Jump to content

Hva har hendt med denne Bavaria-kjølen!?


HaHa

Recommended Posts

Det er på tide at noen begynner å undersøke legeringen i jernet på kjølene nå, på hva de inneholder?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Synd vi ikke får se bruddflaten.

Så langt ser det ut som et utmatningsbrudd pga. vekslende sidekrefter. Slikt kan starte pga. korrosjon, produksjonsfeil, en gammel skade eller lignende.

Dette har neppe skjedd plutselig ved en grunnstøtning. Da skulle det normalt ha vært større deformasjoner.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

En grunnstøtning med slike følger ville ha medført sprekkdannelser og skader på skroget i nærheten av og rundt innfestingen av kjølen så jeg kan være enig med eieren. Bildet viser en sprekkdannelse fra den øvre delen av bruddet og videre opp mot toppen av kjølen. Ved å forstørre opp bildet synes det også å framkomme et "hull" fra der hvor sprekken fortsetter oppover.

 

Jeg tipper på feil i støpen (luftblære eller forurensning i materialet) som med kraftig sideveis belastning har medført at det har oppstått en sprekk i kjølen langs deler av bruddstedet. Den store sideveis belastningen kan ha oppstått ved skjev belastning på kjølen når båten har stått på land eller ved kraftig krengning under seiling. Siden dette ikke synes å være en utpreget regattabåt som normalt presses til det ytterste, betinger det siste alternativet at sprekken var et faktum før krengning for å kunne brekke av under fart.

 

Det er også et annet alternativ, og det er at båten har ligget stille og krenget med kjølen fastlåst sideveis (mellom to steiner og synkende vann?) og dermed fått brukket av den nedre biten. Jeg vil presisere at dette er bare antagelser. Det kan godt være at det finnes andre forklaringen, men det vil i så fall en materialundersøkelse fastslå ganske kjapt. :confused:

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel...når det er 0,0001% sjanse for at en ledning i en bil går varm og starter brann eller at airbagen løser seg ut ved en feil er det straks snakk om tilbakekallinger, servicebulletiner mm. Savner et engasjement fra Bavariaklubben og seilpressen i forhold til å ivareta interessene til eiere av nyere Bavariabåter. Om kjølene er dårligere enn snittet av kjøler eller ikke er egentlig irrelevant i forhold til dette. Det burde være viktig uansett å avklare hva dette er for noe ut fra annenhåndsverdi og selvsagt sikkerhet. Har tidligere følt at en eller to slike kjølhendelser kan forklares med tilfeldigheter men dette begyner å ligne noe jeg ikke liker. Satser ellers på at min 12 år gamle kjøl fortsetter å henge greit på når den har holdt såpass lenge.

Link to post
Share on other sites

Og den påvirkningen tror jeg er at leverandør B leverte kjølen € 0.50 billigere enn leverandør A.

Kanskje robot C plasserte den skjevt på samlebåndet slik at den falt av og ble overkjørt av robot D som frakter de 10 neste kjølene i tilhengeren. Når Robot C oppdager dette løfter han kjølen opp på samlebåndet igjen fordi führer A glemte å programmere robot B til å legge skadede kjøler på retur-samlebåndet.

 

:smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

straks snakk om tilbakekallinger, servicebulletiner mm.

 

Godt sagt.

Jeg kjøpte en gang en Volvo hvor det ble oppdaget at det kunne være en ørliten sjanse for varmgang i dynamoen. Det gikk ikke mange timene før jeg hadde dem på tråden og de ville ha den tilbake.

Kineserne prøvde å inrodusere en billig bil i Europa. NCAP avslørte at den var livsfarlig, og den er ikke tillatt solgt i Europa.

Tidligere i uken hadde vi to japanske pick-ups som feilet fullstendig på NCAP. Brukerorganisasjonene var øyeblikkelig på banen og advarte mot bilene.

 

Byggebransjen i Norge har i mange år hatt fritt spillerom med egenkontroll. Vi vet resultatet av det. Nå kommer byggekontrollen tilbake.

 

Båtbransjen har ingen kontroll. Jeg snakker ikke om noe spesiellt merke. Se på små joller og landstedbåter bygget i lavkostland. Det er ikke rare greiene.

Vi må få en eller annen form for inspeksjon og kontroll for dette blir fort verre. Og så må vi venne oss til at en 35 fots seilbåt koster MNOK 1.8 og ikke 0.9.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er enig med deg Mulligan, produsentene har nærmest fritt spillerom. Og må få en bedre kontroll på produktene.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig at en samsvarserklæring fra produsent kan virke noe spedt. Men på den andre side, vil rettsakene stå i kø,

samt en kan gjøre rettslige fremskritt hvis produktsjonen ikke er i henhold til spec. Personer kan gjøres direkte ansvarlig.

 

Hvem ønsker det?. Tror ingen store verft ønsker det, spes ikke aksjonærer. Waist of money.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det har jo vært forholdsvis rolig her på plassen en tid. Men jeg innrømmer gjerne at denne tråden har potensiale til mye god underholdning. Så hvis dere nå kunne slutte å være så sakelige, kan dette bli riktig bra. :-)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...