Jump to content

Kartplotter + radar


oddgeir

Recommended Posts

Hvis det er ekkolodd du ønsker så finnes GDS20 og GDS22 ekkoloddmoduler som kan brukes med 3010. GDS20 er et forholdsvis enkelt lodd med analog signalbehandling, GDS22 er en mer avansert utgave med digital signalbehandlig.

 

Hvis det bare er dybde du trenger kan en av Airmar sine smartsensorer være et bedre valg. Disse gir ut NMEA183, NMEA2000 og Can-bus og dybden kan vises på din plotter. NMEA-183 er den eneste av disse standardene som støttes av 3010.

 

Airmar smartsensor

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det må vel gå bra har selv planer om å koble min simrad log/dybde på plotteren, har ikke satt meg inn i det, men det er vel dette NMEA språket som kan brukes?

 

Satte meg ned i natt når hele familien endelig hadde sovnet og begynnte å klå meg litt i i hode over x-antall syltynne ledninger fra ekstern antenne... Hva brukes for å koble dette mot NMEA/Power ledningen? Dette må jeg gjøre i Tyskland så utstyr må være med. Noen tips? Ellers trengs kanskje en router av ett eller annet slag så en kan koble dette inn i for å ha mulighet til å bruke plotteren til å få inn dybde, radar, logg, PC-skjerm osv... Vel, vi får se, men jeg så en slik "routere"...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

det må vel gå bra har selv planer om å koble min simrad log/dybde på plotteren, har ikke satt meg inn i det, men det er vel dette NMEA språket som kan brukes?

NMEA kan nok brukes, men dersom det er NMEA 0183 så må de elektriske grensesnittene være like. Jeg bruker en Rabbit fra Djurgården for å oversette NMEA fra Simrads instrumenter til min gamle Garmin.

Link to post
Share on other sites

Hva brukes for å koble dette mot NMEA/Power ledningen? Dette må jeg gjøre i Tyskland så utstyr må være med. Noen tips?

 

Ja da kom det sannelig en 3010 levert på døren. For å si det kort, den er sexy.

En ting er sikkert, dette må prøvekobles mot radar og radio, slik at jeg slipper å bruke tid på studering når jeg skal montere dette.

 

Alle koblinger må loddes, og så trekkes over en krympestrømpe.

 

Er det noen som vet om VHF'en kun skal ha NMEA ut fra plotter, eller skal den ha både inn og ut?

Grunnen til at jeg spør er at i dokumentasjonen til Garmin, står det beskrevet at plotteren lager en kommunikasjonslogg over all trafikken på VHF'en, og for å få til det må vel datastrømmen gå begge veier, tror jeg.

 

Anyone?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Bra Oddgeir, ja plotteren er flott. Måtte i garasjen og skru ut MC-batteriet for å få fyrte den opp, har ikke kart enda så jeg har bare fått brukt WorldMap, men, men. Dette ser MEGET bra ut, ja. Jeg liker Garmin sine menyer, men syns siden der fart, kurs mv viser i tillegg til kartbildet har altfor store tall, men dette kan kanskje stilles ? Har ikke sjekket...

 

Hadde vel sett for meg litt mer plugg and play, men det kan vel ikke være så vanskelig. Hvilken tang bruker en for å få av isoleringen på så tynne ledninger som er med til GPS-antennen? Forstår at lodding og krympestrømpe er enesten utvei. Et meget dumt spørsmål. 12 volt loddebolt finnes vel? Så slipper jeg pes med å få koblet meg på landstrøm om det blir vanskelig... (i tillegg er vel dette et must ombord hvis ting må loddes på nytt når en er underveis..., setter det opp på lista).

 

Fint om du fortsetter med info om hvordan du kobler opp alt dette, jeg ser ikke for meg at jeg kobler inn andre ting enn strøm og GPS før avreise. Best å gjøre det enkelt på denne turen, men kunne tenkt meg å prøve å få lagt en kabel fra PCen til video-utgangen på plotteren. Slik har jeg en back-up (PCen vil ha kart fra Tyskland, men ikke plotterne, der har jeg ikke tenkt å kjøpe mer enn stor brikke som går fra Tr.heim til Gøteborg)... Ergo ser jeg for meg at jeg kan få PC-bildet opp på skjermen på plotteren pga videoinngang...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Da kan VHF få den ene, inn+ut, og radar og autopilot kan dele den andre, inn fra radar, og ut til autopilot. Høres det riktig ut?

