oppdaget det selv, og tatt dette opp med Lunde & CO? Da er det veldig interessant å få en tilbakemelding på hvordan Lunde folket har taklet dette.

Comprende???

 

Meningsytringer er gjerne basert på erfaring, men dette virker det som du og flere andre har store problemer med å takle.

Hva gjelder de etter mitt syn grove feil i innredning i messebåt vil jeg tro Lunde sørget for å fikse dette relativt snart når de ble gjort oppmerksom på saken, det var jo første eller andre dag av messa..

Hva gjelder båten med teakdekk som løsnet var båten eldre enn 5 år, og eieren fikk ikke dekket ei krone av Lunde, så han går rundt og er relativt misfornøyd med teakdekket, men er ellers fornøyd med båten.

Hadde det vært en Najad eller liknende ville selvsagt ikke teakdekket løsnet.

 

Er det virkelig SÅ vanskelig å skjønne forskjellen på ERFARING og MENINGER :nonod:

 

Jeg vil si at jeg er meningsberettiget hva gjelder mine ERFARINGER med båtene, hva med det er det du ikke forstår?

Det er en ERFARING å gå gjennom en båt på ei messe også, og å finne alle de grove feilene innvendig, desverre får man jo ikke gått over båten 100% på ei messe, men man får et inntrykk av slurvet som er gjort.

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev i åpningsinnlegget mitt ønsker jeg tilbakemeldinger fra de som har erfaring fra Bavaria (ikke bare hørt om, eller bare vært ombord i en Bavaria på en messe). Hvis formålet med denne tråden hadde vært å få meninger om Bavaria hadde jeg ikke startet den. Da er det jo bare å søke på "Bavaria" i forumet, så dukker det opp en drøss med "meninger" om all verden rundt denne båten.

Det var et forsøk fra min side på å få eksempelvis deg til å forstå at det er nytteløst å få almen aksept til at en "eksklusiv gruppe med spesielle forutsetninger" alene skulle ha adgang til å poste på en tråd, enten det gjelder Bavaria eller en annen båttype. Du har din fulle rett til din mening her, men andre må respekteres for å mene at enhver som har kompetanse, bør ha anledning til å skrive her. Enkelte forhold er også av en slik karakter at hvem som helst bør få gå inn på denne tråden.

 

Desverre tror jeg Bavarianerne skader sin egen sak og neppe styrker båtens anseelse ved å opptre eksluderende overfor andre.

Redigert av Teodor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...