Jump to content

Kartplotter + radar


oddgeir

Recommended Posts

Jeg har en liten og smal pidestall på Hansen så en 12 tommer kommer til å se ganske vilt ut, tror jeg får satse på 8 tommer, har et par år igjen til synsproblemene starter (iflg snittet er det vel ved 40 års alderen)...

Hm, jeg bruker en 172C på pidestallen, demonterbar med dekkskontakt for 12V og NMEA. Den kan lett demonteres og evt flyttes.

 

Jeg er litt skeptisk til for mye elektronikk på pidestall, rett og slett fordi det kan bli ganske ekstremt. Har god erfaring med stor plotter montert under sprayhood. Jeg har en mistanke om at det er der en radarskjerm vil bli montert i min båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt skeptisk til for mye elektronikk på pidestall, rett og slett fordi det kan bli ganske ekstremt. Har god erfaring med stor plotter montert under sprayhood. Jeg har en mistanke om at det er der en radarskjerm vil bli montert i min båt.

 

Du tenker på faren for å få vann i kontakter mv? En mulighet er å satse på en pod, men da blir det enda større, har kikket litt og leter egentlig etter en pod som kan snus slik at jeg kan se plotteren sittende på hver cockpitkant. Det finnes mange slike, men jeg har ikke funnet en som kan monteres direkte på en bøyle slik det er på Hansen, disse ser ut til å være beregnet på større båter og monter f.eks på et bord mellom 2 ratt... Mulig dette ikke er så viktig som jeg tror, men kunne ogdt tenkt meg å kunne snudd plotteren...

 

Tipper det blir hurtig montering i Tyskland med noen beslag for montering på stålrør og så får vi studere hvilke optimal løsning som er mulig, når jeg har kommet hjem... Så på min at har du skjøte i cockpit så kan det fort i en hektisk situasjon komme rundt plotteren og DET kan bli dyrt... Nå har ikke jeg det, men en ting å tenke på hvis en har slikt i cockpit. Uansett står den utsatt til for mannskap som må ta seg for etc i litt hektiske situasjoner... Her er jo de betydelig større pidestallene til Bav og andre bedre, hvis en får felt inn plotteren... Jeg liker likevel at pidestalen er smal og elegant... Jeg syns uansett at en plotter MÅ stå på pidestal, inn under sprayhooden står den lunt og fint, men langt borte...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ser at den "utgående"modellen av Garmin 3010Celges for under 1000$ "remanufactured" med ett års garanti fra WMJ Marine nå, dette må da være knakende rimelig for en kjempe plotter med 10,4" skjerm.. 5500 kroner pluss frakt om moms...levert på døra etter 3 dager... for 1450$ eller litt over 8000 kroner (5,60 i kurs), kan man vente litt og benytter en frakt til 50 i steden for 168 så er det litt mere å spare

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har sett på plotter/gps/radar på www.wmjmarine, ser at de selger Raymarine E80 med GPS og 2 eller 4 KW radar, hhv 21050 og 24410 norske kroner ved dollarkurs på 5,60. Noen som har prøvd å kjøpe lignende utsyr fra USA, og som vet hva som kommer i tilegg til prisen. Blir amerikansk moms trukket fra ved eksport, eller legges norsk moms oppå prisen og frakt, er det toll på dette. Hva vil det bli i frakt feks. med magnum.

Link to post
Share on other sites

Ser at den "utgående"modellen av Garmin 3010Celges for under 1000$ "remanufactured" med ett års garanti fra WMJ Marine nå, dette må da være knakende rimelig for en kjempe plotter med 10,4" skjerm.. 5500 kroner pluss frakt om moms...levert på døra etter 3 dager... for 1450$ eller litt over 8000 kroner (5,60 i kurs), kan man vente litt og benytter en frakt til 50 i steden for 168 så er det litt mere å spare

Jeg er ikke så oppdatert på spesifikasjoner, så jeg lurer på hva som er de viktigste forskjellene mellom 4008 og 3010c, bortsett fra skjermstørrelsen da.

 

Hyggelig at dollaren viser slik båtvenlig utvikling, og den skal enda lenger ned.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så oppdatert på spesifikasjoner, så jeg lurer på hva som er de viktigste forskjellene mellom 4008 og 3010c, bortsett fra skjermstørrelsen da.

Ta en titt her.... det kan se ut som skjermen er bedre på 4000 serein kontra 3000 serien... 3000 serien er jo noen år gammel, mener den kom sent 2004, jeg kjøpte i allefall min i februar 2005..

