Jump to content

Kartplotter + radar


oddgeir

Recommended Posts

Med den synkende dollarkursen (5.63) og utsikten til å seile fra Frankrike, gjennom den engelske kanal og hjem, nærmer tidspunktet seg der det skal investeres i en plotter med integrert radar fra USA.

 

Blant annet har jeg sett på 4008 og 3210 fra Garmin, og C80 fra Raymarine som begge er klargjort for radar, enten som overlay eller ved splitscreen.

 

Siden dette er upløyet mark for meg, lurer jeg på hvilke erfaringer andre har gjort med slike produkter.

 

1. Har man en komplett løsning med plotter og radarantenne, eller er det flere dupeditter som må inn installasjonen for at dette skal virke?

 

2. Er de nevnte plottere med 4kw antenne bra nok til praktisk bruk i tåke og dårlig sikt i tett trafikerte områder?

 

3. Har dere eksempler på installasjoner som fungerer bra, gjerne med henvisning til konkrete fabrikat?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Første spørsmål er om det er seil- eller motorbåt det er snakk om. Er det seilbåt er strømforbruk ofte et viktig spørsmål. Da er strømsparefunksjoner som "vakt mode" (Furuno) ganske viktig. Det er vel en produsent til som har dette, men jeg har bare erfaring med Furuno. Da er det vel Furuno M-1724C en modell du burde se på (den er også forberedt for AIS, noe som kan være et godt supplement gjennom den engelske kanal og forbi Skagen). (Eller, Furuno M-1734C om du insisterer på kraftigere antenne.)

 

Dersom du har planer om langtur med kryssing av hav ville jeg nok vurdert separat radar. Når du kommer langt nok fra land er det ikke alltid noe poeng å bruke strøm på en plotter. Da burde det holde med en enkel GPS-mottager. Radar er derimot kjekt å ha.

Link to post
Share on other sites

Det finnes neppe noen radar på markedet idag som ikke har dette.

Snakker vi om samme sak er, eller er det gått alt for lang tid siden jeg sjekket markedet?

 

Når jeg nevner Furunos "vakt mode" så er ikke dette det samme som "standby" på en tradisjonell radar. Furuno har en funksjon som med jevne mellomrom (tiden er valgt av bruker) går fra standby til TX og gjør et par sveip. før den går tilbake i standby Jeg kan ikke se at f.eks. Raymarine eller Simrad har denne funksjonen.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jamen da tolker jeg det slik at dette er tatt vare på.

 

Da er fortsatt spørsmålet: Er dette en brukbar plotter, er Navinonics bra kart, og er dette en brukbar radarløsning?

Noen som har dette som kan skrive noen ord?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Vi er mange fornøyde med C og E serie her på Båtplassen, ta et søk og sjekk.

Min mening er at C70 med 6,5 tommers skjerm er for liten, bortsett fra det, løp og kjøp. :seeya:

Tusen takk. Da skal jeg prøve å ordne meg en større skjerm.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Min mening er at C70 med 6,5 tommers skjerm er for liten, bortsett fra det, løp og kjøp. :seeya:

 

Tror faktisk det er C70 som er montert i den nye So36 i havnen. Mulig det kan være C80. Uansett jeg liker menyen godt på

Raymarine. Har en C120 plotter i Pod på bordet. Vendbar.

 

Oddgeir, den SO36 virker bred bak, den holder bredden helt akter. Har du prøvd å sitte helt ute på BB og SB side og sjekket

om du vil se plotteren. Dette er grunnen til jeg valgte en vendbar pod. Men plotteren hos deg vil bli montert i pidestallen

øverst i synsfeltet.

 

 

Ellers har jeg stort sett gode erfaringer rundt Raymarine plotteren, utenom en black-out i sommer. BÅten skal inn til

Lunde om 1 uke. Da vil de gjennomgå kabeltrekket, kan skyldes dårlig kontakt.

