Jump to content

Kartplotter + radar


oddgeir

Recommended Posts

Nå er vel demping og dempning begge godkjente skrivemåter for samme ord

Nå må du dempe deg :wink: Skal ikke ta den diskusjonen, jeg skriver så mye feil her at det holder så...

 

Søk på "rate gyro" gir 108 000 treff i google og rategyro gir ca 750 treff på norsk og svensk så det nok absolutt noe som heter rategyro. Rategyro er en innretning som måler rotasjonshastighet, de aller fleste rategyroer for bruk i fritidsbåter er laget i MEMS teknologi. Ja, jeg mente kombinasjonene av rategyro og kompass sammenlignet med bare kompass.

 

Er det Furuno PG-500 du har? Ser det er mulig å få den for 608 USD. Kan Furunokompasset ditt kalibreres uten noe Furuno utstyr tilkoblet?

Vi har hatt samme diskusjonen hvorvidt begrepet rategyro eksisterer, vi er nok enige om at vi snakker om ett fluxgate kompass med rate sensorer, men gyro har jo ikke noe med dette å gjøre, det er allikevel endel produsenter som har trekt inn dette ordet for at det skal lyde bedre. En gyro er oppbygget med ett roterende hjul, i Hellas spiser de gyroer...

 

Jeg har en PG-500 ja, den fungerer veldig bra den. Den kan snakke med pilotene eller opereres med knapper. Ett eget lys bekrefter at den har akseptert magnetisk avvik fra gpsen. En kan lagre deviasjonstabell og justere kursen manuellt. Hos meg er det radaren som gir ut gps informasjon til kompasset og da kan jeg ved å sette magnetisk variasjon på radaren justere kursen. Den har rate sensorer. Spesiellt radarbildet har blitt mer stabilt enn det var med mitt Simrad kompass uten rate sensorer, autopiloten fungerer også noe bedre, men det er ofte skorget som bestemmer hvorvidt det er behov for rate sensor. En stor båt med kjøl har roligere bevegelser enn en med v-bunn i 8 knop...

Link to post
Share on other sites

Dette er vel den eneste "rategyro" som er å få kjøpt:

 

picgtracoem_167x169.jpg

 

KVH Gyrotrac.

Den har fluxgatekompass og en liten treaksegyro for å ta avvikene.

Meget god. Har brukt den i jobbsammenheng.

Nøyaktighet nesten som en proff gyro, men ingen drift.

Prisen er dertil. US$ 3500.-

Idag er den obsolete. Folket bruker GPS kompasser istedet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sendt en hendvendelr til Belanor om dette med heading sensor, så gjenstår det å se om de er "service minded" og svarer....

 

Har eksplisitt spurt om Raymarie sin rategyre kan brukes som heading sensor til radarene, siden Raymarine sin rategyro snakker flytende nema 0183..

 

Beklager å måtte avbryte dere i "rettskrivingen".

 

Har fått svar fra Belanor som har fått sitt svar fra Garmin

 

Ser også ut for at Garmin snart har flere nye produkter klar i sin produkt portefølje.. :wink:

 

Hei,

 

Her er svaret vi fikk fra Garmin:

 

"The 4000/5000 will accept NMEA 0183 fast heading HDM which can be taken from pilot course computers or a rate gyro system. We do not recommend any special one at this stage, however when the Garmin pilot is released then this will be the obvious point to pick up the heading.

 

We have recently completed an install using the Simrad pilot and taking heading data from their course computer into the 5012. "

En heading sensor kan du bla få kjøpt hos: www.seatronic.no

Håper dette er svar på din forespørsel.

 

Mvh

Belanor AS

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

3000 serien har jo samme inn/utganger som 4 og 5000 serien så det tror jeg vil bli det samme.... men Garmin tenker vel ikke så mye de utgående modellene.. selv om de fortsatt oppdaterer programvaren i disse også..

