Jump to content

Kartplotter + radar


oddgeir

Recommended Posts

Ok, da blir jeg forhåpentligvis før deg, det er litt vanskelig å få planlagt dette. Vi får endelig melding om når båten kan hentes først 14 dg før den er klar, dvs når den kommer ut fra produksjon, da beregner dem ca 14 dg til ferdigstillelse (dvs sjøsetting, rigging, øvrig klargjøring). Antar jeg får vite om kjente forsinkelser i god tid før dette, men det gjør det vanskelig å få billig billetter på fly f.eks...

 

Ifht plotter, det er jo alltid kjekt å ha stor plotter, men jeg har til nå hatt 3 plottere, alle 4-5 tommer og jeg har klart meg greit. Det mest problematiske er å få oversikt over ett større område. Det frister med 10 tommer, men antakelig blir det seende litt volsomt ut på toppen av pidestalen, men Hansens pidestal er noe lavere enn på J36 såvidt jeg kan se... Skulle gjerne vært ombord igjen før jeg bestemte meg...

 

Studerte bildet ditt litt, det er ikke mulig å flytte de øvrige instrumentene litt ned og så montere plotter i pod, da vil den kommer lavere... Garmin sine plottere er heller ikke så høye som Raymarine... med samme skjermstørrelse

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Sorry surra en smule med type Garmin.......det skal være 3010 C...............

 

Er også veldig lysten på en slik, tenker at sparte penger kan brukes på flåte... Dessuten sparer jeg noe på kart også, usikker på om Vision kartene er et så veldig stort fremskritt, forstår det slik at satelittbilder over havner også er på G2... Selvsagt kunne jeg tenkt meg 4012 og G2 Vision, men syns ikke det ser ut til å være verd prisen

 

Hvor fant du forresten denne 3010en? De jeg har sett er Remanufactured, litt usikker på hva dette betyr i praksis... Er de til 999 brand new...?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

 

Ja, det er denne jeg har sett, samme har de også hos StarMarine til 10 $ mindre, vet ikke om det er noen forskjeller på disse to butikkene i service og pålitlighet? Uansett, det var dette med REMANUFACTURED jeg ikke vet helt hva innebærere... Noen som har kjøpt slike produkter hos en av disse...?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Den enkleste er vel å sende en mail til WMJ marine eller andre og spørre hva som ligger i Remanufactured her... Men at 999 dollar er billig for ewn 3010C er nok rimlieg sikkert, de gir jo ett års garanti på dette og det er vel samme som nytt utstyr stort sett har I USA også..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det tok ikke mange minuttene før jeg fikk svar fra JWM: (hva er egentlig klokka der borte nå? Har de døgnåpent?)

 

It means that it was returned to Garmin for whatever reason, defect, or just open box, but it is rebuilt and retested and qualified by Garmin. It looks like a brand new and comes with a full manufacturer's warranty

 

Please order at

 

http://www.wmjmarine.com/c31373.html

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Takk for info Oddgeir!

 

Da har jeg bestilt plotter, 3010C. Radaren dropper jeg inntil videre, det ble ikke mye å spare og pga vekten ble den også kostbar frakt for denne. Det hadde sikkert vært mulig å få billigere frakt, men prisforskjellen mellom Malfix og USA ble ikke større enn ca 1.100 så dermed betaler jeg nok heller den prisen for å få reklamasjonsloven med meg. Pt tenker jeg at vi går uten radar så får vi heller vurdere. Det er mye annet som frister og som gjør at det blir kostbart til syvende og sist, på listen står jo fra før flåte, cockpitkalesje, gennaker+ mindre ting som fort blir mange tusen det også...

 

Vel, kart har jeg tenkt å kjøpe i Norge, det var ikke billigere i USA og det er dessuten greit i tilfell oppdateringer. 2.200 for G2 er det rimeligste jeg har sett pt. tips til bedre steder? "fordelen" med 3010 er at den ikke tar siste skrik fra BlueChart og dermed sparer jeg ca 800 der også. Tipper G2 er mer enn godt nok... 10,4 plotter inkl. STOR kartbrikke for under 10.000 må vel være svært bra... Er fornøyd selv iallefall. Hadde budsjettert med en 525 inkl. kart for 8.000 så dette ble ikke ille...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Dette tror jeg var en knakende godt valg bjoris, jeg har seil noen mil med 3010C i gammebåten og det er en fantastisk plotter. Jeg hadde dog ikke g2 kartene i min plotter.... Hadde jeg hatt plass til 3010 så hadde jeg nok kjøpt den på nytt, men den er for stor til å få plass ombord hos meg så dermed blir det 4008..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, Sydvesten, det var vel du som oppdaget dette først... Måtte jo flire litt når jeg ser samme plotter til 20.500 hos maritim.no, til og med hos Malfix koster den 18.900,-, men det er nok bare et tidsspørsmål før den blir betydelig rimeligere i Norge og denne jeg kjøper er jo også Remanufactured... Men 7.600 inkl frakt er ikke noe å si på.

 

Er overbevist om at plotterne har alt jeg forventer og mer til, 4008 har nok enda bedre skjerm, men ble jo en god del dyrere samtidig som den er mindre... MEN om jeg egentlig har plass til så stor plotter er jo det som blir spennende. Dvs plass har jeg, men det kan nok bli seende volsomt ut, men, men...

 

20070819_211046_web145.jpg

 

Som en ser på dette bildet er det helt avgjørende at en ikke har skjøtevogn i cockpit med plotteren montert på bøyle over, i såfall MÅ en ha Pod slik at ikke noe henger seg fast, men selv da vil den bli utsatt. Her er et bildet som viser hvordan Hanse selv leverer den med plotter, 14.000 ferdig montert, men da er det 5 tommer...