 

Hva slags autopilot skal du ha? Med tanke på å seile den hjem er dette et must.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en C120 med Navionics kart. Synes plotteren er velding intuitiv å bruke og er etterhvert meget godt fornøyd med kartverket, dette har blitt oppdatert nesten årlig og vært gratis, ihvertfall for norskkjøpte kartbrikker. Har og en Lowrance 527, også denne med Navionics kart. det har sikkert noe med skjermstørrelsen å gjøre (12" mot 5,5"men kartene oppleves mye mer informative på C120'en. Tror helt sikkert du finner en pakkeløsning med C80, tror det blir en bedre løsning. Vet også at roaldbj har Raymarine plotter/radar (E serien), tidligere hadde han en 2kw antenne men byttet etterhvert til 4kw somvar noe helt annet.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Åjoda, Raymarine kaller det f.eks. "Power saving Timed Transmit mode"

Ok, jeg fant det i håndbøkene til Raymarine. Garmin har også funksjonen, men de har selvsagt laget enda et navn på dette. Det er en stund siden jeg skaffet meg oversikt i dette markedet, ja. Simrad ser forresten ikke ut til å ha denne funksjonaliteten ennå, om ikke håndbøkene på nett er foreldet da. De kommer uansett med noen nyheter om ikke så lenge. Jeg får ta en lengre radar-runde på Sjøen for alle neste år. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er også på jakt etter dette, iallefall plotter. Har bestemt meg for enten Garmin eller Raym. Usikker på hvilket nivå jeg skal legge meg på økonomisk, men ved radar så må en jo noe opp i plotter. Ser for meg ut som om Garmin har mindre fysiske mål med samme skjerm, syns 4000 og 5000 ser veldig bra ut. Noen som har synspunkter? Droppes radar så syns jeg egentlig 525 er ok... Eller A65

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med 6,5 tommers skjem montert i pidestallen er at dette er alt for lite, men jeg er ikke 20 år lengere og merker jo at synet ikke er som det var den gangen, tviler på at denne endringen vil snu etterhvert som jeg blir eldre... Derfor hadde jeg uten tvil valgt noe med så stor skjerm som overhodet mulig, skal en kjøre radar på splittskjerm så er det ikke mye igjen til begge bildene på liten skjerm.

 

Prisen, ja det koster noen dollar, men navigasjon og radar inngår som sikkerhetsutstyr ombord hos meg, og spare på dollaren kan jeg gjøre andre steder..

 

Jeg kjenner til Garmin best, har hatt A65 fra Ray, men fant meg ikke tilrette med hverken plotter eller kart sammenlignet med Garmin, men dette er jo subjetikivt sett fra mitt syn.

 

WMJ Marine leverer Garmin 4008 og GMR 18 radar som er på 4kW til rundt 2500$ pluss ca. 50$ i frakt til kongeriket som rimeligste alternativ, da tar det nok en 6 uker før en har den her..

 

Siden jeg ikke skal monterer dette før i mars så venter jeg bare på at Bush fortsetter med plotikken sin og dollaren faller ennå mere... Har så vanvittig lyst på 12 tommeren, men da blir den ikke flushmontert i pidestallen.... så jeg må tygge litt på hvordan jeg kan løse dette.

 

Det er bare tull når mannskapet (kvinner) sier at størrelsen ikke betyr noe..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En funksjon de burde komme med var å veksle automatisk mellom radar og kart, gjerne med en lang periode radar og en kort periode kart. Men det blir vel forvirrende hehe

Furuno har jo fjernkontrol på sine navnet radarer, det er ikke dumt, iallefall ikke for seilbåter hvor skjermen sitter mer enn en armlengde i fra, så spørs det om denne fjernkontrollen er vanntett da...

