Jump to content

Kartplotter + radar


oddgeir

Recommended Posts

Er det ikke slik at alle kompassene til Raymarine er vanlig analoge fluxgate?

Har ingen aning jeg da, derfor har jeg spurt om dette fra Belenor... hører jeg ikke nor fram dem så spør jeg i forumet til Garmin i USA.. Frågan er om jeg kan hente ut signaler om dette fra selve piloten, den har nema utgang/ingang i allefall... kan jeg det så har jeg vel rate saken med meg vil jeg tro... men om det funker.... inte vet jag

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da forstår jeg det slik at det Garmin GMR 18 etterspør, er en tilkobling til fluxgatekompasset som er tilkoblet autopiloten.

Rategyro er altså ikke nødvendig for å få en fungerende radarløsning.

Men med en rategyro tilkoblet fluxgatekompasset oppnår man større nøyaktighet, spesielt ved nord-opp på radaren.

 

Har jeg nå forstått dette?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Rategyro er ikke nødvendig for å få til radarløsningen, men den vil selvsagt bli mer stabil med rategyro i tilegg til kompasset.

 

Forstår ikke helt hvordan en rategyro skal forbedre nord-opp funksjonen på radaren. En rategyro måler jo rotasjon og ikke retning.

 

Jeg har lest at ved nord opp og radaroverlay på plotteren, så blir det større nøyaktighet. Altså at kart og radar stemmer bedre overens, grunnet rategyroens raskere respons på kursendringer.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Hvilken rategyro til Raymarine er det man snakker om her? Jeg har rategyro koblet til min autopilot av typen Smartpilot. Se:

http://www.raymarine.com/productdetail.asp...;PRODuct_id=273 Min autopilot heter S2 SmartPilot Corepack, den er oppgradert med rategyro. Men den kan også kjøpes med rategyro ferdig montert og heter da S2G SmartPilot Corepack. Denne inngår nettverksystemet til Raymarine, bl.a. i E-serien med kommunikasjonssystemet SeaTalk hs Networking.

Link to post
Share on other sites

Ok, da har jeg sett lyset.

Nå skjønner jeg at rategyroen ikke er nødvendig for å få dette opp og gå, men at det er en nyttig tilleggskomponent.

 

Tusen takk til alle bidragsytere.

 

Hilsen oddgeir (stadig litt klokere)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Hallo hallo dere, med fare for å gjenta seg selv. Ett rate kompass vil gi bedre stabilt bilde på en radar som kjører nord opp, når en kjører med baug opp bruker ikke radaren kompasset til noe. Om man seiler med nord opp og båten turner så vil alle ekkoene ligge i etterkant av der de skulle vere med en vanlig fluxgate. Med rate så vil denne effekten bli mye mindre. Dette kommer av treghet i kompasset.

 

Marpa, om du har tenkt å benytte deg av denne funksjonen må du ha rate-kompass, den klarer ikke å følge ett ekko som ikke er stabilisert i forhold til nord (se forrige avsnitt).

 

Såvidt jeg kan se ut av raymarine så har de altså en autopilot med rate sensorer, ett ekstern fluxgate kompass. Dette kompasset er koblet på gamle analoge måten og det er ikke noe dårlig ved det, alle gjør dette internt. Men du kan ikke koble bare kompasset til noe annet enn piloten her. Om du skal kun kjøpe ett kompass til radaren din så kan du klare deg uten rate, men du vil oppleve at ekkoene flytter litt på seg ved nord opp.

Du kan kansje kjøpe ett system med display og få ut nmea.

Link to post
Share on other sites

Når man velger spor-opp kan kartbildet hoppe litt fram og tilbake selv om kursen er rett. Dette kommer av at kursinfo fra GPS ikke er helt stabil. Hvis radaroverlay velges i spor-opp modus vil jo radarbildet og kartbildet da bevege seg i forhold til hverandre. Ved bruk av headingkompass vil jeg anta at denne bevegelsen filtreres vekk.