 

Jeg spurte ikke om de forskjellige plottermodellene, kun om radarene og MARPA

 

Her spørsmålet som jeg rettet til Belanor

 

Ser at det kreves en "heading sensor" for å kunne benytte MARPA fullt ut på Garmins radarer. Dette er så vidt jeg kan se ikke et produkt som Garmin leverer selv. Dermed er frågan, hvem leverer dette? Jeg formoder nmea 0183 er det språket vi snakker om her. De fleste som har en autopilot har i dag et elektronisk kompass gjerne av typen med "kvasi gyro".. som f.eks Raymarine sin rategyro. Vil denne kunne brukes sammen med Garmins radarer?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Beklager å måtte avbryte dere i "rettskrivingen".

Det gjør ingen ting. Vi plukker opp tråden igjen og skriver videre.

The 4000/5000 will accept NMEA 0183 fast heading HDM which can be taken from pilot course computers or a rate gyro system.

Hm, bare NMEAs HDM-setning? Da må vi passe på så vi ikke ender opp med utstyr som sender ut HDT-setningen, for ikke å snakke om HDG (som jeg vil tro er å foretrekke, i alle fall for de av oss som er mest forgapt i nintendo-navigasjon).

 

For dem som falt av lasset nå kan jeg jo bidra med litt NMEA-setninger

HDG - Heading - Deviation & Variation 

	1   2   3 4   5 6 
	|   |   | |   | | 
$--HDG,x.x,x.x,a,x.x,a*hh<CR><LF> 

Field Number:  
 1) Magnetic Sensor heading in degrees 
 2) Magnetic Deviation, degrees 
 3) Magnetic Deviation direction, E = Easterly, W = Westerly 
 4) Magnetic Variation degrees 
 5) Magnetic Variation direction, E = Easterly, W = Westerly 
 6) Checksum 

HDM - Heading - Magnetic 

	1   2 3 
	|   | | 
$--HDM,x.x,M*hh<CR><LF> 

Field Number:  
 1) Heading Degrees, magnetic 
 2) M = magnetic 
 3) Checksum 

HDT - Heading - True 

	1   2 3 
	|   | | 
$--HDT,x.x,T*hh<CR><LF> 

Field Number: 
 1) Heading Degrees, true 
 2) T = True 
 3) Checksum

Link to post
Share on other sites

Dessuten er USD nå 5,45.

 

Nede i 5.40$ nå, jeg ble belastet for plotteren i dag til 5.45$... Klager ikke... Har du betalt båten Oddgeir? Her er enormt mye å spare, har pt ikke mottatt bankgarantien og dermed har jeg ikke betalt forskudd. Har spart mye på det til nå, selv om det bare er snakk om 25% i forskudd... Det er jo bare 1 år siden Euroen lå på 8.48, altså ca 90.000 mer for en slik båt som vår...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Nede i 5.40$ nå, jeg ble belastet for plotteren i dag til 5.45$... Klager ikke... Har du betalt båten Oddgeir?

15% forskudd. Resten til våren.

 

Det ser ut som jeg havner på en 3010c jeg også. Etter mye frem og tilbake, har jeg besluttet å la plotteren stå oppe på bøylen, og om jeg finner en passende pod senere, så monterer jeg på nytt. Skulle det bli feil, kan jeg jo selge den for det jeg må betale for en ny 4008 i USA.

 

Jeg kjøper også radar nå, og satser på å montere det selv i Frankrike. Jeg får sendt nedover en kasse med verktøy/utstyr/gummibåt, i forkant, så da slipper vi å få overlast på flyet.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg rukket å bli pappa for 2. gang :flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag: ... Vel, sykhushotellet var fult så da sendes jo som kjent pappa hjem... derfor har jeg rukket å hente plotteren i dag. Ser at kursen ble 5.61, men det er jo likevel rasende billig, kr. 7.745,- levert på døra, inkl. mva, frakt og tollgebyr...

 

Det beste av alt, dette er jo nødt til å være en helt ny plotter, iallefall må chassis og skjerm samt alt annet synlig være byttet. Den ser 100% ut som ny... Dette blir stas, da får vi se når jeg rekker å få kjøpt en 12 v adapter og kart...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med både ny arving og plotter.... vil tro du blir godt fornøyd med begge deler :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takker, det blir vel dårlig med tid på meg også når vidunderet er kommet hjem og nå tenker jeg ikke på kartplotteren :lol:

 

Men innen den tid hadde jeg tenkt å kjøpe meg en strømforsyning slik at jeg kunne leke og lære litt i løpet av vinteren, MEN jeg har dårlig sikt på dette med strøm og møtte dermed et problem på Biltema...