Link to post
Share on other sites

Har skjekke div |fra statene , både rein plotter / radar og kombi .Finner ikke noe som er så veldig billig jeg da , forslag på hvor jeg skal skjekke ? Så Garmin blei det bra pris på , men rein radar var det ikke mye å hente på .Men trenger flere tips om hvor det er ok priser da

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tro at en enkel radar, eksempelvis denne hentet fra katalogen til Seatronic er helt OK:

Furuno M-1623, 6" Sølv LCD skjerm med god kontrast. 38 cm radome antenne med 2,2 Kw sender. Driftspenning : 10-40V DC, bruker kun 8W i vaktmodus. Komplett med antenne og 10m. kabel.Kun kr: 11 950.-

Det viktigste er at man er interessert i å lære seg å bruke radaren. Jeg har de siste årene hatt ganske mange samtaler med fritidsbåteiere som har "kostbar" radar ombord, og hvor jeg undres over om de vet hvordan den skal brukes når båten ruller litt og regnet spruter?

Link to post
Share on other sites

Oddgeir, hvordan får du montert radaren før avreise fra Frankriket? Funderer litt på dette selv før avreise, vi kan ta oss tid selvsagt, men innser at det nok blir mye annet som skal i orden før avreise og monterting av radar i masten er vel ikke akkurat gjor på 1,2,3? Ikke vet jeg hvordan jeg skal montere den, men det har jeg tid til å finne ut...

 

Mulig jeg kan få underlev til Hanse og montere nødvendig beslag i masten, må sjekke...

 

Sydvesten: Enig med Garmin 4008 og radaren GRM18 ser fristende ut, ca 18.000 er ikke ille.

 

Er også fristet av Garmin, da jeg har hatt både Geonav og Magellan samt har brukt Ray A65 en del, men jeg likte uansett Yamarinen sin Garmin 172c best av alle, tross liten skjerm, den var bare konge... Jeg har en liten og smal pidestall på Hansen så en 12 tommer kommer til å se ganske vilt ut, tror jeg får satse på 8 tommer, har et par år igjen til synsproblemene starter (iflg snittet er det vel ved 40 års alderen)...

 

Ser at Garmin radaren er av samme størrelse både i omfang og vekt som Garmin, men at denne er kraftigere...

 

Er også litt usikker på om det å montere en radar i fullfart på verftet egentlig gir så veldig mye mer trygghet, har jo forståelse for at dette er et instrument som krever tilvenning og erfaring, helst ved mye bruk i dagslys for å forstå hvordan ting en da kan se vises på bildet... Vel, får tenke litt, men god tråd å se på og lære av er Roaldbj sin radar tråd, veldig bra.

 

Har skjekke div |fra statene , både rein plotter / radar og kombi .Finner ikke noe som er så veldig billig jeg da , forslag på hvor jeg skal skjekke ? Så Garmin blei det bra pris på , men rein radar var det ikke mye å hente på

 

Er det ikke nesten omvendt da? Seatronic, Garmin GRM 18, kr. 11.990,-, WMJMarine.com, 879 $, eller ca 6.500, nesten halv pris, plotterene ser ut til å være mellom 20 og 40% rimeligere...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke Seatronic noen billigsjappe på båtelektronoikk.. Det er Malfix i Oslo som er det.

4008 koster 18.900 kroner

GMR18 koster 7990 kroner... er litt usikker på om denne prisen kun gjelder ved kjøp av plotter med radar, det stod i allefall så at lese i forrige utgave..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke Seatronic noen billigsjappe på båtelektronoikk.. Det er Malfix i Oslo som er det.

 

Nei, radaren var dyr der, men 4008 er rimeligere der enn hos Malfix, 17.900,-. Pakkepris for radar GRM18+4008 er kr. 27980, så skal du ha begge, blir det kr. 1.000 rimeligere hos Malfix. Uansett, ca 9000 å spare er mye penger, men selvsagt må det også være noe mpt kjøpslov osv, men regner med at garantien er "verdnes garanti", det har jeg ikke sjekket...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

men regner med at garantien er "verdnes garanti", det har jeg ikke sjekket...

Dets stmmer det, men der meget en liten verdi i Norge uansett hva vi vil måtte mene... Belanor vil neppe ta i dette med ildtang om det ikke er kjøpt via dem. En må nok regne med å være "selvassurandør" her.. der ligger de 9000 kronene... en kan jo kjøpe ny radar for dette beløpet og nesten en ny plotter også

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...