 

Skjermen er viktig, i allefall om en som meg skal ha denne ute på pidestallen... Det største jeg greier å presse inn på en god dag er 4008, men ville aller helst hatt 4012... radaren blir GMR18 på 4 kW

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har man plotteren på pidestallen så er man jo 50cm fra plotteren og da kan jeg ikke skjønne at det skulle være stort behov for en større plotter enn 5-6tommer , har man den montert under sprayhooden så er det gjerne et par meter fra øye til skjerm og då forstår jeg at 10tommer og opp må være betydelig bedre.

Med en seilebåt så beveger man seg uansett i under 10knop for det meste og da kan man jo fint zoome inn og ut når man trenger dette. Jeg har nå gått ned fra 6 til 4tommer og klarer meg fint , vært så snill å overbevise meg om at jeg trenger en større så kanskje jeg får kona med på å bytte oss opp istedet for å kjøpe VHF og slikt tull :lol:

Link to post
Share on other sites

Vel Enzo, jeg klarer meg fint uten kartplotter, det er ikke det som er poenget her.... Jeg synes det er flott at andre er fornøyd med den plotteren de har og ære være dem for det... Jeg ser heller ikke noen poeng i argumentere om hvorfor andre ser annerledes på dette behovet enne jeg gjør. Jeg synes i grunnen at vi bør kunne velge fritt utan at andre legger seg opp i valget eller mener det ikke er nødvendig med stor skjerm, eller annet man laster ombord i båten... Saklig debatt om utstyrets kvalitet og egenskaper er annen diskusjon som jeg gjerne ser vi diskuterer når det er temaet.

 

Jeg ønsker en plotter med store skjerm siden jeg ikke ønsker å zoome så mye, ble tusseste av den lille 6,4 tommeren som A65 hadde... og siden jeg skal ha rader også så finner jeg det greit å kunne kjøre vertikal splittskerm mellom plotter og radar. At andre ikke ser nyttverdien i dette bekymrer meg svært lite... Jeg foretar mine valg ut i fra mitt behov der og da, dette behovet har jeg selv definert og det er dermed det som er riktig for meg... Siden synet mitt ikke er som det var for 20 år siden og jeg ønsker ikke å bruke briller når jeg står til rors så mener jeg at jeg fritt bør kunne velge en stor plotterskjerm i pidestallen..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette var jo rasende billig for en 10 tommer. Dette er å forstå som B-varer eller varer som er returnert eller kan dette være brukte plottere som er tatt i innbytte f.eks? Fant ikke noe om dette, men dette frister. Da har jeg radar og plotter for ca 11.500-12.000 inkl. frakt og DET må være bra så får en heller godta at det ikke er siste skrik i teknologi, 10 tommer veier jo mye opp for at oppløsningen ikke er på toppnivå...? Må få tak i mål for å se om det er mulig å få denne montert på skikk. Ser det er noen poder som antakelig vil passe på bøylen på Hansen...

 

Noen som har formening om pod? Er det verd pengene? Poenget med dette er vel først og fremst å få beskyttet koblingene fra sjøsprøyt samt å få en glatt baksiden mtp at ting kan hekte seg fast...? Ser også at det hos meg antakelig kan gjøre at jeg får plotteren litt lavere da den slipper å bli montert på toppen av bøylen...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hva i all verden er en pod?

Jeg driver å fremskaffer nøyaktige mål for å se om jeg får plass til 4008 på pidestallen (flushmontert) ved siden av de andre instrumentene som er montert der.

Er det noen som vet dette, eller må jeg til Drøbak for å ta mål?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Hva i all verden er en pod?

 

Dette er to eks av Pod, begge disse passer til 3010... Ca 270 US dollars...

 

navpod__boeyle.jpg

navpod__bordmontering.gif

 

Bordmontering er vel tenkt til båter med to ratt og montering av plotter på bordet i mellom rattene, jeg kunne likevel tenkt meg en slik løsning da jeg ser det som ideelt å kunne snu plotteren, en seiler jo sittende på en av sidene vanligvis...

 

Får du den felt inn i pidestalen har du jo pod allerede, for oss som har en slik pidestal må en vurdere om plotteren skal settes inn i en Pod som monteres eller om en skal ta sjansen å montere den direkte på bøylen... Ref kontaktene bak ifht vann/skvett og at disse blir stående utsatt til...