 

Strømforbruket er oppgitt til maks 25 watt, men de elemenatorene de har står enten oppført i milliamper eller amper. Den størst var 6 amper. Ser at sikringen er på 3 amper, men hvor mye strøm må jeg gi den for at den skal bli fornøyd og kan den få for mye ved en slik løsning. Når den er koblet til et batteri er det jo greit for da henter den jo bare det den trenger, men ble usikker. Har ikke lyst til å ødlegge den med en gang, antar at sikring går om den får mer en 3 amper inn???

 

Helt grønn her... Tips til passende og rimelig elemenator så jeg får lekt meg litt mottas med takk:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

25 Watt tilsvarer 2A ved 12V, eller 2,083W om fliesepikkerne skulle komme på banen.. Så har du en strømforsyning som den du snakker om her så går dette helt fint... Denne plotteren takler vel det meste mellom 10 og 35 Volt om jeg ikke husker helt feil...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny lettmatros bjoris. Selv er jeg ferdig med denslags, siden yngstemann er snart 21.

 

Og kartplotteren min er et sted mellom USA og Norge. :cheers:

 

Kanskje vi skulle omdøpe tråden til Kartplotter, radar og lettmatroser? :flag:

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi skulle omdøpe tråden til Kartplotter, radar og lettmatroser?

 

Takk for gratulasjoner, prøver å holde det personlige plan med bilder og for mye info borte fra eteren så dette er akkurat passe for meg! Lykke til med plotteren, ble som sagt veldig fornøyd når jeg så at denne var 100% ny, antar at dette med remanufactured ikke gjelder alle, og kankje er det en gimic også som forsvarer så lav pris overfor leverandør av produktet osv... Tipper nok på det siste, hvor mange slik kan komme i retur/være demomodeller til at flere tilbydere kan legge ut i ukesvis...? Det må jo selges rimelig mange slike. Nei, det er nok for å få tømt lagrene for gml modeller. Må få tak i kart og strømkilde nå så jeg får testet den, syns den så akkurat passe diger ut :cool:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

20070819_211046_web145.jpg

 

Som en ser på dette bildet er det helt avgjørende at en ikke har skjøtevogn i cockpit med plotteren montert på bøyle over, i såfall MÅ en ha Pod slik at ikke noe henger seg fast, men selv da vil den bli utsatt.

 

 

Jeg tror ikke du skal være så redd for det. Her er tilsvarende arrangement på en GS 43. Der fungerer det utmerket. Men legg merke til at det er brukt tyskerskjøte, noe som er mer ryddig i dette området.

 

bilde069.jpg

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Må få tak i kart og strømkilde nå så jeg får testet den, syns den så akkurat passe diger ut :cool:

Dette med kart.............

 

Det står på websiden til selgeren:

The 3010C accepts optional BlueChart® marine cartography, which provides detailed offshore maps, and includes an enhanced worldwide basemap. Plus, with the latest software, the 3010C can accept regional BlueChart g2 data cards — g2 brings you 3D maps, tides and currents, depth contours, navaids, port plans, marine services, points of interest (POIs), photo references and more.

 

Betyr dette at denne "remanufaktured" plotteren kan ta de siste og mest avanserte kartene til Garmin?

Altså samme typen som 4 og 5 serien? Bortsett fra at den ikke er kompatibel med SD kort da.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Betyr dette at denne "remanufaktured" plotteren kan ta de siste og mest avanserte kartene til Garmin?

Altså samme typen som 4 og 5 serien? Bortsett fra at den ikke er kompatibel med SD kort da.

Stemmer det... 3xxx serien er fullt kompatibel med g3 kartene til Garmin, så lenge softwaren er versjon 4.0 eller nyerer (den siste softwaren er versjon 4.7 og kom i slutten av juni i år)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mja, kan den ta G2 VISION? Trodde bare den kunne ta G2... som forøvrig er 800 kr rimeligere...??? Antar det er G3 som er G2 Vision? Har ikke studert dette så nøye pt...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...