Jump to content

MythBusters-hvilke feil har du hatt på din Bavaria?


Spinner

Recommended Posts

Forøvrig synd at det aldri går å ha en seriøs diskusjon på BP.

Du har dessverre rett. Vi lider under at det er nok med en eller to tullekopper, så er tråden ødelagt. Og det kan virke som akkurat det er målet. I denne tråden er det mannen med dyr båt og liten selvtillitt (Såpemannen, Lano2) som forutsigbart nok er ute etter å ødelegge. All erfaring sier meg at du da sliter med ett eller annet. På tide at Skipsraadet vurdere Lano2 og Anonyms tilstedværelse her inne. Vet at flere mener det samme.

Link to post
Share on other sites

Å utelukke noen fra å uttale seg i utgangspunktet er etter min mening helt uhørt.

Det kommer det frem mange interessante momenter om forskjellige båter, bl.a Bavaria. Dette kan være nyttig når ny båt skal vurderes.

 

 

Det har vel litt med historie å gjøre, hver gang Bavaria blir nevnt kommer de samme personene med de samme usakelighetene. Ganske slitsomt at det ikke går an å diskutere Bavaria uten at det blir bare tull og tøys. Hvis blant annet såpeseileren ønsker å diskutere på et litt annet nivå, så er han selvsagt velkommen til det, men tøyset hans er helt uinteressant.

 

MEN jeg er sikkert ikke meningsberettiget i denne tråden......

 

Klart du er det...

Link to post
Share on other sites

På tide at Skipsraadet vurdere Lano2 og Anonyms tilstedværelse her inne. Vet at flere mener det samme.

 

Og jeg som trodde dette var et forum for meningsytringer..

Hvem andre mener det er på tide at jeg kastes ut herfra? Jeg forventer at du kan liste opp navn etter å ha kommet med et slikt utspill.

Link to post
Share on other sites

Auda, kan dere ikke lage en sånn "utkastelsestråd" i stedet da? For en gangs skyld har vi en litt morsom Bavariatråd hvor en faktisk kan få litt innsikt.

 

mvh tuffff

 

PS! Jeg skjønner ikke helt dette med utestengelse av de nevnte herrer - det er da til tider morsomt med dem også.

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hør nå her... trådstarteren ber om innlegg fra nåværende/tidligere Bavaria-eiere om deres erfaringer med egen båt

hvordan de oppfatter service nivå til importøren.

 

Han presiserer at han ikke er interessert i IKKE Bavaria eieres synspunkter.

Disse finnes "i søkk-og-kav" i andre tråder på BP. Er dette totalt umulig å respektere ?

 

Geir :seeya:

Link to post
Share on other sites

Er dette totalt umulig å respektere ?

Det er nok det ja.. men jeg hadde ikke foventet noe annet heller... Vi må bare erkjenne at guttene har et makeringsbehov og det må vi leve med. Det er nå engang slik at når gutter blir til menn så ramler stenene ned i pungen, men her ser det ut til at noen sliter med stenene helt oppunder drøvelen.

 

Så for meg personlig er slike gutter helt uproblematisk, de av oss som har barn har jo gjerne sett tilsvarende tendenser i barnehagealderen.

Link to post
Share on other sites

En tråd som dette hvor kun de som har erfaring fra egen Bavaria skal ha en form for legitim rett til å uttale seg i et åpent forum, er vel helt dødfødt. Det samme gjelder om andre båtmerker ble satt i fokus.

 

Det er en del frodighet i diskusjonen her, og ingen liker vel alle "blomstene" man ser på trykk, selv om vi kan ha personlige preferenser.

 

Men det må være lov for enhver, uansett tråd, å stille spørsmål ved alt som kommer til uttrykk. At enkelte i begge leire derved faller for eget grep er nå så. Av og til forstyrrer det, av og til blir man klar over at noen har sære grunnholdninger som ikke tjener saken enten man er Bavarianer eller ikke.

 

Men hva skal det tjene til med slike formuleringer som ...når gutter blir til menn så ramler stenene ned i pungen, men her ser det ut til at noen sliter med stenene helt oppunder drøvelen...