 

redigert__cockpit.jpg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg har min montert oppe på bøylen og kan vri den til sidene , jeg er heller skjelden rett bak rattet så den står permanent vridd til en av sidene, fungerer utmerket og jeg har skjøtet i cocpit

pod.jpg

 

Skulle jeg hatt en C80 eller større så hadde den muligens kommet i konflikt med skjøtet og da måtte jeg nok montert den fast på en pod eller noe bak bøyla

Link to post
Share on other sites

Jeg har min montert oppe på bøylen og kan vri den til sidene , jeg er heller skjelden rett bak rattet så den står permanent vridd til en av sidene, fungerer utmerket og jeg har skjøtet i cocpit

 

Veldig enig i at en plotter bør kunne dreies...

 

Ok, hvor har du fått tak i dette beslaget? Du har ikke problem med fukt inntrenging i koblingene? Med en slik løsning blir det jo mye lettere å ta bort plotteren når båten er i havn og den ikke er i brukt. I tillegg tar jo en pod noe ekstra plass så dette er vel den løsningen jeg ville havnet på... Tror 10 tommer er delig så det frister, men så var det dette med remanufactured... Noen som vet hva det innebærer... Demomodeller eller er kan dette være brukte plottere med striper i skjerm mv?...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det er jo en interessant løsning å ha plotteren montert på braketter på bøylen øverst på pidestallen. Da er ikke størrelsen lenger noen begrensende faktor, og man kan frittt velge 10 eller 12 tommers skjerm.

 

Men er det ikke upraktisk å ha denne løsningen? Står den ikke utsatt til, både for støt og tauverk? Hva med fuktighet i kontakter og kabelgjennomføringer?

 

Jeg må ha meg ei runde i havna og studere de forskjellige løsningene, Det virker veldig elegant å felle plotteren inn i selve pidestallen, en gang for alle.

Bakdelen er vel at den er mer utsatt for tyveri. Synspunkter på dette?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Ok, hvor har du fått tak i dette beslaget?

Det ligner på min løsning. Det laget jeg med en sak til 25mm rør som jeg fant i en båtutstyrsforretning, og en dekkskontakt for 12V og NMEA. Totalt et par hundrelapper.

 

Men er det ikke upraktisk å ha denne løsningen? Står den ikke utsatt til, både for støt og tauverk? Hva med fuktighet i kontakter og kabelgjennomføringer?

Den er faktisk svært plaktisk, og jeg kan raskt flytte plotteren til en annen posisjon. Har jeg mannskap er det ikke nødvendig å ha plotteren på pidestallen i det hele tatt, og da er den godt ute av veien. Da er rormann kun rormann og ikke nødvendigvis navigatør også.

Link to post
Share on other sites

Det virker veldig elegant å felle plotteren inn i selve pidestallen, en gang for alle.

Bakdelen er vel at den er mer utsatt for tyveri. Synspunkter på dette?

 

Enig i at det er elegant, men kanskje ikke så praktisk mtp at du vil sitte på en av sidene når du seiler og antakelig ofte når du kjører for motor også, dette er et vesentlig argument. Det andre er jo nettopp mulighet til å ta den raskt bort, en innfelt plotter i en pidestal må jo være utsatt for tyveri. Ulempene er jo at den kan komme høyt på en båt med pidestal beregnet for plotter, husker ikke helt hvordan dette var i J36i, har du bilder? Ellers er det jo et poeng som du antyder med at den kan komme mer i veie og det er mer utsatt for vanninntrengning, selv om disse er beregnet på å tåle vann...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Fant et bilde her.

g1445.jpg

 

Den ser litt høy ut syns jeg. En 10 toms plotter på toppen på toppen av pidestallen kan fort bli veldig høyt, spesielt for fruen, som neppe klarer å se over.

 

Litt usikker på dette behovet for å se på plotteren hele tiden. Jeg kaster bare et blikk inn i mellom, bortsett fra i svært trange og rotete farvann, og da står jeg stort sett likevel.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Huske at tiden flyr når man klargjør båt. Du kan klare deg fint uten radaren i orden når du forlater frankrike. Det viktigste er at autopiloten er kalibrert og at de andre tingene som står i sjekklisten er i boks. Når jeg hentet en so 35 i 2003, var vi ute av havna et døgn etter at vi kom. Men da virket alt perfekt. Vi hadde ikke radar eller kart til plotteren. Fikk låne en sekk med papirkart av en kjenning med lastebåt. En kompis som hentet en so 39ds i sommer kom til båt som lå på sjøen uten rekkestøtter og rigg. De brukte 5 dager på å bli klare. Hans erfaring var at hvis du har ais på kartplotteren, bruker du ikke radaren. Han hadde drittvær nesten hele veien. Vi hadde silkeføre og brukte en uke hjem.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe kartbrikker for hele distansen, virker litt bortkastet.

