Jump to content

MythBusters-hvilke feil har du hatt på din Bavaria?


Spinner

Recommended Posts

Konklusjon: Bavaria holder god kvalitet, akkurat som Toyota. Mercedes vil alltid være et større status symbol enn Toyota, og Najad et større status symbol enn Bavaria.

Jeg konkluderer også i mitt stille sinn med at jeg fortsatt har Bavaria som førstevalg når vi nå skal bytte båt. Det jeg leser her på BP ang denne båttypen er utslagsgivende her. Førnøyde eiere, og misfornøyde "ikke eiere" sier alt for meg. Nå gjennstår det bare å få solgt denne, slik at vi også forhåpentligvis kan stille oss i rekken av fornøyde Bavariaeiere :wink:

Link to post
Share on other sites

skal ikke bidra til å forsøple tråden din ytterligere men tenkte kanskje denne ´uavhengige´ greia kunne være av interesse selv om det ikke går direkte på historiske brukerfaringer av de du søker:

 

In eight full days of testing, SAIL's judges test-sailed, critiqued, analyzed, and debated the pros and cons of 37 new boats. Here's what we found--and what you need to know--about the winners

 

TOP 10 2003: and the winners are...

Link to post
Share on other sites

Det virker som om amerikanerne mangler dette særnorske mindreverdighetskomplekset, og betrakter Bavaria som en hvilken som helst annen båt.

 

The idea that you get what you pay for can be a good thing. With the Bavaria 32 you get a comfortable, attractive, smooth-handling coastal cruiser with a reasonable price tag.
Link to post
Share on other sites

Bavaria er enkelt å selge. Det er et stort pluss. Folk står i kø for å få kjøpt uprøvd båt til prisantydning. Iallefall så lenge båten ikke er eldre enn 2-3 år.

 

En kompis brukte nettopp tre dager på å selge sin bav 39 cr. En annen brukte 2 dager på å selge bav42cr. Begge gikk for prisantydningen. Resten av verden priser brukt bavaria lavest. I norge kan man selge for høyere pris enn de andre billigmerkene pga bavarias popularitet. Dette er mitt inntrykk ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Ha'kke peiling på Bavaria mer enn at jeg her vært ombord i noen på messa på Lillestrøm, og de er i hvert fall flotte inni og har god plass i cockpit og under dekk. Billige er de også, så dersom jeg rekonverterer til seilbåt er det aldeles ikke utenkelig at det blir en Bavaria.

Men motorbåtene deres... :eek::eek: De er ikke særlig vellykkede etter min smak. Rett og slett stygge som arvesynden (unnskyld all BWB-eiere), kulerunde med håpløst innredede uteplasser og en megasvær targabøyle tredd over det hele - men det er vel kanskje litt subjektivt. :crazy:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

........tenkte kanskje denne ´uavhengige´ greia kunne være av interesse selv om det ikke går direkte på historiske brukerfaringer av de du søker:

TOP 10 2003: and the winners are...

Jeg noterer med denne formuleringen som bavarianere og ikke bavarianere kanskje bør merke seg: The idea that you get what you pay for can be a good thing. With the Bavaria 32 you get a comfortable, attractive, smooth-handling coastal cruiser with a reasonable price tag.

http://sailmag.com/Boats/Bavaria/

 

Til norsk: Kjøper du Bavaria - får du hva du betaler for. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jepp, derfor helt perfekt til mitt bruk. Jeg har tidligere gjort rede for at båtturen er best når den holder opp, og derfor er boforholdene adskillig viktigere for meg enn seilegenskapene.

Uansett hvor mye en seiler i løpet av ferien, så er nok allikevel landligge den største sysselen målt i tid!

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til norsk: Kjøper du Bavaria - får du hva du betaler for. :rolleyes:

Det stemmer nok helt sikkert, og det er ikke noe poeng å betale mere enn hva man får... Så det er nok derfor at Bavaria selger såpass mye båt sammenlignet med en del andre rimelig overprisede farkoster fra ymse nisje produsenter.

 

Så jeg er nok helt enig med deg her Teodor :yesnod:

Link to post
Share on other sites

4 sesonger i B32 AC

 

Giveren til loggen røyk. Tlf til Lunde båt og den lå i posten dagen etter.

Vakumventilen (volvo-del) lakk litt vann. Zalo og stålull fiksa den biffen.

 

Thats it!!!

Forsåvidt hadde jeg heller ikke forventet mange feil, men ut fra erfaringene venner har med div nye norske båter er jeg glad jeg kjøpte Bavaria.

 

Forøvrig synd at det aldri går å ha en seriøs diskusjon på BP.

