Jump to content

MythBusters-hvilke feil har du hatt på din Bavaria?


Spinner

Recommended Posts

Hei!

 

Har hatt min Bavaria 32 siden 2003. Brukt den mange dager hver eneste uke fra mars til desember hvert år. Både langturer, dagsturer og regatta (både små og store!)

 

Ingen feil ved båten! Så enkelt er det! Ingen vannlekasjer heller!

 

Har bare positivt å si om Lunde - selv om jeg ikke har brukt dem til "feilretting".

 

Stein-E

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder sepiklukt på Bavaria så er den letteste saken og få til, det er bare feil bruk en gang så har en lukten der... men med riktig bruk av dassen så lukter det overhodet ikke... Så det å fremheve dette som noe problem vitner vel om manglende kunnskap etter itt syn og demed blir dette en myte...

 

Siden septiken er plassert på skottet bak dusjen og er i sin helhet plassert over dasspumpen så er det nødvendig å bruke rikelig med vann slik at godsakene ikke blir stårende i slangen, da lekker dette tilbake til dassen som desverre ikke er god Bavaria kvaliet men simpel Jabsco..

 

Enig i det Sydvesten - og vi fikk et LITE luktproblem fordi vi brukte det feil - men hadde det vært brukt bedre materialer så hadde dette ikke vært noe problem i det hele tatt. Det er ikke all verden å utbedre dette heller da, men det burde kanskje vært bedre i utgangspunktet.

Link to post
Share on other sites

Det kan vel tenkes at denne Jabsco dassen ikke har en god nok kvalitet... eller er beregnet på at innløpet til septiken er plassert en meter over pumpa.. Så det kan vel tenkes at Bavaria burde valgt en skikkelig dass slik at ikke kvaliteten på en slik kvalitets båt foringes ved uvettig bruk...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

...som desverre ikke er god Bavaria kvaliet men simpel Jabsco..
Og jeg som trodde denne tråden skulle være saklig :lol: :lol: :lol: ooopsss.. kunne ikke du meg :blush:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det kan vel tenkes at denne Jabsco dassen ikke har en god nok kvalitet... eller er beregnet på at innløpet til septiken er plassert en meter over pumpa

DETTE INNLEGGET ER NOE DRITT - SARTE SJELER KAN HOPPE OVER DETTE.

Jeg fikk også utpumpa dr... tilbake i dassen. Årsaken var at tilbakeslagsventilen (gummi-membran) var full av krystaller og derfor stiv og lite fleksibel.

Den lukket ikke. Inntaket på septiktanken ligger høyest på tanken, så det var kun innholdet i slangen som kom tilbake i dassen.

At det var dritt som kom tilbake, og ikke vann, skyldtes at vi hadde brukt for lite vann ved utpumpingen og pumpet for få slag.

Jeg byttet tilbakeslagsventilen og alt funker som det skal. Rengjorde den gamle ventilen og har den som reserve.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

En klar ulempe med denne dassen eller kombinasjon av septik plasering er jo at det går med mye vann til skyllig, men vann er det som regel nok av... værre er det med plass i tanken... Den kunne nok ha vært større i båten... men mye vann i tanken gjør jo massen tyntflytende og dermed renner den lett ut av tanken... Det er jo fall tank så en slipper pumpe og slikt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

at Bavaria burde valgt en skikkelig dass slik at ikke kvaliteten på en slik kvalitets båt foringes ved uvettig bruk...

 

:smiley: Ja, det er synd at en kvalitets båt skal ødelegges av slike simple installasjoner. Bare et pakningssett til dassen koster 10 % av hele Bavaria'en, så det lønner seg nesten å kjøpe ny båt.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg må vel si at det høres teit ut med septiktanken så høyt oppe.

Men uansett, hvem bruker vel den normalt sett, jeg vil tro det er like mange som kjører dritten rett ut, som bruker tanken..Ihvertfall av de som har muligheten til begge deler.

