Jump to content

Solcellepaneler


rhea

Recommended Posts

Etter å ha anskaffet meg Batt-meter, blandt annet etter anbefalinger her på Baatplassen har jeg (desverre) fått oversikt over strømforbruket. Et normalt vårdøgn i båten med litt motor, varmer på hele kvelden, autopilot, instrumenter. kjøleboks og forsiktig bruk av lys har jeg typisk minus 30 - 40 ah på forbruksbatteriene.

 

Lurer derfor på om jeg skal gå til anskaffelse av et solcellepanel som kan ligge over luka rett foran sprayhood. Det panelet som passer i størrelse gir ca 36W- 3 ah. Alternativet er vindgenerator.

 

Panelet vil bli liggende horisontalt og vil nok av og til ha litt skygge fra mast, bom og vantene.

 

Er det noen som har erfaring på hvor mange ah jeg kan regne med i snitt pr normale sommerdøgn fra ett slikt panel?

Link to post
Share on other sites

Solcellepaneler er kjekke saker, men ikke forvent all verden. Påstemplet effekt og hva du faktisk får i løpet av en fin soldag er to forskjellige ting. I tillegge er mange paneler svært følsomme for skygge på deler av panelet. Da mister de lysten til å levere i betydelig grad. Så ikke bare sjekk størrelse og effekt, men sjekk også typen solceller som brukes i panelet og hvordan de tolererer skygge.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 stykk 30Wpe på båten omtrend hvor du tenker å plassere dem og de forsyner meg bra. Men: JEG HAR SVÆRT LITE FORBRUK - egentlig er det bare GPSen som går hele tiden, og kanskje radio. Iår begynner jeg med VHF men fortsatt er det langt igjen...

 

Som andre påpeker: de gir ikke all verden - 120Wpe regner en langturseiler med at en trenger bare for å drive kjøleboksen.

 

Min anbefaling:

 

- prøv å redusere forbuket først

- kjøpe heller flere mindre enn få store paneler: lettere å plassere, mindre skygge-påvirkning

- hvis du virkelig trenger så mye strøm er kanskje en vindgenerator bedre for deg

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har 60W (3x10 + 30) solcellepaneler. Fra nå av og frem til slutten av juli får jeg på solskinnsdager 10 - 15Ah på en dag, med max strøm 2,5A når solen står på det høyeste her på østlandet (nesten 60 grader over horisonten midtsommers).

 

Hadde jeg hatt et 60W løst panel som jeg stadig dreide i riktig vinkel mot solen kunne det nok blitt en del Ah mer, men har sett for mange som har måttet hale panelet opp fra sjøen etter  at noen har snublet i ledningen.

 

Og obs, det skal ikke mye slør av skyer før effekten reduseres betrektelig. Men for all del, ligger en i en uthavn midsommers i strålende sol og kjøleskapet durer og går for å holde pilsen (melken) kald, dekker jo panelet halve forbruket for skapet!

 

Har en et panel med 36 celler, går det bra om skyggen fra ett eller annet dekker et par celler, men ved skygge over flere celler blir spenningen fort under 12V og en mister all lading. En celle gir ca. 0,6V.

 

Og om vinteren med lys presenning gir et slikt panel en utmerket vedlikeholdsladning.

Pluss som sagt nedenfor, de topplader batteriene mellom hver helg (dersom sol), glemte det i første omgang.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei rhea.

 

Har pussig nok akkurat samme kombinasjonen som deg med batt måler og solpanel på 36W.

 

Tanken hos oss med solpanelet var at det skulle topplade batteriene når båten ikke var i bruk på hverdagen og etter overnattingsturer med mer forbruk enn lading grunnet kort vei til hjemmehavn.

 

Å tro at et solpanel kan skaffe deg strøm til dager og uker med landligge, da vill det nok kreves atskillige kvadratmeter med panel.

 

Det har vært skrevet en del om sulfatering av batterier og dette er vel et solpanel en god :headbang: investering for å forebygge.

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Nå som solen får stadig mer makt er det kanskje på tide å ta opp denne tråden igjen. :headbang: Jeg har ikke landstrøm i båten, men fikk et tips om å montere solcellepanel i stedet. Landstrøm eller solcellepanel? Ja takk, begge deler? Har lest med interesse svarene som ble gitt i tråden i fjor, og er ikke sikker på hva som blir den beste investeringen for meg. Båten er en Scand Baltic og med mitt bruk blir nok ikke det å ligge i gjestehavner med landstrøm det som oftest skjer. Har sett på en del forskellige paneler og lurer på om det er noen særlig kvalitetsforskjell? Så også et snertent lite strømaggregat på Smart Club i går til under 1000-lappen, men synes det blir mye styr å ha med bensin til dette i båten.