Ja, men jeg har en mistanke om at du har tenkt å koble ut fra autopilot og inn på radar. Det vil antagelig gå helt fint, men plotteren vil nok ikke vise styrt kurs. Antagelig kan du fikse dette med en Racoon fra Djurparken dersom du ønsker flere innganger på ett av instrumentene dine.

Link to post
Share on other sites

bjoris, antar du kjenner til at det er en serie med 4 kartsystemer som samlet selges for prisen av 3 i en spesiell koffert, se http://www.nautisk.no/index.php/sjoekart/d...t/baatsportkart Her fremkommer bl.a. at de er produsert av Nautische Veröffentlichung Verlagsgesellschaft for farvannene mellom Jylland, Tyskland og Sverige. De 4 store pakkene (NV1 - NV4) inneholder både båtsportkart, havnelos, BSB-kart og navigasjonsprogram. De er vel verd prisen for deg som skal seile så langt. Da får du kartene både i elektronisk form og i papirformat. Tar du vare på pakken kan du skifte den ut ved 25 % prisavslag. Jeg har brukt disse ca 10 års tid og anser dette for det beste kartsystemet jeg har ombord. Havnelosene er svært gode.

Link to post
Share on other sites

Roaldbj: Takk for tipset, har kikket litt på dem. Jeg har PC med nødvendige kart (snart) har tenkt å ha med backup PC og regner derfor med at dette bør holde, elektronisk. Mulig jeg også får med en ekstra plotter med kart helt fra Tyskland... Det hadde jo vært supert. Med små barn er det lite sannsynlig at vi beveger oss ned igjen her de kommende årene og dermed vil jeg ikke bruke på 2200 på en ekstra brikke til Garminen, men må selvsagt være godt nok dekket noe jeg regner med jeg er om jeg har papirkart for hele veien samt 2 PCer inkl egen GPS-mottaker og da Garminen... dog uten kart til Gøteborg...

 

Tips til billigst mulig papirkart mottas...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

For de som måtte være interesserte så er Raymarine E120 "Remanufactured" nå nede i USD 2199 på www.marine.com (E80 også nedsatt ytterligere). Bestilte en pakke i dag og jaggu ser det ut til at jeg traff noenlunde med dollarkursen også. Takker for tipset tidligere i denne tråden.

 

Har eksplisitt spurt om Raymarie sin rategyre kan brukes som heading sensor til radarene, siden Raymarine sin rategyro snakker flytende nema 0183..
Tror svaret på dette står her (fikk ikke helt tak i om du hadde fått konkret svar på dette fra Belanor..)
Link to post
Share on other sites

Har ikke erfaring med "remanufactured", men iht. beskrivelse tidligere i tråden, samt at jeg får den levert på døra for ca. 35% av Belamarins listepris så tar jeg sjansen..

 

Har forresten erfaring med SiTex-kartplotter kjøpt hos Seatronic for noen år siden. Den konket ut - Seatronic var OK de, men plotter måtte på en 4-5 ukers tur over dammen for å bli fikset. Da ser jeg ikke helt den store forskjellen med å kjøpe her hjemme eller på nett..

Link to post
Share on other sites

Kan bruke hvilket som helt kompass eller rategyrostabilisert kompass som har NMEA 183 og minimum 10Hz oppdateringsfrekvens sammen med Raymarine sine radarer. De to rategyroene det er linket til over er samme enhet, forskjellen er at artikkel E12101 inneholder bare rategyroen, mens E12102 også inneholder fluxkompasset.

 

Prisen på remanufactured E120 hos marine.com er utrolig bra. 255 dollar lavere enn noen annen butikk jeg har sett. E80 prisen er ikke like gunstig, jeg ga 50USD mindre for min.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har handlet Garmin 3010c, gmr 18, gsd 21 inkl svinger, samt kvh 1000 nå i høst fra usa, har så vidt fått montert utstyret, koblet kompasset på radaren, har ikke fått kjørt sirklene ennå for kalibrering, men det søkte opp mål på radaren for meg, så det ser ut til å fungere greit. Skal når jeg får anledning ut å teste det mere når jeg har tid, men det ser bra ut hele pakken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...