Selv bruker jeg aldri septiktanken, men så har jeg ikke B*varia heller.

Link to post
Share on other sites

Selv bruker jeg aldri septiktanken
Beklager denne lille avsporingen men de fleste gjestehavner har forbud mot septikutslipp i havna og enkelte har også oppslag om UBETINGET Politianmeldelse ved utslipp og INGEN unnskyldninger hjelper... Ligger du i uthavn så bader du bare i egen dritt men bruker du gjestehavner har du et problem (spring på land for hvert eneste toalettbesøk).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

:smiley: Ja, det er synd at en kvalitets båt skal ødelegges av slike simple installasjoner. Bare et pakningssett til dassen koster 10 % av hele Bavaria'en, så det lønner seg nesten å kjøpe ny båt.... :yesnod:

Kan ikke gi mye til selvtillitt å eie en Regina når såpekokeren, gang på gang, også her, må øse på med usaklig skyts mot en halvparten så dyr og like god konkurent. Dette til tross for at trådstarter innstendig bad om saklighet i denne tråden. Stakkers liten - det oser jo krampe av disse innleggene! Kan du være vennlig å respektere flertallet her inne??

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager denne lille avsporingen men de fleste gjestehavner har forbud mot septikutslipp i havna og enkelte har også oppslag om UBETINGET Politianmeldelse ved utslipp og INGEN unnskyldninger hjelper... Ligger du i uthavn så bader du bare i egen dritt men bruker du gjestehavner har du et problem (spring på land for hvert eneste toalettbesøk).

 

Så lenge havnen har et ok toalettilbud inkludert i prisen bruker jeg dette, har de ikke det går det rett ut også der.

Politianmeldelse tar jeg med stor ro.

Link to post
Share on other sites

:cheers:

Kan ikke gi mye til selvtillitt å eie en Regina når såpekokeren, gang på gang, også her, må øse på med usaklig skyts mot en halvparten så dyr og like god konkurent. Dette til tross for at trådstarter innstendig bad om saklighet i denne tråden. Stakkers liten - det oser jo krampe av disse innleggene! Kan du være vennlig å respektere flertallet her inne??

 

lano kommenterer vel litt over kanten men tråden er jo dreid over i jabsco fra bavaria :smiley: men det er vel ingen med litt innsikt i regina af vindø og bavaria som faktisk innerst inne mener ærlig at bavaria er en like god båt som en regina selv om de nok seiler ganske likt men nok om det.

 

Over til TOPIC igjen.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Angrer nesten på at jeg nevnte dette med septikkopplegget i Bavaria :headbang: Enhver seriøs diskusjon sporer jo fullstendig av her inne :cryin:

 

Jabsco utstyr benyttes i en rekke båter....likevel er det synd at sånne litt halvdårlige/halvgode løsninger skal gi langvarige luktproblemer hvis man er uheldig/uforsiktig/uvitende og bruker det feil - uansett båtmerke!

 

Kvaliteten på Bavaria båtene synes å være tilfredsstillende og evt. problemer synes å bli rettet opp av Lunde Båt. Man kan like det eller ikke, men sånn ser det altså ut til å være. Så langt har alle som mener noe annet bare prestert usakligheter :crazy:

 

At noen driter så mye i andre at de tømmer septikken i gjestehavner fortjener egentlig en egen tråd :boxing: og at de tror det er akseptabel oppførsel er i høyeste grad utrolig :eek:

Link to post
Share on other sites

.......de fleste gjestehavner har forbud mot septikutslipp i havna og enkelte har også oppslag om UBETINGET Politianmeldelse ved utslipp og INGEN unnskyldninger hjelper... Ligger du i uthavn så bader du bare i egen dritt ......

Er det ikke slik da at toalett/septitank ikke skal tømmes nærmere land enn 300 meter? En ting er at man kan få bøter om man ignorerer denne bestemmelsen, men konsekvensen kan også bli enda strengere regler.