Link to post
Share on other sites

En tråd som dette hvor kun de som har erfaring fra egen Bavaria skal ha en form for legitim rett til å uttale seg i et åpent forum, er vel helt dødfødt.

 

Hvorfor det? Så lenge det er så mange som har så sterke meninger om Bavaria, mener jeg det er helt greit at vi prøver å komme til bunns i hvor skoen egentlig trykker. At jeg i utgangspunktet ønsker tilbakemeldinger fra nåværende eller tidligere Bavaria eiere er vel heller ikke så rart, det er vel de som sitter på erfaringene?? Som tidligere nevnt i denne tråden, så burde det være mange som har eid en Bavaria som ikke føler seg "tvunget" til å si annet enn det som sant er?!

 

 

Skjønner ikke helt at dere skal rakke så mye ned på lano2 hele tiden.

 

Les innleggene hans fra Bavariatråder, så skjønner du helt sikkert!

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært ombord i samtlige av Bavaria modellene de siste 10 årene. Jeg har også vurdert seriøst å kjøpe Bavaria, men endte for 7 år siden opp med et annet merke....

 

....så det er nok ikke helt usaklig det jeg kommer med. Men det at jeg kaller en spade for en spade, liker mange Bavaria eiere ikke å høre om.

( Ja, jeg har også vært ombord hos christabelle i B-38 )

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt at dere skal rakke så mye ned på lano2 hele tiden.

 

:yesnod:

 

Men det nye er å ta han FØR han har sagt noe..........

 

Ellers når sakligheten nye høyder når det blir konkludert med at største feil med Bavaria, er feil på andre båteieres utstyr........ :crazy::lol:

 

 

 

Det er blitt en del fokus på Bavaria's industrialisering, produksjonsmetoder, samlebånd mv. Hvilken verdi har dette fremfor bl.a. Norske båtbyggere som i større grad er "håndverk"?

 

Fremstilling av båt er mye monteringsjobb av utstyr levert av underleverandører, hvor valg av komponenter er avgjørende. Fører samlebåndet til bedre produkter, billigere eller bare flere produsert?

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes det var genialt av trådstarter å spørre etter erfaringer og ikke meninger. Meninger er også av interesse, men det var altså ikke utgangspunktet for denne tråden! Denne typen avsporinger gjør helt klart båtplassen til et mindre interessant sted for de fleste av oss :nono:

Link to post
Share on other sites

Står BP for Bavariaplassen ? :wink:

 

 

Bare et pakningssett til dassen koster 10 % av hele Bavaria'en, så det lønner seg nesten å kjøpe ny båt.... :yesnod:

 

 

....men du har jo hatt båten din tilsalgs nesten alle de 4-5 årene du har hatt den, så noe må det vel være ....? :wink:

 

 

Høres ut som den perfekte bobåt. :lol:

 

 

De kjøper gjerne båt på Lillestrøm-messa eller får et øyeblikkelig innfall en soldag i juni om å kjøpe seilbåt.... :smiley:

 

Såpeseilerens bidrag til en saklig Bavariatråd...

Link to post
Share on other sites

Bavaria er enkelt å selge. Det er et stort pluss. Folk står i kø for å få kjøpt uprøvd båt til prisantydning. Iallefall så lenge båten ikke er eldre enn 2-3 år.

 

Jeg er enig med Jeanneau her, det virker som om prisene på Bav holder seg forbausende bra. Spesielt mtp at de lanserer stadig nye båter med "samme" pris og flere fot. Nå har vel dette avtatt litt (det ble jo prisøkning på både 31 og 34 kontra 30 og 33), men for meg virker det "feil" at det ikke er mulig å få en godt utstyrt Bav 32 til særlig under 700`. Du får en NY Hanse 320 med alt nødvendig utstyr (plotter, varmer, autopilot, ratt, landstrøm, VHF) kommer jo ikke på mer enn 750.000 i listepris. I tillegg kommer det kanskje et lite tilbud... DA sliter jeg litt med prisene på Bavaria som er et ok alternativ for oss, men ikke til nesten nypris av Hanse. Da blir det heller en helt ny Hanse...

 

Men dette må vel borge for at båtene er både gode og populære...?

