Jump to content

Finurlige strømproblemer - landstrøm


bliss X

Recommended Posts

Strømmens veier kan være vanskelige, og dette med landstrøm har vært diskutert her mange ganger før.

Jeg har nå fått en mulig problem:

 

Det ligger en haug med båter i havna som har varme og lading på via landstrøm. Hvert uttak har jordfeilbryter m.m.

Da jeg kom ned i havna for å inspiserere båten var det satt opp en plakat der man ble oppfordret til å koble ut landstrømanlegget, og heller legge opp en separat ledning kun tilkoblet varmekilde grunnet krypstrømproblemer.

 

Jeg tenke ikke så mye over dette intill jeg kom borti diesltanken med barten. Kjente en svak dirring i barten hver gang jeg kom borti tanken. Skummelt!

 

Dro ut landstrømledningen, og tok bartetesten på nytt. dirringen var borte. Gjorde som anbefalt og la opp en annen ledning som jeg koblet direkte til ovnen. Ingen dirring i barten. Hva er dette? Det tyder kanskje på at det går strøm gjennom vannet fra en annen båt? Tror ikke det er feil på eget anlegg, men man kan jo aldri vite.

 

Vurderer nå om jeg også bør koble fra batteriene.

Hva mener dere?

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt nå er å sikre seg mot krypstrøm siden det tydligvis "kryper" strøm rundt både her og der (ref slippens plakat). Jeg har ikke tenkt å drive noe stort forskingsprosjekt på dette nå i jula.

 

I og med at jeg har koblet ut landstrømanlegget ombord, regner jeg faren for krypstrøm den veien for eliminert, men bør jeg også fysisk koble fra batteriene?

Link to post
Share on other sites

I og med at du har koblet fra landstrømsanlegget, kommer ikke batteriene "i berøring" med de krypstrømmene? Det skulle da være unødvendig å koble fra betteriene.

 

På den annen side, dersom du bruker strøm fra land utenom landstrømsanlegget ditt til å lade batteriene, kan du med fordel koble de fra. Det sies jo at du med fordel bør koble fra batteriene ved lenge landligge, nettopp for å hindre krypstrømmer også derfra Er de fulladet, trenger de ikke lading, og brukes ikke 12V ombord i vinter, kan batteriene igjen med fordel frakobles.

Link to post
Share on other sites

Hei nimbuster.

 

Som jeg har forsøkt å forklare prøver jeg å finne en sikker midlertidig løsning fram til jeg og andre får sett nærmere på dette. Krypstrøm er detektert (bartetesten + plaktat fra slippen) og siden alle oppfordres til å koble fra, så er det tydligvis ikke bare jeg som har har et problem. La oss anta at det f.eks går strøm gjennom vannet pga en feil på anlegget.

 

Spiller det da noen rolle om batteriene er tilkoblet?

Link to post
Share on other sites

At en får "støt" betyr ikke at du har krypstrøm, det betyr tvert i mot at spenningen mellom de to stedene du var borti ikke var lik. Hva annet var du i kontakt med når karamellen spist? Varmeovnen kansje?

 

Var ikke i kontakt med noe som helst. Lå på dørken med hue ned i kjøsvinet.

Link to post
Share on other sites

Min jordfeilbryter slåt ut ved 40 mA, men krypstrømmene kan være atskillig mindre enn dette og like fullt skape tæringsproblemer på sikt. Når jeg forlater båten kobler jeg alltid fra minus 12 volt, bortsett fra til alarm og AIS sender ombord, dermed har jeg ingen kontakt mellom minus 12 volt og skroggjennomføringer. Dermed skulle krypstrømmen være ganske ubetydelig selv med andre båter i havna med mulige krypstrømmer.

Link to post
Share on other sites

Det du beskriver tyder på at det et eller annet sted i anlegget hos dere er en jorfeil/overledning. Det står tydeligvis spenning på noe som ikke skal ha det. Jordfeilbryter løser ut på strøm, ikke spenning. Strøm går det ikke før det det er en sluttet krets f.eks. ved berøring av spenningsførende komponent og jord. Hvis du drar skjøteledning om bord og kun kobler til varmeovn bør du være trygg, forutsatt at ovnen ikke er jordet til noe ombord.

Frakobling av batteriene nå vil kun beskytte mot eventuelle feil i ditt 12V-anlegg. Kobler du fra batteriene så kobler du vel ut alarm og lensepumpe også?

Link to post
Share on other sites

Jordfeilbryteren slår ikke ut om det går strøm i jordledningen. Men vi vet jo ikke om det går strøm der heller. Skal du komme noe videre må du få oversikt på jord og minuspunktene ombord.

Siden de har plakater på kaien er vel ikke jordledningen helt som den skal derfra og da kan tæring bli ett problem.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom problemet skyldes jordfeil på min kurs så burde vel jordfeilbryteren slått ut?

Som tidligere svart her så er snakk om krypstrømmer her , din lader er vel ikke 100% isolert i fra nette så jeg vil tro att du har en målbar forbindelse mellom - 12 v (batteripol ) og fasenne på 220v som igjen medfører en hvis forbindelse til helebåten siden den sikker er litt fuktig .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...