 

Kan det være at Anonym rett og slett vil provosere her? :cool:

Link to post
Share on other sites

Før Anonym alene får all skyld for all forurensning i Oslofjorden (og vel så det) så ikke glem at på en "god dag" så tømmes det ut 700.000 liter urenset kloakk i sekundet på Lysaker utenfor Oslo fordi "systemet" ikke kan ta unna på dager med mye nedbør!

 

Har ikke egen erfaring, men etter det jeg hører så har ikke utleiebåtene i Hellas/Tyrkia/Kroatia septiktank overhodet og det skyldes nok ikke at gjestene holder seg fra de lander på flyplassen og til de retunerer til hjemlandet?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

........ så ikke glem at på en "god dag" så tømmes det ut 700.000 liter urenset kloakk i sekundet på Lysaker utenfor Oslo fordi "systemet" ikke kan ta unna på dager med mye nedbør!

Kan dette tallet være riktig da? Det tilsvarer jo røfft 1liter pr. sekund pr. innbygger i Oslo? Og 700 kubikk pr. sekund? Den er for tjukk Mouche!

 

Vestby kommune har i sine vedtekter at det er forbudt å tømme septik fra båt i deres "teritorialfarvann". Og om jeg ikke tar feil så strekker det seg et stykke ut på Breiangen.

 

Ingen grunn til å utløse strengere regler ved å gi blaffen i de reglene vi allerede har. De reguleringskåte sitter på gjerdet og griper de utroligste anledningene som kommer!

Link to post
Share on other sites

Har hatt Charterbåter i både Kroatia og Karibien, septik var det begge steder. Havnene i Kroatia lukter kloakk, så tror ikke det helt gjør den store forskjellen. I Karibien ble vi innstendig oppfordret av Charterselskapet å IKKE bruke septiken da det bare ville resultere i problemer. Fiskene spiser opp "ting" umiddelbart.

 

Og det gjør de.

 

Også i Kroatia hvor matforgiftning på en "litt vel lokal" restaurant resulterte i mye mating av krabbene. Rent bortsett fra at "det" ble spist av ivrige fisker omtrent før det traff vannflaten...

 

Snakk om resirkulering...

 

Fiskene her i Norge virker mindre ivrige, så kanskje greit å iallefall prøve å tømme septiken littegrann vekk fra badende...og de som bruker saltvannspumpa til matlaging...

Link to post
Share on other sites

Kan dette tallet være riktig da? Det tilsvarer jo røfft 1liter pr. sekund pr. innbygger i Oslo? Og 700 kubikk pr. sekund? Den er for tjukk Mouche!

 

http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article20394.ece

 

Les, bad og :puke:

 

Ser at det ble noen 0'er for mye, men 6000 liter i sekundet er noe det også! Hvor mange liter septikveske tror vi at det slippes ut i Oslofjorden i løpet av sesongen og hvor mange sekunders offentlig utslipp på Lysaker tilsvarer dette? Frem med regnestaven folkens!

 

http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article132031.ece

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nok om toalett nå, kanskje?

 

Tidligere Bavaria var kjent for å ha lekkasje ved rekkestøttene (dette har også Lunde Båt fortalt meg). Videre var grunningen svært dårlig på kjøl for de som bestilte båten stoffet fra verft... Så på en som tok opp en halvt år gml. båt der kjølen var hel brun... Han ble meget skuffet, kan du si...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jaja, dette bekrefter i hvertfall at en ting her inne ikke er en myte.....Så lenge bavaria nevnes, er det mange som slenger seg på, uansett om de kan noe eller ikke om saken.

 

Har en Bavaria 38, 2003 modell. Har hatt den nå i 5 sesonger. Kjøpte den nærmest på impuls, skulle egentlig ikke ha noen ny båt, men dumpet oppi en båt som jeg syntes var både flott og til en overkommelig pris. (lokkeprisen på sjøen for alle,levert tyskland uten det meste). Det hele endte med at jeg 3 uker senere satt med en kjøpskontrakt i hånda. Sjekket faktisk aldri pris på konkurrentene da jeg likte Bavaria 38 best av de jeg så på messen. Eneste prisen jeg sjekket mot var den danske forhandleren og bruktprisene på tilsvarende båt.