Jeg tar med en laptop som dekker dette området, samt brikke til plotteren som dekker danmark og nordover. Eventuelt kan jeg prøve å få lånt kartbrikker.

 

Jeg hadde ikke tenkt å bruke så mye tid på montering, kan eventuelt montere provisorisk.

Kabeltrekk i masten (radar), samt festebrakett for radarantenne håper jeg å få gjort av verftet.

Ellers blir en jo nødt til å stole på en løpende kommunikasjon med leverandør.

 

Jeg leter forgjeves etter blogger / erfaringer gjort av andre som har hentet båt i dette området.

Det er så mange spørsmål som jeg må prøve å få svar på det neste halve året.

 

Hvordan får man med seg det man trenger til en flere ukers lang seilas, hva med gummibåt, kan man eventulet sende en kasse i forveien til verftet eller til en godsterminal?

 

Vil der være teknikere fra verftet tilgjengelig som går over båten sammen med oss? Det kan jo være at vi finner feil eller ting som er uteglemt.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Jeg leter forgjeves etter blogger / erfaringer gjort av andre som har hentet båt i dette området.

Det er så mange spørsmål som jeg må prøve å få svar på det neste halve året.

 

Hvordan får man med seg det man trenger til en flere ukers lang seilas, hva med gummibåt, kan man eventuelt sende en kasse i forveien til verftet eller til en godsterminal?

 

Vil der være teknikere fra verftet tilgjengelig som går over båten sammen med oss? Det kan jo være at vi finner feil eller ting som er uteglemt.

 

Det er sikkert flere enn meg som har hentet båt der nede. Men her er et par tips.

 

Ikke ta så mye verktøy med deg. Det veier alt for mye og du må betale overvekt på flyet. Det du trenger til motoren finnes i båten. Verktøy og båtutstyr generelt er rimeligere der nede. Kjøp det du trenger og litt til. Vi droppet jolle. Kjøpte heller en brukt redningsflåte som vi fikk kontrollert samme dag. Uansett kjøper du jolle der nede rimeligere enn hjemme. Dieselkanner er kjekt å ha litt ekstra av. Reservedeler til motoren kjøper du også der nede. Du må iallefall ha en ekstra impeller, reserve dieselfilter og nok olje til et komplett skift. Det er dyrt å kjøpe kart for hele strekningen. Nyttetrafikk må bytte kart ofte, så hvis du kjenner noen som kjenner noen som jobber på fraktebåt, kan man skaffe relativt nye kart gratis. Kjøp mat for en ukes seilas før dere drar. I praksis stopper du mye oftere. Ikke gå langs franskekysten i medstrøm og motvind hvis det blåser mer enn laber bris. Det skal utrolig lite til før det blir røft der nede. Gå heller ikke i motstrøm uansett vind (du kommer ingen vei..) Etterstram riggen etter et par dager med seiling. Hvis du skal ha noen ekstra seil som spinnaker, gennaker eller stormfokk; bestill direkte av en leverandør i samme byen som båten blir levert i. Det blir billigere enn ekstrautstyrslisten. Egentlig bør du utstyre båten sikkerhetsmessig like strengt som hvis du skulle seilt f.eks shetland race el. Sjekklister finnes.

 

Det kommer sansynligvis ikke til å være teknikere der som går gjennom båten sammen med deg. Hvis du finner feil sorterer du etter hvor kritiske de er, og ringer heitmann. Mindre kritiske feil tar du med importøren når du kommer hjem. Teknikerene der nede er alt for travle til å hjelpe med småting. Ta en kort førsteetappe så får du justert eventuelle småting med riggingen.

 

Vi kom til en båt som var helt i orden og brukte en uke. Jeg angrer fremdeles på at vi ikke tok oss bedre tid. Mange flotte steder som du vanligvis ikke får besøkt, så ta det med ro. Fransk-norsk ordbok er kjekt å ha. Du får litt ekstra goodwill hvis du prøver å knote litt fransk før du slår over i engelsk... :smiley:

 

mvh

Viggo

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Oddgeir: Sitter med samme vurdering og tiden går nok fort selv om det virker veldig lenge til nå. Skal du hente i påsken? Jeg har en 1 mnd lengre, ca 1. mai...