 

Hvis dette ikke er tilfelle trenger ikke jeg headingkompass, bruker aldri nord-opp.

 

 

KVH sitt kompass med display heter Azimuth 1000

 

KVH Azimuth 1000

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når man velger spor-opp kan kartbildet hoppe litt fram og tilbake selv om kursen er rett. Dette kommer av at kursinfo fra GPS ikke er helt stabil. Hvis radaroverlay velges i spor-opp modus vil jo radarbildet og kartbildet da bevege seg i forhold til hverandre. Ved bruk av headingkompass vil jeg anta at denne bevegelsen filtreres vekk.

Når du sier spor opp så vil jeg anta du mener gps kurs?

Kan du legge på radaroverlay uten kompass?! Det kan da umulig bli ett godt bilde, nei jeg har ikke sett det...

Om du skal ha radaroverlay med godt bilde må du ha fluxgate med rate sensor, enten det er nord opp eller ikke. True motion med nord opp er ett god måte å navigere på, det gjelder vel og merke å bli vandt med måten...

Link to post
Share on other sites

Marpa er som Frøken Fryd sier ubrukelig uten rategyro eller bedre.

Har du Raymarine autopilot med rategyro intergrert er saken grei. Den kjører NMEA med standard NMEA heading setninger.

Raymarine bruker selv heading data over NMEA, ikke Seatalk eller Seatalk HS som Roaldbj antyder.

Den er kompatibel med andre produsenter som støtter NMEA.

Har du ikke autopilot kan kompass og rategyro kjøpes separat. HER

 

 

Link to post
Share on other sites

Har sett det har vært hevdet at Lowrance skal komme med radaroverlay uten at en trenger kompass. Er enig i at det må bli dårlig hvis det er tilfelle.

 

Det jeg mener er det som heter Track-up hos Lowrance.

 

Det jeg fortsatt ikke forstår er hvorfor rategyro skal gi større forbedring ved nord-opp enn ved track-up. Rategyroen måler rotasjon. Ved å kombinere disse gyrodataene med kompassdata gir dette bedre informasjon om båtens bevegelse. Verdien av dette bør jo være lik for begge disse måtene og vise bildet på.

 

 

Har autopilot, men det er Simrad AP14 så jeg vik ikke få headinginfo fra den. Lowrance har ikke MARPA så jeg trenger nok ikke rategyro, så KVH kompasset som koster i underkant av 400USD vil gjøre jobben for meg.

 

Antar det vil være et problem å bruke Raymarine sin Kompass/rategyro uten Ray utstyr. Ray pilot eller plotter trengs nok for kalibrering. KVH har automatisk kalibrering hver gang en kjører en fullstendig sirkel i riktig hastighetsområde.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man kan kjøpe mye på postordre fra utlandet. Men en plotter? Skeptisk...! Jeg vet bare en ting: Uansett merke vil du en dag ha behov for å ringe en forhandler eller aller helst importør for å få hjelp. Billig kan bli dyrt!

 

Mja, har hatt 3 plottere nå og aldri måttet kontakte noen forhandler, software update tar en jo selv. Så får vi se da, kanskje jeg får problem nå, men har jo noen tusen å bruke før den blir like dyre som i Norge. Det finnes ikke gratis luncher vet du:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har sett det har vært hevdet at Lowrance skal komme med radaroverlay uten at en trenger kompass. Er enig i at det må bli dårlig hvis det er tilfelle.

At en kan gjøre det er nok en ting men at bildet blir bra nekter jeg å tro på. For å plassere ekkoene over kartet må nødvendigvis radar/plotter vite hvor baugen peker, hvor båten har kurs er noe helt annet, og som kjent får man ikke styrt kurs ut av en gps, spesiellt når man endrer kurs vil dette bilde bli, ja, grøt...

 

Det jeg mener er det som heter Track-up hos Lowrance.