 

Så tilbake til "myte eller ikke". Jeg fikk utrolig mye oppmerksomhet rundt båten. Masse folk som kom og syntes den var flott, og av og til en som lurte på om den hang sammen eller ikke......Stusset fælt på hva som fikk folk til å si slikt, for de hadde jo aldri egne erfaringer. Alle hadde hørt at det ikke skulle være noe bra via en som kjente en som visste noe...... (som sikkert hadde lest noe på båtplassen)

 

En gang båten stod på land, kakket det i skroget. Det var en som lurte på hvor tykt det egentlig var, (han hadde nok vært inne på båtplassen og lest)

 

Da jeg skulle bore ut hull til baugpropell kom det en kar som var kjempenysgjerrig. Han nærmest gledet seg til å se at skroget ikke var tykkere enn en 10 fots slepejolle. Rimelig slukøret kunne han gå derifra da et tykt og fint stykke av skroget falt i asfalten. (pokker, den skulle jo ikke vært så tykk, i følge gjengen på båtplassen).

 

En på jobben mente at de skulle være veldig myke i dekket. Han stod og hoppet opp og ned på dekk, men måtte også gi seg slukøret da dekket var solid som bare den.

 

Men bavaria har tross hopping og andre anstrengelser fra mange fortvilte "ikke eiere" klart seg meget godt. Siden den gang i 2003 har de sikkert solgt like mange seilbåter som alle de andre merkene tilsammen her i Norge, og ennå har fortvilte "ikke eiere" ikke gitt seg helt, selv om de aller fleste nok har innsett at "joda, det er da gode båter, selv om de ikke kan sammenlignes med najad"

 

Etter snart 5 sesonger har jeg mest bare godt å si om båten. Importøren har også blitt kjempebra, selv om jeg nesten kunne kald kvelt etpar av karene der da jeg kjøpte båten. Hadde det ikke vært for at eieren av Lundebaat gav meg en autopilot på kjøpet etter leverings kluss, hadde jeg nok ringt advokat og kjøpt båten fra danmark. Men Lundebaat har selv om de vokste litt for fort klart å bli en importør det finnes 99% gode ord om. Faktisk en importør som gir mer trygghet enn noen av de andre importørene. Service sjefen sendte en kar for å skifte et lekk lewmar vindu i båten min uten engang å ta en diskusjon på saken ett år etter at garantien var gått ut. (men det er 5 års reklamasjon, så han hadde tapt en eventuell diskusjon).

 

Bavaria'en min seiler godt, er bygget opp av kjente komponenter som man finner i båtbutikken på hjørnet (volvo,lewmar,jabsco,harken,rutgersson,anchorlift,raymarine,bosch), og den er solid skrudd sammen. Ingen panserbåt, men helt klart mer enn sterk nok. I sommer var vi ute i opptil 6 meters bølger i skagerak(4 signifikant) , og ingen ombord var redde, for 5 års erfaring har lært meg at båten oppfører seg meget bra, selv når bølgene bryter inn over skutesiden.

 

Ettersom båten veier det den skal(7500kg), og glassfiber er det rimeligste i en båt, føler jeg meg trygg, etter å ha lest litt på båtplassen om bavaria, må båten min være veldig solid(!?). Tyskerne er jo kjent for å være flinke ingeniører, så de har nok plassert glassfiberen på rett plass. Derfor sov jeg også godt da vi seilte hjem over skagerak etter endt ferie i smågrov sjø (båtplassen tar ikke nattesøvnen min :lol::lol: )

 

Konklusjon: Bavaria holder god kvalitet, akkurat som Toyota. Mercedes vil alltid være et større status symbol enn Toyota, og Najad et større status symbol enn Bavaria. :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...