 

cockpit_med_plotter.jpg

 

 

 

Tenkte jeg skulle kjøpe men en omformer til 12 v så jeg har noe å leke meg med i vinter... Blir neppe til at jeg kjøper brikke fra Tyskland til ca midt på Danmark så der får jeg satse på PC og papirkart (som jeg tenker å ha med for hele distansen)...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hvem som selger podder for montering på pidestall.

Jeg prøver å få alle instrumentene til å passe inn på en pod. Og det er ikke enkelt. Vind, logg, lodd, plotter, VHF håndsett og winch. Alternativet er naturligvis to mindre podder.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Det var et stort utvalg på WMJ Marine... Men hvis du vil se dem så er jo det litt vanskelig...

 

Men du har jo Belamarin iallefall, kanskje GP1170 passer til ditt behov? Velger du søk (kikkert) og NAVPOD finner du ganske mye forskjellig...

 

Belamarin

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er det ikke det ene, så er det det andre.

 

Jeg har bestemt meg for Garmin GMR18 radarantenne.

 

I dag ser jeg dette:

MARPA target tracking (collision avoidance): yes (requires heading sensor; sold separately)

 

Jeg antar at det her menes en såkalt "rate gyro".

Er det noen felles standard ute å går her, eller må jeg kjøpe Garmin sin, som leverer radar/plotter, eller er det Autohelm som gjelder, leverandør av autopiloten, som har slike?

 

hilsen oddgeir (som blir litt klokere for hver dag som går)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Men du har jo Belamarin iallefall, kanskje GP1170 passer til ditt behov?

Passer ikke.

 

Det som er saken er at en 4008 passer kanskje (+/- et par mm) i den poden som kan bestilles med båten.

 

Samtidig føler jeg et stigende begjær etter en 3010c, som er større, og helt sikkert bra nok.

 

Men da må jeg montere den på bøylen på pidestallen, og glemme montering i pod.

 

Vel, vi funderer videre.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg ikke fått med med om

MARPA target tracking (collision avoidance): yes (requires heading sensor; sold separately)

Er jo verdt å undersøke noe nærmere hvordan dette er... Kan ikke se at Garmin selger noe slikt utstyr under accessories for radarene.. Nå snakker vel "ratgyro" fra Raymarine sine autopiloter nema språket om jeg ikke husker så alldeles feil, så det kan vel tenkes denne kan brukes her.. Det er vel mulig at disse signalene kan hostes opp når man huker plotteren sammen med autopiloten via nmea for alt jeg vet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har du pilot henter du nmea herfra, for at marpa funksjonen skal fungere bør denne være av "rate"-kvalitet.

 

Uten pilten tviler jeg på at raymarine sitt kompass er kompatibelt, Simrad og Furuno vet jeg leverer nmea, sjekk uansett før bestilling.

 

Garmin lager nok ikke kompass så da holder de seg til nmea standaren.

 

Når det er sagt er det svert begrenset hva en kan bruke marpa til med mindre en krysser større områder, Roaldbj har testet endel på dette. En snakker ikke nødvendigvis hva som er mulig men hva som er praktisk under gange, en gidder rett og slett ikke å merke båter som kommer mot en når en vet at denne båten er borte om 10-20 minutter og nye har dukket opp. Er en på åpent hav så kan det ha noe for seg...

Link to post
Share on other sites

Jeg har sendt en hendvendelr til Belanor om dette med heading sensor, så gjenstår det å se om de er "service minded" og svarer.... jeg måtte oppgi et fake serienummer.. så det er ikke sikkert det kommer noe svar..

 

Har eksplisitt spurt om Raymarie sin rategyre kan brukes som heading sensor til radarene, siden Raymarine sin rategyro snakker flytende nema 0183..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er jo verdt å undersøke noe nærmere hvordan dette er... Kan ikke se at Garmin selger noe slikt utstyr under accessories for radarene.. Nå snakker vel "ratgyro" fra Raymarine sine autopiloter nema språket

 

I min enkle verden trodde jeg at kompass var rattegyro, men det var det ikke. Min Simrad plotter har kompass montert i baugen, men det var ikke rattegyro... Antar at dette kompasset kan brukes dersom jeg satser på radar likevel...

 

Bjoris: som muligens ikke blir litt kloker hver dag som går :crazy:

 

PS! Iflg Trackingen har min plotter "left USA..." 25.09 kl. 0726 PM, litt artig å følge dens ferd mot Norge. Er litt spent p hva som skjer ifbm fortolling, men jeg antar at det er et velutviklet system for dette, har bare kjøpt rimelige ting på nett før så dette blir første fortollingsprodukt... Noen som vet hva som skjer i praksis, har sett for meg at jeg betalar mva pluss en avgift til posten ved henting og at de ordner resten...?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har eksplisitt spurt om Raymarie sin rategyre kan brukes som heading sensor til radarene, siden Raymarine sin rategyro snakker flytende nema 0183..

Er det ikke slik at alle kompassene til Raymarine er vanlig analoge fluxgate? En eventuell rate sensor sitter i piloten? Eller finnes det andre modeller som sender ut nmea på markedet?

 

I min enkle verden trodde jeg at kompass var rattegyro, men det var det ikke. Min Simrad plotter har kompass montert i baugen, men det var ikke rattegyro... Antar at dette kompasset kan brukes dersom jeg satser på radar likevel...

går :crazy:

En kan bruke fluxgate på radar, ingen tvil om det. Men ved marpa funksjon må kompasset vere raskt og da er det kun rate som gjelder (eller bedre). Skal en bruke nord opp på radaren vil også ett rate kompass gi bedre radarbilde (det vrir seg ikke).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...