Link to post
Share on other sites

Så også et snertent lite strømaggregat på Smart Club i går til under 1000-lappen, men synes det blir mye styr å ha med bensin til dette i båten.

Om prisen er riktig, har du noe mer info om aggregatet?

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

er det noen som har prøvd dette aggregatet? Er det brukbart til og drive en batterilader?

 

Er det noe å satse på eller er det bare leketøy?

Hva med støynivået...? De fleste bensindrevne (og billige aggregat) er jo ikke så stillegående at det akkurat er så kjekt å starte dem i en stille og idyllisk uthavn :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har sett på en del forskellige paneler og lurer på om det er noen særlig kvalitetsforskjell? Så også et snertent lite strømaggregat på Smart Club i går til under 1000-lappen, men synes det blir mye styr å ha med bensin til dette i båten.

Hei.

Uten at jeg husker navnene på de forskjellige typer av paneler blir det sagt at det er store forskjeller på panelene avhengig av hvilken teknologi som er brukt.

 

Noen av de nye panelene skal tillate at store deler av panelet kan ligge i skygge uten at effekten faller merkverdig. Mener å vite at Neste skal være en av de som er laget slik.

 

Det er også endel forskjeller på regulatorene, har selv hatt 3 forskjellige typer ombord. Den første var en sort rektangulær type med to dioder i enden. Den virket dårlig. Skiftet til en annen type som tok kvelden etter en sesong.

 

Monterte inn en MMobile (kr. 430,- hos Maritim) våren 2003, etter det har det aldri vært problemer. Har (hadde) 2 x 30 W Solarex (gammel teknologi) paneler plassert på begge sider av forcabin takluke på Balticen. I tillegg til Battman Batterimåler.

 

Siden har landstrømkabelen ligget og morknet.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Hei,

er det noen som har prøvd dette aggregatet? Er det brukbart til og drive en batterilader?

 

Er det noe å satse på eller er det bare leketøy?

Har ikke prøvd aggregatet, men regner med at effekten som er oppgitt er reell. Hvis det er ønskelig kan jeg prøve å skaffe flere opplysninger om dette. Skal ta en tur innom Smart-Club i morgen hvis tiden tillater det.

Når det gjelder støy fra dette må man vel regne med det samme som en to-takts gressklipper :nonod:

Link to post
Share on other sites

Har ikke prøvd aggregatet, men regner med at effekten som er oppgitt er reell. Hvis det er ønskelig kan jeg prøve å skaffe flere opplysninger om dette. Skal ta en tur innom Smart-Club i morgen hvis tiden tillater det.

Når det gjelder støy fra dette må man vel regne med det samme som en to-takts gressklipper :nonod:

 

Hei,

Det er ønskelig med flere opplysninger. Jeg tenker på klarer batteriladeren den sinus eller er det firkant puls som kommer ut av dette aggregatet. Den leverer 220 V AC  og 720 Watt ut.

 

Støyen er jo et problem, men tenker meg fire vegger rundt aggregatet m/isolering når den er i drift. Man starter jo ikke denne når man ligger sammen med andre båter.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en roterende generator som produserer spenningen så skal det godt gjøres at det er 4-kant-puls

 

Vel, så rent teoretisk skal man ikke se bort fra det: Honda lager aggregater med inverter (sikkert andre også), og da er det jo tenkelig, men tåpelig ville det vært:

 

I korte trekk: om 4-kant-puls trenger du bare spørre om når det gjelder invertere som omformer vha elektronik fra likespenning til 230V

Link to post
Share on other sites

vurderer å sette på et solpanel på Jokeren.

Har noen preferanser jeg ønsker, men det er også avhengig av priser osv.

 

Ønsker:

50W panel

systemspenning minst 16,5V

Solid, minst 25 år garanti

 

Ser seatronic har noen typer til omlag 3K3 i den nye katalogen, merket er Solara

Maritim selger typen Neste; fra omlag 3K8 for en 50W`er

Hjertmans har et NONAME panel til 2990, dette er også på 50W

Andre forslag ?