Jeg antar dette er gps kurs opp...

 

Det jeg fortsatt ikke forstår er hvorfor rategyro skal gi større forbedring ved nord-opp enn ved track-up. Rategyroen måler rotasjon. Ved å kombinere disse gyrodataene med kompassdata gir dette bedre informasjon om båtens bevegelse. Verdien av dette bør jo være lik for begge disse måtene og vise bildet på.

Hvis radaren skal tegne bildet opp flere ganger mens båten forandrer baugens retning så forstår vi at ekkoene vil komme på nye stede hele tiden. Jo mer nøyaktig kompasset er jo bedre kan ekkoene tegnes opp på akkurat samme sted på skjermen som sist, selv om baugen (og radarantennen) kansje har flyttet seg 5 grader. En vanlig fluxgate vil ligge i etterkant og ekkoene vil bli defor bli tegnet opp på feilt punkt på skjermen frem til man har en stabil kurs igjen. Dette vil bli verre jo raskere bevegelser baugen har. En kan nok stabilisere ekkoene med kurs opp som du sier men ikke uten kompasset.

Link to post
Share on other sites

Helt enig i dine betrakninger når det gjelder fordeler med rategyro. Selv om kompasset har 10Hz oppdateringsrate vil jo dempingen filtrere signalet slik at kursoppdateringen blir tregere enn ved rategyro.

 

Men har fortsatt ikke fått noen forklaring på hvorfor det skal være større fordeler med rategyro ved nord-opp enn ved kurs-opp.

Link to post
Share on other sites

Helt enig i dine betrakninger når det gjelder fordeler med rategyro. Selv om kompasset har 10Hz oppdateringsrate vil jo dempingen filtrere signalet slik at kursoppdateringen blir tregere enn ved rategyro.

Litt usikker på hvilken dempning du sikter til nå...

 

Men har fortsatt ikke fått noen forklaring på hvorfor det skal være større fordeler med rategyro ved nord-opp enn ved kurs-opp.

Vel baug opp får man uten kompass, da blir det ikke like bra. Med kompass er det en annen sak.

 

Jeg hadde tidligere ett Simrad kompass uten rate sensorer og både piloten og radarbildet var dårligere enn hva jeg forventet. Jeg endte opp med ett rate-kompass fra Furuno som også tar imot gps data for å kompensere for magnetisk avvik.

Link to post
Share on other sites

I min enkle verden trodde jeg at kompass var rattegyro, men det var det ikke. Min Simrad plotter har kompass montert i baugen, men det var ikke rattegyro... Antar at dette kompasset kan brukes dersom jeg satser på radar likevel...

Tja, en mulighet er å be Hanse eller Nelson Marine å oppgradere kompasset. Det ble gjort på min båt. Prislistemessig koster ratekompasset et per-tre tusen mer enn den enkle fluxgaten.

 

En helt annen sak er at du sannsynligvis får levert autopiloten med en AC10 kurscomputer. Denne er 5 Hz, og skal du sykronisere kurscomputer med radar skal du ha en AC20 som er 10 Hz og har en egen kobling til radar. Dette er antagelig ikke så viktig dersom radaren du bruker ikke har inngang for synkronisering, men jeg er faktisk ikke sikker på hvor ofte AC10 sender ut kompassdata på SimNet.

 

Forstår ikke helt hvordan en rategyro skal forbedre nord-opp funksjonen på radaren. En rategyro måler jo rotasjon og ikke retning.

Jeg tror jeg har forsøkt å forklare fluxgate med rategyro for siste gang på baatplassen, men på våre breddegrader vil et fluxgatekompass enten vingle veldig mye fra side til side, eller være nokså tregt og henge etter i svingene. Ved å kombinere kompasset med en ratesensor får du (eller rettere sagt produsentren) et kompass som er relativt stabilt og reagerer raskt når båten svinger.