 

Mine vurderinger pt går i:

 

1. Jeg har mye utstyr og/eller kan få låne, mener derfor jeg kan spare mye på å ta bilen ned og heller ha et asfalt-mannskap som tar bilen tilbake (kjiip jobb som ingen vil ha pt:) Har også tenkt på muligheten for å sende en kasse med utstyr, men er jo skeptisk til om denne skulle forsvinne, da er vi virkelig på bar bakke...

2. Skal kjøpe plotter, men er i tenkeboksen på om jeg skal satse på radar, isåfall syns jeg jo poenget er å få den montert før avreise... Usikker på hvor lett dette blir. Kan få det ferdig montert, men det blir for dyrt...

3. Kart, har også tenkt som deg at jeg ikke orker å kjøpe mer enn en stor kartbrikke. Hvis jeg ikke er heldig å kommer over noen som har en brikke jeg kan låne er planen PC samt papirkart. Videre har et mannskap en plotter med kart fra Køben så her skal det mye til for at vi blir uten plotter...

3. Flåte skal det være med på turen, men om jeg skal låne eller kjøpe er usikkert, henger noe sammen med pkt 1, tar vi bilen har vi plass til å ta med låneflåte...

4. Selve hjemturen, har ikke vært med båt i Tyskland, Danmark før så jeg har tenkt å studere den naturlige ruten grundig og peke ut evt vanskelige områder og søke erfaring. Jeanneau hadde noen tips om strøm og vindretning i engelska kanal, det samme må jeg finne ut fra Geifswald, har pt ikke gjort noe på dette området, mer enn å finne ut at det er ca 520 nmil hjem og at turen derfor fort tar 5-8 døgn alt etter om vi seiler overnight eller ikke...

5. Skal mannskapet være med fra starten, det kan fort bli stress for å komme seg avgårde og pes om ting ikke er klart når vi kommer/og eller må fikses på... Også noe usikkert om mannskapet gidder å kjøre den lange veien...

6. Generelt har jeg en liste over, personlig utstyr, sikkerhetsutstyr, reservedeler til motor, liste over punkter som må sjekkes ved overtakelse (fabrikken har en som du går over sammen med en repr fra fabrikken, inkl. prøveseiling, men min er nok noe mer detaljert, er opptatt av alle gjennomføringer under vannlinje, sjekker slangeklemmer ha bunnplugger, styring og ikke minst riggen, tror nok det blir som Jeanneau sier at små ting ved innredning og ikke-kritiske ting fort blir pes å få ordner der nede, men det hadde vært godt å fått tatt så mye som mulig. Jeg har lang vei til leverandøren så tar nok heller en dg ekstra i Tyskland, hvis det da er mulig å få evt ting fikset...

 

Siden du er først ut blir det interessant å høre hvilke erfaringer du gjør deg, Lanber er jo også på påsketur med ny Bav så vi er noen som skal gjøre dette til våren og så er det sikkert mange som har gjort det og enda flere som har gode synspunkter... Vel, det får modne litt til før evt store diskusjoner startes... Det er jo relativt oversiktlig når en vet hva som bør være med, da er det bare vurderingene igjen på om en får med alt eller om en må kompromisse...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei,

jeg skal hente rundt den 15. juni.

Grunnen er at jeg ønsker å gjøre dette til en ferietur, og planlegger å bruke 4 uker på turen. Som Jeanneau skriver, så er det mange flotte steder på veien oppover.

 

Jeg skulle gjerne hentet tidligere, men grunnet jobben kan jeg ikke ta ferie før.

 

Distansen er 1200 nm, og med 50 nm pr dag i snitt, går ukene fort. Det skal ikke så mange uværsdagene til før vi blir liggende etter skjema.

Så en og annen nattseilas blir det nok.

 

Jeg har satt av 2 hele dager før vi drar fra Frankrike.

 

Heitman arrangerer infomøte på nyåret, så da får vi nok svar på mange spørsmål.

 

Jeg har vært i Drøbak og tatt bilder av pidestallen i SO36i, og den er 135 høy. En stor plotter på toppen av den, så må kona stå på en krakk for å se over.

Den største som Heitman leverer har akkurat nok plass til en C-70 pluss de tre vanlige, så en 4008 blir for stor.

 

Jeg klarer ikke å legge inn bilder, jeg får de ikke små nok uten å miste for mye oppløsning, så der må jeg eksperimentere litt til.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...