 

Er det noe å spare på import av et sånn panel ?

 

Tips til montasje mottas også. Er det mulig å sette på et stativ, uten at båten blir IMPETEUS look alike ? Panelene trenger jo friest mulig tilgang på lys, det vet jeg..

 

Alternativet er landstrømslader. Problemet er at bryggene jeg ligger på har verdens dårligste el nett, samtidig som jeg er usikker på dette med landstrøm. Derfor vurderer jeg altså solpaneler.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har et 35 watt solcellepanel hvor jeg har investert i en skikkelig regulator fra Gylling. Etter en heg med 2 overnattinger klarer ikke 1 time kjøring på hjemturen å lade banken full. I løpet av uken har jeg alikevel full kapasitet til neste helg. Har installert Battman batterimåler. Kjempefornøyd med solcelle. I vinter har jeg hatt en transparent presenning på båten og solcellen har gjort nytte av hver solstråle. Topp lading i hele vinter. Lader ikke mye, men er nok til å klare toppladingen. I fjor vår skiftet jeg ut min manuelle batterivender med skillerelè. Fagmannen som gjorde jobben ble så imponert over batterikassa mi med regulator for solcelle etc. at han måtte ta et bilde. Dette skulle alle hatt sa han. Batteribanken min er på 1 X 115 Ah start og 2 X 115 Ah forbruk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

har panel på hytta og er godt fornøyd m dette..kjøpte et 13W panel for å toppe batteriet i båten mellom turene,får se hvordan dette virker.....men mengdene m strøm er jo litt mindre enn reklamen da.....dessuten væravhengig...paneler for forbruk må være ganske STORE..

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte panel i fjor, noe som fungerer bra men:

 

1- Sjekk hva du bruker av strøm pr. idag. Har du noen som trekker ekstra mye (f.eks gammelt kjøleagregat)

2- Hvordan fungerer dynamoen din i dag?

 

- Jeg har et kjøleagregat som trekker nesten 5 amp. Etter min vurdering da blir det som å "pisse i havet" å installere panel for dette. Min vurdering er at før jeg kjøper panel for å dekke opp dette forbruket, er det bedre å bytte til et nytt agregat som trekker under 1 amp.

- Sjekk børster på gammel dynamo, evt har du mulighet til å sette inn en ekstra dynamo f,eks en ladac 70 amp vil du få mye lading.

 

Det som er pluss i mine øyne når det gjelder solcellepanel er hvis du ligger i en havn uten mulighet for strøm, at du kan "toppe" batteriene over tid med panelet, og selv.f får ekstra lading når du ligger på holmen med en  :yesnod: .

 

kort og galt.

Sjekk strømforbruk ditt pr.idag og evt gjør dette mindre før du kjøper et solcellepanel for å dekke over et høyt forbruk.

 

:yesnod: snart går turen atter igjen ut på pokalenes holme

 

 

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Hvor mange batterier har du?

Har du et par 115amp forbruksbatterier og en dynamo som er i orden skal du ligge mange døgn før du går tom for strøm. Da kan det kanskje være greit med en liten tur for å handle  :yesnod: alikevel.

 

Jeg ville avventet og sett før jeg hadde kjøpt panel Jonhei.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Hvor mange batterier har du?

Har du et par 115amp forbruksbatterier og en dynamo som er i orden skal du ligge mange døgn før du går tom for strøm. Da kan det kanskje være greit med en liten tur for å handle  :yesnod: alikevel.

 

Jeg ville avventet og sett før jeg hadde kjøpt panel Jonhei.

 

mvh

GipsyGirl

Det er derfor vi lurer på om vi skal kjøpe det, fordi vi bare har et batteri og det er det.  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Et skikkelig panel, med regulator, kabling, stativ osv koster mange tusen. Du kan få en del batterier for den samme prisen. Så lenge du har motorbåt, og dermed lader batteriene hver gang du er utpå, ville jeg droppet et solcellepanel, og heller kjøpt flere batterier/større dynamo.

 

For seilbåter, som ikke går så mye for motor, stiller det seg litt anderledes. Men så lenge man bruker båten i Norge med begrenset tilgang til sol, i tillegg til at sola ikke står så høyt på himmelen, vil et panel ikke bidra så mye. Den effekten som er oppgitt på panelet er målt på ekvator, med sola rett opp på en gnistrende skyfri dag. Realitetene er jo mildt sagt litt anderledes her i gamlelandet...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...