 

Når du bruker MARPA er kompasset nødvendig for å fortelle om båten din endrer kurs eller ikke. Det har egentlig ikke noe med om nord er opp eller ikke på skjermen, men MARPA-komputeren må vite hvor mye eget fartøy svinger for å beregne bevegelsen til ekkoet som skal følges. Et ratekompass vil gi mer nøyaktige beregninger enn et vanlig fluxgate.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle kompass har demping, enten olje eller elektrisk. Hvis ikke ville kompasset vise veldig varierende retning når kompasset utsettes for brå bevegelser. Retningen som et kompass viser (eller sender) er en gjennomsnittsmåling over noe tid.

 

 

Uansett hvordan bildet skal vises ved radaroverlay kan ikke jeg forstå annet enn at en rategyro vil gi samme forbedring sammenlignet med et kompass. Er ikke nord opp og kurs opp egentlig samme bilde men med forskjellig referanse for hva som plottes opp på skjedrmen?

Link to post
Share on other sites

Alle kompass har demping, enten olje eller elektrisk. Hvis ikke ville kompasset vise veldig varierende retning når kompasset utsettes for brå bevegelser. Retningen som et kompass viser (eller sender) er en gjennomsnittsmåling over noe tid.

 

Uansett hvordan bildet skal vises ved radaroverlay kan ikke jeg forstå annet enn at en rategyro vil gi samme forbedring sammenlignet med et kompass. Er ikke nord opp og kurs opp egentlig samme bilde men med forskjellig referanse for hva som plottes opp på skjedrmen?

Du har selvsagt rett når det gjelder dempning i kompass, det virket en liten stund som du snakket om demping etter at det ble sendt ut og da måtte jeg spørre. Dempningen finnes selvsagt i rate utgaver også. Du kan godt si at det er en gjennomsnittmåling, rate sensorene skal forsøke å gjøre dette til øyeblikksverdier så godt som mulig da den beregner raske variasjoner.

 

Skal man legge radarbildet over kartet må man regne seg frem til hvor ekkoet treffer i forhold til kartet, da trenger man ett kompass. Jo mer nøyaktig dette kompasset er jo mer nøyaktig tegnes ekkoene på kartet. Rategyro er det ingeting som heter, men om du mener fluxgate med rate så gir denne en god nøyaktighet. Ett vanlig kompass/fluxgate vil alltid ligge på etterskudd og da tegnes også ekkoene mer mot den veien båten turner.

 

Hvis vi tar ett konkret eksempel; en styrer rett vest og har en øy rett nord, når vi da dreier båten sørover vil kompasset være for tregt for å kunne oppfatte hvor raskt vi dreier, fullfører vi en 90 gradars turn så vil vi se at ekkoet trekkes med oss rundt til vi er kommet på god kurs igjen, da vil ekkoet igjen vere på plass der det var i utgangspunktet. Hadde kompasset vert raskt nok ville også radaren kunne se at ekkoet ikke beveget seg i forhold til terrenget.

 

Kartet kjenner vi, det skal bare dreies rundt litt, så er spørmålet om det dreier like kjapt som det skal, i praksis får dette liten betydning frem til vi legger radaroverlay over, da ser man at en fluxgate med rate er mye bedre enn en uten.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er vel demping og dempning begge godkjente skrivemåter for samme ord

 

ordbok

 

Søk på "rate gyro" gir 108 000 treff i google og rategyro gir ca 750 treff på norsk og svensk så det nok absolutt noe som heter rategyro. Rategyro er en innretning som måler rotasjonshastighet, de aller fleste rategyroer for bruk i fritidsbåter er laget i MEMS teknologi. Ja, jeg mente kombinasjonene av rategyro og kompass sammenlignet med bare kompass.

 

Er det Furuno PG-500 du har? Ser det er mulig å få den for 608 USD. Kan Furunokompasset ditt kalibreres uten noe Furuno utstyr tilkoblet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...