Link to post
Share on other sites

Fremstilling av båt er mye monteringsjobb av utstyr levert av underleverandører, hvor valg av komponenter er avgjørende. Fører samlebåndet til bedre produkter, billigere eller bare flere produsert?

 

Samlebånd fører til jevn kvalitet. Innkjøpet har mye og si. Det er forskjell på å levere 3000 + rigger, 3000 + motorer,osv. kontra 40-50 av hver i året.

 

Men du får ikke gjordt noe anderledes med innredningen. Alt er likt. SÅ lik det, eller velg en annen båt.

 

Har selv en Bav 42C, ny i fjor. Meget godt fornøyd. Har hatt noe småkluss, som ligger under erfaringer s feks løse speil,

el-panel fra Wurth som ikke ble kalibrert før senere. Skifte av storseil-skjøte.

 

Kan trygt anbefale båten.

Link to post
Share on other sites

For å komme med litt saklig i denne tråden.

 

jeg ble ganske skremt på messa i Lillestrøm i år..

 

Det var flere bavariamodeller der finishen var meget dårlig, lister hang og slang i den ene..

overgangen mellom treverk og glassfiber var stygg, man hadde forsøkt å fuge der, med resultatet at det var sika mange millimeter innpå treverket.

 

Jeg så også på flere andre billigbåter, og den som imponerte mest var uten tvil Delphia 40.

Link to post
Share on other sites

får et øyeblikkelig innfall en soldag i juni om å kjøpe seilbåt

Jeg....øh...kjenner en annen som gjorde dét. :blush:

 

 

Er du sikker på at det var overgangen mellom treverk, og ikke overgangen mellom plast som skal ligne på teak ?

Hanse bruker plast-teak, Grand Soleil maler mahogny så det ser ut som teak og min X-Yacht har finerplater... En fordel med plast er vekta, i den grad lav vekt er fordel. Hanse 37 veier ca 1 tonn mindre enn eksempelvis Dufour 385 (er det 385 den heter?). Bavaria er relativt tunge båter, og jeg har sett og erfart at det er fordel ved turseiling. Farten gjennom bølger blir gjevnere fordi båten stamper mindre. Til gjengjeld akselerer den senere, og har lengre responstid på trim.

 

 

Jeg er ingen Bavaria-eier, men jeg har en noe spesiell erfaring med Bavaria-båten likevel. Vet ikke om jeg skal karakterisere det som positivt eller negativt, men etter besøk i Bavaria har kona fått 3+++fots-syken. Hun har til og med begynt å lese seile-litteratur :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det? Så lenge det er så mange som har så sterke meninger om Bavaria, mener jeg det er helt greit at vi prøver å komme til bunns i hvor skoen egentlig trykker. At jeg i utgangspunktet ønsker tilbakemeldinger fra nåværende eller tidligere Bavaria eiere er vel heller ikke så rart, det er vel de som sitter på erfaringene?? Som tidligere nevnt i denne tråden, så burde det være mange som har eid en Bavaria som ikke føler seg "tvunget" til å si annet enn det som sant er?!

Man må gjerne "prøve å komme til bunns i hvor skoen trykker", det er helt greit. At du "i utgangspunktet" ønsker tilbakemelding i åpent forum fra gruppen som har hatt eller nå har Bavaria er din fulle rett. Men derfra til at alle andre med innsikt, erfaring, og forståelse for kvaliteten av seibåter, ikke skulle ha rett til å uttale seg her, er helt meningsløst. Jeg mener det faktisk vil gjøre det vondt verre om man virkelig sperret noen ute fra denne tråden. Da risikerer man at Bavarianerne for alvor stigmatiserer seg selv.

 

Så Spinner, møt verden slik den er!

Redigert av Teodor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trådstarteren bør heller ta en titt på http://www.bavariaklubben.no og http://www.bavariaklubben.se hvor debatten ikke er preget av sterke religiøse dogmer - verken den ene eller andre veien. Derimot diskuteres små og store problemer med Bavariaene. Jeg for min del velger å tro av Bavaria verken er mye bedre eller mye verre enn 'budsjett'-båter fran andre store produsenter. Men det er et tankekors (og en trøst for meg) at problemene som diskuteres angående noen få år gamle Bavariaer ligner mye på de jeg oppdager i min 36 år gamle Orust-bygde båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...