Link to post
Share on other sites

Håpet mitt er at alle kjente "Bavaria-hatere" (dere vet selv hvem dere er!) klarer å holde fingrene vekk fra tastaturet, og la denne tråden bli en "mythbuster". Så såpeseilere i Regina og eiere av eldre Orust båter som føler seg "truet" av billigere seilbåter: stay away :seeya:

Det ser ikke ut for du ble bønnhørt Spinner... synd at det igjen bare blir tullepreik.

 

Hva eiere av andre båter måtte mene om Bavaria kan de jo skrive i en ny tråd,

eller ta opp en av de mange "anti-Baviaria" trådene som allerede finnes her inne.

 

F.eks. lano2 lag deg en råd som heter: Hvorfor jeg ikke liker Bavaria

Du kan f.eks. få Ingar til å flytte alle innleggene dine dit så har du alt samlet på ett sted.

 

For oss som eier og liker Bavaria anbefaler jeg sterkt Bavariaklubbens forum. Her er det mange gode tips og erfaringer å hente.

 

Geir :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg noterer med denne formuleringen som bavarianere og ikke bavarianere kanskje bør merke seg: The idea that you get what you pay for can be a good thing. With the Bavaria 32 you get a comfortable, attractive, smooth-handling coastal cruiser with a reasonable price tag.

http://sailmag.com/Boats/Bavaria/

 

Til norsk: Kjøper du Bavaria - får du hva du betaler for. :rolleyes:

 

jeg leser det dithen at man får mer enn hva man betaler for og at lav pris ikke nødvendigvis er proporsjonal med en dårligere båt:

 

Peter McGowan

We realized, as we took turns behind the wheel in 10 to 12 knots of wind and flat water, that helm feel and responsiveness are not necessarily proportional to price. The helm was silky smooth, the wake was clean, and the hull (drawn by J&J Design) was easily driven.

Link to post
Share on other sites

.... det er ikke noe poeng å betale mere enn hva man får... Så det er nok derfor at Bavaria selger såpass mye båt sammenlignet med en del andre rimelig overprisede farkoster fra ymse nisje produsenter.

Jeg lurer på om Staudeskipperen hadde skrevet dette om han hadde tatt inn over seg det som ellers står om de "topp 10" båtene som det er snakk om.

 

Anbefaler å lese om fagjuryens bemerkninger til disse båtene: Bavaria 32, Beneteau 423, Hallberg-Rassy 43, Island Spirit 40, J/109, Jeanneau Sun Odyssey 35, Malö 41, Najad 460, Sabre 426, og Ultimate 24.

 

http://sailmag.com/Boats/

Link to post
Share on other sites

F.eks. lano2 lag deg en råd som heter: Hvorfor jeg ikke liker Bavaria

 

Tusen takk for rådet. :smiley:

Tror ikke du har skjønt mine synspunkt så langt.... :nonod:

 

Det jeg har registrert så langt, er at Bavaria eiere ikke sjekker ut nøye nok hva som finnes av alternativer til Bavaria. De kjøper gjerne båt på Lillestrøm-messa eller får et øyeblikkelig innfall en soldag i juni om å kjøpe seilbåt.... :smiley:

.... :eek: ...men det er kanskje bare meg som mener dette...og som er steike galen, som reiser rundt i Europa på forskjellige båtmesser hele året.... :lol:

Link to post
Share on other sites

Det ser ikke ut for du ble bønnhørt Spinner... synd at det igjen bare blir tullepreik.

 

Ja det er synd, men langt fra overraskende. Denne såpeseileren har et enormt markeringsbehov som han sikkert burde snakke med noen om.(ikke her i dette forumet, men kanskje starte med fastlegen sin)

Bortsett fra det, så syns jeg denne tråden så langt bekrefter at Bavaria er bedre enn sitt rykte. Når det gjelder leveranse av nye båter er det mer uvanlig at alt virker som det skal, enn motsatt. Jeg har selv kjøpt ny båt to ganger, begge ganger har det vært behov for litt småreparasjoner.

Det er selvsagt også veldig interessant at Bavaria blir sett på som en hvilken som helst annen båt i andre land. Kanskje Bavaria hetsen i Norge er så enkelt begrunnet, at ryktene og alle historiene er plantet i markedet av ren misunnelse over at Lunde har så stor markedsandel?

Lå forresten i Sandspollen forrige helg når en Engelsk Bavaria Vision 44 skled inn....nyyydelig båt!

Link to post
Share on other sites

Det kan ikke bli lange seriøse diskusjonen om feil på Bavaria siden det er såpass få feil på båtene.. Så det er ikke rart diskusjonene sklir ut... Jeg skjønner jo også frustrasjonen til enkelte når det viser at Bavaria er tilnærmet feilfrie sammenlignet med andre.... og det som er feil og reklamasjoner blir ordet opp uten diskusjon av forhandler.

 

Så for meg er denne tråden i likhet med alle andre trådene også en bekreftelse på at Bavaria holder meget god kvalitet.. eller "excellent value for money" som ekspertene sier..

Link to post
Share on other sites

På båtmessa på Lillestøm i våres ble det på Bavariastanden presentert en video som viste de forskjellige prosessene i bygging av ulike Bavariabåter. Denne videoen fasinerte meg når det gjaldt produksjon og sammensetning av forskjellige moduler. Hele byggeprosessen virket svært professjonell.

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert bortkastet å prøve, men:

 

Tror ikke du har skjønt mine synspunkt så langt.... :nonod:

 

Det de fleste sikkert har skjønt er at du ønsker oppmerksomhet, liker å snakke om Regina-båten din (?), og at du så langt ikke har kommet med noen sakelige innlegg, og heller ikke klarer å ligge unna.

Det smarteste er sikkert å ignorere alt tøyset ditt, men hvis du klarer å se for deg et budsjett på ny båt på ca. 1-1,2 millioner så blir det bare tull å trekke inn denne Regina-båten du hevder at du har. Det er INGEN Orust båter mellom 36-40 fot til den prisen. For meg og sikkert mange andre, blir det båter som Bavaria, Hanse, Beneteau, Elan som kan være aktuelle å kjøpe. Du vil sikkert da hevde at det er bedre å kjøpe en eldre Orust båt, men der er jeg helt uenig. Utviklingen av turseilere (det er det vi diskuterer) går veldig raskt, og nye båter har mye mer plass i akterskipet, og er ofte lettere å seile enn gamle båter. Når båtene blir masseprodusert for å holde prisene nede, skjer det også selvsagt noe med kvaliteten og produsentens forhold til hver enkelt båt. Jeg er sikker på at Regina-folket husker hvordan din(?) båt ble bygget, og hvordan den så ut da den forlot verftet. For Bavaria kunder blir det da veldig viktig å vite at importøren har et profesjonelt apparat til å ta av seg service og de problemene som måtte oppstå underveis. For meg er 1,2 millioner veldig mye penger å bruke på båt, det er mulig at du syns det er for lite, og at jeg burde legge på 2-3 millioner til, men det tillater ikke min økonomi uansett hva jeg pansetter. Så spørsmålet som er viktig for meg, og kanskje mange andre er: er Bavaria båtene "gode nok"?

 

Så hva er det du egentlig mener? Kom med et godt kjøpsråd til en som kan disponere 1,2 millioner uten å nevne ordet Regina.

 

Det jeg har registrert så langt, er at Bavaria eiere ikke sjekker ut nøye nok hva som finnes av alternativer til Bavaria. De kjøper gjerne båt på Lillestrøm-messa eller får et øyeblikkelig innfall en soldag i juni om å kjøpe seilbåt.... :smiley:

.... :eek: ...men det er kanskje bare meg som mener dette...og som er steike galen, som reiser rundt i Europa på forskjellige båtmesser hele året.... :lol:

 

I og med at du har den fulle og hele oversikt: hva er et bra kjøp til 1,2 millioner? Jeg ønsker meg en båt med god plass, god ståhøyde (er 1.93), greie seilegenskaper og så ny som mulig.

Mine messeerfaringer så langt er kun fra Lillestrøm og "Båter i sjøen" ved Kadettangen. Trodde forøvrig at båtene ser like ut uansett hvor de blir vist frem, men slik er det tydeligvis ikke. Her har du muligheter til å dele dine kunnskaper

Redigert av Spinner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bavaria hetsen i Norge

 

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen på det. Kritikk kommer det av de fleste merker.......overpriset/plastpest-produsent/massive hekkbølger mv er noen av "argumenter" overfor andre merker.

 

stay away

 

Å utelukke noen fra å uttale seg i utgangspunktet er etter min mening helt uhørt. PS... mener det går an å gjøre noen "usynlige" her inne, dersom en er så lett antennelig/ intolerant/ ikke kan overse "usaklige" innlegg fra andre medlemmer her inne. For meg er det like "usaklig" å fremheve Bavarias fantastiske tyske kvalitet i enhver sammenheng.

 

Det kommer det frem mange interessante momenter om forskjellige båter, bl.a Bavaria. Dette kan være nyttig når ny båt skal vurderes.

 

MEN jeg er sikkert ikke meningsberettiget i denne tråden......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...